Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe thuiscomputer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik wil een nieuwe computer kopen en kan wel wat advies gebruiken. Nu heb ik hier al even door de lijstjes heengekeken op het forum, maar zie door de bomen het bos niet meer. Heb ook niet zo heel erg veel verstand van de componenten enz, vandaar dat ik jullie graag om hulp vraag.

Allereerst zit ik te twijfelen tussen een notebook en een dekstop om eerlijk te zijn. Maar aangezien ik elke dag wel een uur of 6 achter de pc/notebook zal gaan zitten denk ik dat ik beter voor een desktop kan gaan. Dit is vooral omdat ik vaak hoor dat een Laptop maar een jaartje of 3 mee gaat in sommige gevallen en aangezien ik hem redelijk intensief wil gebruiken lijkt het me niet de juiste keus.

Ik ben al even bij een computerzaak geweest en uitgelegd wat ik met de computer wil gaan doen en ze hebben een lijstje voor me samengesteld. Deze zal ik hieronder laten zien.

Ik ga de computer gebruiken voor:
email, skype, office, internetten, videobewerken, muziek bewerken, foto bewerking

Ik ben net begonnen met een foto opleiding en zal dus veel foto's gaan bewerken via Photoshop.

Het maken / mixen / bewerken van muziek is meer een hobby dingetje en daar gebruik ik Samplitude Music Maker voor.

Verder bewerk ik nog wat video's maar dan moet je denken aan opnames via een smartphone of een full hd camera van wat optredens van wat bandjes of van onze eigen band die ik maak. Daar gebruik ik Vegas Music Studio 13 voor.

Deze programma's had ik staan op een volgens mijn vader wel dure pc die hij van zijn werk heeft gekregen, dus ik heb geen idee wat voor onderdelen daar inzitten maar daar draait het wel lekker op, maar die pc heeft een ruime 2300 euro gekost. Dat heb ik er niet voor over!!

En aangezien ik nu lekker op mezelf woon moet ik een eigen nieuwe desktop pc of dus notebook haha

Mijn budget is een ruime 800 euro. Minder is altijd beter. Als iets niet nodig is hoeft het er ook niet op.

Wel vind ik belangrijk dat mijn pc over een jaar of 3/4 nog steeds wel lekker soepel de dingen doet die ik hierboven beschreven heb.

Hieronder het lijstje die ik meegekregen heb van de pc winkel

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,75€ 115,75
1MSI H110M ECO€ 52,90€ 52,90
1MSI GeForce GTX 950 2GD5 OCV1€ 158,90€ 158,90
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Microsoft Windows 10 Home 64bit 1u PL€ 109,73€ 109,73
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 36,95€ 36,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 74,95€ 74,95
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,08

Zag wel dat i3 de langzaamste processor is, maar geen idee of dat kwaad kan.

Bedankt alvast

Gamen zal ik er naar alle waarschijnlijkheid niet op doen, daar heb ik al een PS4 voor in huis staan

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 10:03
Hoi Monique,

Aangezien je niet gaat gamen en je PC meer wilt gebruiken voor fotobewerking, kun je i.p.v. een GTX 950 beter een upgrade naar een i5 processor en meer RAM nemen. Mijn vriendin gebruikt haar PC voor praktisch dezelfde doeleinden als jij, voor haar heb ik laatst onderstaande setup in elkaar gezet (naar volle tevredenheid). Je zou eventueel nog een grotere SSD kunnen nemen, maar dan nog heb je een stuk snellere PC voor een stuk minder geld!

Je kunt trouwens veel beter een OEM versie van Windows 10 nemen i.p.v. een retail versie. Scheelt al gauw 70 euro. Download Windows 10, zet het op een USB stick en gebruik de OEM code om Windows te activeren. pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 175,60€ 175,60
1Asus H110I-PLUS€ 76,50€ 76,50
1Lian Li PC-Q01B€ 66,01€ 66,01
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Corsair CX450M€ 49,99€ 49,99
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,04

[ Voor 6% gewijzigd door Boerhof op 26-09-2016 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus dat is helemaal zonder videokaart? Althans met de videokaart van de processor dan natuurlijk.
Is dat wel krachtig genoeg?

Oooh dus dan moet je windows downloaden ergens op een site op een usb stickje? Hoe groot moet de usb stick zijn dan? En dan als je pc eerste keer opstart druk je usb erin en dan begint hij windows te installeren en vraagt dan om een code?

En als je windows nou tig x opnieuw moet installeren na virusmelding enz? Werkt dan precies zelfde manier?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 19:12 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
De setup van de winkel is zo gek nog niet, maar je zou inderdaad zonder videokaart kunnen. Verder qua behuizing, opslag, geheugen, voeding is het prima.

Je hebt alleen een Poolse versie van Windows 10 geselecteerd, kijk daarmee uit ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 36,95€ 36,95
1Corsair CX450M€ 49,99€ 49,99
1Kingston SSDNow UV400 480GB€ 117,95€ 117,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,23

Windows 10 kan je hier downloaden en op een USB zetten: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Als je de USB stick er al in hebt zitten als je de pc voor de eerste keer opstart zal hij bij dit moederbord automatisch naar de USB gaan. Kan zijn dat dat per moederbord verschilt, maar in het ergste geval moet je in de bios even aangeven dat je vanaf USB wilt booten (boot sequentie aanpassen).
Als je Windows opnieuw wilt installeren gaat dat op dezelfde manier, maar zul je waarschijnlijk sowieso dit in de bios moeten aangeven.

Je hebt overigens geen DVD speler in je pc zitten dan, ik weet niet of dat een probleem is. Je kunt er eentje inbouwen of een losse USB DVD speler kopen die je kan aansluiten wanneer je hem nodig hebt.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:04:
Dus dat is helemaal zonder videokaart? Althans met de videokaart van de processor dan natuurlijk.
Is dat wel krachtig genoeg?
De software die je gebruikt maakt geen gebruik van de videokaart om bewerkingen sneller te laten verlopen. Alles moet door de cpu gebeuren. De interne gpu is daarom ruim voldoende, zoveel voldoende zelfs dat je er een 4K beeldscherm op aan zou kunnen sluiten.
Omdat de cpu alles moet doen kan je deze beter een zo snel mogelijke nemen welke in budget past. Van wat ik kan vinden is de software vooral gebaseerd op het gebruik van 1 core. Dan zou een pricewatch: Intel Core i3-6320 Boxed of pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed een oede keuze zijn. Singlecore zijn ze net zo snel. Multicore is de i5-6600 bijna 30% sneller.
Oooh dus dan moet je windows downloaden ergens op een site op een usb stickje? Hoe groot moet de usb stick zijn dan? En dan als je pc eerste keer opstart druk je usb erin en dan begint hij windows te installeren en vraagt dan om een code?
Een Windows installatie USB maak je middels de Windows Media Creation Tool https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO. De stick moet minimaal 4gb zijn. Voor het starten van het systeem plug je de USB in en start je op.
En als je windows nou tig x opnieuw moet installeren na virusmelding enz? Werkt dan precies zelfde manier?
Ja, maar je kunt beter goede beveiligingssoftware gebruiken zodat je niet opnieuw hoeft te installeren.

Wat verwacht je eigenlijk van de geluidskwaliteit en de aansluiting op het moederbord. Welke audioaansluitingen heb je nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties weer. Dat met de Windows 10 weet ik dat het Pools was kon niet zo snel de nederlandse versie vinden maar die was net zo duur.

Okey ik weet niet of me dat gaat lukken met de usb enz haha maar goed het klinkt niet heel erg moeilijk.

Ik heb niet echt audio aansluitingen nodig. Ik heb geluid vaak al op een stick of cd staan en dan kan ik het zo op mijn pc bewerken. Ik weet wel dat het geluid dan niet super is en dat ik voor nog beter geluid een audiokaart of weet ik veel hoe het heet erbij moet gaan kopen. Maar ik sluit de pc aan op mijn stereo toren althans dat is de bedoeling.

Dvd speler heb ik wel nodig inderdaad die staat niet in het lijstje maar die keus zal niet het probleem zijn denk ik

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Verwijderd

Als het geluid niet veel uit maakt is H110 voldoende.
Het lijkt mij wel dat je een stil systeem wil. Dan adviseer ik een gedempte behuizing, extreem stille voeding en een andere cpu koeler.
Ook de ssd zou ik wijzigen naar een met 45gb meer opslag voor nagenoeg dezelfde prijs.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 225,-€ 225,-
1MSI H110M ECO€ 52,90€ 52,90
1Nanoxia Deep Silence 4 (Anthracite)€ 69,50€ 69,50
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1be quiet! Pure Rock Slim€ 23,78€ 23,78
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1LG GH24NSD1 Zwart Zwart€ 11,95€ 11,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 70,95€ 70,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,02

Verwijderd

De taken waar ik mijn pc voor gebruik wat heeft de i5 dan voor op de i3 processor? Omdat ik lees dat mijn programma's single core werken?

De be quiet voeding is stiller dan de corsair cx450 en de seasonic g450?

Ook de nanoxia is stiller dan silencio 352?

Processorkoeling is nodig voor? Koeling processor maar is dat dat processor te warm wordt of meer stilte.

Met wat voor losse videokaart is de videokaart van de processors te vergelijken dan?

Mensen die een nvidia gtx750 of 950 in hun pc zetten doen dat puur voor gaming dan of.........?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 22:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:23:
De taken waar ik mijn pc voor gebruik wat heeft de i5 dan voor op de i3 processor? Omdat ik lees dat mijn programma's single core werken?
Bij jou erg weinig. Voor jou eigen apps iig niet, bij die van je vriend gebruikt autocad maximaal 2 cores en voor lichte videobewerking is een i3 ook snel zat. In dit topic gaat het over muziek bewerking. Meestal heb je dan veel aan meerdere cores en een hoge coresnelheid alleen bij de hier gebruikte software kom ik daar niet echt achter. Vandaar toch het advies voor de i5 wat dus net zo goed een i3-6320 kan zijn.
De be quiet voeding is stiller dan de corsair cx450 en de seasonic g450?
Ja. Een Seasonic G 360w is bij lage belasting ook stiller dan bovenstaande twee voedingen.
Ook de nanoxia is stiller dan silencio 352?
Ja en van veel betere kwaliteit. Staat in mijn lijstje in de 4e post van jou topic.
Processorkoeling is nodig voor? Koeling processor maar is dat dat processor te warm wordt of meer stilte.
Een non k cpu wordt niet snel te warm als je de boxed koeler gebruikt maar gaat je wel duidelijk horen narmate de cpu zwaarder wordt belast. Dus voor stilte een andere cpu koeler. Zie ook mijn lijstje in jou topic. Staat dezelfde koeler in.
Met wat voor losse videokaart is de videokaart van de processors te vergelijken dan?
R7 240/GT 740. Presteert meer dan voldoende voor het weergeven van beeld tot een 4K resolutie aan toe.
Mensen die een nvidia gtx750 of 950 in hun pc zetten doen dat puur voor gaming dan of.........?
Dat klopt of ze gebruiken het als hulp om bijvoobeeld rendeertaken uit te voeren bij het bewerken van beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de vragen marieke!! Had die vragen zelf min of meer ook.

Als ik nou toch zou willen gamen op zeg maar ps4 nivo of iets beter aan welke videokaart moet ik dan gaan denken?

De intel hd 530 kan bijna 4k video afspelen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 00:07 ]

Verwijderd

De Intel HD 530 geeft met gemak 4K weer mits het moederbord is voorzien van een DP of HDMI 2.0 uitgang. Gebruik je een HDMI 1.4 uitgang dan zal de frequentie van het beeld niet verder gaan dan 24Hz waarbij bijvoorbeeld de cursor schokkerig over het beeld zal bewegen.

Voor gaming raad ik niet minder aan dan een AMD RX 470 4gb/nVidia GTX 1060 3gb.

Verwijderd

Topicstarter
Okey dat is gelijk een aardige investering dan voor een videokaart meer als 200 eurootjes mmm. Dan blijft het gewoon ps4 gaming.

Nog vraagje voeding. Vriendin van me logde altyd netjes uit in windows zodat de pc uitwas, maar bleef wel op het stroom staan. Nu is haar voeding met een knal ontploft waardoor ze grote schrik had/heeft. Is het het beste om na het uitzetten de pc van het stroom te halen door bijv knop van de voeding uit te doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:13:
Nog vraagje voeding. Vriendin van me logde altyd netjes uit in windows zodat de pc uitwas, maar bleef wel op het stroom staan. Nu is haar voeding met een knal ontploft waardoor ze grote schrik had/heeft. Is het het beste om na het uitzetten de pc van het stroom te halen door bijv knop van de voeding uit te doen?
Zo doe ik dat zelf ook altijd en als je een voeding van goede kwaliteit hebt die redelijk stofvrij draait dan is dat geen probleem. Waarschijnlijk was de voeding van die vriendin van Chinese plofvoeding kwaliteit. De merken waar je dan ook zeker bij weg moet blijven zijn Eminent, Ewent, Gembird, HKC, Inter-Tech, Konig, de meeste van LC-Power, MS-Tech, Spire, Sweex, Techsolo, Ultron en Xilence en dan zal ik er vast nog wel één vergeten zijn. Daarnaast heeft bijna elk merk wel één of meerdere series in het assortiment die niet geschikt is voor het gebruik met een moderne cpu of met een slechte prijs/kwaliteit. Voor meer info over voeding Voeding advies en informatie topic - Deel 33

• Richardv30
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05-2021
Hoe doe jij het zelf? Pc op stroom laten of gooi je de voedingsknop om? Die voeding zat vast in een standaard pc

[ Voor 26% gewijzigd door Richardv30 op 27-09-2016 09:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf zet de voeding elke dag na afsluiten uit. Zal ook wel niet goed zijn maar ja.
Pagina: 1