Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Hallo allemaal,

Als eerst, excuses indien mijn vraag meerdere malen hier gesteld is. Ik heb na wat zoeken niet echt een eenduidig antwoord hierop kunnen vinden.

Ik heb een vraag over het beleggen bij Plus500 en wanneer je nou wel of niet dit in belastingaangifte moet aangeven.

Van wat ik heb begrepen, valt beleggen met Plus500 onder Box 3.
Daarbij geldt er een heffingsvrij vermogen tot €24.437 per persoon (voor 2016).
Boven dit heffingsvrij vermogen wordt er (in 2016) 1.2% van je rendement geheven als belasting.

Mijn vraag is, als je een lager vermogen bezit dan het maximaal heffingsvrij vermogen (minder dan €24.437), moet je dan alsnog je vermogen in de belastingaangifte aangeven? Ook al valt het onder heffingsvrij vermogen?

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je vult je vermogen gewoon in bij de aangifte. Daar trekt het belasting programma automatisch de vrijstelling van af. Wordt dat getal negatief, of nul, dan betaal je niets. Is het positief dan betaal je over het meerdere de VRH.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:31

Wuursj

want worst is al bezet

Volgens mij vraagt de aangifte of je minder vermogen hebt dan die 24k.
Nee --> klaar
Ja -> invullen wat je hebt en dan kijkt het aangifte programma wel of je aan die 24k komt en of je dus nog moet betalen.

Aangevan kan dus wel maar als je zelf de som al hebt gemaakt, hoeft het niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
vergeet ook de aftrekpost op reeds betaalde dividendsbelasting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:19
Wceend schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:09:
vergeet ook de aftrekpost op reeds betaalde dividendsbelasting niet.
Bij een geldaftroggelclub als Plus500 is er geen sprake van dividend. Met beleggen heeft het voor de meeste gebruikers ook weinig te maken.

edit:
blijkbaar houdt men typisch wel withholding tax in voor de cash afwikkeling die in plaats van dividend komt

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 27-09-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyGui
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Super! Dank voor de duidelijkheid!

Misschien een beetje off-topic maar door Wceend is er een vraag in me opgekomen;

Waarom precies krijg je bij het beleggen geen dividenduitkering? Je koopt toch in principe ook aandelen van bijvoorbeeld een bedrijf? Of gaat de kosten in dat geval niet naar het bedrijf maar naar de marketmaker van Plus500? Wanneer heb je dan wel recht op dividenduitkering bij het kopen van aandelen?

[ Voor 12% gewijzigd door JohnnyGui op 27-09-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:19
Net als met andere derivaten is er sprake van een cash afwikkeling. Vergelijkbaar maar niet precies hetzelfde als dividend.
Pagina: 1