Toon posts:

IBM Kenners gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus een trotse bezitter van de IBM PC 300PL 6565-83G maar sinds een paar dagen heb ik een k*t probleem.

Tijdens het flashen van de BIOS hing de pc spontaan, ongeveer bij 1% van het programmeren.

Nu heb ik al diverse dingen geprobeerd:

1-
Jumper 2 Clear CMOS omgezet en booten, vervolgens een boot flop geplaatst en dan krijg ik dit te zien.

ERROR 00CE Machine Type en Serial Number are INVALID!
Update the BIOS to correct this problem

(GROOT IBM logo is te zien met die tekst daarboven)

vervolgens: (dos achtig scherm)

System security - keyboard is locked
183 system security - Administrator password required
System security - keyboard is unlocked
186 security hardware control logic error
Your system is now locked
Turn power to your system OFF and then ON

Ik heb al diverse verschillende BIOS updates geprobereerd waaronder 1 unattended BIOS update was, maar telkens die foutmelding.

2-
BIOS batterij eruit gehaald voor meer dan >5 min, back-up batterij losgekoppeld die zit aangesloten op het moederbord en vervolgens booten maar helaas :'(

3-
Verder HD, floppy, videokaart enz losgekoppeld ook niets.

4-
De BIOS chip kan ik niet loshalen want het is een IBM mini slot 1 moederbord met IBM BIOS

Een boot block jumper schijnt niet aanwezig te zijn op dit moederbord.
Er zijn 4 jumpers, 1= diskette write-protect 2= Clear CMOS 3= ????? 4= ?????

Alle jumpers al geprobeerd maar zonder resultaat..

Heb contact opgenomen met IBM maar die gasten rekenen fl 125,-- voorrijkosten en fl 800,-- voor het vervangen van het moederbord.

Ik hoop daarom dat iemand hier nog een tip heeft voor mij om dit probleem op te lossen.
Opstarten op de normale manier wil dus niet want alleen de HD en CD-ROM worden opgestart maar ld'tjes van toetsenbord en beeldscherm blijven uit ;(

Ik vrees het ergste, maar hoppelijk is hier iemand die een opl. weet.

>>alle tips zijn welkom (AB)

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
je kunt niet opnieuw flashen ?

PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Nee,
dat probeer ik telkens dmv jumper 2 clear cmos aan te zetten.
Vervolgens plaats ik dus een bootflop en probeer te flashen (heb in totaal al 3 verschillende BIOS updates uitgeprobeerd/wel van het goede type overigens) maar krijg dus telkens deze foutmelding.

ERROR 00CE Machine Type en Serial Number are INVALID!
Update the BIOS to correct this problem

(GROOT IBM logo is te zien met die tekst daarboven)

vervolgens: (dos achtig scherm)

System security - keyboard is locked
183 system security - Administrator password required
System security - keyboard is unlocked
186 security hardware control logic error
Your system is now locked
Turn power to your system OFF and then ON

En zo gaat het telkens, pc uit pc aan en opnieuw proberen maar telkens de vraag om een BIOS upgrade die ik dus ook heb (3 stuks zelfs) maar hij doet er niets mee ;(

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

Als de eprom op een voetje zit dan kan je hem er uit halen. Naar iemand gaan met een IBM uit dezelfde serie.

Die IBM booten. De eprom verwisselen terwijl hij aanstaat. En vervolgens op die machine flashen.

So heb ik ooit iemands Asus P2B gered.

Bij Compaq zitten de roms niet in voetjes dus kan dit niet. Ik hoop voor je dat dit bij IBM wel het geval is.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Ik heb hier (op mijn werk) een 6563-43G voor mijn neus staan, als laatste redmiddel biedt ik aan je bios te Hot-Flashen. Ik ben netwerk beheerder, dus ik kan mijn pc wel open slopen. (vraag is alleen of mijn baas dat leuk vindt.) Ik werk in Rdam, woon in Delft'. Aan jouw de taak om uit te zoeken of de bios het zelfde is.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 17:24 schreef Kirpeknots het volgende:
Als de eprom op een voetje zit dan kan je hem er uit halen. Naar iemand gaan met een IBM uit dezelfde serie.

Die IBM booten. De eprom verwisselen terwijl hij aanstaat. En vervolgens op die machine flashen.

Bij Compaq zitten de roms niet in voetjes dus kan dit niet. Ik hoop voor je dat dit bij IBM wel het geval is.
Wil helaas niet, de BIOS chip zit vastgesoldeerd op het moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 17:31 schreef mboogie2 het volgende:
Ik heb hier (op mijn werk) een 6563-43G voor mijn neus staan, als laatste redmiddel biedt ik aan je bios te Hot-Flashen. Ik ben netwerk beheerder, dus ik kan mijn pc wel open slopen. (vraag is alleen of mijn baas dat leuk vindt.) Ik werk in Rdam, woon in Delft'. Aan jouw de taak om uit te zoeken of de bios het zelfde is.
Maar hot-flashen is het verwijderen van de BIOS en een andere ervoor in de plaats plaatsen?, dat wil namelijk niet, tenzij jij goed bent in solderen :)

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

Volgens mij ben je gefucked als ik het zo lees.

Ik heb zo ooit mijn IBM PS2/E verknald. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 17:38 schreef Kirpeknots het volgende:
Volgens mij ben je gefucked als ik het zo lees.

Ik heb zo ooit mijn IBM PS2/E verknald. :'(
Ik vrees het inderdaad ook, vervelende is dat ik niet in de garantie periode meer zit en ik ABSOLUUT geen 800 piek over heb voor een nieuw moederbord ex BTW!! en daar komt dan ook nog een keer arbeidsuren bij.

Een ander mini moederbord slot 1 zou kunnen maar dan moet de aan/uit knop ook veranderd worden want IBM heeft altijd de neiging om dingen net iets anders dan normaal te maken.

Dus het woord fucked is hier wel op zijn plaats ;(
Pagina: 1