Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Afgelopen voorjaar heb ik een baan met leuke collega's vaarwel gezegd om een nieuwe kans aan te pakken. Een op papier geweldige baan heb ik gekregen d.m.v. een nog geweldigere motivatiebrief, een die ik ook echt uit het hart heb geschreven want het is een baan in een segment waar ik al langere tijd wilde werken. En veel eerder dan voorzien kwam die kans dus.
Nu heeft dit segment het nog steeds vrij moeilijk (bouwgerelateerd), dat wist ik tijdens het solliciteren maar ik heb de baan tóch aangenomen omdat ik bang was dat ik mijzelf later wel voor de kop kon slaan.

Ik zit nu met mijn karakter i.c.m. de financiële positie waarin het bedrijf zich verkeerd een beetje in de knel (vanuit mijn functie heb ik vrijwel elke dag direct te maken met de gevolgen van deze positie). Ook past de (huidige) visie van het bedrijf niet echt bij mijn karakter. Kortom: ik zit er op dit moment gewoon niet lekker op mijn plek. En er zit iets in mij wat elke seconde roept: "ga toch weg, je zit hier niet lekker op je plek!" maar dan voel ik mij ook zo'n lafaard.

Ik heb nooit (eerder) heimwee gehad, maar ik heb zo 't gevoel dat ik daar nu last van heb. Ik heb nu dagen dat ik wel kan huilen en vrijwel elke vrije seconde denk ik aan redenen om te stoppen. Eenmaal op mijn werk krijg ik weinig nuttigs uit mijn vingers. Soms ben ik even druk en zit ik zo weer in de 'oude' flow maar als ik dan even een momentje rust heb of er zit herhaling in dan zak (of kak) ik weer in.
Nu zit ik dus met het dilemma: ga ik doorzetten bij dit bedrijf waar ik nog maar net werk met de kans dat het 'wel over gaat' of bespaar ik iedereen de moeite en zoek ik iets waar ik beter op mijn plek zit. Ik ben niet echt bang om zonder werk te komen te zitten, ik twijfel dus voornamelijk of dit een fase is waar je even doorheen moet als je van baan gewisseld bent of dat je naar je gevoel moet luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je bent dus net iets meer dan een jaar in dienst begrijp ik? Persoonlijk zou ik zelf kiezen voor een baan waar ik mij lekker voel. Dat zou in dit geval verhuizen betekenen naar een bedrijf die mijn visie wel zou delen.

Maar goed, dat is als het echt niet anders kan. Daarvoor kan je nog wel een aantal stappen nemen als je tot zo'n besluit moet komen. Heb je je huidige situatie al eens besproken met collega's of leidinggevenden? Kan je misschien aangeven welke kant je wel op wil en of het bedrijf jou daarin wil faciliteren? Misschien ben je op een andere plek in hetzelfde bedrijf juist veel meer van waarde en zit je daar misschien op een nog wel betere plek.

Zet alles op een rij en vink daarna af wat ze jou nog kunnen bieden. Daarna kan je zelf te raden gaan of je wil vertrekken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoek wat anders, zou niet terug gaan naar je oude werk maar gewoon iets nieuws zoeken. Goed dat je het geprobeerd hebt (En dat zeg ik niet omdat ik vind dat iedereen altijd naïef alles moet proberen maar omdat het klinkt alsof je een wel overwogen afweging maakte en de voor en tegens afgewogen hebt) anders had je nu in je oude baan waarschijnlijk 'had ik maar...' gedacht.

Hell de beste keuze op dit vlak was mijn afstuderen, ik wist dat het moeilijk werd maar het viel onwijs tegen. Maanden zitten ploeteren, me onwijs verrot gevoeld, 9 maanden studievertraging maar ben heel blij dat ik het gedaan heb. Nu, ruim 2.5 jaar na dato heb ik er enorm veel profijt van. Heb er enorm veel geleerd (behalve waarvoor ik eigenlijk echt kwam) niet alleen over hoe bepaalde dingen kunnen gaan maar ook over mezelf. Daarom probeer ook uit te vinden waarom het zo gaat als het gaat en wat dat over jezelf zegt.

Of het een periode is is iets dat ik lastig te beantwoorden vind. Het verschild denk ik nogal wat voor een persoon je bent. Zelf heb ik meer het tegenovergestelde, vind heel veel interessant en ben na 3 maanden de interesse volledig kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:23
Afgelopen jaar heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt(dit was echter bij een bijbaantje). Nadat ik over werd geplaatst naar een andere functie had ik het eigenlijk vanaf het begin al niet naar mijn zin, terugplaatsing was niet mogelijk.

Na een periode kon ik nergens anders meer aan denken en verpestte het elk moment vrijetijd dat ik had doordat ik er maar over bleef piekeren.

Een maand geleden heb ik dan ook ontslag genomen en ik had niks beters kunnen doen, daarom zou ik ook in jouw situatie hetzelfde doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-07 20:39
je zou jezelf moeten afvragen of je de afgelopen tijd dat je dit gevoel hebt, er alles aan gedaan hebt om het naar je zin te maken.
Vorig jaar had een medewerker van ons het zelfde. Hij zat niet op zijn plek vond buiten interessanter dan binnen en het boeide hem ook niet echt wat er om hem heen gebeurde.
Na een vraag wat er aan de hand was viel hij vaak stil waarop we een persoon van buitenaf hebben gevraagd om eens met hem te praten.
Haar advies is toen geweest om naar het werk te gaan met zijn eigen visie en die visie te verspreiden.
De volgende dag heeft hij iedereen bij elkaar gevraagd en heeft hij zijn zorgen geuit, en daarbij ook aangegeven wat hij als oplossing voor ogen had.

Als je zelf met de gedachte leeft dat je niks hebt te verliezen omdat je elders toch wel een baan krijgt dan zou ik je willen adviseren om te kijken wat jij kan veranderen zodat je het wel naar je zin hebt.
Hoop dat je je draai weer vind. Have fun en geniet! Altijd dat is het belangrijkste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Outerspace schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:23:
Je bent dus net iets meer dan een jaar in dienst begrijp ik? Persoonlijk zou ik zelf kiezen voor een baan waar ik mij lekker voel. Dat zou in dit geval verhuizen betekenen naar een bedrijf die mijn visie wel zou delen.

Maar goed, dat is als het echt niet anders kan. Daarvoor kan je nog wel een aantal stappen nemen als je tot zo'n besluit moet komen. Heb je je huidige situatie al eens besproken met collega's of leidinggevenden? Kan je misschien aangeven welke kant je wel op wil en of het bedrijf jou daarin wil faciliteren? Misschien ben je op een andere plek in hetzelfde bedrijf juist veel meer van waarde en zit je daar misschien op een nog wel betere plek.

Zet alles op een rij en vink daarna af wat ze jou nog kunnen bieden. Daarna kan je zelf te raden gaan of je wil vertrekken.
Ik werk er nu een half jaar, feitelijk iets minder i.v.m. vakantie natuurlijk. Binnen dit bedrijf is er geen andere functie, daarvoor is het niet groot genoeg. In overleg heb ik al een aantal proceswijzigingen doorgevoerd, maar aan veel proceswijzigingen hangt een prijskaartje (soms maar 1 of 2k) en die gaan daarom vooralsnog niet door. Knelpunten waar zij weinig in kunnen veranderen:
- ouderwets uren klokken (is dat niet iets voor in het gevang?)
- overwerk zonder compensatie, dus ook geen tijd voor tijd (terwijl het werk wel piekbelasting kent)
- het reizen met de trein inclusief overstappen (ik ben fietsen, lopen & carpoolen gewend. Als ik 't weer zie zitten kan ik natuurlijk een auto kopen maar ik heb weinig zin om elke dag 2x in de file te staan)
- de huidige financiële situatie. dat gaat wel over, maar er is geen enkele garantie dat dit binnen 2 jaar over is natuurlijk.

Ik ben niet echt een carrière tijger. Ik werk om te leven en heb daarvoor geen superdikke baan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Om een overhaaste beslissing te voorkomen kan je het beste voor jezelf doelen stellen en jezelf enige tijd geven om die al dan niet te halen. Lukt het niet om binnen die tijd die doelen te halen neem je ontslag of ga je op zoek naar een andere baan.

Maak met jezelf een aantal concrete afspraken en bijv. een half jaar om er voor te zorgen dat je wel met plezier naar je werk gaat. Lukt het niet om binnen dat half jaar, dan heb je nu al een datum waarop je weg gaat bij je huidige werkgever (eind maart in dit voorbeeld ;)).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21
Om te beginnen maar wat open deuren...

Het gras is bij de buren altijd groener
Je vergeet al snel de negatieve dingen van je vorige werk en onthoud alleen de positieve dingen
Iedere baan heeft wel wat. Er zijn altijd positieve dingen en ook negatieve dingen

Uiteindelijk moet je zelf een keus maken, dat kan niemand anders voor je doen. Zet alles goed op een rijtje en neem een paar biertjes (dan luister je meer naar je gevoel :p ) en neem een beslissing. Zelf vind ik een half jaar wat kort om een beslissing te nemen en zou ik mijn zorgen uiten naar de leidinggevende. Wel op een constructieve manier, want alleen roepen wat er fout gaat heeft niemand wat aan.

Mocht je besluiten wat anders te gaan doen dan is het natuurlijk het verstandigst om eerst wat anders te zoeken en dan pas je huidige baan op te zeggen. Je hebt de luxe om iets te zoeken wat je leuk lijkt en je hoeft niet weg, dus maak daar gebruik van.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:02
Mogelijk zal het in de combinatie zitten:
- de extra moeite die je hebt gedaan voor krijgen van de baan 'loont' blijkbaar niet. 'High expectations' dilemma.

-treinen met overstap kost veel energie.

-al die nutteloze simpele regels kosten je energie (waarvan het klokken er 1 is).

Desalniettemin moet je wel eerlijk tegen jezelf zijn: Je had zeer waarschijnlijk ook al problemen bij je vorige werkgever. Dit kan stress zijn, voeding, een avondmens die zich verplicht moet aanpassen

Of heel simpel: minder leuke collega's. Dit geef je zelf ook subtiel aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 27-09-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker op zoek naar een andere baan waar je wel je ei kwijt kan, werk doen wat je niet leuk vind kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlord2305
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Als ik jou was zou ik eerst kijken of je hier misschien met je baas of andere leidinggevende (wellicht een bedrijfsarts ofzo?) over kan praten, je weet maar nooit, misschien kan er wat aangedaan worden.
Mocht dit niet mogelijk zijn zou ik als ik jou was naar wat anders gaan zoeken, werk blijgt altijd werk maar het moet wel leuk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 21:16
tja... overwerk zonder compensatie... heb je toch zelf een handtekening onder gezet?
je wist ook dat je zou gaan "treinen"... toch?

Dat is allemaal self-induced...

Inklokken? nee dat gebeurt in het gevang niet... die zijn binnen en blijven binnen...

Een proceswijziging doorvoeren die geld kost in plaats van oplevert?

En nee, je bent geen lafaard als je nu op zoek gaat naar iets anders. Gewoon een realist en wellicht is het wel dapperder verder te gaan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:46

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Tehh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:48:
[...]

Ik werk er nu een half jaar, feitelijk iets minder i.v.m. vakantie natuurlijk. Binnen dit bedrijf is er geen andere functie, daarvoor is het niet groot genoeg. In overleg heb ik al een aantal proceswijzigingen doorgevoerd, maar aan veel proceswijzigingen hangt een prijskaartje (soms maar 1 of 2k) en die gaan daarom vooralsnog niet door. Knelpunten waar zij weinig in kunnen veranderen:
- ouderwets uren klokken (is dat niet iets voor in het gevang?)
- overwerk zonder compensatie, dus ook geen tijd voor tijd (terwijl het werk wel piekbelasting kent)
- het reizen met de trein inclusief overstappen (ik ben fietsen, lopen & carpoolen gewend. Als ik 't weer zie zitten kan ik natuurlijk een auto kopen maar ik heb weinig zin om elke dag 2x in de file te staan)
- de huidige financiële situatie. dat gaat wel over, maar er is geen enkele garantie dat dit binnen 2 jaar over is natuurlijk.

Ik ben niet echt een carrière tijger. Ik werk om te leven en heb daarvoor geen superdikke baan nodig.
Als bovenstaande knelpunten voor jou belangrijk zijn, dan vraag ik mij af wat je verwacht bij andere bedrijen aan te treffen. Voor nagenoeg alle bedrijven zul je moeten reizen met ov of auto, financiele situatie is in veel bedrijven niet geweldig na de crisis en uren schrijven zul je altijd wel moeten doen.

Natuurlijk kan ik niet inschatten hoe erg je bovenstaande zaken vindt, maar ik vraag mij af of je het snel zoveel beter zal vinden bij andere bedrijven. Zijn er geen andere zaken die je misschien onderbewust meer storen bij je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Allereerst; bedankt voor de reacties.
Waarnemer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:37:
tja... overwerk zonder compensatie... heb je toch zelf een handtekening onder gezet?

Inklokken? nee dat gebeurt in het gevang niet... die zijn binnen en blijven binnen...

En nee, je bent geen lafaard als je nu op zoek gaat naar iets anders. Gewoon een realist en wellicht is het wel dapperder verder te gaan zoeken...
Ik wist dat overwerk niet uitbetaald zou worden. Prima, geen probleem mee. Maar als ik in week 1 moet overwerken (i.v.m. extra opdracht o.i.d.) en 50 uur heb gewerkt mag ik in week 2 op vrijdag niet om 12 uur naar huis. Het mag wel, maar dat kost mij dan vrije uren zonder dat ik in week 1 uren heb opgebouwd.

Dat ik moest treinen wist ik. Dat dit zoveel meer energie kost dan met de fiets wist ik niet (geen ervaring mee). Het leek mij juist wel ontspannend en ik had gehoopt dat ik juist meer energie zou hebben om 's avonds dingen te ondernemen.

Een proceswijziging kent soms een initiële investering, bijvoorbeeld een pakket aanschaffen waarna dingen automatisch kunnen. Dat het geld 'kost' is inderdaad niet de juiste term, er moet een uitgave gedaan worden.
Ircghost schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:52:
[...]
Zijn er geen andere zaken die je misschien onderbewust meer storen bij je werkgever?
Zeker, ik noemde daar alleen de dingen waar de werkgever niets aan kan veranderen.
Ik woon op fietsafstand van een grote stad, en ook op loopafstand zijn een heel aantal bedrijven te vinden. Misschien heb ik tot nu toe geluk gehad, maar ik heb slechts één keer eerder uren hoeven klokken (ook in productiebedrijf). Af en toe uren schrijven voor specifieke projecten is prima hoor, maar mijn werk is verder van algemene aard en voor iedereen van belang (en tegelijkertijd voor niemand zolang alles goed gaat).
elhopo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:36:
Om te beginnen maar wat open deuren...

Het gras is bij de buren altijd groener
Je vergeet al snel de negatieve dingen van je vorige werk en onthoud alleen de positieve dingen
Iedere baan heeft wel wat. Er zijn altijd positieve dingen en ook negatieve dingen
Dat van dat gras daar zit ik dus ook mee. Het is alleen lastig om te zien dat je zelf ook groen gras hebt als je eenmaal vind van niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Tehh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:10:
Allereerst; bedankt voor de reacties.

[...]

Ik wist dat overwerk niet uitbetaald zou worden. Prima, geen probleem mee. Maar als ik in week 1 moet overwerken (i.v.m. extra opdracht o.i.d.) en 50 uur heb gewerkt mag ik in week 2 op vrijdag niet om 12 uur naar huis. Het mag wel, maar dat kost mij dan vrije uren zonder dat ik in week 1 uren heb opgebouwd.
Dat is echt te zot voor woorden. Het moet wel van twee kanten komen hoor, indien je niet betaald krijgt voor overwerk, en daar geen problemen mee hebt, dan moet je ook eens wat eerder naar huis kunnen zonder dat het je uren kost. Het klinkt alsof ze 1,25 FTE per FTE proberen weg te stoppen. Begrijpelijk wanneer het financieël niet geweldig gaat, maar zo hoort het niet, en mag ook niet. Persoonlijk zou ik daar ook absoluut niet mee akkoord gaan. Een half uurtje ofzo is natuurlijk wel oké, incidenteel, maar 10 uren in 1 week en dan alsnog zo moeilijk doen.. Dat zou voor mij al genoeg reden zijn om te vertrekken :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Bepaalde dingen klinken wel herkenbaar, maar vaak hebben dit soort frustraties ook weer een andere achterliggende oorzaak.

Een prikklok-mentaliteit is bijvoorbeeld prima maar het ligt aan de aard van je werk. Als je verwacht wordt om 40 uur in de week op je stoeltje te zitten en je het gevoel hebt dat je maar 10 uur per week effectief werk aan het doen bent en de rest van de tijd bijvoorbeeld op je collega's aan het wachten bent, dan ervaar je die 30 uur per week aan 'verveling' als dubbel zo veel werklast.

Vooral als je niet in de positie bent om mensen achter de vodden aan te zitten is dat heel frustrerend.

Dat hele verhaal met de begin-investering voor het verbeteren van bedrijfsprocessen herken ik bij ons ook. De uitgave voor tools is te groot en de tijdsinvestering om iedereen met die tools om te laten gaan is te groot, en je hebt het risico dat mensen het niet snappen. Gevolg: Alles blijft gewoon bij het oude, zelfs als dat betekent dat structurele, bekende issues daardoor niet worden aangepakt.

Bij ons loop ik bijvoorbeeld heel vaak tegen het probleem aan dat ik best wel behoefte heb aan structuur en meer strikte discipline binnen het bedrijf, maar dat iets is wat de bedrijfsleiding niet zo maar kan bieden.

Als je per week trouwens 50 uur werkt (en ook zo veel klokt) en je ziet minder op je loonstrook staan, dan zou ik daar toch over aan de bel trekken, want dat mag gewoon niet. Dat je geen 100%+ voor je overwerk krijgt is iets waar je over kan onderhandelen, maar je overwerk wordt niet spontaan vrijwilligerswerk en die uren krijgen ze hoe dan ook niet gratis.

Daar kun je zo ver in gaan als je werkgever in gebreke stellen voor niet uitbetaald loon voor de uren die je hebt overgewerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 27-09-2016 12:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:17:

Als je per week trouwens 50 uur werkt (en ook zo veel klokt) en je ziet minder op je loonstrook staan, dan zou ik daar toch over aan de bel trekken, want dat mag gewoon niet. Dat je geen 100%+ voor je overwerk krijgt is iets waar je over kan onderhandelen, maar je overwerk wordt niet spontaan vrijwilligerswerk en die uren krijgen ze hoe dan ook niet gratis.

Daar kun je zo ver in gaan als je werkgever in gebreke stellen voor niet uitbetaald loon voor de uren die je hebt overgewerkt.
Hangt er wel vanaf .. bij ons moet je wel overwerktoestemming hebben .. heb je die niet gekregen en ga je op eigen initiatief dagen van 9 uur draaien, is dat "toegift" c.q. jouw probleem .. maar dat zijn vooral de CAO-werkers in de fabriek .. op kantoor wordt er wat losser mee om gesprongen, maar vanuit de CAO wordt overwerk dan ook met 135, 170, 210% betaald bijvoorbeeld.
LankHoar schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:16:
[...]

Dat is echt te zot voor woorden. Het moet wel van twee kanten komen hoor, indien je niet betaald krijgt voor overwerk, en daar geen problemen mee hebt, dan moet je ook eens wat eerder naar huis kunnen zonder dat het je uren kost. Het klinkt alsof ze 1,25 FTE per FTE proberen weg te stoppen. Begrijpelijk wanneer het financieël niet geweldig gaat, maar zo hoort het niet, en mag ook niet. Persoonlijk zou ik daar ook absoluut niet mee akkoord gaan. Een half uurtje ofzo is natuurlijk wel oké, incidenteel, maar 10 uren in 1 week en dan alsnog zo moeilijk doen.. Dat zou voor mij al genoeg reden zijn om te vertrekken :+
Zo gaat het bij ons ook .. keurig kloksysteem waarin elke minuut keurig wordt bijgehouden .. dus iedere week spaar je op en kún je binnen 4 weken compenseren. Neem je echter een vrije dag kost het gelijk 8 uren zonder te kijken of je misschien ook 6 uur in de plus staat. En heb je in die 4 weken de plus uren niet opgenomen, dan worden ze rücksichtslos op nul gesteld. Daarnaast werd iedereen geacht tussen 10 en 15 uur aanwezig te zijn, dus vrijdagmiddag lekker 4 uurtjes compenseren wordt heel argwanend over gedaan/gedacht. Officieel is dit nu in het systeem losgelaten, maar de mentaliteit hangt er nog. Misschien dat het binnenkort beter wordt, maar de oude mentaliteit zit er nog heel erg in.

terwijl het systeem gewoon keurig kan plussen/minnen ... niemand hoeft over iemand in te zitten, maar owee ..

/me voorstander is van tijd-voor-tijd

[ Voor 23% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-09-2016 12:39 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:33:
[...]

Hangt er wel vanaf .. bij ons moet je wel overwerktoestemming hebben .. heb je die niet gekregen en ga je op eigen initiatief dagen van 9 uur draaien, is dat "toegift" c.q. jouw probleem .. maar dat zijn vooral de CAO-werkers in de fabriek .. op kantoor wordt er wat losser mee om gesprongen
Voor zover ik kan lezen is het zo dat de TS hier moet overwerken omdat anders het project niet af komt, waarschijnlijk vanwege werkachterstand of onderbezetting omdat Pietje toevallig op vakantie is. Het is dus de teamleider/projectleider die hem opdraagt om elke dag 2 uur langer te blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik hoor hier "burn out" klachten, iets wat je wilt voorkomen (uit ervaring helaas)

Overwerk zonder compensatie .. ????
- dus geen extra loon
- geen tijd voor tijd
hoe is dit in de cao geregeld, en hoeveel uur werk je over .. houd je het wel bij, of beter laat je werkgever bevestigen dat je extra uren hebt gewerkt

* vso vind dat je best paal en perk mag stellen aan het aantal "overwerk" uren .. zeker als dat op eigen kosten gebeurt.

Je hoeft niet direct 1 op 1 gecompenseerd te worden, maar het mag niet ten koste gaan van je prive leven. en dus hierom al een limiet.

hoewel het gras niet groener is bij de buren, vind ik je geen laffaard als je ergens anders aan de slag probeert te gaan.

Ik heb 1x een werkgever gehad die wegens slechte planning dit regelmatig flikte, en "ja kost te veel .. geen geld etc" ..
na 3x was ik het zat en vertrok dus naar huis om 17:30 ..

de werkgever vroeg waar je ik naar toe ging .. "waar denk je? was mijn reactie"
eerst .. ja maar werk moet af.. " jou planning is niet mijn probleem, 1x kan, 2x kan 3x is planningsissue"
dit is werkweigering .. kijk maar in de wet .. "mijn reactie .. in diezelfde wet staat redelijkheid, dit is onredelijk"

1) hij wilde voor de deur gaan staan
mijn reactie: ik bel nu 112 en zeg dat ik gegijzeld word. .. of je gaat uit de weg. (telefoon klaar om te bellen) ..

Met mij gingen er nog genoeg collega's die mij "steunde"

Het heeft hem veel gekost aan proceskosten en uiteindelijke vergoedingen .. het bedrijf is ook inmiddels falliet) .. maar ja het koste mij veel energie en moeite en tijd. .en baan.

Mijn les in dit verhaal, wees duidelijk met je eigen grenzen en durf ze tijdig aan te geven/te stellen!
Maar zorg dat je geinformeerd/rechtsbijstand hebt voordat je doorzet.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ ;(

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:39

DjVe

Hatsaflats!

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Vorig jaar is het bedrijf waar ik voor werk, gefuseerd met een ander lokaal bedrijf. Het financiële plaatje is niet best, ik erger me groen en geel aan de onprofessionele en negatieve instelling van collega's en ik heb vaak het idee dat ik de enige ben die er nog moeite in wil steken. Verder zijn mijn collega's leuke mensen waar je prima een biertje mee kan drinken, maar daar werk ik niet voor. Ik wil mijzelf blijven ontwikkelen en met deze instelling ben ik meer bezig met brandjes blussen als met het daadwerkelijk verbeteren van zaken (en mijzelf)

Ik werk elke dag zeker 9/10 uur en gelukkig mag ik mijn uren wel gewoon compenseren door eens een dagje vrij te nemen. Echter kom je elke dag gewoon leeg thuis en heb ik nergens zin meer in. Het is nu zelf zo ver dat ik maar eerder ga slapen, omdat ik anders geen energie meer heb om de dag erop te presteren. Die cirkel moet ik gewoon zien te verbreken, anders zit ik straks noodgedwongen thuis. Hoewel ik hetzelfde gevoel deel als jij en niet de lafaard wil zijn die het schip verlaat, ben ik toch begonnen aan een zoektocht naar iets anders.

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 27-09-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:33:
[...]
Zo gaat het bij ons ook .. keurig kloksysteem waarin elke minuut keurig wordt bijgehouden .. dus iedere week spaar je op en kún je binnen 4 weken compenseren. Neem je echter een vrije dag kost het gelijk 8 uren zonder te kijken of je misschien ook 6 uur in de plus staat. En heb je in die 4 weken de plus uren niet opgenomen, dan worden ze rücksichtslos op nul gesteld.
Dit soort systemen kom ik ook vaker tegen, bij ons is het bijvoorbeeld zo dat je maximaal 30 overuren tijd-voor-tijd kan sparen. Daarboven worden ze hoe dan ook uitbetaald als overwerk, dus als je een paar weken stevig overwerkt (dat komt nogal eens voor tijdens storingsdienst of projecten in het buitenland) dan kun je niet daarna even twee weken vakantie opnemen om het te compenseren. Boven de 30 uur is het gewoon op en dan hakt het in je jaarlijkse allowance van verlofuren.

Nu kan ik begrijpen dat zo'n systeem bedoeld is om overdreven veel overwerk te voorkomen maar in heel veel bedrijven werkt het averechts, bovendien is het fiscaal hartstikke ongunstig. Als je te veel overwerkt (à 125% of 150% bijvoorbeeld) kan het zo maar zijn dat je in een hogere belastingschijf terecht komt en je dus eigenlijk voor de blauwe brievenboer aan het werken bent.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Om maar weer eens de mythe van "hogere belastingschijf" door te prikken: dat geldt alleen voor het deel van het inkomen wat in het 42% tarief valt. Dus als je net 10 euro in over de grens zit, dan betaal je 4,20 euro over dat deel in plaats van de 36,55% / 3,66 van schijf 1. Ja, dat is dus 54 cent extra over die 10 euro. En dus niet over de 19K euro die in schijf 1 blijft.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Ik heb het vroeger ook aan de hand gehad bij een middelgroot bedrijf, niet wachten tot de bom barst! Zeker over praten maar als je merkt dat je de enige bent dan is er maar één advies: opstappen voordat de situatie onhoudbaar wordt, dus voorkomen dat je er ziek van wordt en er totaal geen zin meer in hebt.

Heb toen zelf ontslag genomen en had voldoende geld op mijn rekening, één maand gebruikt om uit te blazen en toen na een maand een baan gevonden die wel voldeed. Die innerlijke rust is wel belangrijk om over te stappen, als je nu vanuit deze stress-situatie gaat solliciteren loop je de kans je negativiteit mee te nemen of onbewust uit te stralen (tijdens sollicitaties) en dan wordt het alleen maar een neerwaartse spiraal.

Aangezien je niet bang bent om iets nieuws te vinden en heb je voldoende geld achter de hand, dan zou ik zeker ontslag nemen. WW heb je geen recht op wanneer je zelf ontslag neemt, ga daar maar vanuit. Ga dat gevecht niet aan want dat kan geestelijk nog verder in de knoop komen. Geniet even van je vrijheid en probeer afstand te doen en concentreer je dan op wat komen gaat. Een frisse start dus.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 08:02
Goed je risico’s en kansen inschatten.
Alleen jij kan bepalen of je er ooit denkt te gaan aarden. Lees ik tussen de regels door, denk ik dat je je keuze ook al hebt gemaakt, alleen lijk je nog niet de knoop doorgehakt te hebben. Is ook niet makkelijk natuurlijk.

Stel jezelf eens een deadline, pak eens een week verlof. Ga wat lekkers met je gezin doen en hak daarna de knoop door. Maar maak vooral een goed plan.
Ik zou persoonlijk altijd voor mijn gezondheid kiezen. En als je de keuze hebt gemaakt om op je gemak naar iets anders te gaan zoeken, is het ook makkelijker te verdragen om nog uit te werken. Sta je echter op het punt om een burnout te krijgen, dan zijn de gevolgen misschien wel veel groter en kan je wellicht beter direct je ontslag indienen.

Ik zou (mocht het mij niet meer bevallen) in ieder geval op zoek gaan naar iets anders, tegelijkertijd mijn werk zo goed mogelijk doen en als het moment van een nieuwe baan helder is, mijn huidige werkgever netjes informeren en alles zo goed mogelijk afsluiten / overdragen.

De beste oplossing kan alleen jij kiezen. Mijn persoonlijke mening. Erop gokken dat je binnen X maanden de perfecte baan vind en dus ontslag nemen, vind ik gewaagd en zou ik niet doen.

Heel veel succes met deze moeilijke beslissing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 10:12
Zoals al meerdere malen wordt aangegeven, is het belangrijk om naar jezelf (lichaam) te luisteren. Bij mijn vorige werkgever kreeg ik al na twee maanden het vermoeden dat het niet was wat ik zocht en de werkomgeving niet fijn was. Uiteindelijk ben ik daar toch te lang blijven werken, wat ervoor zorgde dat ik zelf ook niet meer fijn in mijn vel zat. Ik snap dat je twijfelt en het als opgeven kan voelen, maar je lichaam zegt het niet voor niets. Als ik het zelf opnieuw zou kunnen doen, dan had ik veel eerder bij mijn vorige werkgever weg moeten gaan en niet zo lang moeten sukkelen. Blijf daarom voor jezelf ook niet te lang doorgaan, zodat je ook buiten je werk om weer lekker in je vel zit en volop kunt gaan genieten!

Voor jezelf moet je alleen even nagaan of je werk ook de enige factor is, en er geen andere zaken zijn die je houding/stemming beïnvloeden. Echter bij het lezen van je post, waar ik mijzelf in kan vinden, denk ik niet dat er een twijfel is dat dit niet is wat je zoekt.

Verder zie ik dat Erwines aangeeft dat je zelf ontslag moet nemen. Ik zou altijd proberen een vaststellingsovereenkomst op te laten stellen. Hierin moeten 3 zaken staan, welke je online kunt vinden, waardoor je alsnog WW kan aanvragen. Als je de zaken met je werkgever netjes aanpakt, dan zullen zij hier geen probleem van maken (uit eigen ervaring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 21:16
Of gewoon fkes doorbijten en intussen iets anders gaan zoeken.
Werk vinden vanuit werk gaat altijd nog het beste. En kan zelfs heel verhelderend en motiverend zijn..

(zoiets als verlekkerd in de autoblaadjes kijken als je van plan bent een auto te gaan kopen, of voor de jongeren ... de boekjes van de speelgoedwinkel geven altijd een fijn gevoel)

En nee het is niet laf of maf om al na een jaar aan je stutten te trekken. Het gras is niet groen meer en ik denk niet dat het ooit nog groen wordt. Daarvoor duurt het al te lang.

Ga lekker iets anders zoeken... daar knap je werkelijk van op.. je hebt nu ervaring. En met die ervaring kan het niet vervelender worden dan je het nu hebt.

Gewoon er voor gaan. En intussen gewoon zeggen dat je op zoek gaat. En ook zeker waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Tehh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:10:
Dit komt op mij erg onrechtvaardig over en ik zou me hier niet lekker bij voelen. Bovendien combineert het totaal niet met in- / uitklokken. Op welke momenten klok je dan uit? Als de officiele tijd erop zit (waarna jij nog even gratis doorgaat)? Of klok je pas uit als je naar huis gaat en zo ja wat wordt er met de geklokte tijd gedaan? In rekening gebracht bij de klant of betaalt die alleen voor de officiele tijd? Betaalt ie extra voor geklokte overwerkuren?
Als je als zelfstandige een fixed price opdracht aanneemt, is het acceptabel (nog steeds niet leuk) als het extra tijd kost. Maar in loondienst vind ik het niet kunnen als het structureel is.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
mekkieboek schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:56:
[...]
Dit komt op mij erg onrechtvaardig over en ik zou me hier niet lekker bij voelen. Bovendien combineert het totaal niet met in- / uitklokken. Op welke momenten klok je dan uit? Als de officiele tijd erop zit (waarna jij nog even gratis doorgaat)? Of klok je pas uit als je naar huis gaat en zo ja wat wordt er met de geklokte tijd gedaan? In rekening gebracht bij de klant of betaalt die alleen voor de officiele tijd? Betaalt ie extra voor geklokte overwerkuren?
Als je als zelfstandige een fixed price opdracht aanneemt, is het acceptabel (nog steeds niet leuk) als het extra tijd kost. Maar in loondienst vind ik het niet kunnen als het structureel is.
Je klokt gewoon uit als je klaar bent, er wordt alleen niets met de uren gedaan. Conform CAO hoef je vanaf bepaalde schaal geen overuren meer uit te betalen / compenseren. Ik heb een staf functie (applicatiebeheerder & controller) waarvan in 99,99% van de gevallen nergens iets in rekening gebracht wordt. Ik ben soms wel bezig met projecten maar dat wordt niet in rekening gebracht, in die gevallen gaat het om grote projecten en zit het wel ergens in de marge. Maar met updates / migratie van pakket / nieuw pakket implementeren is er soms geen ontkomen aan overuren.
wienesroa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:11:
Goed je risico’s en kansen inschatten.
Alleen jij kan bepalen of je er ooit denkt te gaan aarden. Lees ik tussen de regels door, denk ik dat je je keuze ook al hebt gemaakt, alleen lijk je nog niet de knoop doorgehakt te hebben. Is ook niet makkelijk natuurlijk.

Stel jezelf eens een deadline, pak eens een week verlof. Ga wat lekkers met je gezin doen en hak daarna de knoop door. Maar maak vooral een goed plan.
Ik zou persoonlijk altijd voor mijn gezondheid kiezen. En als je de keuze hebt gemaakt om op je gemak naar iets anders te gaan zoeken, is het ook makkelijker te verdragen om nog uit te werken. Sta je echter op het punt om een burnout te krijgen, dan zijn de gevolgen misschien wel veel groter en kan je wellicht beter direct je ontslag indienen.

Ik zou (mocht het mij niet meer bevallen) in ieder geval op zoek gaan naar iets anders, tegelijkertijd mijn werk zo goed mogelijk doen en als het moment van een nieuwe baan helder is, mijn huidige werkgever netjes informeren en alles zo goed mogelijk afsluiten / overdragen.

De beste oplossing kan alleen jij kiezen. Mijn persoonlijke mening. Erop gokken dat je binnen X maanden de perfecte baan vind en dus ontslag nemen, vind ik gewaagd en zou ik niet doen.

Heel veel succes met deze moeilijke beslissing!
Vrij nemen om alles goed op een rijtje te zetten heb ik ook over nagedacht, dat ga ik inplannen. Mijn gevoel heeft de keus al wel gemaakt, maar rationeel heb ik het nog niet op een rijtje. Het brengt een boel onzekerheid naar boven....

Ik houd jullie op de hoogte... kan wel even duren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tehh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:09:
[...]

Je klokt gewoon uit als je klaar bent, er wordt alleen niets met de uren gedaan. Conform CAO hoef je vanaf bepaalde schaal geen overuren meer uit te betalen / compenseren.
Betalen horen ze hoe dan ook te doen, je hebt gewoon een uurtarief en als je in een week 60 uur gewerkt hebt, moet je voor 60 uur verloond worden.

Daar kan geen CAO aan tornen, want dat is gewoon wettelijk vastgelegd. Anders zouden ze iedereen boven een bepaalde loonschaal gewoon 120 uur kunnen laten ploeteren waarvan 80 uur vrijwilligerswerk wordt.

Wat een CAO alleen kan bepalen is dat er wel of geen extra compensatie op die overuren komt, dus bijvoorbeeld een loonbetaling van 125% of tijd-voor-tijd.

Je hebt gewoon de klokkingen en dus je gemaakte uren per maand. Het verschil wat tussen je gecontracteerde uren maakt en de werkelijke uren moeten ze nog altijd voor 100% uitbetalen. Zo niet, dan zijn ze als werkgever in gebreke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Niet online
Anderen hebben al beter uitgelegd dat je (geestelijke) gezondheid prioriteit hoort te krijgen over je loyaliteit aan het werk.

Begin direct met solliciteren en informeer je baas zodra je een eerste gesprek hebt. Dan weet hij ervan, vertel hem wat je ongelukkig maakt in je werk en dan vertel je hem dat je binnen je baan en de organisatie geen alternatieven ziet voor jou, dan elders solliciteren.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waarnemer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:37:
Hoe er mee om gegaan wordt is niet altijd van te voren duidelijk te krijgen. Zoals TS het omschrijft dan ben ik er snel klaar mee. Bij mijn huidige baan (zie onderaan deze post) is het allemaal wel prima voor mij.

Tja soms Neem je een risicotje en valt het tegen, dan moet je dat maar als een echte calvinist ondergaan en niets aan doen?
Tja dus dan is een kleinzielige mentaliteit daarop nodig? Ook als het werk er niet om vraagt en het alleen voor de werkgever zijn voordeel gebruikt wordt?
Lange termijn vs. Korte termijn maar buiten dat: Het comfort van je werknemers is ook wat waard. De airco, koffieautomaat etc. verdiend zich ook niet direct terug maar ben erg blij dat ik op m'n werk op een stoel zit die meer dan alleen het absolute Arbo minimum is. Gelukkig is dat bij mijn huidige werkgever normaal, ken ook situaties waar de werknemer zoveel mogelijk uitgeknepen moet worden als een pers sinusappel, ik pas even.
Dat sowieso
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:01:
[...]

Betalen horen ze hoe dan ook te doen, je hebt gewoon een uurtarief en als je in een week 60 uur gewerkt hebt, moet je voor 60 uur verloond worden.

Daar kan geen CAO aan tornen, want dat is gewoon wettelijk vastgelegd. Anders zouden ze iedereen boven een bepaalde loonschaal gewoon 120 uur kunnen laten ploeteren waarvan 80 uur vrijwilligerswerk wordt.

Wat een CAO alleen kan bepalen is dat er wel of geen extra compensatie op die overuren komt, dus bijvoorbeeld een loonbetaling van 125% of tijd-voor-tijd.

Je hebt gewoon de klokkingen en dus je gemaakte uren per maand. Het verschil wat tussen je gecontracteerde uren maakt en de werkelijke uren moeten ze nog altijd voor 100% uitbetalen. Zo niet, dan zijn ze als werkgever in gebreke.
Iemand die dit kan bevestigen? Ook ik zit in een CAO waar vanaf een bepaalde schaal overuren 'er bij in' zitten. Krijg wel 2 extra vrije dagen om die reden.

Hoewel ik liever tijd voor tijd/uitbetaling zie heb ik er geen problemen mee. Zolang ik mijn werk doe is alles prima en dat lukt makkelijk binnen de 40 uur gemiddeld. Overuren maak ik heel soms omdat ik wat af wil hebben, zeer zelden omdat het 'moet' en als ik niet kan dan kan ik niet. Daar tegenover staat (imho zoals het hoort) dat als ik morgen om 2 uur smiddags naar huis ga er niemand is die zich er druk om maakt. Nee mij leidinggevende zou me uit interesse vragen of ik plannen heb en me oprecht plezier wensen.

[ Voor 42% gewijzigd door GoldenSample op 27-09-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tehh schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:09:
[...]

Je klokt gewoon uit als je klaar bent, er wordt alleen niets met de uren gedaan. Conform CAO hoef je vanaf bepaalde schaal geen overuren meer uit te betalen / compenseren.
Die cao zou ik graag willen zien. Want ik heb er wel van gehoord, maar dan gaat het inderdaad naar redelijkheid: er wordt verwacht dat zowel werkgever als werknemer in een positie zitten om dit uit te onderhandelen. Bij jou lees ik niet dat je in die positie bent, noch dat dit bij in diensttreding besproken is (wat je wel zou verwachten bij toepassing van het redelijk en billijkheid-beginsel), noch lees ik dat je salaris zo hoog is, dat daar een automatische vergoeding voor overwerk in zit.
Ik houd jullie op de hoogte... kan wel even duren ben ik bang.
Ik weet niet of je in de huiskamer kunt, maar ik ben het eens met andere posters hier: je lijkt langzaam richting overspannenheid te gaan. Er loopt daar een topic over burn-out, en geloof me, daar wil je je niet melden over een half jaar. Verlies van energie en zin om dingen te doen is vaak een van de eerste symotomen van overspannen zijn... Willen huilen en alleen maar denken aan weg willen is een sterke 2e aanwijzing.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:33
Van dit topic kunnen we wel een breder topic maken. Veel mensen zitten in de situatie doorzetten of ander werk zoeken. Ik zit in een zelfde soort situatie. Werk past niet meer bij waar ik naar toe wil, kansen zien voor interne verbeteringen in bedrijf maar werkgever niet kunnen overtuigen van noodzaak, werkgever wil niet investeren in me. Dat soort dingen. :/

• wienesroa
Je kan uiteraard advies vragen hier en ik ben benieuwd wat je hebt gekozen. Uiteraard is het je eigen keuze en alhoewel alle adviezen goed bedoeld zijn, ben jij (en je familie) toch diegene die de keuze moet maken!

Pas op dat je het niet te lang laat slepen. Het wordt steeds moeilijker om een knoop door te hakken. Rationeel blijven!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
Ardana schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:42:
[...]

Die cao zou ik graag willen zien. Want ik heb er wel van gehoord, maar dan gaat het inderdaad naar redelijkheid: er wordt verwacht dat zowel werkgever als werknemer in een positie zitten om dit uit te onderhandelen. Bij jou lees ik niet dat je in die positie bent, noch dat dit bij in diensttreding besproken is (wat je wel zou verwachten bij toepassing van het redelijk en billijkheid-beginsel), noch lees ik dat je salaris zo hoog is, dat daar een automatische vergoeding voor overwerk in zit.
Wij (afgeleide zorg cao) hebben een dergelijke bepaling in de CAO staan:
Het recht op vergoeding van overwerk als genoemd in lid 1 wordt toegekend indien:
a. het salaris van de werknemer ip-nr xx niet overschrijdt;
b. het salaris van de werknemer ip nr-xx te boven gaat, doch ip-nr yy van die
tabel niet overschrijdt: indien en voor zover het aantal gewerkte uren boven de in het
arbeids- en rusttijdenpatroon opgenomen arbeidsduur méér dan zes gemiddeld per
week bedraagt, te meten over de periode waarvoor het arbeids- en rusttijdenpatroon
geldt;
c. het salaris van de werknemer boven ip-nr yy ligt: indien en voor zover het aantal
gewerkte uren boven de in het arbeids- en rusttijdenpatroon opgenomen arbeidsduur
méér dan zestien gemiddeld per week bedraagt, te meten over de periode waarvoor
het arbeids- en rusttijdenpatroon geldt.
Waarbij xx~4300 euro (36 uur) en yy~6000 euro.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oftewel, als je € 4.300 verdiend wordt 6 uur overwerk geacht redelijk te zijn, als je € 6.000 verdiend, is 16 uur overwerk redelijk. Ik vraag me af of TS € 4.300 verdiend... En IT betaalt over het algemeen beter dan zorg, dus dan zou er zelfs nog een schepje bovenop mogen. Plus dat de zorg om 36 + 6 uur = 42 uur draait en TS 40 + 10 = 50 uur maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 28-09-2016 09:40 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Stoney3K schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:01:
[...]

Nee, wettelijk wordt er niet eens verondersteld dat er een uurtarief bestaat.

En de praktische reden waarom je niet "boven een bestaande loonschaal 120 uur laat ploeteren" is om de simpele reden dat die hoge lonen het gevolg zijn van meer vraag dan aanbod. Neem bijvoorbeeld een Merger & Acquisitions advocaat aan de Zuidas. Die zal af en toe inderdaad 120 uur werken, maar niet structureel om de simpele reden dat er ook concurrenten zijn.

Overigens is er EU regelgeving tegen dat soort extreme werkweken, maar die verbieden het ongeacht het loon.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MrAngry
Ardana schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:38:
Oftewel, als je € 4.300 verdiend wordt 6 uur overwerk geacht redelijk te zijn, als je € 6.000 verdiend, is 16 uur overwerk redelijk. Ik vraag me af of TS € 4.300 verdiend... En IT betaalt over het algemeen beter dan zorg, dus dan zou er zelfs nog een schepje bovenop mogen. Plus dat de zorg om 36 + 6 uur = 42 uur draait en TS 40 + 10 = 50 uur maakt.
Ja, met de kanttekening dat het hier een gemiddelde over een langere periode betreft. Ik duik niet weer de CAO in, maar die periode is minimaal een maand, maar ik vermoed meer iets van 13 weken. Dus incidenteel 10, of veel meer, wordt als redelijk beschouwd ten opzichte van het inkomen zolang het geen structureel overwerken betreft.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MrAngry schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:58:
[...]
Ja, met de kanttekening dat het hier een gemiddelde over een langere periode betreft.
Dat vraag ik me dus af. Want dan zou je dus gemiddeld 42 cq 52 uur per week moeten werken? Dat lijkt me toch niet?

Overwerk wijst altijd op incidenteel extra werk. Niet op structureel extra werk.

En dat je bij een salaris van € 4.200 incidenteel 6 uur onbetaald over moet werken, lijkt me logisch. Maar niet dat je bij een salaris van € 4.200 structureel 6 uur onbetaald over moet werken.

En dan krijg je enkel nog de vraag "wat is incidenteel en wat is structureel?".

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:01
mocht je structureel 10 uur overwerken dan is er iets anders aan de hand. Of de werkdruk is ongeoorloofd hoog of je heb zelf niet alles op orde. Efficient werken etc.. Klinkt misschien hard maar is het wel.

Incidenteel overwerken mag verwacht worden door je baas zonder (of indien het beter is geregeld) een vergoeding/compensatie.
Meestal wordt er ook gesproken over een gemiddelde werkweek van 40 uur. (althans zo staat het bij mij in het contract). Kans op overwerken is er altijd en kan ook geeist worden vanuit de baas. Zij het wel met motiverende redenen.

...

• MrAngry
Het moet ook zeker niet, absoluut niet, sterker nog, daar is weer een andere bepaling in de CAO voor, dat als je gemiddeld zoveel of zoveel moet overwerken, je afdeling voor extra ondersteuning op de werkzaamheden moet zorgen (dat moet dus wel). Deze bepaling zegt niets over hoeveel je moet werken, maar dat als je meer dan x verdient en minder dan z overwerkt je niet mag gaan lopen zwaaien met je overurenstaatje en je hand nogmaals ophouden.

edit: het is nogal vaag bewoord. De periode waar over het gemiddelde wordt berekend is de periode waar over je arbeids en rustpatroon (je rooster) geldt. Het is voor veel functies binnen mijn bedrijf volstrekt onduidelijk wat voor periode dat is, maar laten we voor het gemak maar een maand nemen, want het arbeids en rusttijdenpatroon moet minimaal 28 dagen van te voren worden meegedeeld aan de werknemer.

Het maximaal aantal uren wordt berekend over 13 weken en is ook afhankelijk van je loonschaal en is 10% van 36, 42 of 52 uur. Daarboven is de werkgever dus verplicht aktie te ondernemen. Er staat dus nergens dat je structureel moet overwerken, maar als je dus een week hebt waarin je 80 uur maakt, gevolgt door 3 normale weken en je bent de baas van de toko, dan krijg je geen extra pieken.

[ Voor 47% gewijzigd door MrAngry op 28-09-2016 11:26 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MrAngry schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:16:
Het maximaal aantal uren wordt berekend over 13 weken en is ook afhankelijk van je loonschaal en is 10% van 36, 42 of 52 uur. Daarboven is de werkgever dus verplicht aktie te ondernemen.
Het is alleen vaak zo dat die verplichting dus verzuimd wordt. Werkweken van 60 uur of meer (inclusief reisuren) zijn op projecten vaak geen uitzondering, maar als een werkgever daar geen actie op onderneemt, hoe wil je dat dan afdwingen? Naar een rechter of arbo stappen is nu ook niet erg goed voor je arbeidsrelatie.

Net zo goed als een werkgever wel de middelen moet hebben om er wat aan te kunnen doen. Als er werk is voor 3FTE, maar er maar geld is voor 2FTE kan er niet zo maar iemand worden aangenomen.

• MrAngry
Dat zou kunnen ja, ik ben alleen ingegaan op de vraag hoe zo'n CAO bepaling eruit ziet. Wat mijn bedrijf betreft kan ik je vertellen dat leidinggevenden er door HR op worden aangesproken als mensen uit hun team structureel overwerken. Ik vermoed echter dat dit meer een kostenissue dan een CAO issue is, overwerk gaat tenslotte wel tegen 125-200% en gepaard met hogere werkdruk en bijhorende risico's.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 28-09-2016 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Een kleine kick naar boven. Het is inmiddels iets meer dan een jaar geleden dat ik gestart ben bij mijn huidige werk. Ik heb in september besloten het nog even uit te houden. Opgeven is nooit mijn sterkste kant geweest... Afgelopen weekend heb ik echter besloten (actief) ander werk te zoeken en ik heb direct wat lijntjes uitgezet.

Ik zit nu met 't volgende: vertel ik mijn baas dat ik ander werk aan het zoeken ben en dat ik hun aanraad op zoek te gaan naar een vervanger? Of beter eerst zelf baanzekerheid hebben en dan ontslag nemen?
Er zal iemand mijn functie moeten doen en binnen 't bedrijf is geen opvolger / collega. Ze zullen dus moeten werven. Nu ik de knoop heb doorgehakt wil ik eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weg, maar wil niet zelf ontslag nemen als ik geen leuke baan heb gevonden. Ontslagen worden zou ik niet zo erg vinden, ik heb sowieso 1 plek waar ik op elk moment kan beginnen (al dan niet tijdelijk), maar omdat dat een uurtje reizen is heeft dat niet mijn voorkeur. Tevens vind ik het eigenlijk wel fatsoenlijk om mijn werkgever een eerlijke kans te geven om voor een opvolger te zorgen, dus ik neig zelf eigenlijk naar het gewoon eerlijk vertellen. Ik hoop dat de sfeer gedurende de rest van de tijd dan ook beter is dan wanneer ik zomaar ontslag indien. Maar misschien dat hier nog ervaringsexperts zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Die eerlijke kans geef je ze door netjes op tijd aan te geven dat je een andere baan hebt. Daarvoor is de opzegtermijn ingesteld. Dus als je een opzegtermijn hebt van 1 maand, mag je veronderstellen dat jouw werkgever inschat dat hij met een maand jouw opvolging geregeld kan hebben.

Dat dit in werkelijkheid genuanceerder is, is kortgezegd niet jouw probleem. Mocht je daar heel veel issues mee hebben, kun je natuurlijk altijd met jouw nieuwe werkgever afstemmen dat je bijvoorbeeld 2 maanden later start. Daarmee bewijs je jouw huidige baas ook een dienst. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Absoluut niet aangeven dat ze een ander moeten zoeken voor je een nieuwe baan hebt. De opzegtermijn in je contract is de tijd die zij achten nodig te hebben voor jouw vervanger, gewoon daar aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2023
Tehh schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:58:
Ik zit nu met 't volgende: vertel ik mijn baas dat ik ander werk aan het zoeken ben en dat ik hun aanraad op zoek te gaan naar een vervanger? ... Ik neig zelf eigenlijk naar het gewoon eerlijk vertellen. Ik hoop dat de sfeer gedurende de rest van de tijd dan ook beter is dan wanneer ik zomaar ontslag indien. Maar misschien dat hier nog ervaringsexperts zijn?
Waarom zou je dat doen, wat schiet jij daarmee op? Je weet ook niet hoe lang het duurt voor je een leuke nieuwe baan vindt, misschien heb je daar wel zes maanden voor nodig ofzo. En je baas/collega's kunnen van die periode nog een vervelende tijd maken als je nieuws slecht valt.

Doe het niet, nice guys finish last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:19
Allereerst gefeliciteerd met je besluit!

Of je zoiets moet melden aan je leidinggevende hangt van de situatie af denk ik. Ik heb het bij m'n vorige baan anderhalve maand voordat ik vertrok gemeld maar toen moest ik de laatste 3 weken de 'kutklusjes' doen omdat ik al m'n vaste taken al had overgedragen. Beetje balen.

Aan de andere kant, je kweekt er ook wel weer een beetje goodwill mee omdat je genoeg tijd hebt om taken over te dragen. wel zo fijn voor je collega's en wie weet heb je daar later nog eens profijt van.

Of een middenweg: meld dat je op zoek bent naar iets anders maar vermeld nog geen termijn. Als na een week blijkt dat de sfeer er slechter op wordt dan kun je ook op dat moment alsnog ontslag nemen en wat extra vaart achter het solliciteren zetten. Als je bij een volgend bedrijf binnen één of twee weken kunt starten dan zit je niet (of maar heel kort) zonder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er is geen middenweg. Je vertelt het wel, met alle risico's van dien, of je vertelt het niet.

Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt. Niks zeggen dus totdat je een garantie voor een nieuwe baan hebt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 09:39

DjVe

Hatsaflats!

evilution schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 16:31:
Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt. Niks zeggen dus totdat je een garantie voor een nieuwe baan hebt.
Exact!

Je doet gewoon je werk en gaat in de avonduurtjes lekker op zoek naar iets anders. Het is alleen wel wat lastig als men een gesprek wil tijdens werk.

Ik heb eerder gereageerd dat ik in het zelfde schuitje zat en dat ik actief op zoek ging naar iets anders.

Dat is gelukt en het is de beste keus geweest in de afgelopen jaren. Leuke collega's, uitdagingen en waardering voor het geleverde werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
evilution schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 16:31:
Er is geen middenweg. Je vertelt het wel, met alle risico's van dien, of je vertelt het niet.

Dit spreekwoord wilde ik ook in dit topic zetten. Tijdens mijn afstudeerstage vorig jaar meegemaakt dat iemand per abuis ontslagen werd omdat ze aangaf iets anders te zoeken en nog het beste voor wilde hebben met het bedrijf door hun extra tijd te gunnen een nieuwe werknemer te vinden.

Vertel ze niks tot je een nieuwe baan hebt! Je bent een arbeidsovereenkomst aangegaan met de spelregels, houd je er aan voor je eigen bestwil.

Zelf zit ik in een zelfde parket op het moment als jij. Totaal niet op mijn plek bij mijn werk, helaas heb ik geen dienstverband maar word ik ingehuurd, lastig.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:33

TommyGun

Stik er maar in!

GrazendeKoe schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:52:
[...]

Zelf zit ik in een zelfde parket op het moment als jij. Totaal niet op mijn plek bij mijn werk, helaas heb ik geen dienstverband maar word ik ingehuurd, lastig.. :(
Dan is het toch juist makkelijker? Althans, in de detachering ga je naar je eigen werkgever en kaart je het aan.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
Tehh schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:58:

Ik zit nu met 't volgende: vertel ik mijn baas dat ik ander werk aan het zoeken ben en dat ik hun aanraad op zoek te gaan naar een vervanger? Of beter eerst zelf baanzekerheid hebben en dan ontslag nemen?
Tevens vind ik het eigenlijk wel fatsoenlijk om mijn werkgever een eerlijke kans te geven om voor een opvolger te zorgen, dus ik neig zelf eigenlijk naar het gewoon eerlijk vertellen. Ik hoop dat de sfeer gedurende de rest van de tijd dan ook beter is dan wanneer ik zomaar ontslag indien. Maar misschien dat hier nog ervaringsexperts zijn?
Volgens mij heb ik ook eens eerder in dit topic advies gegeven dat je moet kiezen wat jij voor jezelf het beste vind.

Nu zou ik je toch dringend willen adviseren, absoluut niets los te laten over je eventuele toekomst. Dit kan alleen maar tegen je werken. En je bent dat ook helemaal niet verplicht. Even goed te huidige contract nalezen, daar staat precies in wat nu jouw plichten zijn. Waarschijnlijk een opzegtermijn van een kalender maand.

Je zou eventueel nog kunnen bedingen om een maand later te starten, mits jouw nieuwe werkgever daar in mee kan.

Rationeel denken!

Succes en veel plezier met solliciteren.
Pagina: 1