Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-08 11:26
Opstelling:

Jamo s628 front speakers
Jamo 210 sub
Denon X2100W versterker

Ik heb alle knoppen op de achterkant van de sub helemaal naar rechts gedraaid en via de Denon instellingen de sub op +6 db gezet. Met muziek en films klinkt dat prima maar soms als een stem praat in een film of serie dan is dat storend. De bas is dan teveel aanwezig. Wat moet ik veranderen om de stem minder bas te geven? De cut-off op de achterkant van de sub? Of de phase? Level lijkt me niet waarschijnlijk omdat de rest van de aanwezige bas wel goed op niveau is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inregelen van een 5.1 met een sub: cutover op de sub volledig open draaien, sub volume halverwege. Op de Denon je speakers op small instellen (term is misleidend, eigenlijk stel je zo je bass management in). En dan Audissey draaien :)

Is je sub daarna nog teveel, kun je hem altijd bijstellen. Maar in voorkomend geval zou ik het ook eens in de dynamic EQ settings zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Heel wat om te lezen, ik ga er mee aan de slag. @The Eagle: jouw tip is simpeler; ga ik ook proberen! Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat allemaal ook gewoon in je handleiding hoor ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:22

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:32:
Staat allemaal ook gewoon in je handleiding hoor ;)
Scherp! :X

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
SX-Superfly schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:30:
Ik heb alle knoppen op de achterkant van de sub helemaal naar rechts gedraaid en via de Denon instellingen de sub op +6 db gezet.
Waarom alles naar rechts AKA geheel open? Het volume op de subwoofer geheel open is eigenlijk nooit de beste optie omdat het dan te veel overheerst. Zoals eerder aangegeven raadt Audyssey aan om het volume halverwege te zetten. En dan nog zal je vaak nog wat terug moeten tijdens een meting. Zeker als je in de receiver de subwoofer extra op +6 zet wordt het too much. Phase direct op 180 graden is ook niet geheel logisch. Die instelling hangt af van de positie van de subwoofer ten opzichte van de rest van de speakers/luisterplek. Phase zal door de receiver gemeten worden of je stelt deze later handmatig bij/in (indien handmatig is in het gros van de gevallen de juiste optie wanneer de subwoofer het hardste klinkt). Default de Phase daarom altijd op 0 graden laten staan. De enige instelling die correct is om vol open te draaien is de crossover op de subwoofer. Dit omdat je de crossover door de receiver laat regelen.
Met muziek en films klinkt dat prima maar soms als een stem praat in een film of serie dan is dat storend.
Met de instellingen hier boven genoemd heb ik het vermoeden dat "klikt prima" eigenlijk niet de goede woordkeuze is. Ik verwacht een overdaad aan laag door een +6 in de receiver en het volume en crossover op de subwoofer geheel open. Wat overigens bij het gros van de personen zo is, (te) veel laag dan eigenlijk de bedoeling is. Het klopt dat zoiets bij films lekker klinkt, maar het is niet zoals het is bedoelt.

Waar staan de crossovers in de receiver op ingesteld (handmatig of ingesteld door Audyssey)? Met alleen de instellingen noemen op de subwoofer ben je er pas voor een deel. Als stemmen uit de subwoofer gaan komen zal het probleem ook bij een te hoge crossover liggen.

En let dat Audyssey ook maar een stukje software is wat fouten kan maken en niet in één keer goed hoeft te zijn. Handmatig instellen of Audyssey meerdere keren runnen tot het goede resultaat is altijd nog een optie.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 01-10-2016 18:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Bedankt voor je reactie. Ik heb net Audyssey gedraaid en heb nu het idee dat het geluid veel zachter is. Als ik voorheen de receiver op volume +55 had staan was het veel luider dan dat het nu is. Komt dat doordat de Dynamic EQ aan staat?

Wel merk ik dat de subwoofer pas meespeelt als er echt laag geluid gehoord moet worden. Dus niet meer bij lage mannenstemmen maar wel bij een basgitaar in de achtergrondmuziek. Dus dat het te laag is bij mannenstemmen is over.

De crossover is vol open gedraaid op de sub, level op 50% (zoals Audyssey aangaf om te doen) en de phase staat op 0 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

SX-Superfly schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:38:
Bedankt voor je reactie. Ik heb net Audyssey gedraaid en heb nu het idee dat het geluid veel zachter is. Als ik voorheen de receiver op volume +55 had staan was het veel luider dan dat het nu is. Komt dat doordat de Dynamic EQ aan staat?
Antwoord :

the distance measurement is actually a delay setting. The idea is to get the signal from all speakers and subs arriving at the same time for the main listening position (where you place the mic for the first measurement). This is how they have the system set up in the studio during the mix.

The level setting makes sure that all speakers and subs (1) play at the same level as each other and (2) they play at film reference level when you turn the master volume up to 0 dB. That's also the reference studio condition.

Depending on how far the speakers are and how sensitive they are, you will typically see negative trim values. These are simply relative numbers to achieve goals 1 and 2 above.

Please note that you have the volume level on your sub turned up way too high. The –12 dB setting is the limit of the AVR and it's likely that more cut is needed to achieve reference level. I suggest you turn the volume on the sub down and run MultEQ again. More info on sub setup here: https://ask.audyssey.com/forums/84181/entries/76175.html

bron : : https://audyssey.zendesk....Speaker-Level-vs-Distance

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1