Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Video-edit PC en casual gaming voor neefje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn neefje van 12 mag voor zijn verjaardig een nieuwe PC uitzoeken. Hij is zeer veel bezig met video-filmpjes voor zijn eigen Youtube kanaal als vlogger. Af en toe speelt hij ook Minecraft maar in de toekomst gaan er heus heftigere spellen worden gespeeld. Daarnaast moet hij voor school met Office gaan werken. Het is fijn als dit systeem nog jaren mee kan gaan. Als de basis maar goed is, en dat lijkt me met dit opzet lijstje wel het geval.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750 euro, inclusief monitor. Qua software zijn nodig Windows 10, MS Office 2016 en een Adobe Creative Cloud abo. Dat kan via Surfspot.nl worden geregeld en hoeft niet mee hier in het budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen toetsenbord en muis gaan mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Okee, dit systeem wordt op de groei gekocht. Je denkt misschien nu 'een i5, dat is overkill', maar voor video-editten, ook al is het nu nog niet zo heftig, lijkt me dat wel een solide basis. Later zal er nog een videokaart worden aangeschaft, en eventueel nog een 2e monitor. Mijn ouders hebben ook deze IIyama monitor en die is goedgekeurd door mijn neefje. :) De iets duurdere IPS Dell hoeft dus niet. Hij is op dit moment al serieus met de video-edits bezig en hij leert snel. Een losse videokaart volgend jaar zal dan waarschijnlijk een GTX 1060 worden. Als ik het goed heb, kan die videokaart ook renderwerk van Adobe Premiere op zich nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Qua eventuele videokaart misschien liever een Nvidia dan een AMD, als dat beter wordt ondersteund door Adobe Premiere. Maar goed, dat speelt dus later pas, die extra videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van de kast maakt niet uit, hij zet hem toch op de grond onder zijn bureau. Als er later maar genoeg plek is voor een eventuele grote videokaart. Het is belangrijker dat het systeem stil is. We gaan hem zelf in elkaar zetten. Als de basis maar goed is nu.

Ga je overklokken?
We gaan niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Is dit een goede lijst? Het geheugen lijkt te kloppen (DDR4 met het moederbord, 2 sloten). Is deze kast okee? Is de voeding genoeg met 300 watt? Een GTX 1060 -in de toekomst- is max 125 W en voor de Core i5 6400 staat 65W. Voor de rest is er alleen het geheugen, een SSD en een HDD. Met Be Quiet heb ik goede ervaringen zelf, is lekker stil.

En dan nu de lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,95€ 180,95
1MSI H110M ECO€ 52,90€ 52,90
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master N200 Closed€ 42,65€ 42,65
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 144,99€ 144,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1be quiet! Pure Power 9 300W€ 44,95€ 44,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,34

Verwijderd

De Pure Power 9 moet je niet nemen. Zeer onstabiele voeding. Zie wat een fratsen de 500w uithaalt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NpEdEPoL1lkk2L9zm2uvxKlC/full.png
De beste budgetvoeding die je kan nemen is de pricewatch: Corsair CX450M

De monitor heeft een TN paneel. Met IPS, PLS of VA heb je betere kijkhoeken en mooiere kleuren pricewatch: Iiyama Xu2490Hs-B1 Zwart, pricewatch: Samsung S24E390HL Zwart, pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B2 Zwart

Voor minder heb je een ssd met 45gb meer opslag pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt, dan nemen wie die Corsair CX450M en de Crucial MX300. En dan waarschijnlijk die eerste IIyama die je aanhaalt, want die is echt IPS en geen PLS of A-MVA. Wel alleen bij Bol.com voor die prijs, maar dat mag de pret niet drukken.

Is de kast okee en een beetje stil? Of zijn er betere alternatieven in die prijsrange?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 175,60€ 175,60
1MSI H110M ECO€ 52,90€ 52,90
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Cooler Master N200 Closed€ 42,56€ 42,56
1Iiyama Xu2490Hs-B1 Zwart€ 149,-€ 149,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Corsair CX450M€ 49,99€ 49,99
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,45

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 18:28 ]

Verwijderd

De pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed vind ik kwalitatief iets beter en stiller dan de N200. De H15 heeft echter slechts één casefan welke standaard als outtake is gemonteerd. Als je deze vooraan als intake plaatst is de koeling voldoende voor een systeem met GTX 1060.

PLS en AMVA zijn ook uitstekende panelen hoor. PLS is het IPS van Samsung, bij AMVA bijvoorbeeld is zwart ook echt zwart.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:43:
De pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed vind ik kwalitatief iets beter en stiller dan de N200. De H15 heeft echter slechts één casefan welke standaard als outtake is gemonteerd. Als je deze vooraan als intake plaatst is de koeling voldoende voor een systeem met GTX 1060.

PLS en AMVA zijn ook uitstekende panelen hoor. PLS is het IPS van Samsung, bij AMVA bijvoorbeeld is zwart ook echt zwart.
Aha, weer bedankt! En wat als we het budget voor de kast wat omhoog gooien? Dan krijgen we wel standaard 2 fans erbij. Als ik in de Pricewatch kijk, dan zie ik een compacte pricewatch: Cooler Master Silencio 352 en een wat grotere pricewatch: NZXT S340 Zwart op de plekken 1 en 2 staan. Zijn deze beiden groot genoeg voor een GTX 1060 in de toekomst? Welke van deze 2 behuizingen zou jij aanraden?

Over de monitors: Zelf heb ik vrij gevoelige ogen. Ze zien nog wel scherp, maar ik kan niet tegen elk nieuw scherm. Zo wilde ik eerst een upgrade doen voor mijn 26" IIyama CCFL E2607WS TN scherm, naar een IPS scherm (nouja, AHVA) van Acer (deze pricewatch: Acer K272HULbmiidp Zwart ), maar ik bleef vlekken en sterretjes zien, ook met brightness op laag. Het was ook geen PWM-flicker scherm, althans volgens deze db http://www.tftcentral.co....flicker_free_database.htm, hoewel er ook niet bij staat dat ie confirmed flicker-free is. Anyway, ik ben toen na 3 dagen testen maar weer teruggebleven bij mijn CCFL TN, daar heb ik het probleem totaal niet. Dus ik hoop niet dat het in de familie zit met die gevoelige ogen, maar we gaan het meemaken. ;) De enige manier is toch om te testen. Misschien toch die pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B2 Zwart die je aanhaalt, die is wat recenter en beter verkrijgbaar dan die andere IIyama en dat is wellicht wel handig als ie er later nog eentje bij wilt. Alleen geen displayportaansluiting, nou ja, er zijn wel verloopplugjes.

Verwijderd

De Silencio vind ik niet erg interessant aangezien je voor ruim €10,- meer een betere en stillere Nanoxia Deep Silence 4 hebt https://tweakers.net/product/342100/nanoxia-deep-silence-4/. Iets moeilijker verkrijgbaar maar zeker de moeite waard.
De S340 is een ATX kast met raam. Om het er een beetje uit te laten zien moet je dan een ATX bord nemen wat de prijs met weer minimaal 3 tientjes op drijft.
Je kunt in de Versa H15 natuurlijk ook een fannetje extra plaatsen pricewatch: Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dank! Ik ga het overleggen en dan zullen we hopelijk deze week nog bestellen! :)

Verwijderd

Topicstarter
We hebben het systeem dit weeked in elkaar gezet. :)

Nu zat er op het moederbord voor de power voor de CPU een 4-punts aansluiting. Uit de voeding kwam een 8-pins kabel, maar dat waren 2x4pinnen die je van elkaar af kon halen. Dus we hebben maar 1 van die 2 toen in het moederbord gedaan. Ik vroeg me nog af welke van de 2 dan, maar als je heel goed keek, dan zag je bij het ene blokje met de 4 pinnen allemaal afgeronde hoekjes en bij de andere was het 2x een recht hoekje + 2x een afgerond hoekje. Ik meen zo uit mijn hoofd dat die laatste erop moest (misschien had het ook niet anders gepast). Is dit een bekend verhaal? :)

Hoe dan ook, het systeem werkte in 1 keer. Alle fans draaiden, geen gekke dingen of meldingen. Alleen met de allereerste keer met opstarten stond hij nog op UEFI USB boot, i.p.v. normale USB boot. En meteen een Windows 10 Education Upgrade erop ging ook probleemloos zonder een andere Windows. Dus veel upgrade was er niet aan, het was gewoon een clean install. Dus helemaal top. Systeem draait als een zonnetje zo te zien. Ben jaloers.

Ik zag in een ander topic ook nog de Seasonic 360 voeding worden aangeprijsd. Die is maar 4-5 euro duurder dan deze Corsair. Wellicht wel deze upgrade waard voor een volgend systeem? Ik ben zelf in januari aan de beurt, heb ik besloten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2016 12:42 ]

Verwijderd

Je moet idd opletten dat je de 4 pins met de juiste passing gebruikt. Er zal niets gebeuren als je de andere gebruikt maar het past gewoon niet lekker. Waarom forceren als het niet nodig is.
De Seasonic G 360w heeft slecht één 6 pins PCI-e stekker. Deze is niet geschikt voor elke videokaart. Er zijn bijvoorbeeld ook GTX 1060 kaarten welke voorzien zijn van een 8 pins.

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt weer! Goed om te weten en rekening mee te houden.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Januari is ver weg, wie weet of er tegen die tijd betere voedingen zijn. In ieder geval moet je niet nu besluiten om over een aantal maanden pas een specifiek onderdeel te kopen. We zien in januari wel een nieuw topic tegemoet :)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wie weet. Ik hoop ook op de 7xxx series processors tegen die tijd. We zullen zien dan, in een nieuw topic ja. :)
Pagina: 1