Pc valt uit met zoemend geluid tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn-IV
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Hallo allemaal,

Mijn pc valt tijdens het gamen vaak uit terwijl er een zoemend geluid klinkt (volgens mij is dat het geluid
dat op dat moment te horen was, maar dan geloopt). Het gebeurt vooral bij grafisch zwaardere games. Ik heb dit probleem al vanaf het begin (2 jaar?) maar toen had ik er niet veel last van i.v.m. minder zware games.
Soms gebeurt het uren achter elkaar niet, andere keren is het om het kwartier.
Het lijkt erop dat als ik 1 ram stick eruit haal, hij het even beter gaat doen, maar later crasht hij weer snel. Ik krijg geen BSO o.i.d.

Dit zijn mijn specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 74,-€ 74,-
1MSI A78M-E45€ 64,25€ 64,25
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master N300 (Closed)€ 42,95€ 42,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 44,95€ 44,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 16,80€ 16,80
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,10€ 54,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,-

Ik denk dat het door oververhitting komt. Mijn grafische kaart is tijdens het gamen zo'n 50 graden.
Eerst was mijn cpu zo'n 80/85 graden. Toen heb ik een andere koeler gekocht en nu is hij tijdens het gamen 70/75 graden. De koeler voelt niet echt warm, maar de lucht die ervanaf komt wel.
Ik heb hem er opnieuw opgezet, maar het hielp niets.
Idle is mijn cpu wel 60 graden, maar in de bios staat 40 graden.

Ik heb Memtest gerunt en kon geen fouten vinden.
Wat zou ik kunnen doen om de oorzaak te vinden?

Beste antwoord (via Martijn-IV op 07-10-2016 18:44)

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
Welke BIOS versie zit er op dat moederbord? ik heb even op de MSI site gekeken en er zijn heel veel bios updates met improved memory compatibility en betere ondersteuning voor grafische kaarten.
https://www.msi.com/search/A78M-E45/product/1/
Wel belangrijk is om het juiste moederbord te kiezen want er is ook een V2.
Bios versie kun je meestal wel zien in het bios en anders kun je met CPU-Z ook de bios versie achterhalen.

Alle reacties

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:09
Het is in ieder geval geen oververhitting, maar verder kan ik je ook niet helpen...

Verwijderd

70 - 75 graden is nog te warm. Idle temp is ook te hoog. Welke koeler zit er nu op?
Post ook eens een foto van de binnenkant van de pc.

• Martijn-IV
De Koeler is een cooler master hyper 212 evo

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:06

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:05:
70 - 75 graden is nog te warm. Idle temp is ook te hoog. Welke koeler zit er nu op?
Post ook eens een foto van de binnenkant van de pc.
Let wel dat die Athlon hetzelfde is als die APU's (maar dan zonder GPU) en dezelfde problemen heeft met software betreft het uitlezen van de temp sensor waardoor soms te hoge waardes tevoorschijn komen.
Idle is mijn cpu wel 60 graden, maar in de bios staat 40 graden.
Dit geeft mijn punt ook wel een beetje aan. Als de CPU in de BIOS koeler is in de BIOS dan in Windows geeft wel aan dat de software in Windows de sensor niet goed uitleest.
In de BIOS is de CPU vaak juist warmer dan idle in Windows, omdat in de BIOS de meeste power-saving functies niet werken waardoor de CPU normaal gesproken warmer word.

De BIOS kan de CPU temp wel goed uitlezen (in de meeste gevallen, zolang de sensor niet defect is).

• Martijn-IV
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/oconni29v/IMG_20160927_203016.jpg

Sorry voor de slechte kwaliteit foto, maar ik heb weinig licht.
Ik weet dat de kabel management bagger is, maar het zit allemaal tegen de zijkant/onderkant, dus zou de airflow niet te veel in de weg moeten zitten

Mijn videokaart is wel vrij groot, dus het zou kunnen dat die de airflow wel blockt.

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn-IV op 27-09-2016 20:44 ]

Verwijderd

Kan de link niet openen en met kopiëren/plakken doet ie het ook niet.

Edit: nu zie ik hem wel.

Kabelmanagement is sowieso ruk in de N300. Waardeloze kast vind ik het.

Idle temperatuur zou ik eerder 35 graden verwachten. De 40 graden zou door de behuizing kunnen komen welke niet een bijster goede koeling heeft.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 20:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
Welke BIOS versie zit er op dat moederbord? ik heb even op de MSI site gekeken en er zijn heel veel bios updates met improved memory compatibility en betere ondersteuning voor grafische kaarten.
Bios versie kun je meestal wel zien in het bios en anders kun je met CPU-Z ook de bios versie achterhalen.

• Martijn-IV
Phenos2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:45:
Ik heb mijn bios geupdate.
Vandaag heb ik nog geen problemen gehad, maar het duurt wat langer voordat ik daar echt zeker van ben
Pagina: 1