audio op verschillende kanalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steve04
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-08 07:48
Mijn vraag:

In mijn laptop heb ik twee speakers, nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om simultaan twee geluidsfragmenten af te spelen, één op het linker kanaal en één op het rechter kanaal ?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Sony Vaio Z, Ubuntu 16.04.1 LTS met Mate Desktop environment

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Dit commando speelt afwisselend white noise op het linker en rechter kanaal.

code:
1
speaker-test -Dfront:PCH -c 2 -l 4

Als je de optie -s 1 of -s 2 toevoegt kan je specifiek 1 speaker aanduiden bv.:

code:
1
2
speaker-test -Dfront:PCH -c 2 -s 1              // enkel linker kanaal
speaker-test -Dfront:PCH -c 2 -s 2              // enkel rechter kanaal

Vervolgens heb ik geprobeerd of het mogelijk is om twee verschillende geluidsfragmenten af te spelen:

code:
1
2
speaker-test -Dfront:PCH -c 2 -s 1 -t sine -f 500     // terminal 1, sinus van 500Hz op linker kanaal
speaker-test -Dfront:PCH -c 2 -s 2 -t sine -f 1000    // terminal 2, sinus van 1000Hz op rechter kanaal

Dit werk zoals ik vermoede niet, de response bij het tweede commando luidt: "Playback open error: -16, device or resource busy".

Iemand een idee of er een commando bestaat waarmee dit wel kan of eventueel een ander oplossing ?

Steve

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al eens gedacht aan het balans aangeven bij het afspelen en dan via PulseAudio laten lopen zodat je je geluidskaart niet bezet houd met de eerste 'stream'?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is niet echt makkelijk wat je vraagt. Volgens mij is het makkelijker om de signalen samen te voegen en samen naar de geluidskaart te sturen zoals HoT al suggereert.

Als je het echt wil dan moet je Alsa instrueren om verschillende output-devices te maken die dezelfde geluidskaart delen maar gebruik maken van verschillende kanalen. Als je zoekt naar de "dshare"-plugin voor Alsa dan kom je vanzelf voorbeelden tegen, zie bv http://alsa.opensrc.org/Dshare

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet waar je het voor wilt gebruiken, maar wellicht zou je het met een van deze distro's eens kunnen proberen: http://linux-sound.org/distro.html
Over KXaudio hoor ik goede verhalen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Of je neemt iets als Audacity en je maakt een audiobestand met links het een en rechts het ander.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Installeer/probeer Mixxx

[ Voor 20% gewijzigd door DJMaze op 29-09-2016 21:47 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Steve04
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-08 07:48
Niet zo gemakkelijk dus, ik zal eens proberen met wat CAPSLOCK2000 voorstelt en zien waar ik kom.

In principe wil ik het op mijn laptop proberen maar is het eigenlijk bedoeld voor een project waar ik eventueel aan mee zal meewerken. Heel kort gaat het project over interactie met bezoekers van een museum aan de hand van planten. Wanneer een bezoeker de moederplant aanraakt kan hij zijn ervaring over het bezoek inspreken. Daarnaast zijn er ook andere planten waarmee bezoekers ervaringen van andere bezoekers kunnen beluisteren. De huidige teamleden hebben hiervoor een geluidskaart van Conrad aangekocht met 4 stereo uitgangen. Hun bedoeling is om elk kanaal afzonderlijk te gebruiken zodat 8 luidsprekers kunnen worden aangestuurd. De geluidskaart zelf wordt via USB verbonden met een Raspberry Pi. Omdat ik momenteel niet over de hardware beschik wou ik het ondertussen eens proberen met mijn laptop.

Een programma dat fragmenten samenvoegt lijkt me in dit geval minder/niet toepasbaar.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Volgens mij kan ieder zinnig afspeelprogramma (vlc, mpv) dat.

mpv --audio-channels=fl test.wav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Steve04 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:04:
De huidige teamleden hebben hiervoor een geluidskaart van Conrad aangekocht met 4 stereo uitgangen. Hun bedoeling is om elk kanaal afzonderlijk te gebruiken zodat 8 luidsprekers kunnen worden aangestuurd.
Vroeger programmeerde ik een MP3 DJ Speler met FMOD, daarmee kan je eigenlijk alles.
Zelfs meerdere geluidskaarten tegelijkertijd.
Er moet dan wel iemand binnen het team kunnen programmeren.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1