Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik woon sinds een aantal jaar in een huis uit 1935. En dergelijk huis is natuurlijk niet gebouwd met isolatie en duurzaamheid in gedachte en het huidig verwarmingssysteem is dan ook niet erg duurzaam te noemen. Ik ben de afgelopen jaren door het duurzaamheidsvirus bevangen geraakt en wil steeds meer aanpakken om mijn huis duurzamer te maken.

Zo is er in de loop der tijd een best hoop gebeurd om de isolatieschil te verbeteren. Zo is er:

- muren geisoleerd via spouwmuurisolatie
- ramen vervangen door dubbelglas en glas-in-lood ramen zijn tussen dubbel glas geplaatst
- uitbouw begane grond en 1e verdieping en garage met muurisolatie, hr-glas en betonvloer met isolatie
- Dakisolatie aan binnenkant tussen dakspanten
- Zonnepanelen op het dak (1900Wp)
- Douche WTW dmv Easydrain
- Quooker in de keuken voor kokend/warm water.
- (Plan is er om in de achtertuin een veranda te maken met dak van 8 bij 4, waarbij het volledige dak idealiter zonnepanelen gaan worden)

Maar nu staan we toch op een kruispunt wat te doen voor de toekomst. De CV-ketel is 16 jaar oud en gaat een keer stuk. Verwarmen gebeurt nu met gewone radiatoren en 1 convectorput in de woonkamer. De begane grondvloer is een houten balkenvloer die verder ongeisoleerd is. Gasverbruik is gemiddeld 1800m3 per jaar voor verwarmen en warm water, koken gaat met inductie.

Als je in mijn hart kijkt, wil ik het liefst de beganegrondvloer er helemaal uithalen, vervangen door een geisoleerde vloer met vloerverwarming als hoofdverwarming met een warmtepomp erbij. Alleen dit is een veelkoppig monster zodanig dat ik de moed een beetje verlies om dit aan te pakken.

Het gaat hier om verschillende disciplines die allemaal invloed hebben op elkaar:

- Voor warmtepomp moet ik weten wat de benodigde capaciteit is, maar die is afhankelijk van hoe de vloerverwarming en isolatie van de vloer er uit gaan zien,
- Hoe vervang je een beganegrond vloer en hoe maak je daar vloerverwarming op? De uitbouw van de begane grond is betonvloer, dus ik zit met 2 delen. Kan dat uberhaubt.
- Wat voor vloerverwarming neem je om in mijn huis (dat nooit supergeisoleerd gaat worden) goed warm te kunnen houden? 10cm hart op hart?
- Gaat een warmtepomp uberhaubt de boel warm krijgen, hoe weet ik dat. Een warmteverliesberekening is waarschijnlijk hard nodig. Bij wie kan ik een geintegreerd advies krijgen?
- Hoe regel je de warmwatervoorziening. Ik heb een douche WTW op een normale douche zonder bad, dus met een door de warmtepomp verwarmde boiler?
- Hoe werkt dit alles samen met mijn electra aansluiting. Ik heb 3x25A in mijn aansluiting, maar inmiddels al 13 groepen met bijvoorbeeld Inductiekoken op een 3-fase groep. Past een warmtepomp er nog wel bij?

Om mijn kennisniveau op te krikken zit ik al tijden te lezen in diverse topics hier in DED, zoals het topic over de Lucht/Water warmtepompen, Zonneboilers en andere topics. Ik heb de documentatie van warmtepompen als de Mitsubishu Ecodan/Zubadans, Samsung, Nefit, Daikin en dergelijke.

Ook heb ik in het verleden al een energiebesparingsadvies laten maken, waaruit een energielabel is gekomen (was net aan label C, bijna B en dat was nog voor de douche WTW). Dit heeft echter niet de gehoopte inzicht in mijn warmtebehoefte gegeven. Enige wat ik nu weet is dat in mijn woonkamer de capaciteit 6900W is met 1 radiator voorin en de convectorput achterin. Mijn ervaring is dat het daarmee warm is te krijgen, ook in koude dagen, maar de ketel is wel op HTV ingesteld met 80 graden max temperatuur. Ik weet niet goed hoe dit te relateren is aan de capaciteit van vloerverwarming en warmtepomp, helemaal als de vloer geisoleerd is, dan is de benodigde capaciteit weer iets lager.

Wat zijn er voor tips/trucs te bedenken om een dergelijk project aan te pakken? Ik ben zelf helemaal niet handig, dus ik zoek echt naar mensen/bedrijven die kunnen adviseren en installeren. Als er mensen zijn met aanraders voor adviseurs/installateurs/etcetera in de regio Noord-Holland (ik woon in Velsen), dan hoor ik het graag.

Look behind you! A three headed monkey!

• sprintkanon
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-11 18:33
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je gedaan hebt, aangezien ik voor dezelfde keuze sta.