60 hz monitor i.c.m. GTX 1070?

Pagina: 1
Acties:

• Maynard-J
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-08-2025
Mijn pc is onlangs van binnen vernieuwd met een i5 6500, 16 gb RAM en een GTX 1070. De volgende stap is een nieuwe monitor, en hiermee zit ik al weken in de knoop. Het blijft schipperen tussen verschillende eisen die bijna niet in één monitor te vinden zijn: (1) een IPS paneel, (2) 1440p, (3) 144/165 hz en (4) G-Sync.

Mijn eerste keus was de Asus PG279Q, maar daar staat naar verluidt een grote kans op teveel backlight bleed tegenover. Bovendien is hij momenteel niet leverbaar ivm de firmware update.
De enige andere die echt alles heeft is de Acer XB271HU, en die zou een nogal slecht gebruikersmenu hebben en te wiebelig zijn bij het typen.
Ook heb ik de Dell S2716DG overwogen (heeft alleen geen IPS-paneel). Maar die kwam qua kleurechtheid erg slecht uit de test op deze site, en ook hardware.info vond hem alleen voor shooters echt goed.

Nu overweeg ik om eis 3 en 4 te laten vallen en te gaan voor de Dell Ultrasharp U2715H. Deze zou zich al ruim bewezen hebben als betrouwbaar IPS paneel met 1440p, maar is dus 60 hz zonder G-Sync. En een stuk goedkoper natuurlijk, misschien als tijdelijke oplossing tot er een scherm is dat zonder problemen aan alle eisen voldoet.

Ik wil op de nieuwe monitor kunnen werken maar vooral ook gamen. Als ik een shooter speelde was dit tot nu toe nooit online (laat staan op pro niveau), al lijkt iets als Overwatch me wel heel leuk. Ik vind vooral het uiterlijk van de games belangrijk maar het moet natuurlijk niet te traag worden. De laatste tijd heb ik Arkham Knight en Rayman Legends gespeeld. GTA 5, Doom en andere mooie games als Ori and the Blind Forest staan hoog op het verlanglijstje. Maar ik heb ook nog genoeg oudere games in Steam staan waar ik nooit aan toe ben gekomen.

Mijn huidige monitor is een Samsung Syncmaster T240HD. Het gemis aan 144 hz en G-Sync is dus zeker geen stap achteruit. Je zou dus kunnen zeggen dat die zaken geen meerwaarde hebben als je ze nog niet gewend bent.

Het is meer de vraag of een 60 hz monitor geen problemen gaat opleveren met mijn GTX 1070 die vooral bij de oudere games veel meer dan 60 fps kan leveren. En hoe voorkom je in zo'n situatie screen tearing etc. als je geen G-Sync hebt? En welke rol speelt een begrip als fps cap daar dan bij?

Ik heb heel veel gelezen op fora her en der, en krijg het plaatje maar niet compleet. Enig advies zou welkom zijn.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29

MsG

Forumzwerver

Je kan vaak de framerate driver breed wel beperken tegenwoordig, zodat je videokaart überhaupt niet oneindig lang doorrenderd. En als je games speelt waar hij permanent toch boven de 60FPS zou blijven kan je natuurlijk prima Vsync aan zetten, dan heb je geen tearing en precies 60FPS.

Het is niet alsof het merendeel van de wereld op meer dan 60hz zit he. Je laat het klinken alsof het enorme legacy is ;-).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn