Wat hulp nodig met inrichting verlichting (LED) badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:42
Goedemiddag,

Ik hoop in elk geval dat ik goed zit met mijn vraag in dit forum gedeelte.

Wij zijn bezig met een compleet nieuwe badkamer en hebben de indeling e.d. al besloten. Onze resterende vraag waar we niet helemaal uitkomen is verlichting.

We willen graag inbouwspots gaan plaatsen, maar de vraag is nu hoe we het verlichtingsplan moeten gaan opzetten en welke type spots hierbij het beste passen.

De schakeling is dubbel, waarvan de plafond met één knop en boven de wastafel met de ander.

Tussen het bad en de douche zit een hoge muur die het plafond ingaat.

Enige zaken die wij wel willen hebben;

- 12v spots ivm veiligheid, dit was volgens mij een vereiste van wat ik las?
- minimaal IP44 ivm de doucheruimte
- Wellicht kantelbaar toepassen?
- Plafondhoogte +/- 2300mm

Ik zat zelf te denken aan;

Spots boven bad is niet goed, omdat je er dan in kijkt als je ligt.
Spots boven wastafel geeft schaduwen op je gezicht ed.
Spot in de douche maakt de ruimte kleiner en zit je ook met schaduwen.

Misschien de bovenste 3 kantelbaar uitvoeren?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qa8pb5.jpg

Ik ben benieuwd waar mede tweakers meekomen, want er zullen er vast wel een paar tussen zitten die er veel meer vanaf weten.. :-)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/kbyqti.jpg

Alvast bedankt!

[ Voor 82% gewijzigd door Ferio op 27-09-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Wil je echt alles met spot gaan doen? Ik zou een combinatie gebruiken van spots en indirect (diffuus) licht zodat je schaduwen vermijdt.

De ergste schaduwen ga je krijgen op de plekken waar je de spot niet op richt, richt je die bijvoorbeeld van het bad of de douche weg, dan lijkt het daar stikdonker omdat de rest van de badkamer in verhouding erg helder is.

Je kan beter wat indirect licht hangen op een paar centrale plaatsen zodat je altijd een hoeveelheid achtergrondlicht hebt, en de spots gebruiken voor accenten die wat meer eruit mogen springen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Er zijn nooit genoeg spots. ;)

Zes is echt te weinig, daarmee maak je alleen maar schaduwen. 9 of 12 kan je veel meer mee. Dan maakt het ook niet meer uit of het boven het bad zit. Sluit ze aan op een dimmer en de wastafel een los armatuur op een gewone schakelaar.

Anders een type zoeken met melkglas glaasjes ervoor, dan heb je ook geen fel inkijklicht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45

Janar

Geen

Gewoon voldoende spots nemen. Voor de spiegel heb je al een dedicated licht dus daardoor krijg je daar geen schaduw. Daarnaast komt er ook indirect licht door de spiegel mits goed geplaatst.

Neem spots die breed schijnen. Wij hadden in vorige badkamer maar 4 spots maar wel met 40 graden spots en diffuus mat glas.

Houdt ook rekening met de kleur van de tegels. Deze hebben ook directe invloed.

Overigens kun je ook IP6*(5/7) krijgen met 230 Volt.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:56
Janar schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:35:
Neem spots die breed schijnen. Wij hadden in vorige badkamer maar 4 spots maar wel met 40 graden spots en diffuus mat glas.
Dit.

Ik heb 4 spots voor een badkamer van zo'n 12 m^2. Normaal wordt 1 m van de wand aangeraden (volgens electricien) maar dan zitten ze in het midden dicht bij elkaar, dus ik heb ze over lengte en breed gelijk verdeeld.
Voldoende licht - daarnaast zit in de spiegel een lamp (2 stroken onder en boven) wat voldoende licht geeft (handig voor vrouw en dochter voor het opmaken).

De spots zijn breed, glas ca 10 cm. De lichtbron heeft aan de onderkant een metalen kommetje zodat het licht via de bovenkant van de spot weerkaatst wordt en niet rechtstreeks. Dimbaar, dus bij een bad kun je de badkamer sfeervol verlichten.