Aanschaf nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-02 21:45
Ik zoek een ?
Ik zoek een nieuwe router. Ik heb nu een Linksys E4200 en vind de dekking in huis niet optimaal, zolder wordt eigenlijk nauwelijks gehaald en zelfs met de tuin (wat dichterbij is) heeft het apparaat moeite om daar een goede WIFI dekking te geven, ik denk dat dit beter moet kunnen. Momenteel staat de router in de huiskamer en heb ik op zolder een Ubiquiti AC point hangen. Nu hebben we in huis dus 2 verschillende WIFI netwerken wat ik eigenlijk storend/onhandig vind.

Ik zoek dus een router die dekking geeft in het gehele huis

Wat is je budget?
maximaal 300 euro maar dat lijkt me makkelijk haalbaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb momenteel de ASUS AC 3200 op het oog en/of de Netgear R7800 of R8000 maar dat mag ook zeker een ander type zijn! Misschien dat iemand ervaring heeft met één van apparaten?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil de router gebruiken in huis, 1 apparaat die zorgt voor gehele dekking in het huis. Wat wil ik er mee doen, snel internet, zoals ik al zei, dekking in het hele huis, meerdere apparaten tegelijkertijd.

[ Voor 19% gewijzigd door martin484 op 28-09-2016 10:49 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

• martin484
Niemand?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:19
Nog een Ubiquiti AC halen of (2) en je netwerk daarmee uitbreiden. Gebruik maken van de roaming functionaliteit en de unifi controller software.

Wifi op je linksys uitschakelen en je hebt volledige dekking met maar 1 wireless netwerk en seamless roaming :)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• martin484
Axewi schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:16:
Nog een Ubiquiti AC halen of (2) en je netwerk daarmee uitbreiden. Gebruik maken van de roaming functionaliteit en de unifi controller software.

Wifi op je linksys uitschakelen en je hebt volledige dekking met maar 1 wireless netwerk en seamless roaming :)
Bedankt Axewi voor je reactie. Dat is inderdaad een oplossing maar ik heb het idee dat de snelheid van de wifi beduidend lager ligt bij het gebruik van de Ubiquiti t.o.v. een (goede) router.
Als ik nu de wifi selecteer van het Ubiquiti AC Point dan kom ik bij lange na niet in de buurt van de wifi-snelheid van de router die beneden staat. Nu weet ik alleen niet of dit een instellingsprobleem is of een beperking van het Accesspoint. Het enige nadeel van dit Accesspoint vind ik de besturing, het is geen gemakkelijk apparaat om te configureren vind ik.

Maar, los van dit, ik denk dat mijn Linksys E4200 ook wel een keer vervangen mag worden, ik heb deze vanaf het begin dat dit type uit kwam en is dus een wat ouder beestje.

• Axewi
martin484 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:59:
ik heb het idee dat de snelheid van de wifi beduidend lager ligt bij het gebruik van de Ubiquiti t.o.v. een (goede) router.
Heb je dit wel eens gemeten ipv af te gaan op je gevoel? Ubiquiti is goed spul en zal zeker niet onderdoen voor een andere consumenten router/AP

Wat voor een ubiquiti heb je op dit moment in gebruik?
Het enige nadeel van dit Accesspoint vind ik de besturing, het is geen gemakkelijk apparaat om te configureren vind ik.
Het instellen is inderdaad iets uitgebreider dan je linksys router. Daarentegen is er een behoorlijke community die je daarmee kan helpen en eenmaal ingesteld heb je er niet zoveel meer te zoeken.
Daar krijg je voor terug dat je de geavanceerdere functies kan gaan gebruiken zoals het eerder genoemde roaming http://www.wifihouse.nl/U...Handoff-Roaming-uitgelegd even simpel uitgelegd zorgt dit ervoor dat je een betere overgang hebt tussen de verschillende accesspoints en je client.
Maar, los van dit, ik denk dat mijn Linksys E4200 ook wel een keer vervangen mag worden, ik heb deze vanaf het begin dat dit type uit kwam en is dus een wat ouder beestje.
Dit staat er inderdaad een beetje los van. Goede wifi dekking in een gemiddeld huis ga je niet redden met 1 router. hiervoor moet je gewoon meerder AP's plaatsen op de juiste plekken (dus niet diep in de meterkast weg gestopt)

Zelf maak ik gebruik van pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) netjes 1 per verdieping waar ik verbinding wil hebben. Ik haal op deze manier door mijn hele huis de volle 250/250 op de wifi (op al mijn 5ghz ondersteunde apparaten)

• martin484
Axewi schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:16:
[...]

Heb je dit wel eens gemeten ipv af te gaan op je gevoel? Ubiquiti is goed spul en zal zeker niet onderdoen voor een andere consumenten router/AP

Ik heb dit gemeten via speedtest.net en dan kom ik echt niet in de buurt van 100mbps. Ik heb ook het vermoeden dat het meer de combi is tussen mijn linksys en mijn accesspoint.

Wat voor een ubiquiti heb je op dit moment in gebruik? De Ubiquiti UAP AC-LR (zonder 5ghz!)

[...]

Het instellen is inderdaad iets uitgebreider dan je linksys router. Daarentegen is er een behoorlijke community die je daarmee kan helpen en eenmaal ingesteld heb je er niet zoveel meer te zoeken.
Daar krijg je voor terug dat je de geavanceerdere functies kan gaan gebruiken zoals het eerder genoemde roaming http://www.wifihouse.nl/U...Handoff-Roaming-uitgelegd even simpel uitgelegd zorgt dit ervoor dat je een betere overgang hebt tussen de verschillende accesspoints en je client.

[...]

Dit staat er inderdaad een beetje los van. Goede wifi dekking in een gemiddeld huis ga je niet redden met 1 router. hiervoor moet je gewoon meerder AP's plaatsen op de juiste plekken (dus niet diep in de meterkast weg gestopt)

Zelf maak ik gebruik van pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) netjes 1 per verdieping waar ik verbinding wil hebben. Ik haal op deze manier door mijn hele huis de volle 250/250 op de wifi (op al mijn 5ghz ondersteunde apparaten)
Ik heb even de antwoorden hierboven gezet. Ubiquiti is zeker mooi spul maar ik weet niet of ik nu 2 van dit soort accespoints wil hebben of gewoon 1 fatsoenlijke router die in ieder geval de begaande grond en 1e verdieping van WIFI kan voorzien. De zolder maakt me niet uit.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Ik heb twee maal pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). De standaardinstellingen daarvan voldoen eigenlijk voor mij, er is wel enorm veel mee mogelijk maar dat betekent nog niet dat je dat ook moet doen.

Als je huidige accesspoint zoveel trager is, meet dat dan eens zodat je dat kunt staven. Controleer ook dat het access point een gigabit verbinding heeft, en of er geen overlappende kanalen zijn met je buren ofzo (mijn AP's hebben netjes kanalen gekozen die vrij zijn, maar bij mij geen overlap met netwerken van de buren).

Drie verdiepingen met één router proberen dekken is onmogelijk volgens mij. Het is inderdaad wel zo dat er routers zijn die meer bandbreedte kunnen aanbieden, zoals die Asus AC3200, maar dat is dan vooral op papier, je hebt bijna zeker geen toestel dat die bandbreedtes ook echt kan benutten. Jij noemt die AC3200/R7800/R8000 fatsoenlijke routers, ik noem dat goochelen met cijfers en antenne overcompensatie. De realiteit is gewoon dat je met één dikke router, hoeveel antennes daar ook op staan, niet zoveel gebied kunt dekken als met 2 accesspoints (en dan heb je nog geld over). Meer antennes op een router zetten doen de muren niet verdwijnen, en snufjes als MU-MIMO worden nog door niet zoveel clients ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 29-09-2016 09:59 ]

• martin484
[quote]MacPoedel schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:59:
Ik heb twee maal pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). De standaardinstellingen daarvan voldoen eigenlijk voor mij, er is wel enorm veel mee mogelijk maar dat betekent nog niet dat je dat ook moet doen.

Thanks MacPoedel voor je uitgebreide reactie. Ik heb nog steeds een twijfel om mijn router te vervangen voor één van de genoemde modellen...maar dat is ook meer omdat ik die Ubiquiti's niet echt mooi kan plaatsen.

Hoe heb jij die geinstalleerd in je huis? Heb je deze netjes aan het plafond gemaakt? Of aan een wand? (ik zag ze in een winkel aan een plafond hangen en dat ziet er wel gelikt uit. Ik heb momenteel dat accesspoint tegen een muur aanstaan en is niet de fraaiste oplossing.

Ik ga eens goed nadenken wat ik wil, of de huidige Ubiquiti houden i.c.m. een nieuwe router (beneden) of de router beneden vervangen voor een 2e ubiquiti maar dan het liefst wel één met ook 5 ghz.

• Axewi
martin484 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:08:

Hoe heb jij die geinstalleerd in je huis? Heb je deze netjes aan het plafond gemaakt? Of aan een wand? (ik zag ze in een winkel aan een plafond hangen en dat ziet er wel gelikt uit. Ik heb momenteel dat accesspoint tegen een muur aanstaan en is niet de fraaiste oplossing.
Ik heb die van mij netjes aan het plafond hangen.
martin484 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:08:
Ik ga eens goed nadenken wat ik wil, of de huidige Ubiquiti houden i.c.m. een nieuwe router (beneden) of de router beneden vervangen voor een 2e ubiquiti maar dan het liefst wel één met ook 5 ghz.
Een accesspoint vervangt je router niet, dus die zou erbij moeten komen.
Je kan eventueel ook 1 AP halen om mee te beginnen, is de dekking dan niet voldoende kan je altijd nog een 2e erbij halen.
Persoonlijk zou ik je oude Ubiquiti de deur uit doen voor een 5ghz model bijvoorbeeld de: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Wifi op je huidige linksys uitzetten en de Linsys lekker de router taken laten doen, vervolgens de AP gebruiken voor je wifi.

Met deze opstelling heb je de meeste vrije keuze, je kan later altijd een zelfde AP bijplaatsen voor betere dekking en je kan los je router nog vervangen als je dat wilt.

Als laatste:
Zoals hierboven ook al opgemerkt, je moet je niet blind staren op de cijfers die bij routers/AP's staan dat is voor een groot deel marketing praat, je kan beter op zoek naar praktijk testen.

• martin484
Axewi schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:37:
[...]

Ik heb die van mij netjes aan het plafond hangen.

Ja dat vind ik dus ook het mooiste maar ik heb die mogelijkheid niet, tenminste...ik neem aan dat je deze normaal gesproken dan ophangt op de plek waar je een lamp hangt?

[...]

Een accesspoint vervangt je router niet, dus die zou erbij moeten komen.
Je kan eventueel ook 1 AP halen om mee te beginnen, is de dekking dan niet voldoende kan je altijd nog een 2e erbij halen.
Persoonlijk zou ik je oude Ubiquiti de deur uit doen voor een 5ghz model bijvoorbeeld de: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Wifi op je huidige linksys uitzetten en de Linsys lekker de router taken laten doen, vervolgens de AP gebruiken voor je wifi.

Met deze opstelling heb je de meeste vrije keuze, je kan later altijd een zelfde AP bijplaatsen voor betere dekking en je kan los je router nog vervangen als je dat wilt.
Thanks, met bovenstaande kan ik wel iets. De WIFI uitzetten van de linksys had ik nog niet aan gedacht.

Ik denk ook dat ik de oude Ubiquiti de deur uit moet doen en dan een nieuwe moet aanschaffen met 5ghz alleen zit ik gewoon met het feit dat ik geen plek heb aan plafonds om deze netjes op te hangen (omdat ik er vanuit ga dat je hem ophangt op de plek waar je normaal gesproken een lamp ophangt? )

Maar stel, ik haal 2 nieuwe ubiquiti's, kan je die aan elkaar koppelen? M.a.w. is het mogelijk om 1 netwerk van wifi te maken of krijg ik dan weer 2 verschillende netwerken?

[/quote]

• Axewi
martin484 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:56:
Thanks, met bovenstaande kan ik wel iets. De WIFI uitzetten van de linksys had ik nog niet aan gedacht.

Ik denk ook dat ik de oude Ubiquiti de deur uit moet doen en dan een nieuwe moet aanschaffen met 5ghz alleen zit ik gewoon met het feit dat ik geen plek heb aan plafonds om deze netjes op te hangen (omdat ik er vanuit ga dat je hem ophangt op de plek waar je normaal gesproken een lamp ophangt).

Maar stel, ik haal 2 nieuwe ubiquiti's, kan je die aan elkaar koppelen? M.a.w. is het mogelijk om 1 netwerk van wifi te maken of krijg ik dan weer 2 verschillende netwerken?
Ik heb een betonnen plafond dus heb voordat de vloer erin ging netjes een sleuf gefreesd waar een utp kabel in ging :)
In andere gevallen kan je bijvoorbeeld een kabelgootje aan het plafond maken oid. Ik zou niet zo snel een utp kabel bij stroomdraden in dezelfde doos trekken ivm storing, maar ik ben geen expert op dat gebied.
Anders kan je altijd kijken of je de AP dicht bij de meterkast hangt of een andere kast zodat je niet 2 - 3 meter kabel over je plafond hoef te laten lopen.

Je kan die ubiquiti AP's heel simpel aan elkaar koppelen daar zijn ze op gemaakt, je krijgt dan 1 netwerk en de AP regelt in combinatie met je client en de andere AP's welke AP welke client op zich neemt.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Mijn AP's liggen tijdelijk op kasten uit het zicht, in mijn woonkamer en mijn bureau, allebei op gelijkvloers. De modem/router van mijn internetprovider bevindt zich ook in mijn bureau, maar daarvan heb ik de WiFi dan uitgeschakeld. Het kan nog zijn dat ik de modem/router laat omwisselen voor een modem-only en mijn eigen router zet, maar voorlopig moet ik het hiermee doen. Ik ben nog maar een paar weken verhuisd en heb de AP's ook nog niet zo lang. Over betrouwbaarheid kan ik me nog niet echt uitspreken, maar installatie viel dus wel mee en het resultaat is voor mij goed. De netwerkkabel heb ik weggewerkt achter de kast, maar permanent is het nog lang niet. Ik kan in mijn huidige woning makkelijk kabels langs het plafond laten komen, vrij veel hout dus gaten zijn snel geboord.

Waar jij ze kwijt kunt, hangt van je situatie af, op zich vind ik mijn huidige oplossing ook niet storend behalve dat ze wel stoffig zullen worden. Ideaal zou je een AP ergens centraal in de ruimte hangen waar je het meest toegang wilt maken, maar zolang er niet teveel hindernissen tussen het AP en je toestel zijn (muren of plafonds bv), heb je ook wel goede ontvangst. Als je het AP wilt kunnen bereiken in meerdere ruimtes, zet je het wel best niet bij een buitenmuur.

Wat betreft meerdere netwerken, je kunt Ubiquiti AP's instellen met dezelfde SSID en beveiliging, ze kiezen dan zelf een ander kanaal zodat ze elkaar niet storen en je toestellen kiezen dan vrij goed het best bereikbare AP. Ik gebruikte vroeger aparte (afgeschreven) routers waarbij ik NAT en DHCP uitschakelde zodat die ook een soort AP werden, maar dan had ik toch te vaak dat mijn toestellen niet zo makkelijk overschakelden.
Pagina: 1