Welke SSD moet ik kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• essentials9002
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09-2021
Ik ben van plan binnenkort een SSD te kopen, maar ik vroeg me af welke de beste keuze is.

Ik heb 2 lijsten gemaakt, 1 lijst met veel SSD's en 1 lijst met 2 SSD's die me goed lijken:
https://tweakers.net/pric...983;414978;308150;452374/

https://tweakers.net/pricewatch/compare/430407;439659/

Welke van die SSD's is de beste keuze en waarom?

Wat het voor mij lastig maakt, is dat ik niet weet of random 4k of sequentieel belangrijker is. En maakt het aantal total bytes written uit of niet? Ik wil wel een SSD hebben die lang meegaat, waar ik veel data op kan schrijven en ook weer kan verwijderen, zonder dat die na een (te) korte tijd er al aan gaat.

De Samsung 850 EVO zou ook nog een optie kunnen zijn, maar die is TLC en niet MLC, daarnaast wil Samsung je bespioneren en dat moet je toestaan als je je firmware wilt updaten, ze eisen dat je je gegevens aan ze doorstuurt.

Dus raden jullie mij aan om de Samsung 850 EVO te kopen of 1 van de anderen op de lijst? Als het laatste het geval is, welke SSD zou ik dan het beste kunnen kopen, en waarom?

Als een andere SSD dan degene waar ik naar gekeken heb, beter is, hoor ik dat ook graag.

(Ik heb ook negatieve dingen gehoord over de Samsung EVO SSD's, namelijk dat ze na een tijdje langzamer worden.)

Edit: Ik game vooral op mijn computer, daarnaast surf ik op het internet. Ik maak ook veel gebruik van bijvoorbeeld kladblok en paint en andere basis programma's. De SSD moet goed zijn voor zowel online games (MMORPGs en multiplayer shooters) als single player games (shooters, voetbalspellen, RPGS.)

[ Voor 10% gewijzigd door essentials9002 op 27-09-2016 14:01 ]

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even lezen: http://www.anandtech.com/show/9799/best-ssds

Tip: gamen is geen zware workload voor een SSD, dus je wilt kijken naar de value opties.

[ Voor 45% gewijzigd door wagenveld op 27-09-2016 14:13 ]

Verwijderd

Move OT->CAA

Verwijderd

Slechte ssd's zijn er niet meer en verschil ga je in dagelijks gebruik niet merken of je moet aan extreem videobewerken doen. Je kunt dan het beste kijken naar de prijs per gb, reviews (niet alleen op Tweakers) en reputatie van de fabrikant. Naar mijn mening komt een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB er dan erg goed uit.

• essentials9002
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:01:
Slechte ssd's zijn er niet meer en verschil ga je in dagelijks gebruik niet merken of je moet aan extreem videobewerken doen. Je kunt dan het beste kijken naar de prijs per gb, reviews (niet alleen op Tweakers) en reputatie van de fabrikant. Naar mijn mening komt een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB er dan erg goed uit.
Ik heb wel gehoord dat de Crucial BX100 geen goede keuze is, omdat die minder lang mee gaat en veel slomer is. Dus weet je zeker dat ik het verschil niet merk? Ook total bytes written lijkt mij belangrijk, net als GB per dag, omdat ik wil dat mijn SSD echt 5 - 10 jaar mee kan gaan en dat de kans kleiner is dat die zomaar stopt met werken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tenzij je echt zeer intensief gaat schrijven op een SSD, kan je rekening houden met het aantal bytes dat je gaat schrijven.
Als voorbeeld, ik gebruik mijn SSS (crucial mx100) gemiddeld. In de 4 jaar dat ik hem heb wel windows er een stuk of 6 keer opnieuw (en alle andere programmas dus ook) opgezet. Ik heb nu 1 % levensduur bereikt. Over 400 jaar is die dus op.

Vroeger maakte men zich wel zorgen over het aantal writes. Dat had enkele redenen
Op de eerste plaats wist men nog niet zo goed hoeveel er geschreven kon worden
Op de tweede plaats waren SSD's toen erg duur en erg klein: 30 of 60 GB. Windows nam al 20 GB, dus bleef er maar weinig over: die paar overgebleven GB werden dus veel intensiever beschreven. Met de huidige 256 of 500 GB SSD's speelt dat niet meer.

Verder zijn er niet echt slechte SSD's , maar het kan geen kwaad om naar de bewezen goede te kijken als Sandisk, Samsung, Crucial, Kingston

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:04
Ga lekker voor de Crucial MX300 2,5" 525GB. Heel veel opslag voor een zeer lage prijs, en prima snel en betrouwbaar.

Verwijderd

essentials9002 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 00:04:
[...]

Ik heb wel gehoord dat de Crucial BX100 geen goede keuze is, omdat die minder lang mee gaat en veel slomer is. Dus weet je zeker dat ik het verschil niet merk? Ook total bytes written lijkt mij belangrijk, net als GB per dag, omdat ik wil dat mijn SSD echt 5 - 10 jaar mee kan gaan en dat de kans kleiner is dat die zomaar stopt met werken.
De BX200 zal je bedoelen maar ook met die merk je in dagelijks gebruik geen verschil. De BX100is EOL en dus vreemd dat deze in jouw tabel staat, net als de MX100 overigens. Zo staan er wel meer vreemde veel te dure ssd's in dat overzicht.Een goede 500gb ssd hoeft niet meer dan €150,- te kosten.
Mijn shortlist zou er zo uit zien https://tweakers.net/pric...798;545429;540367;430407/

Wil je een ssd met een lange gegarandeerde levensduur dan neem je een pricewatch: Samsung 850 Pro 512GB. Daar krijg je namelijk 10 jaar garantie op.

• essentials9002
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:40:
[...]

De BX200 zal je bedoelen maar ook met die merk je in dagelijks gebruik geen verschil. De BX100is EOL en dus vreemd dat deze in jouw tabel staat, net als de MX100 overigens. Zo staan er wel meer vreemde veel te dure ssd's in dat overzicht.Een goede 500gb ssd hoeft niet meer dan €150,- te kosten.
Mijn shortlist zou er zo uit zien https://tweakers.net/pric...798;545429;540367;430407/

Wil je een ssd met een lange gegarandeerde levensduur dan neem je een pricewatch: Samsung 850 Pro 512GB. Daar krijg je namelijk 10 jaar garantie op.
Ja, ik bedoelde de BX200. En zoals ik al zei, de lijst die ik maakte is al een wat oudere lijst. De Crucial MX300 bestond bijvoorbeeld niet toen ik die lijst maakte.

Maar ik heb gehoord dat een MLC SSD een betere keuze is dan een TLC SSD, omdat de MLC SSD sneller is en langer mee gaat. Klopt dat of niet? Bij een Samsung 850 EVO krijg ik wel een langere garantie, ondanks het feit dat die een TLC SSD is.

De Samsung 850 Pro is te duur, ik keek naar SSD's van ongeveer tussen de 100 en 150 euro. Een SSD die 5 jaar lang meegaat, gaat lang genoeg mee. Maar over 3 jaar een nieuwe SSD kopen is ook geen probleem, SSD's zullen dan waarschijnlijk nog goedkoper zijn.

Ik heb een harde schijf hier liggen die al ongeveer 6 - 7 jaar oud is en die doet het nog. Gaat een SSD minder lang mee dan een harde schijf, langer, of ongeveer even lang?
Pagina: 1