DS216play - nieuwe schijf toevoegen "alles" formatteren?

Pagina: 1
Acties:

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05-2025
Een medewerk van een goede webshop (die ik anders wel kan appreciëren) stelde dat als ik een "DS 216 play" NAS server zou kopen en nu slechts één harde schijf koop, en later een nieuwe schijf toevoeg, ik later beide schijven moet formatteren?

Klopt dit? Ik had niet de indruk dat het een verkoopstruk was, hij was niet opdringerig en gaf ok advies. Maar dit lijkt een ontzettende grote technologische handicap te zijn.

Ik heb ook geen intentie om een RAID opstelling te maken (= wat in mijn naïve interpretatie betekent dat 2 schijven gewoon spiegelen voor als er één uitvalt). Ik wil gewoon maximaal storage.

Ik heb momenteel ook maar geld voor één schijf om in de NAS te zetten. Ik wil binnen een half jaar een nieuwe schijf toevoegen.

Hij zei iets over "hot swappable" NAS servers, maar dat die enkel voor bedrijven gebruikt worden, en deze minstens 600 euro kosten. Is dat de enige optie?

Zijn er alternatieven voor DS 216 die de bovenstaande handicap niet hebben? Wat zou een goede mid-range 2-bay NAS server zijn voor mijn situatie?

[ Voor 20% gewijzigd door kristof1234 op 26-09-2016 19:44 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het hangt er vanaf wat je wilt. Als je achteraf 1 volume wilt creeren, dan moet je inderdaad alle harde schijven opnieuw formatteren. Vind je het prima om een tweede volume te maken, dan kan je de harde schijf er gewoon bijzetten zonder de eerste harde schijf aan te raken.

When life gives you lemons, start a battery factory

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Incorrect, je kunt gelijk een SHR aanmaken en die daarna simpelweg uitbreiden:
https://www.synology.com/..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

• job
  • Laatst online: 26-12-2025

job

Afhankelijk van de eerste format, en het gewenste resultaat na toevoeging van de tweede schijf moet je wel of formateren.

Als je wilt eindigen met twee losse volumes dan moet je de eerste schijf formateren als een basic volume.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 26-09-2016 23:04 ]

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05-2025
Het maakt mij niet uit of het twee volumes zijn. Ter analogie van windows kan ik met een D:/ (8 TB jaar 2016) en E:/ (8 TB jaar 2017) schijf leven. Ik kan me moeilijk inbeelden dat dit enige nadelen genereert.

Dus ik moet gewoon de eerste als "basic volume" formateren, en later de andere schijf als JBOD toevoegen.

Ik vermoed dat ook andere merken deze logica volgen. Een alternatief dat ook goede reviews kreeg was: ASUSTOR AS1002T. Maar misschien is de Synology wel gewoon het bekendste kwa software, moeilijk in te schatten.

[ Voor 34% gewijzigd door kristof1234 op 26-09-2016 20:20 ]

• job
  • Laatst online: 26-12-2025

job

Ah, een jbod. Dat is net een situatie die ik niet in gedachten had. Ik had het over 2 losse volumes; dat is geen jbod.

Ik zou overigens niet weten of je ook een jbod kan beginnen. Je kan een basic volume in elk geval niet omzetten naar jbod.

Ik raad een jbod ten zeerste af. Met 2 losse volumes verlies je minder data met een disk crash.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 26-09-2016 23:06 ]

Pagina: 1