Weerstands meting op multimeter werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 5.108 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:58
Goedendag,

Vorig jaar heb ik met kerst een simpele multimeter van mijn moeder gekregen, een Voltcraft vc175.

Op zich werkt dit ding prima behalve de stand om weerstand te meten : 9 van de 10 keer gebeurt er helemaal niets als ik een weerstand probeer te meten (het scherm blijft 0 aangeven, zelfs als ik de meetsnoeren tegen elkaar hou en ik dus de weerstand van deze snoeren zou moeten meten). Er komt zelfs geen 0L op het display te staan. Dit speelt overigens al sinds dag 1 maar ivm tijdgebrek had ik mijn arduino hobby even in de koelkaat gedaan (figuurlijk uiteraard).
Een enkele keer (na meerdere malen de multimeter op een andere stand te zetten en weer terug) wilt deze stand wel werken : dat wilt zeggen, er verschijnt 0L op het display als ik niets meet : helaas schommelen de waardes van iedere weerstand die ik meet op deze momenten (en dan bedoel ik op schommelen tussen de 1 en 100k ohm).

Ik vermoed dat de multimeter defect is, echter weet ik ivm een gebrek aan ervaring niet zeker of ik gewoon iets verkeerd doe (ik verwacht dit niet aangezien je weinig verkeerd kan doen naar mijn idee).

Even kort samengevat :
- meerdere weerstanden geprobeerd te meten (stuk of 30 verschillende met verschillende waardes)
- meetsnoeren tegenelkaar geeft geen resultaat
- batterij van de multimeter vervangen
- volgens de handleiding gehandeld : eerst de meter aan, daarna pas de meetsnoeren erin (uiteraard ook getest met aanzetten terwijl de snoeren erin zitten)

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 0% gewijzigd door Killah_Priest op 26-09-2016 13:19 . Reden: Tikfouten ivm aanmaken topic op telefoon ]

Beste antwoord (via Killah_Priest op 26-09-2016 15:00)

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:43

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

RocketKoen schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:33:
De meetsnoeren tegen elkaar houden doe je voor elke meting. Dat stelt namelijk het nulpunt in.
Dat je daar een meting van 0L krijgt klopt dus.
Nope. Er zijn multimeters met een mogelijkheid tot calibratie, maar dat is ten eerste niet iets wat automatisch gaat (die multimeter weet niet spontaan of je aan het ijken bent of aan het meten) en ten tweede is dat geen functionaliteit die je gaat vinden op een multimeter van € 35. Wel kun je even testen of je (bijna) 0 Ohm meet tussen de meetpennen om te checken of alles werkt en goed contact maakt.
"OL" staat voor "OverLoad", oftewel buiten het meetbereik. Als bij een weerstandsmeting de meetpennen nergens op aangesloten zijn, meet je een oneindige weerstand. Daarom krijg je dan OL te zien.
Daarnaast is het meten van weerstand heel erg gevoelig voor goed contact met de meetpennen.
Dat gaat nooit een goed resultaat opleveren zonder dat je de pennen ergens in kan pluggen, of dat je krokodillenbekjes hebt.
Ook zonder inpluggen en krokodillenbekjes kun je prima metingen verrichten, zolang je maar zorgt voor goed contact. Een weerstandje dat op een niet-geleidende ondergrond ligt kun je prima meten door de meetpennen op de pootjes te drukken.

OP: Multimeter is stuk, bij weerstandsmeting geeft hij continu "0" aan, lijkt op een interne kortsluiting. Hoe dan ook, kwestie van garantie claimen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
De meetsnoeren zitten wel in het rode Volt(/Ohm) gat en de andere in het zwarte gat neem ik aan? ;)
Zo ja dan vermoed ik inderdaad dat deze defect is, mits je wel gewoon spanning kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:16
De meetsnoeren tegen elkaar houden doe je voor elke meting. Dat stelt namelijk het nulpunt in.

Daarnaast is het meten van weerstand heel erg gevoelig voor goed contact met de meetpennen.
Dat gaat nooit een goed resultaat opleveren zonder dat je de pennen ergens in kan pluggen, of dat je krokodillenbekjes hebt.

En ik weet niet wat je precies meet. Maar het werkt natuurlijk alleen als je de weerstand meet van een geïsoleerd onderdeel, dat verder niet onder spanning staat. Bijvoorbeeld een losse weerstand, of een los lang stuk draad.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 14:25
Batterij al eens vervangen? Hoe onwaarschijnlijk ook, is nuttig om het uit te sluiten.
Meetsnoeren tegen elkaar zou 0 moeten geven. Hij krijgt altijd 0, ook zonder snoeren aangesloten (wat juist 0L zou moeten geven).

Dat je voor iedere meting the meetsnoeren tegen elkaar zou moeten houden heb ik nog nooit van gehoord. Dat is meer om te checken of het goed werkt, dan om iets op een nulpunt in te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tom-Z op 26-09-2016 13:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:43

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Nope. Er zijn multimeters met een mogelijkheid tot calibratie, maar dat is ten eerste niet iets wat automatisch gaat (die multimeter weet niet spontaan of je aan het ijken bent of aan het meten) en ten tweede is dat geen functionaliteit die je gaat vinden op een multimeter van € 35. Wel kun je even testen of je (bijna) 0 Ohm meet tussen de meetpennen om te checken of alles werkt en goed contact maakt.
"OL" staat voor "OverLoad", oftewel buiten het meetbereik. Als bij een weerstandsmeting de meetpennen nergens op aangesloten zijn, meet je een oneindige weerstand. Daarom krijg je dan OL te zien.
Ook zonder inpluggen en krokodillenbekjes kun je prima metingen verrichten, zolang je maar zorgt voor goed contact. Een weerstandje dat op een niet-geleidende ondergrond ligt kun je prima meten door de meetpennen op de pootjes te drukken.

OP: Multimeter is stuk, bij weerstandsmeting geeft hij continu "0" aan, lijkt op een interne kortsluiting. Hoe dan ook, kwestie van garantie claimen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:58
real[B]art schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:22:
Dit vermoeden had ik dus ook al, vooral omdat het meten niet echt rocketscience is (en omdat hij het af en toe dus wel even doet, hoewel de meting dan zeer instabiel is).

Om de vraag van anderen te beantwoorden wat en hoe ik meet : gewoon losse weerstanden welke ik heb, ook gedaan om er zeker van te zijn dat er zo min mogelijk externe oorzaken zijn.
Dit doe ik dan door de meter aan te zetten en de pennen tegen de pootjes van de weerstand te houden.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met de winkel voor een garantie claim. Allemaal heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Simpel testje, werkt de spanningsmeter wel? Daarvoor maak je namelijk gebruik van dezelfde aansluitingen.
Dit klopt niet wat je schrijft. De enige reden dat je de meetsnoeren even tegen elkaar houdt, is om te controleren of er contact is, de weerstand moet dan ongeveer 0 zijn. Niet om je nul-punt in te stellen. Goedkope digitale multimeters kunnen dat niet eens, die worden in de fabriek gecalibreert en daar kan je als gebruiker daarna niks meer aan veranderen.
Mwah, alles onder de 1 MOhm kan je prima zo meten. Pas daarboven wordt de verbinding echt belangrijk, deels omdat er nog maar een hele kleine stroom loopt en omdat de elektrische weerstand in je eigen lijf een rol begint te spelen.

Zorg voor een paar goede meetpennen en je kan prima weerstandjes meten door deze op de pennen te drukken. Pas als je heel nauwkeurig ergens de weerstand in wil meten, wordt het echt belangrijk om de meetpennen niet meer aan te raken.
En ik weet niet wat je precies meet. Maar het werkt natuurlijk alleen als je de weerstand meet van een geïsoleerd onderdeel, dat verder niet onder spanning staat. Bijvoorbeeld een losse weerstand, of een los lang stuk draad.
Op zich wel een terecht punt, maar de TS geeft al aan dat de meter geen 0L (overload) aan als er niks aangesloten is.

Op een enkele uitzondering na, doet eigenlijk elke multimeter hetzelfde in de stand voor weerstandsmeting:
- 0L als er niks aangesloten is
- 0 als de snoeren worden kortgesloten.

Gebeurt dit niet, dan zit er iets niet goed in de meter of testsnoeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rg666
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-06-2023
real[B]art schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:22:
[...]

[...]

toon volledige bericht
OL staat natuurlijk voor Open Loop. OverLoad slaat nergens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46
Zie dit probleem wel vaker bij multimeters. Probleem zit hem in de contacten van de draaischijf. Deze zijn vuil/versleten. Daardoor werkt het soms wel nadat je hem heen en weer gedraaid heb. Je kan de meter uit elkaar halen en de contacten (en de PCB waar deze overheen draait) schoon te maken (ook met bijv. contactspray). Maar voor een paar euro heb je natuurlijk ook een nieuwe waar je zeker een jaar mee kan meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
rg666 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:12:
[...]

Een reactie op een topic van 5 jaar oud slaat ook nergens op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[...]

Is het?

Een meter is een dom ding en als de meetwaarde buiten bereik valt geeft die een OL. De 1 noemt het een Over Limit, de ander een OverLoad.
De weerstandsmeeting is niets anders dan een spanningsmeeting bij een constante stroom en als de spanning te hoog is geeft die net als bij andere soorten meetingen een OL en natuurlijk kan je op basis van de afkorting een Open Loop aangeven maar nog steeds is er sprake van een Over Limit of OverLoad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBdzeb0Q-l30QvvDY0YOdPWOP3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GCAiGWZWMAkmJI8hvwIS73N0.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door memphis op 08-09-2021 13:15 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
[...]

Het is een schande.
Afbeeldingslocatie: https://www.eevblog.com/forum/chat/seriously-anyone-know-the-story-and-meaning-of-ol-on-multimeters/?action=dlattach;attach=1214353;image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 23:47

SA007

Moderator Tweaking
Deze mag weer gewoon met rust gelaten worden, waar OL voor staat is niet iets waar de TS naar op zoek is jaren later.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.