Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo Vs Kpn wifi versterker

Pagina: 1
Acties:

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024
Ik wil thuis mijn wifi signaal een boost geven..

Momenteel ben ik 4 routers nodig om het huis van wifi te voorzien, 2 beneden en 2 boven, waarvan 1 ook dient als router en de overige zijn ingestelt als "een acces point""

Nu heb ik voor mijn laptop Lenovo G50-70 een AC wifi chip besteld,

Nu heeft ziggo een leuke aanbieding, de Archer C7 met hun eigen firmware, natuurlijk weer te flashen naar orginele firmware.. maar ook KPN heeft een leuke aanbieding, ook een acces point..

Welke zou zijn werk het best doen? mijn natuur zeg de gene met de externe antennes, maar een goede onderbouwing heb ik er niet voor.

De routers in mijn netwerk:

Vanaf de ziggo cisco modem --> TP link . TL-WR1043ND --- Cisco E1000 2x
--- ICIDU

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Van allebei de acces points zijn topic gemaakt, ik gebruik die van Ziggo en bevalt mij erg goed, bereik is redelijk, snelheid is erg goed.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk dat KPN ook 'een access point' aanbiedt maar zonder meer informatie (welk merk en type) kunnen we weinig (en ik ga het niet zelf uitzoeken ;)).

Maar zoals Fable al zegt, kun je allicht via de search al wat vinden!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-11 09:32
Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Toegevoegd ter referentie. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door robcoenen op 27-09-2016 17:10 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij had die van kpn wel dfs support en die tp link niet. Maar weet niet of dat klopt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Webstarr schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:02:
Ik wil thuis mijn wifi signaal een boost geven..

Momenteel ben ik 4 routers nodig om het huis van wifi te voorzien, 2 beneden en 2 boven, waarvan 1 ook dient als router en de overige zijn ingestelt als "een acces point""

Nu heb ik voor mijn laptop Lenovo G50-70 een AC wifi chip besteld,

Nu heeft ziggo een leuke aanbieding, de Archer C7 met hun eigen firmware, natuurlijk weer te flashen naar orginele firmware.. maar ook KPN heeft een leuke aanbieding, ook een acces point..

Welke zou zijn werk het best doen? mijn natuur zeg de gene met de externe antennes, maar een goede onderbouwing heb ik er niet voor.
Betere antennes leveren betere gain, maar tegelijkertijd heb je met externe antennes meer kans op zelf verprutsen van ontvangst (door ze alle kanten op te laten staan of kabels tussen de antennes te laten slingeren).

De prestaties zijn nagenoeg identiek, maar inderdaad de C7 wint marginaal in de 5GHz wegens de grotere antennes.
De routers in mijn netwerk:

Vanaf de ziggo cisco modem --> TP link . TL-WR1043ND --- Cisco E1000 2x
--- ICIDU
De WR1043ND is verouderde 2.4GHz-only meuk, de E1000 is verouderd, 2.4GHz-only en ook nog eens low end. En de ICIDU... geen idee aangezien je model niet noemt, maar meestal leveren ze prut.

Tov dit lijstje is het simpel:
- beide AP's ondersteunen 5GHz en doen dat goed. Deze troep doet niets met 5GHz, dus dat is pure winst.
- de C7 is qua 2.4GHz identiek aan de WR1043ND v2 en v3 (QCA9558 CPU/WiFi chip), de Arcadyan is Broadcom-based, maar presteert vergelijkbaar. Allemaal zijn ze als dag en nacht beter dan de E1000 en ws het ICIDU geval.

Oslik blyat! Oslik!

• Webstarr
Ik had beide topic inderdaag gevonden en gelezen, maar ik kan niet tot een conclusie komen waarom en welke beter is,
Deze voordelen:
- DFS! DFS! DFS! Goedkoopste 11ac AP die dat out-of-the-box doet. DFS kanalen 52-140. Wacht een minuut zoals hoort.
- Band steering

, wat houd dat precies in?

[ Voor 30% gewijzigd door Webstarr op 27-09-2016 17:13 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43
Waarom zou je uberhaupt meer dan 1 router in je netwerk willen hebben?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:25
Je gebruikt vier routers. Zou je een plaatje en beschrijving kunnen posten om te laten zien wat je situatie is? Vier routers in een rijtjeshuis lijkt mij wat overdadig maar in een heel groot huis is de situatie anders.

• Webstarr
EricJH schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:13:
Je gebruikt vier routers. Zou je een plaatje en beschrijving kunnen posten om te laten zien wat je situatie is? Vier routers in een rijtjeshuis lijkt mij wat overdadig maar in een heel groot huis is de situatie anders.
Geen rijtjes huis haha,

Het is ongeveer de oppervlakte van een 2 onder 1 kap.

Het eerste gedeelte was een oud woonhuis, daar hebben we nieuwe muren omheen gezet, en er een stuk bij aan. Dit houd in dat in het "oude" gedeelte de muren gemiddeld 30 cm breed zijn

Hierbij een plaatje..

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/30wb0b7.png

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 20:13
Ik heb ook drie "routers" in een rijtjeshuis. Op elke verdieping 1. Op de twee bovenste verdiepingen zijn dat er trouwens twee "wifi verstekers" van KPN. Prima tevreden mee.

Al ga ik in het nieuw te bouwen huis loze leidingen in het plafond laten aanbrengen voor echte APs (lees Ubiquiti).

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:57
Technisch gezien heb je, ook al is je huis nog zo groot, maar één router nodig.

Ik neem aan dat de andere routers ingesteld zijn als switches of AP's ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Webstarr schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:12:
Ik had beide topic inderdaag gevonden en gelezen, maar ik kan niet tot een conclusie komen waarom en welke beter is,
Deze voordelen:
- DFS! DFS! DFS! Goedkoopste 11ac AP die dat out-of-the-box doet. DFS kanalen 52-140. Wacht een minuut zoals hoort.
Out-of-the-box doet de C7 idd geen DFS, maar als je er DD-WRT op zet (wat je zo te lezen toch al van plan was) kan het dat ook prima. Wil je niet flashen dan zou ik zeggen dat het afvalt ivm geen DFS.
- Band steering

, wat houd dat precies in?
Dat je een enkele SSID kunt gebruiken voor 2.4GHz en 5GHz, en dat de AP detecteert als clients 5GHz aankunnen en ze dan automatisch daarheen dirigeert.

Voor consumentenspul prima feature (als het goed werkt...), maar ik kies er zelf voor om aparte SSID's voor de twee banden te gebruiken en alles wat 5GHz aankan alleen op de 5GHz aan te melden.

Oslik blyat! Oslik!

• Webstarr
Jep klopt, de andere routers dienen als switch/ accespoint.

De TP link router vervangen voor de Achos C7, en dan de overige routers vervange voor KPN AP's ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Webstarr schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:18:
Jep klopt, de andere routers dienen als switch/ accespoint.

De TP link router vervangen voor de Achos C7, en dan de overige routers vervange voor KPN AP's ?
Kan - maar ik vraag me af of je echt zoveel nodig hebt. Je werkt tot nu toe alleen in de 2.4GHz, waar je maar drie vrije kanalen hebt. Met vier AP's zat je jezelf al per definitie te verstoren.

Trouwens, die EPC3928 heeft wel 5GHz WiFi, je hebt met huidige config dus een apparaat met betere specs dan alles wat je zelf hebt staan uitgeschakeld en vervangen met oudere meuk :o

Zou je niet gewoon de EPC3928 als router herstellen en verder een paar KPN AP's gebruiken?

Oslik blyat! Oslik!

• Webstarr
dion_b schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:25:
[...]

Kan - maar ik vraag me af of je echt zoveel nodig hebt. Je werkt tot nu toe alleen in de 2.4GHz, waar je maar drie vrije kanalen hebt. Met vier AP's zat je jezelf al per definitie te verstoren.

Trouwens, die EPC3928 heeft wel 5GHz WiFi, je hebt met huidige config dus een apparaat met betere specs dan alles wat je zelf hebt staan uitgeschakeld en vervangen met oudere meuk :o

Zou je niet gewoon de EPC3928 als router herstellen en verder een paar KPN AP's gebruiken?
Die EPC hangt in de meterkast, in het begin heb ik hem draadloos signaal laten uitzenden, maar dit was dermate bagger (Energie meter, Coax versterker e.d. verstoren het signaal) dat ik hem heb uitgeschakeld en puur als modem laat werken. De modem op een andere plek neerhangen is geen optie aangezien de CAI niet langer is

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 15:15
Dan maak je die kabel naar je modem toch wat langer? Heb ik ook gedaan, 7 meter opgeschoven. Nu staat hij op de juiste plek :-)

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Webstarr schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:15:
[...]
Geen rijtjes huis haha,

Het is ongeveer de oppervlakte van een 2 onder 1 kap.

Het eerste gedeelte was een oud woonhuis, daar hebben we nieuwe muren omheen gezet, en er een stuk bij aan. Dit houd in dat in het "oude" gedeelte de muren gemiddeld 30 cm breed zijn

Hierbij een plaatje..

[afbeelding]
Klinkt als een 'oude boerderie' waarbij je de schuur bij het woonhuis hebt gevoegd en de blokhut de 'oude kippehok' is geweest.... :+ :+

30cm muur uit zo'n boerderie is niet zo dik hoor. Heb hier een muur van 60 cm staan. Muur is waarschijnlijk dubbelwandig en niet gewapend.

Aangezien je bij Ziggo maar is 'exrtra wifi punt' kan bestellen per abbo.
Je kan een opoging wagen en even bellen....en verzoeken 'gezien je huis' om 2 extra wifi punten ......

(en weigeren ze het dan opzeggen Ziggo abbo.....dan belt het 'opgezegd-we-halen-je-terug-team' je op. Die heeft meer vrijheden...leg je uit de je opzegt omdat je 2 wifi extenders nodig hebt omdat in je nu al 4 accespoint hebt vanwege je huis en dat je er echt 2-3 nodig hebt..
..en je hebt toch een mooi KPN aanbod waarbij ze je wellich ook die 2 WiFi AP erbij geven???? ;) ;)
....in het meest slecht geval geven ze je nog een bonus bij...)

Back to topic....
Kan je er maar 1 aanschaffen
zal er jou situatie zal er waarschijnlijk weinig storing zijn van heel veel buren.
Dus de 2.4G Hz zal nog prima leeg zijn.

De WiFi op de EPC is zo-en-zo bagger. Dus laat die maar lekker uit.

Ik zou eerst het volgende doen:
Meterkast: Modem: EPCxxxx
Woonhuis: Router/Accespoint: De Ziggo T-Link C7 (geslashed naar stock, DD-WRT of OpenWRT)
Eerste verdieping: Accespoint: KPN Wifi Punt of TP-Link AC1350 C58/C59. Mimo antennes moeten iets anders geplaatst worden. Maar het resultaat moet beter zijn.
Schuur: zelfde als 1ste verdieping
Blokhut: zelfde als 1ste verdieping; of je oude WR1043ND herbruiken
Switch Vervangen door NetGear/D-link/TP-link bv. de NetGear GS305

P.S. Haal eens eerst de Ziggo Extra Wifi Punt. En zet hem dan op de eerste verdieping met de antennes correct...en kijk eens wat het bereik is. Goed geplaats zou je het met 2 routers moeten kunnen halen.
Geef desnoods even een 'plattegrond' van je erf met woonhuis, schuur en blokhut. Dan paint ik het er wel in. :+
P.S. In het geval van jou woning is een router met externe antennes aan te bevelen omdat je dan het signaal kan 'sturen'
P.S. Een andere optie is 2x een RT-AC1200G (woonhuis + 1ste verdieping) aan te schaffen en de WR1043 naar de blokhut.
P.S. WiFi Antennes in jou geval parallel plaatsen; horizontaal liggen dwars op de lengterichting.
Hier een voorbeeld (en voordat iedereen gaat meuken, ja hier staan ze verticaal, is optimaler in de tube).
Afbeeldingslocatie: https://shkspr.mobi/blog/wp-content/uploads/2013/03/Waterloo-Wifi.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kwakzalver op 28-09-2016 10:55 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:33
Om het nog ingewikkelder te maken:
Telfort verkoopt dezelfde acces point als KPN. Die is 50 euro. Er was een klein verschil, maar dat staat wel in het KPN-topic dat gelinkt is.

• Webstarr
Zojuist contact gehad met ziggo, er komt een wifi repeater mijn kant op, en als compromis 20 euro korting gekregen.

Ben benieuwd

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

bijzonder om jou ook hier te treffen :) Na onze hele conversatie op de email webstarr hehe. En dank dion_b! Vond dit topic n.a.v. toch nog even verder te zoeken voor antwoord op mijn eigen vraag: Rhy in "Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7"

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Misschien nog een kleine toevoeging op de verschillen tussen die kpn en de ziggo AP's.
Die kpn is gemaakt voor plafond montage als je die tegen de muur monteert staan de interne antennes verkeerd.
De ziggo heeft externe antennes die kun je zelf instellen (dus ook verkeerd).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1