Toon posts:

Optische aan/uit-schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig hebben veel monitors geen mechanische schakelaars om ze uit en aan te zetten maar een of ander optisch mechanisme. Als je met iets voor een bepaalde sensor die ingebouwd is in de rand beweegt dan schakelt die uit of aan. Ook krijg je op die manier (andere plaatsen) toegang tot de GUI van de monitor.
Ik zou graag willen weten welke technieke ze precies gebruiken, waarom dit standaard is geworden (voordelen/nadelen m.b.t. prijs, gemak van inbouwen, dunnere rand, slijtage) en hoeveel vermogen het gebruikt als de monitor uit staat. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Wil iemand er wat over uitleggen of een bron geven? In mijn geval gaat het om een LG-monitor maar dat doet er volgens mij weinig toe.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voordeel is in ieder geval dat er geen mechanische schakelaars zijn die stuk kunnen gaan. Er steken ook geen knopjes buiten de behuizing dus alles kan netjes strak zijn.

Mijn Samsung scherm heeft het ook. Soms is het best irritant, zeker wanneer het niet direct reageert. Wat niet altijd lekker werkt is dat je in het donker niet exact weet waar welk knopje zit. Met fysieke knoppen kun je in ieder geval nog voelen wáár een knopje zit, zonder dat je exact weet wat die doet.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:14:
Voordeel is in ieder geval dat er geen mechanische schakelaars zijn die stuk kunnen gaan. Er steken ook geen knopjes buiten de behuizing dus alles kan netjes strak zijn.

Mijn Samsung scherm heeft het ook. Soms is het best irritant, zeker wanneer het niet direct reageert. Wat niet altijd lekker werkt is dat je in het donker niet exact weet waar welk knopje zit. Met fysieke knoppen kun je in ieder geval nog voelen wáár een knopje zit, zonder dat je exact weet wat die doet.
Ja, dat is soms best lastig. In het donker is het bedienen van het scherm onmogelijk, alleen de uitknop weet ik blindelings te vinden en gemakkelijk te bedienen, voor de menuknoppen zit ik er vaak naast wanneer het licht niet goed. Ik heb zo weleens per ongeluk de energysaving of de readermode (weinig blauw licht) aangezet.
Ik weet trouwens nog steeds niet wat die energysaving doet, er staat niets over in de gebruiksaanwijzing. Ik ben ook nog steeds benieuwd wat er precies anders is aan de foto-instellingen dan aan de video-instellingen (ik zie wel verschil maar ik weet niet wat de ratio erachter is).
De aan/uitknop zit wat verder aan de zijkant, die bedien ik altijd door er met de rug van de hand langs te gaan, dat is de gemakkelijkste manier, je overlapt dan altijd het lichtgevoelige deel van die sensor.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 12:47 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:33
Mijn LG heeft een kleine joystick aan de onderkant van het scherm. Dat werkt inderdaad praktischer dan hetgeen TS omschrijft (mijn vorige Samsung scherm had dat ook).

Maar als je je monitor kompleet uit wilt zetten, dan kun je de stekker toch met zoiets aansluiten?

http://image.allekabels.n...ar-stroomsterkte-16-a.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door ruftman op 28-09-2016 16:00 ]

Verwijderd

Capacitive touch is heel eenvoudig in software te maken, gezien er toch al een controller nodig is voor de aansturing bespaart het dus op knopjes (in plaats daarvan hoeven er enkel wat koperen spoortjes te lopen) en daarmee materiaalkosten.