Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11-2022
We zijn bezig met het vervangen van een oud netwerk (buitenland en aan de kust, dus veel zoute lucht en warme temperaturen). De kabel loopt van onze server naar de switch en vanaf de switch naar verschillende accesspoints.
Hier liggen allemaal al oude Cat6 kabels die wel 1Gbps ondersteunen op de betreffende switch, maar als we die vervangen door de nieuwe Cat6 kabels, geeft de switch maar 100Mbps aan.
  • De switch gebruikt passive POE, dit in verband met onze accesspoints die dit nodig hebben
  • We gebruiken dezelfde en betere connectoren geschikt voor Cat 6 (RJ45) met T568B Straight Through
  • Kabel specificaties: Outdoor CAT 6 S/FTP (PIMF) SHIELDED SOLID 100 OHM 250MHZ
  • Lengte van de kabels komen niet boven de 70 meter en niet onder de 5 meter.
We hebben dezelfde connectoren ook op de oudere kabels gebruikt, dan geeft hij wel 1Gbps.
We hebben ook een kabeltester hier, die aangeeft dat de kabels wel prima zijn.

Weet iemand wat we misschien nog over het hoofd gezien hebben? :/

Beste antwoord (via emulink op 27-09-2016 10:50)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 12:24
Aanvulling op .maarten, zonder heel dat topic te lezen kun je dit snel testen. Pak een aansteker, hou het metaal op het warmste punt in de vlam. Een goede ader zal niet buigen. Probeer ook alle kleuren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:01
Is het wel een volledig koperen kabel en geen alu met een laagje koper?

Aangezien de andere kabel het wel deed verwacht ik gewoon een slechte kwaliteit van de kabel. Er is een topic over slechte netwerkkabel. Misschien dat eens lezen?

Edit: dit topic bedoel ik.
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

[ Voor 71% gewijzigd door .Maarten op 27-09-2016 08:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
Aanvulling op .maarten, zonder heel dat topic te lezen kun je dit snel testen. Pak een aansteker, hou het metaal op het warmste punt in de vlam. Een goede ader zal niet buigen. Probeer ook alle kleuren.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je de kabels met nieuwe connectoren getest?????? Kans is dat je een aderpaar mist en hierdoor op 100Mb blijft steken 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:01
keur0000 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:44:
Heb je de kabels met nieuwe connectoren getest?????? Kans is dat je een aderpaar mist en hierdoor op 100Mb blijft steken 😉
Dan zal een kabeltester niet aangeven dat de kabel goed is. En zal het probleem niet met meerdere kabels voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
Ik zal bovenstaande gelijk even proberen. @keur0000 we hebben de connectoren meerdere keren vervangen en getest, dus dat lijkt me eigenlijk niet. Keep you updated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als je een professionele meter kan lenen, zie je waarschijnlijk waar het probleem zit.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kabel specificaties: Outdoor CAT 6 S/FTP (PIMF) SHIELDED SOLID 100 OHM 250MHZ
100 ohm ?

Klinkt een beetje hoog. uit mijn hoofd mag het niet meer dan 10 ohm zijn oid
.Maarten schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:46:
[...]

Dan zal een kabeltester niet aangeven dat de kabel goed is. En zal het probleem niet met meerdere kabels voorkomen.
Hangt een beetje van de tester af. een habbi babi test controleert geen crosstalk, ofwel verkeerd genepen aderparen
Weet iemand wat we misschien nog over het hoofd gezien hebben? :/
De connectoren zelf, zijn die geschik voor stranded (snoer) of solid (draad) ?
al een andere connetor geprobeert

[ Voor 65% gewijzigd door Fish op 27-09-2016 08:56 ]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook een puntje bij S/FTP: de extra afscherming werkt alleen als aarding goed geregeld is. Als de aarde zwevend is (lees: niet met aardingspunt verbonden) is de afscherming van S/FTP juist slechter dan UTP. Kan ook meespelen.

1) zijn connectoren en evt patchkasten S/FTP geschikt?
2) zijn ze geaard?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik neem toch aan dat je patchpanelen gebruikt en niet zelf connectoren krimpt ?
Ik denk ook aan cca kabels, ipv full copper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
Keiichi schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:43:
De kabels buigen niet, maar slaan wel aluminiumkleurig uit. Dus er zit aluminium in lijk me. Zal gelijk het topic van Maarten even lezen.
keur0000 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:48:
Als je een professionele meter kan lenen, zie je waarschijnlijk waar het probleem zit.
Ga er gelijk 1 bestellen.
KillerAce_NL schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:55:
Ik neem toch aan dat je patchpanelen gebruikt en niet zelf connectoren krimpt ?
Ik denk ook aan cca kabels, ipv full copper
Patchpanelen zijn hier niet echt een optie. We zitten hier niet echt in een luxeresort :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

emulink schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:04:
[...]

Patchpanelen zijn hier niet echt een optie. We zitten hier niet echt in een luxeresort :X
Dan des te meer de vraag:

- zijn de gebruikte connectoren S/FTP-geschikt?
- is tenminste aan een uiteinde het apparaat waar de kabels in prikken geaard aangesloten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Altijd panelen gebruiken, zelfs in de smerigste fabriekshal. Je infra kabels moeten stilliggen, vervangbare kabels mogen in en uit geplugd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Passive PoE zeg je, welke apparaten hebben we het hier over? Meeste passive meuk die ik ken pakt 2 aderparen voor PoE en doet dan max 100Mbit over de andere 2 paren. Bij Ubiquity is dit met de 24V PoE apparaten het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
emulink schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:04:
[...]

De kabels buigen niet, maar slaan wel aluminiumkleurig uit. Dus er zit aluminium in lijk me. Zal gelijk het topic van Maarten even lezen.
Ik zie ze hier toch echt buigen: YouTube: Are your cables non-compliant Copper Clad Aluminium (CCA)? Take the ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
_JGC_ schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:11:
Passive PoE zeg je, welke apparaten hebben we het hier over? Meeste passive meuk die ik ken pakt 2 aderparen voor PoE en doet dan max 100Mbit over de andere 2 paren. Bij Ubiquity is dit met de 24V PoE apparaten het geval.
Wij gebruiken deze switch: US-24-250W https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch/ Ik kan dus nergens in de specificaties vinden of hij ook S/FTP ondersteund...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Welke accesspoints?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Uit de datasheet:
Networking Interface: (2) 10/100 Ethernet Ports

Daar gaat geen kabel, switch of connector gigabit van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:23
Fish schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:50:
[...]

100 ohm ?

Klinkt een beetje hoog. uit mijn hoofd mag het niet meer dan 10 ohm zijn oid
100 ohm is de karakteristieke impedantie (klopt voor cat5/6), niet te verwarren wet de gelijkstroomweerstand (≤ 0.188 Ω/m) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emulink
_JGC_ schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:04:
Uit de datasheet:
Networking Interface: (2) 10/100 Ethernet Ports

Daar gaat geen kabel, switch of connector gigabit van maken.
Het gaat ook voornamelijk om de connectie tussen Server en Switch. We accepteren wel het feit dat er weer een foutieve aankoop is gedaan omtrent de kabels. In ieder geval bedankt iedereen!

[ Voor 16% gewijzigd door emulink op 27-09-2016 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:52:
Ook een puntje bij S/FTP: de extra afscherming werkt alleen als aarding goed geregeld is. Als de aarde zwevend is (lees: niet met aardingspunt verbonden) is de afscherming van S/FTP juist slechter dan UTP. Kan ook meespelen.
The Antenna Myth:
A second antenna myth is related to the inaccurate belief that common mode signals appearing on a screen or shield can only be dissipated through a low impedance ground path. The fear is that an ungrounded screen will radiate signals that are "bouncing back and forth" and "building up" over the screen/shield. The fact is that, left ungrounded, a screen/shield will still substantially attenuate higher frequency signals because of the low-pass filter formed by its resistance, distributed shunt capacitance, and series inductance. The effects of leaving both ends of a foil twisted-pair cable ungrounded can also be verified using the previous experimental method. As shown in figure 8, the coupling between two UTP cables (shown in black) is still a minimum of 20 dB worse than the interaction between two ungrounded F/UTP cables (shown in blue). It should be noted that 20 dB of margin corresponds to 10 times less voltage coupling. Even under worst-case, ungrounded conditions, the UTP cable behaves more like an antenna than the F/UTP cable!

Modeled and experimental results clearly dispel the antenna myth. It is a fact that screens and shields offer substantially improved noise immunity compared to unshielded constructions above 30 MHz... even when improperly grounded.
Pagina: 1