Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-09 22:03
Hallo allen,

Dit is inmiddels mijn 3e forum post. Eerder heb ik feedback gekregen die voor mij een hoop duidelijk maakte, en waar ook een goede build uit kwam. Echter zijn er onverwachts een aantal kosten (in priveleven) bijgekomen, waardoor dat budget (1100 euro) te hoog is. Ik wil mijn aankoop niet uitstellen, en heb dus een alternatieve-build gemaakt. De bedoeling is om over een maand (na uitbetaling) een SSD toe te voegen, en eventuele andere upgrades/veranderingen te doen.

De 'simpele' vraag is slechts: Werkt deze build?

Mijn doel is slechts het matches van console-kwaliteit gaming, en ik hoef dus niet alles maxed out te spelen. Vandaar ook de keuze voor de RX470, en niet de 480 of 1060, die lastig(er) te verkrijgen zijn. Tevens gekozen voor een AMD 8350 processor, omdat ik in de veronderstelling ben dat deze goed genoeg presteert en goede fan heeft. Maar is dit ook zo slim, of kan ik hier beter een andere keuze maken?

Omdat mijn budget reikt tot ongeveer 850 euro heb ik gekozen voor 16GB RAM, maar dit kan wat mijbetreft ook 8GB worden als er veranderingen moeten worden aangebracht. (Levert +-30 euro op).

De build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G€ 253,50€ 253,50
1Phanteks Eclipse P400S Zwart Window€ 74,90€ 74,90
1TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E€ 40,35€ 40,35
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 76,50€ 76,50
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,60

[/table]
Omdat de prijzen iets hoger zijn bij vrijwel elke winkel dan in dit overzicht, komt het totaalbedrag uit op euro 866,52,-.

Vraag (!): Is 450Watt voldoende voor dit systeem?

Alvast bedankt voor de feedback en het lezen!
(voorgaande topic: hier)

Edit: Build/Lijst aangepast naar aanleiding van de reacties. (SSD, Voeding, Processor)

[ Voor 12% gewijzigd door beerolifant op 30-09-2016 19:55 . Reden: Build aangepast naar aanleiding van reacties & adviezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-09 18:56
Je maakt een aantal wat afwijkende keuzes, die je niet toelicht. Ook ontbreekt de wat algemenere toelichting (wat wil je bereiken, er mee gaan doen). Ga je overclocken? Hoe belangrijk zijn de looks, geluid, welk beeldscherm heb je?

Volgens mij is de CPU een slechte keuze omdat deze erg oud is (alleen de koeler is nieuwer), maar laat ik aan de experts over die ongetwijfeld nog langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39

RvL

Allereerst: waarom ga je niet verder in je oude topic?

De processor die je kiest past in de verste verte niet op het moederbord. Het moederbord is namelijk voor Intel socket 1151 processoren. Ik zou de processor daarom vervangen voor een https://tweakers.net/product/447495/intel-core-i5-6400/.

Voeding zou ik vervangen door een pricewatch: Corsair CX450M

Waarom kies je voor zo'n dure RX470? Alleen vanwege de kleurstelling? Dat zou ik als eerste laten varen als je budget aangepast is. Performance zou bij mij voor kleurstelling gaan, maar wie ben ik.

Daarnaast zou ik toch echt wat meer geld bij elkaar schrapen of sparen en er een SSD in stoppen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 00:29
De processor gaat niet passen op dat moederbord.
Amd en intel maken gebruik van 2 heel andere sockets.
Een i5 6400 is hier dan ook een betere keus, past op het moederbord, en is beter in games dan amd.

Moederbord is een prima keuze zo.

De voeding zou ik veranderen naar deze pricewatch: Corsair CX450M is van goede kwaliteit, 450 watt is ruim voldoende, en is wat goedkoper.

Ook zou ik aanraden om nu eerst een ssd te nemen en er volgende maand een hdd bij te prikken, dit omdat je windows toch op je ssd gaat installeren, en om over een maand je hele pc een schone installatie te geven meer werk is dan simpel een hdd erbij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 10:18
Het wifi kaartje wat je hebt staan is bedoeld om in een laptop te stoppen. Je kunt beter op zoek naar een PCI kaartje met antennes.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
RvL schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:28:
Allereerst: waarom ga je niet verder in je oude topic?

De processor die je kiest past in de verste verte niet op het moederbord. Het moederbord is namelijk voor Intel socket 1151 processoren. Ik zou de processor daarom vervangen voor een https://tweakers.net/product/447495/intel-core-i5-6400/.

Voeding zou ik vervangen door een pricewatch: Corsair CX450M

Waarom kies je voor zo'n dure RX470? Alleen vanwege de kleurstelling? Dat zou ik als eerste laten varen als je budget aangepast is. Performance zou bij mij voor kleurstelling gaan, maar wie ben ik.

Daarnaast zou ik toch echt wat meer geld bij elkaar schrapen of sparen en er een SSD in stoppen.
Well, als antwoord op vraag 1: Ik was in de veronderstelling dat dit niet de bedoeling was als het ging om (compleet) andere builds. Excuses als dit fout is.

Niet verwacht dat de keuzes zo slecht zouden zijn. Heb de processor veranderd. Is de intel stock koeler voldoende, of niet?

Ik koos simpelweg voor de RX470 MSI Editie omdat hij een stuk goedkoper was dan de RX480. En omdat hij 8GB VRAM heeft, en stiekem ook vanwege het uiterlijk.. Tevens heeft hij 2 HDMI poorten, wat ik wel kan waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
John Rambo schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:31:
Het wifi kaartje wat je hebt staan is bedoeld om in een laptop te stoppen. Je kunt beter op zoek naar een PCI kaartje met antennes.
Ga ik doen! Enig advies voor een niet al te dure? Hoef verder geen super goede, 300MB/s is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
beerolifant schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:37:
[...]

Ga ik doen! Enig advies voor een niet al te dure? Hoef verder geen super goede, 300MB/s is ook goed.
pricewatch: TP-Link TL-WDN4800

Ik zou alleen even controleren of er voor je windows versie ook drivers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
Remcoww schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:25:
Je maakt een aantal wat afwijkende keuzes, die je niet toelicht. Ook ontbreekt de wat algemenere toelichting (wat wil je bereiken, er mee gaan doen). Ga je overclocken? Hoe belangrijk zijn de looks, geluid, welk beeldscherm heb je?

Volgens mij is de CPU een slechte keuze omdat deze erg oud is (alleen de koeler is nieuwer), maar laat ik aan de experts over die ongetwijfeld nog langs komen.
Oke, alsnog een toelichting. Had het inderdaad magertjes gedaan, sorry hiervoor.
- Ik ga niet overclocken
- Uiterlijk vind ik belangrijk, maar dan voornamelijk de case. Dit omdat het een prominent onderdeel wordt van mijn kamer, en niet een product dat ik wegstop in een kast
- Geluid vind ik niet heel belangrijk, om heel eerlijk te zijn
- Ik heb nog geen beeldscherm, maar ben van plan om de BenQ GW2470H te kopen
- Ik heb al een versie van Windows
- Ik wil graag matches met de huidige console kwaliteit (PS4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

John Rambo schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:41:
[...]

pricewatch: TP-Link TL-WDN4800

Ik zou alleen even controleren of er voor je windows versie ook drivers zijn.
Die is voor zover ik weet niet compatible met Windows 10. Er zijn op de website van TP-Link in ieder geval geen Windows 10 drivers voor.

Deze zijn dat wel:
pricewatch: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E
pricewatch: TP-Link Archer T8E

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
Ook even opletten dat je moedebord het juiste PCI slot daarvoor heeft.

Edit: Bij de Gigabyte zou het passen overigens.

[ Voor 26% gewijzigd door John Rambo op 26-09-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
RvL schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:44:
[...]

Die is voor zover ik weet niet compatible met Windows 10. Er zijn op de website van TP-Link in ieder geval geen Windows 10 drivers voor.

Deze zijn dat wel:
pricewatch: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E
pricewatch: TP-Link Archer T8E
Beide bedankt voor de suggesties. Heb voor nu gekozen voor de TP-Link-AC1300, om er zeker van te zijn dat er drivers voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

John Rambo schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:46:
Ook even opletten dat je moedebord het juiste PCI slot daarvoor heeft.
Goede, niet bij stilgestaan! Moederbord heeft geen PCIe x1 slot. Wel een tweede PCIe x16 slot, maar als je daar een x1 kaart in steekt gaat dat volgens mij van de lanes van de eerste slot af?

Dan blijft PCI of USB over. Met PCI limiteer je je op 802.11n, dus USB. Bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link Archer T4U

Wel in een USB3.0 slot steken :)

[ Voor 23% gewijzigd door RvL op 26-09-2016 15:53 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
RvL schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:51:
[...]

Goede, niet bij stilgestaan! Moederbord heeft geen PCIe x1 slot. Wel een tweede PCIe x16 slot, maar als je daar een x1 kaart in steekt gaat dat volgens mij van de lanes van de eerste slot af?

Dan blijft PCI of USB over. Met PCI limiteer je je op 802.11n, dus USB. Bijvoorbeeld:

Ik dacht dat het gewoon zou moeten werken.

Edit: Zo'n stickje werkt trouwens ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door John Rambo op 26-09-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
RvL schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:51:
[...]

Bedankt. Heb echter begrepen dat er veel nadelen zijn aan USB's, zoals slechte ontvangs, het feit dat hij er niet helemaal goed in kan zitten (wat weer slomer internet, of geen internet, betekend). Is dit daadwerkelijk zo erg, of kan een USB er net zo goed mee door als een netwerkkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
beerolifant schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:55:
[...]

Bedankt. Heb echter begrepen dat er veel nadelen zijn aan USB's, zoals slechte ontvangs, het feit dat hij er niet helemaal goed in kan zitten (wat weer slomer internet, of geen internet, betekend). Is dit daadwerkelijk zo erg, of kan een USB er net zo goed mee door als een netwerkkaart?
Zit je ver verwijderd van het modem/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
John Rambo schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:56:
[...]

Zit je ver verwijderd van het modem/router?
Ja, best wel. Zit zelf 2 verdiepingen hoger. Heb alleen wel een router-signaal-verlenger apparaat, soort tweede router. Internet is boven dus dragelijk, maar wil het zekere voor het onzekere nemen. Ben er namelijk niet zeker van of ik een internetkabel kan trekken, vandaar de kaart/usb die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
Zo'n kaartje met antennes is dan wel het beste waarschijnlijk, dan zou ik dat proberen. Die stickies en kaartjes met antennes kosten meestal ook weer niet zo heel veel dus je kunt ook wat uitproberen.

Ik zit zelf ook 2 verdiepingen hoger maar bij mij is de wifi ontvangst niet heel best. Als je enigsinds de kans hebt om een keer een kabel te trekken zou ik dat proberen, zit je voorlopig goed.

Alternatief is ook nog een moederbord met wifi on-board, maar die zitten meestal op 130-140 euro. Ligt er beetje aan wat je moederbord nu kost en wat een los kaartje kost. Een los kaartje kan je dan wel weer meenemen naar een ander systeem.

[ Voor 24% gewijzigd door John Rambo op 26-09-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
John Rambo schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:06:
Zo'n kaartje met antennes is dan wel het beste waarschijnlijk, dan zou ik dat proberen. Die stickies en kaartjes met antennes kosten meestal ook weer niet zo heel veel dus je kunt ook wat uitproberen.

Ik zit zelf ook 2 verdiepingen hoger maar bij mij is de wifi ontvangst niet heel best. Als je enigsinds de kans hebt om een keer een kabel te trekken zou ik dat proberen, zit je voorlopig goed.
Oke, dan doe ik dat. Kan de kaart altijd nog terug sturen. Ja, ben persoonlijk een fan/voorstander van de kabel, maar het zit simpelweg niet in dit nieuwe huis. Hopelijk binnenkort wel, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je kan ook kijken naar powerline, werkt doorgaans toch wel beter dan wifi, zeker op dit soort afstanden.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
RobinHood schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:14:
Je kan ook kijken naar powerline, werkt doorgaans toch wel beter dan wifi, zeker op dit soort afstanden.
Volgensmij is dit inderdaad het apparaat waar ik het in een voorgaande comment over had. Thanks voor de imput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nee, dat klonk meer als een access-point.

Powerline is dat het internetsignaal via de stroomdraden die in je huis lopen gaat.

Werkt niet altijd even vlekkeloos, maar, als het werkt, dan werkt het bijna altijd beter dan wifi.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

beerolifant schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:55:
[...]

Het voordeel van een USB WiFi stick is dat je de stick met een goede USB verlengkabel eventueel wat verder van je computer kan leggen om zo je bereik te vergroten. Maar bereik kan inderdaad een issue zijn.

Zeker met 2 verdiepingen ertussen kan het nog wel eens een uitdaging worden, al is het ook afhankelijk van de constructie van het huis en interferentie van (o.a.) andere netwerken. Maar dat is een heel ander onderwerp ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
RobinHood schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:27:
Nee, dat klonk meer als een access-point.

Powerline is dat het internetsignaal via de stroomdraden die in je huis lopen gaat.

Werkt niet altijd even vlekkeloos, maar, als het werkt, dan werkt het bijna altijd beter dan wifi.
Oh, duidelijk, ik ga hier maar eens wat dieper naar kijken, want het klinkt best nuttig/interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
RvL schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:13:
[...]

Het voordeel van een USB WiFi stick is dat je de stick met een goede USB verlengkabel eventueel wat verder van je computer kan leggen om zo je bereik te vergroten. Maar bereik kan inderdaad een issue zijn.

Zeker met 2 verdiepingen ertussen kan het nog wel eens een uitdaging worden, al is het ook afhankelijk van de constructie van het huis en interferentie van (o.a.) andere netwerken. Maar dat is een heel ander onderwerp ;)
Ah oke! Klopt, dat is een issue die ik zelf maar moet fixen haha. Thanks voor de feedback & hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerolifant
Beste,

sorry dat ik dit topic nog een keer hervat/open/aansnijd, maar een ding houdt me al langer bezig. Is voor mijn build (zie bovenstaand, of onderstaand) 450W (watt) genoeg? Ik wil liever niet net op het randje zitten, omdat ik later nog een Led Strip, eventuele Fans en Drives (SSD, HDD) wil toevoegen. Ik heb een aantal Watt-Calculators gebruikt, maar de ene zegt dat ik op +-260 Watt zit, en de andere zegt juist +-360 Watt. Welke klopt nou echt?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G€ 253,50€ 253,50
1Phanteks Eclipse P400S Zwart Window€ 74,90€ 74,90
1TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E€ 40,35€ 40,35
2NZXT FN V2 Zwart, 120mm (BULK)€ 3,92€ 7,84
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 76,50€ 76,50
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 836,44

Bedankt!
Pagina: 1