Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 14:55
Ik loop tegen wat problemen aan op een glas ring waar gebruikt wordt gemaakt van MSTP op 3com switches (tegenhanger van Cisco pvst, per vlan STP) en ik kom er even niet meer uit.

De opzet is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QvejSkr.jpg

Tussen elke locatie ligt een dedicated vlan in een eigen STP instance speciaal voor routing (ospf etc)
Het doel was dat omdat elke lijn zijn eigen STP instance en vlan heeft, dat alle glas lijnen gewoon up zijn en er een redundante ring beschikbaar is die in het geval van een storing of kabelbreuk sneller kan schakelen dan een 'normale' STP opstelling waarbij 1 poort altijd down is.
Instance 1 t/m 4 zijn speciaal voor routing en vlans die perse moesten worden doorgetrokken omdat het verkeer niet gerouteerd kon worden zijn op de overige 2 instances gezet waarbij ergens in de ring een instance wordt geblocked door STP.

Dit heeft altijd gewerkt tot voor kort, om 1 of andere reden zijn vanaf locatie B alle instances op Alternate/Discarding gezet richting locatie A, inclusief de dedicated instance en ik kan maar niet ontdekken waarom dit is.

De l3 switches zijn als volgt geconfigureerd:
- Ze staan allemaal in mstp mode.
- Routing interfaces zijn vlan interfaces omdat 3com niet anders ondersteund.
- Instances voor vlans die NIET op de switch aanwezig zijn ook niet geconfigureerd op die betreffende switch.
- Alle stp region configuratie is verder identiek.
- Alle poorten zijn glas SFP's en als trunk geconfigureerd.

Observaties:
- Alle fysieke lijnen zijn UP.
- Switch B is zichtbaar op NDP(CDP maar dan niet cisco) op Switch A, maar niet andersom.
- De poorten switchen naar forwarding als ik de lijn tussen D en C uit zet. Het lijkt er op dat MSTP zich als RSTP loopt te gedragen en alle stp instances gelijk houd. B is ook de enige switch met geblokkeerde poorten.

Is er iemand die hier wat meer kaas van gegeten heeft want |:( 8)7

Aan de plus kant, OSPF werkt wel prima :-)

Alle reacties

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 20:50
Heb je gecontrolleerd als de hash op alle switches zelfde is?
Vaak zit daar het probleem.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
sorry maar volgens mij zit er een flink verschil tussen MSTP en PVST(?)
Ik snap uit je tekeningetje ook niet helemaal wat je bedoelt met instance 5 en 6, zitten daarin vlan's welke wel over de hele ring lopen?
Als je 4 routing vlans hebt zou ik nog een (bijvoorbeeld) 4 tal lokale vlans verwachten (bv voor elke switch 1)?

• Consequator
bigfoot1942 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:57:
sorry maar volgens mij zit er een flink verschil tussen MSTP en PVST(?)
Ja, pvst is van Cisco en beter ;)
Bij mstp wijs je vlans toe aan stp instances.
bigfoot1942 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:57:
Ik snap uit je tekeningetje ook niet helemaal wat je bedoelt met instance 5 en 6, zitten daarin vlan's welke wel over de hele ring lopen?
Als je 4 routing vlans hebt zou ik nog een (bijvoorbeeld) 4 tal lokale vlans verwachten (bv voor elke switch 1)?
in instance 5 en 6 zitten inderdaad vlans die over de hele ring lopen en er zijn inderdaad ook nog meer (lokale) vlans maar dat is voor dit STP probleem niet interessant volgens mij.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Misschien wel.
Als ik het zo hoor zou ik 3 instances aanmaken, 1 voor elk transit vlan, 1 voor de shared vlans (over alle switches heen) en 4 losse (voor elke switch een eigen met alleen de lokale vlans.

Ik weet niet of dit laatste nu zo is? Of komt dat bij een andere instance op?
Verder ken ik de regions niet, would you care to elaborate?

Ook lijkt het me handig even in kaart te brengen wat je met vlan 0 / 1 doet, aangezien deze voor BPDU verkeer gebruikt wordt...

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Al een power recycle gedaan op Switch B?
D'r kan iets blijven 'hangen' in de cache of een andere oorzaak.

(Test je gelijk de andere switches and de fail-over)
  1. Switch lokatie B uitzetten
  2. Kabel naar lokatie A verbreken
  3. Switch lokatie B aanzetten
  4. Verbinding controleren naar overige lokaties
  5. Kabel naar lokatie A verbinden
  6. Controleren of Switch B niet terugvalt op de Alternate

[ Voor 7% gewijzigd door kwakzalver op 11-10-2016 15:23 ]

• Consequator
kwakzalver schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:22:
Al een power recycle gedaan op Switch B?
D'r kan iets blijven 'hangen' in de cache of een andere oorzaak.

(Test je gelijk de andere switches and de fail-over)
~~spul~~
Er is 1 switch die ik nog niet heb gecycled, dat laat ik ook nog even doen als test.
Failover test werkt gewoon. Als ik ergens een kabel er uit trek dan schakelt STP om en OSPF volgt 10 sec later. De lijnen/SFP's zijn dus op zich wel goed gelukkig :-)
bigfoot1942 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 19:01:
Misschien wel.
Als ik het zo hoor zou ik 3 instances aanmaken, 1 voor elk transit vlan, 1 voor de shared vlans (over alle switches heen) en 4 losse (voor elke switch een eigen met alleen de lokale vlans.

Ik weet niet of dit laatste nu zo is? Of komt dat bij een andere instance op?
Verder ken ik de regions niet, would you care to elaborate?

Ook lijkt het me handig even in kaart te brengen wat je met vlan 0 / 1 doet, aangezien deze voor BPDU verkeer gebruikt wordt...
Het zijn nu inderdaad 4 losse instances voor de routing.
vlan 1 is uitgesloten van de trunk poorten, instance 0 is niet specifiek genoemd in de region config zie ik net.. zou dat iets kunnen zijn ?

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Consequator schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:49:
[...]
Er is 1 switch die ik nog niet heb gecycled, dat laat ik ook nog even doen als test.
Failover test werkt gewoon. Als ik ergens een kabel er uit trek dan schakelt STP om en OSPF volgt 10 sec later. De lijnen/SFP's zijn dus op zich wel goed gelukkig :-)
Echt een weird Hiccup. Bij B lijn naar A eruit en de failover pakt hem op.
Iets stoort, dat is nu wel duidelijk! De router lijkt me zo te horen prima in orde te zijn.

Hypothese: Verstoring met hierdoor een extra vertraging of ad-hoc onderbreking waardoor de fail-over deels getriggerd wordt.

Me dunkt zelf richting hardware en dat iets in de lijn van B naar C stoort....
Koppelstuk defect, lasfout, kabelbreuk/beschadiging?
Heeft niet toevallig een bobo het high-tech glasvezel gedemonstreerd en met zijn vette patatvingers het glas betast....

Herinnert me wat installatietechneuten die met de ladder op de glasvezeltrunk gingen staan en bij hoog en laag volhielden dat het geen problemen opleverde.....Ziehier een groep beheerders te proberen netwerkproblemen op te lossen....2 maanden in een deuk gelegen....

De schade was niet zichtbaar/meetbaar maar het knellen/indeuken van de kabel zorgde wel voor vreemde problemen....

[ Voor 27% gewijzigd door kwakzalver op 14-10-2016 14:53 ]

Pagina: 1