Toon posts:

Welke Windows aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Besten,

Ik ga binnenkort zelf een desktop bouwen en daar hoort ook het aanschaffen van Windows 10 bij. Al die goedkope versies van 30 euro vertrouw ik niet helemaal, en bovendien krijg je dan een OEM versie. Ik heb begrepen dat je met een OEM versie in de problemen kan komen wanneer je onderdelen aan je PC wijzigt, ook al zou dit als het goed is enkel zo zijn wanneer je je moederbord of processor verandert, toch?

Nu is de versie van Windows 10 die Azerty aanbied voor 93 euro overigens ook gewoon een OEM versie. Mijn behulzing heeft echter geen optische drive en dus wil ik Windows 10 bestellen op USB, welke dan 110 euro zou zijn bij Azerty, maar waarbij er weer niet duidelijk wordt aangegeven of dit om een OEM versie gaat of niet. Ik kan natuurlijk ook gewoon via microsoft Windows 10 retail op USB bestellen, voor 120 euro.

Of is zelfs het bestellen van een al klaar gemaakte USB stick via bijv Azerty of Microsoft onnodig en is het op de een of andere manier voordeliger zelf een USB te voorzien van Windows 10 en enkel nog een geldige licentie te kopen. En zo ja, hoe? Zonder dat het een OEM versie is. Ik begrijp het nut niet helemaal van het zelf kunnen maken van een USB-installatie bestand, als je vervolgens nog een licentie nodig hebt die je uiteindelijk ook gewoon samen met een USB-stick kunt bestellen.

Ik zie door de bomen even het bos niet meer en excuus voor de wellicht wat warrige post, mijn vraag komt er eigenlijk gewoon op neer: Hoe kan ik het best Windows 10 aanschaffen voor mijn desktop die ik zelf ga bouwen? Zonder dat dit eventueel problemen geeft in de toekomst bij het veranderen van hardware.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een OEM versie is prima genoeg. Als je iets wijzigt dan moet je vrij ingrijpende wijzigingen uitvoeren maar zelfs dan kan je je systeem nog heractiveren via de telefoon.

Geen optical is geen probleem, je download gewoon de officiele ISO bij Microsoft via de Media Creation Tool en daarmee installeer je je OS.

Die 30 euro versies komen meestal uit regios waar de prijzen lager liggen, grijze import. Natuurlijk kan er makkelijker een shady source tussenzitten als je niet bij een gerenomeerde webshop in Nederland besteld.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:37
Je kan zelf een stik maken via *media creation tool* en later een key invoeren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:39:
Ik begrijp het nut niet helemaal van het zelf kunnen maken van een USB-installatie bestand, als je vervolgens nog een licentie nodig hebt die je uiteindelijk ook gewoon samen met een USB-stick kunt bestellen.
Je besteld, betaald en hebt binnen 5 minuten de licentiecode in je mail die je kan gebruiken om binnen 15 minuten Windows te installeren, of je wacht tot de eerst volgende werkdag voor verzending.
Maar inderdaad het is persoonlijke voorkeur, wil je nu of wil je morgen/overmorgen dan kies je de een of de ander, meestal betaal je een paar euro meer voor een ISO op een USB-stick.

Hier kun je zien wat voor jou het handigst is: Wikipedia: Windows 10 editions

Vergeet niet dat je misschien via je werkgever, (hoge)school, universiteit of ander opleidingsinstituut mogelijk korting kan krijgen op een legitieme licentie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Maar stel ik maak zelf een USB gereed, waar kan ik dan het beste een losse licentie kopen? Want die bestel je toch sowieso in combinatie met een DVD of USB-stick? Althans, wel bij Azerty en Microsoft zelf. Of is het dan een kwestie van zelf USB stick prepareren, en de DVD-versie van Windows kopen puur voor de licentie en het CD-tje weg te gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
True schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:54:
[...]

Vergeet niet dat je misschien via je werkgever, (hoge)school, universiteit of ander opleidingsinstituut mogelijk korting kan krijgen op een legitieme licentie.
Nu je het zegt, ik zie nu dat je via de Universiteit op Surfsport een gratis Windows 10 update kunt krijgen. Even op doorgezocht, en naar het schijnt kun je ook gewoon Windows 10 via de mediacreation tool op een USB zetten en de gratis licentie te gebruiken om Windows 10 op een nieuw apparaat te installeren. Ik denk dat ik deze route dan maar eens ga bewandelen, ziet er veelbelovend uit!
Pagina: 1