Partities niet herkend in andere W10 systeem na HDD wissel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik zit even met een vreemd probleem. Op computer #1 werken alle partities goed en er zijn geen problemen gevonden.

Ik verplaats ze naar computer #2 en sluit het aan. Totaal 3 schijven dus.
Schijf #30 prima herkend.
Schijf #29 partitie totaal verkeerd herkend: 2GB ipv 3GB.
Schijf #28 partitie niet goed herkend: onleesbaar partitie als "raw" gemarkeerd.

Teruggezet in computer #1. Niks aan de handjes, beiden zijn ok.

Schijf #28 en #30 zijn beiden WD Green, dus zou niet veel moeten uitmaken.
Schijf #29 is Toshiba.

In controller BIOS zijn harde schijven wel goed herkend, allemaal 3GB.

Welnu, ik stel misschien een makkelijke vraag voor jullie: hoe kan ik ervoor zorgen dat partities wel leesbaar zijn in computer #2. Beiden zijn Windows 10.
Kan dit komen door rechten op NTFS partitie? Dat het zo onleesbaar wordt in andere Windows?

Sterker nog, ik heb eerder een pc gebouwd met dezelfde controller erin, alle 4 schijven ingeprikt. Allemaal goed herkend en leesbaar in Windows. Maar nu niet, het gaat niet in een keer goed.
Er zijn wel verschillen: Schijf #28 hangt hele tijd als externe USB2.0 HDD, en schijf #29 zit in externe USB 3.0 HDD houder. Maar dan nog, dit zou niet veel moeten uitmaken. Schijf #30 komt ook uit USB 3.0 HDD houder - dus dit is wel vreemd.

Ik heb dit probleem niet eerder meegemaakt, dus wat kan ik doen? Wat is de oplossing hierop?
De partities zijn allemaal normaal aangemaakt als GPT / NTFS en verder standaard rechten op computer #1. Eerder als Windows 7, later Windows 10.

------

Na een kort research via Google stuit ik op mensen met soortgelijk probleem. Zo te lezen hebben hun partities verkeerde indeling (zoiets van 512, 1024 of 4096) waardoor er wat misgaat als men van USB naar direct SATA gaat. Ik ga even kijken of dit zonder formatteren te fixen is of niet. Want de schijven zijn aardig gevuld en dat kost dus veel tijd om alles over te gooien.

Kun je schijf converteren zonder data te verliezen zodat het wel goede indeling heeft voor SATA gebruik? Eentje heeft zelfs 4K indeling maar andere heeft geen info. En: ik krijg fouten als ik via tool checkt op computer #2, maar het leest nog wel.

Ik heb niet veel ervaring hiermee, kan dus niet weten wanneer er dataverlies kan optreden bij omzetten of aanpassen. Kan iemand er meer over vertellen?

[ Voor 22% gewijzigd door MrDummy op 27-09-2016 19:05 ]

Beste antwoord (via MrDummy op 29-09-2016 21:24)

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:11
Je externe hdd casing heeft in ingebouwde data controller. Daar gaat het door mis. Dit is meek afhankelijk (chipset)

Beste dat je kan doen is naar een nieuwe schijf kopiëren om data verlies tegen te gaan. En dan je schijf overzetten en opnieuw partitioneren en formatteren

Beetje hetzelfde idee als een raid set overzetten op een andere controller.

Tip: misschien dat nog niemand reageerde doordat je het over drie schijven hebt, later over USB en dan nog nummert met 28 29 30. Moest zelf ook even kijken en denken, wat hoort nou bij wat.

Alle reacties

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Zo te zien weet niemand antwoord, dus ik ga straks onderzoek doen met een andere schijf om gevolgen omzetten zelf mee te maken.

Maar nog steeds hoop ik dat iemand goede tips kan geven en wat wel en niet kan. Welke handelingen men niet moet doen omdat het zeker dataverlies zal optreden. En welke handelingen / omzettingen nog veilig zijn met databehoud. Of die is er gewoon niet.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:11
Je externe hdd casing heeft in ingebouwde data controller. Daar gaat het door mis. Dit is meek afhankelijk (chipset)

Beste dat je kan doen is naar een nieuwe schijf kopiëren om data verlies tegen te gaan. En dan je schijf overzetten en opnieuw partitioneren en formatteren

Beetje hetzelfde idee als een raid set overzetten op een andere controller.

Tip: misschien dat nog niemand reageerde doordat je het over drie schijven hebt, later over USB en dan nog nummert met 28 29 30. Moest zelf ook even kijken en denken, wat hoort nou bij wat.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik had al vermoeden dat men niet zomaar partitie kan aanpassen. Ik weet dat in externe hdd de zaken zelf geregeld worden. Maar van direct SATA zag ik niet aankomen.

Soms vraag ik me af waarom Windows dat me niet hiervoor waarschuwt :'(
Sommige dingen zijn simpel te voorkomen door meteen partitie goed te zetten.

Omgekeerd kan ik ook eerst hdd direct aansluiten op mobo, even aanmaken, dan kan ie zonder problemen naar externe hdd en terug. Maar ja ik denk ook niet echt eerst aan, uitgaande dat Windows 7 dat goed regelt.

Het is bijna letterlijk een valstrik, moet ik zeggen. Op internet tref ik soortgelijke problemen aan van andere mensen die ook erin getrapt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 28-09-2016 23:01 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Nou nou, er in getrapt is ook weer wat overdreven. Ik had ooit met een Western digital mybook dat de schijf direct op de interne sata controller van de pc aangesloten ook niet meer leesbaar was. Terug in zijn behuizing, no problemo. Wat blijkt, de controller van de Mybook behuizing paste automagisch encryptie toe..

Zoiets dergelijks zou het bij jou ook kunnen zijn. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een hdd bij wissel van moederbord niet meer leesbaar is.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik ben inmiddels verder gegaan.
Ik ga inderdaad alles overzetten naar lege 3TB schijf.

Wel moet ik toevoegen dat ik gebruik maak van FastTrax TX4 SATA300 kaart. Een oude uit 2003 met 2004 firmware. Herkent goed, maar er is wel iets aan de hand:

- Met eigen Windows partitie beheer weergeeft het 3TB, geen afwijkingen.
- Maar gebruik ik tool zoals MiniTool Partition Wizard Free (ook bij EaseUS Partition Master Free) dan vertelt programma dat partitie maar 746,39 GB heeft.

Hoe komt dat deze partition mamangers niet kunnen zien wat Windows wel ziet?
Zet ik op SATA moederbord dan klopt alles.
Zeker weer probleem met de chip en firmware, maar in boot scherm is het wel 3TB.
Pagina: 1