Backup één zakelijke computer in de cloud

Pagina: 1
Acties:

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:18

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
Goed, ik probeer mij te verdiepen in de wereld van het backuppen en ik zie door het bomen het bos niet meer. Zakelijk heb ik 1 pc met een hardeschijf van +-200 gig. Belangrijk is dat ik deze gegevens veilig, versleuteld back-up.

Allereerst de afgewogen opties:

- Externe harde schijf
- NAS
- Cloud

Externe harde schijf vind ik te veel gedoe en een NAS lijkt mij overbodig als het in de Cloud staat. Fijne is dat het makkelijk schaalbaar is en vooral dat het op een andere locatie is. Bovendien heb ik er ook geen onderhoud aan. Echter weet ik niet zo goed welke cloud service ik moet hebben. De volgende 4 lijken over te blijven:

- Amazon Cloud Drive ($60,- p/j)
- Crashplan (€60 of €150 p/j)
- Hubic (€10,- p/j)
- Google Nearline (0,01€ per gb data)

Ik heb Hubic geinstalleerd en dat leek een soort Dropbox variant te zijn. Meer gericht op synchroniseren dan op backuppen. Bovendien kon ik ook niet goed vinden hoe de encryptie is. Volgens mij werkt het ook met een aparte Hubic folder, wat mij ook minder aanspreekt.

Amazon Cloud Drive vind ik goed klinken, maar de voorwaarden zijn wat dubieus. Ook denk ik dat ik hiervoor een software pakket voor moet aanschaffen. Ik keek naar Arq

Crashplan heeft 2 abonnementen, 1 voor regulier en 1 voor business. Ik snap het verschil niet zo goed tussen deze 2. Ik vermoed wel dat de reguliere voor ons bedrijfje goed genoeg is. Dit is wel de site die het meest specifiek gericht is op backuppen. Desondanks schijnt uploaden traag te zijn. Qua privacy vermoed ik dat dit sterker is dan Amazon (blijft Amerika hè). Hoe is hiervan de software?

Google Nearline lijkt de goedkoopste oplossing, maar dan moet ik ook betalen voor een eventuele restore. Ik vind het wat ondoorzichtig klinken. Eveneens zou ik hiervoor Arq nodig hebben

Zoals jullie lezen neig ik naar Crashplan. Mis ik nog wat qua veiligheid, privacy en gebruiksvriendelijkheid?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik dropbox business op drie computers i.c.m. een wekelijkse backup naar een externe HDD, lekker eenvoudig, goedkoop en volgens mij ook wel veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2016 12:40 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

transip 1tb gratis ... nld partij

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-01 20:18

NeHoX

Gamer + PV

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Je wilt sowieso niet vertrouwen op encryptie van 3e partijen. Tenzij ze een bewezen, open protocol voor end-to-end encryptie toepassen. Veel makkelijker is gewoon een tool als duplicity te gebruiken die dat voor je doet.

En idd http://transip.nl/stack om gratis 1tb op te slaan.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
Dank voor de reacties! TransIp klinkt interessant. Ben ook gelijk benieuwd naar hun verdienmodel. Dit is wel heel veel gratis, maar met een encrypted backup zal dat vast geen probleem zijn.
mcDavid schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:44:
Je wilt sowieso niet vertrouwen op encryptie van 3e partijen. Tenzij ze een bewezen, open protocol voor end-to-end encryptie toepassen. Veel makkelijker is gewoon een tool als duplicity te gebruiken die dat voor je doet.

En idd http://transip.nl/stack om gratis 1tb op te slaan.
Duplicity lijkt wat ingewikkeld. Ik zit nu hier naar te kijken: http://www.todo-backup.com/home/home-backup/features.htm. Zo te zien met encryption.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-01 23:15
Je zou ook eens naar Tresorit kunnen kijken, dat werkt vrij gemakkelijk. Ze hebben ergens een graits variant met 5GB weggestoken op de website dacht ik. Ze zijn redelijk duur, maar gefocust op security. Er zijn nog andere partijen met een focus op security (bv Spideroak, ...).

Het reguliere abonnement bij Crashplan is overiges niet mogelijk voor bedrijven dacht ik.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20
Isniedood schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:39:
Dank voor de reacties! TransIp klinkt interessant. Ben ook gelijk benieuwd naar hun verdienmodel. Dit is wel heel veel gratis, maar met een encrypted backup zal dat vast geen probleem zijn.

[...]

Duplicity lijkt wat ingewikkeld. Ik zit nu hier naar te kijken: http://www.todo-backup.com/home/home-backup/features.htm. Zo te zien met encryption.
En laat daar nou net een mooie windows versie van zijn (sinds 2.0 zelfs met webinterface ipv tooltje)
http://www.duplicati.com/

Heel erg groot voordeel: je kan in blokken (bijv 100mb) backuppen (werkt beter dan in 1x 500gb uploaden). Én je data wordt on-the-fly encrypt. Je hoeft dus niet voor 500gb backup eerst 500gb lokaal vrij te hebben!

(en het support ook netjes multiple versions etc, kijk er eens naar de GUI is prima te doen)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:17
Zonder garanties en zonder versies. Niet echt optimaal voor een offsite backup. Mooi product, maar niet geschikt voor backup van bedrijfsdata

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
Ik zit nu op dropbox maar ik ga misschien over naar amazon binnen een half jaar.
Puur voor backup zou ik een nas niet meer gebruiken. Voor evenveel geld heb je backup in de cloud en als je huis afbrandt dan heb je nog alles.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Rolfie schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:52:
[...]

Zonder garanties en zonder versies. Niet echt optimaal voor een offsite backup. Mooi product, maar niet geschikt voor backup van bedrijfsdata
prima om even mee te testen; encrypten / decrypten / restoren etc. werkt dat, tuurlijk schaal je dat op voor continuiteit en 'QoS'

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Mattie112
Rolfie schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:52:
[...]

Behalve als je je backups upload met een tool als duplicati, Die tool zorgt er dan voor dat je versies(+encryptie etc) hebt.

(garanties heb je dan natuurlijk alsnog niet maar dat is een afweging die je moet maken)

• mcDavid
Garanties heb je nooit en nergens. Dat is nou juist de reden dat je backups moet maken.

• Mattie112
mcDavid schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:39:
Garanties heb je nooit en nergens. Dat is nou juist de reden dat je backups moet maken.
Jup zeker, alleen "$1 storage" ergens in china is natuurlijk anders dan 1k uitgeven met een full-service abo. Natuurlijk het zijn backups maar je moet er wel op kunnen vertrouwen. Ligt je host er vaker uit dan dat hij online is heb je er niet zo veel aan.

• mcDavid
Mattie112 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:52:
[...]

Jup zeker, alleen "$1 storage" ergens in china is natuurlijk anders dan 1k uitgeven met een full-service abo. Natuurlijk het zijn backups maar je moet er wel op kunnen vertrouwen. Ligt je host er vaker uit dan dat hij online is heb je er niet zo veel aan.
Voor backups maakt het juist vrij weinig uit als je provider er vaak uit ligt. Als hij de data maar terug kan toveren. Amazon heeft zelfs backup-services waarbij het tot 24 uur kan duren voordat je je data terug krijgt.

Uptime of availability is alleen interessant voor processen die 24/7 beschikbaar moeten zijn.

Maargoed los daarvan kan het natuurlijk nooit kwaad een grote hostingprovider van eigen bodem te kiezen.

• Mattie112
Oh ja de tijd maakt niet uit (naja...) als je maar weet dat je het terug krijgt :)

Pagina: 1