Windows 7 valt uit / betekenis specs temperatuur Speccy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 821351

Topicstarter
Mijn Samsung-laptop (zo'n 4, 5 jaar oud) met Windows 7 valt steeds vaker uit. Opstarten gaat goed, maar zodra ik programma's ga openen, ga printen of wat dan ook, dan valt ie uit. Ik had al wat rondgekeken en mogelijk komt het door dat de computer te heet wordt. Nu heb ik via Speccy de specificaties opgezocht, maar ik heb geen idee wat dit dan vervolgens betekenis.

Wie kan deze specificaties voor mij lezen en van betekenis voorzien?
Als iemand me dan ook nog kan vertellen wat ik moet doen om dit op te lossen..
Mijn dank is zeer groot!

http://speccy.piriform.com/results/PUMuAh4qfsJEvVggwXxHoWG Summary

http://speccy.piriform.com/results/Y4jX8ztRX0KogAhamMEquRJ Operating System

http://speccy.piriform.com/results/3z4PhRMZes1dsIooTpvyht0 CPU

http://speccy.piriform.com/results/iUONFPf1ziZnvC1ePEq5B0i RAM

http://speccy.piriform.com/results/6bN00VUrMIzBlVRstELSzr5 Motherboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Anoniem: 821351 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:37:
Nu heb ik via Speccy de specificaties opgezocht, maar ik heb geen idee wat dit dan vervolgens betekenis.
Wanneer heb je deze specificaties opgenomen? Als dit in idle modus is (moment dat de computer niks doet), zijn de waardes wel aan de hoge kant. Zowel je processor als moederbord zijn 78 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Laptop is een kwartiertje aan en je CPU zit op 90 graden? Zelfs bij belasting is dat aan de hoge kant volgens mij.
Afgaande op de leeftijd die je noemt, denk ik dat het helemaal geen slecht idee is om de CPU-koeler eens schoon te (laten) maken.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 821351

Topicstarter
Ik heb de waarden inderdaad opgenomen toen de laptop nog niet zo lang aan stond en ook nog niets bijzonder deed / had gedaan. Behalve uitvallen en opstarten. Ik ga op zoek naar een adresje om de CPU-koeler schoon te laten maken.

Bedankt voor het meedenken en het beoordelen!:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Waarschijnlijk zitten de ventilator, koelribben en luchtinlaat/uitgang vol met stof en of is de koelpasta van de CPU uitgedroogd en maakt geen goed contact meer. Ook simpel zelf te vervangen, maar ben je echt een leek even laten doen door iemand met kennis of een computerzaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ToFast schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:57:
Waarschijnlijk zitten de ventilator, koelribben en luchtinlaat/uitgang vol met stof en of is de koelpasta van de CPU uitgedroogd en maakt geen goed contact meer. Ook simpel zelf te vervangen, maar ben je echt een leek even laten doen door iemand met kennis of een computerzaakje.
Precies.
Aan die Speccy output te zien draait die laptop echt véél te warm. Een dergelijk systeem zou 40-50 graden mogen wezen als hij 'stationair' loopt. 80-90 zoals deze is problematisch en verklaart uitvallen en vastlopers.
Koeling vol met stof en eventueel huisdier haren en mogelijk de koelpasta totaal versteend.
Gebeurt vaker bij oudere laptops.

Als je de kloten hebt om een laptop tot het laatste schroefje uit elkaar te halen is het opzich prima te doen, maar ik kan me er wat bij voorstellen als je daar huiverig voor bent.
Mocht je er aan willen beginnen, neem er de tijd voor. Zorg voor een lege tafel, leg de losgehaalde schroefjes in het patroon zoals ze in het paneel zaten (dat betekent dat je in de regel iets van 3 sets schroefjes hebt. Onderkant, onder toetsenbord en overige).
En dan net zo lang doorgaan tot de hele laptop uit elkaar ligt en het moederbord vrij is van zijn behuizing.

Dan kan je de koeling losmaken en de covers van de ventilator verwijderen. Onder die covers zit vermoedelijk een koeklaag stof die je er met een pincet en een kwast uit kan pulken.

Wat pasta betreft kan het zijn dat je koeling meerdere onderdelen mee neemt en soms ook thermal pads nodig heeft. Dus zorg vooraf dat je een tubetje koelpasta en een strip thermalpad hebt (kan je ze zelf op maat knippen).
En uiteraard een kleine kruiskop schroevendraaier en een oude creditcard oid om plasticdelen van elkaar af te wurgen ivm clipmontage.
Iets van een naald kan handig zijn om rubber dopjes te verwijderen van schroeven. Soms zitten schroeven verborgen.

Edit: Ik denk trouwens dat computerwinkels niet zo gauw dit soort dingen aanpakken. Iets met uurtarief enzo. Tijdrovend klusje en dan wordt iets wat minder dan 10 euro aan materiaal kost ineens een klusje van 50+ euro.
Ik denk dat een handig familielid of kennis een beter idee is.
Of je zet een oproepje in de Vraag en Aanbod sectie. Misschien dat er een tweaker in de buurt is die het even wil oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 02-10-2016 12:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

McKaamos schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:33:
[...]
Als je de kloten hebt om...
Margreet ?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Niet bekend met de uitdrukking?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik verwacht niet dat de topicstarter - Margreet - überhaupt kloten heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En terug ontopic ajb. Laten we het netjes houden. Zeker ook tegen nieuwe users. (Welkom!)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-06 14:05
Volgens mij heb ik dezelfde laptop op basis van je moederbord hier op bureau staan en nadat ik mijn ventilatie schoongemaakt heb en koelpasta vervangen aangezien ding te warm was om nog op schoot te kunnen gebruiken: 58C met 100% CPU load voor 30 minuten - is ook geen mini oven meer op mijn schoot - heel handig zelf te doen, ik was na 20 minuten klaar en meen zelfs nog ergens een print handleiding te hebben liggen mocht je interesse hebben! FYI schroef vaak genoeg in een PC maar laptops liet ik altijd doen puur vanwege dat het een bouwpakket is, maar de samsung R-series laat zichzelf prima uit elkaar halen ook al heb je 0 verstand ervan.

Ik draai alleen wel windows 10 pro 64 bit, maar dat zou volgens mij niets mogen uitmaken op hoe warm die kan worden, zeker niet in idle?

ben niet zo heel actief met volgen van topics dus mocht ik langer dan een dag niet reageren pb-en voor die handleiding is toegestaan

[ Voor 3% gewijzigd door logix147 op 02-10-2016 21:10 ]

Pagina: 1