Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen wifidekking in klein appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:18
Mijn vraag
Mijn WiFi bereik thuis is zeer slecht en ik zou graag advies willen wat ik hieraan kan verbeteren.
Ik woon op 55m2 (niet groot dus) en de Modem + Router staan beiden in de woonkamer. In de slaapkamer is er al amper tot geen bereik meer, ik switch altijd naar 4G als ik daar ben... De slaapkamer grenst aan de woonkamer, tussen wifi-router en het bed zit amper 2 meter, de muur die er tussen zit lijkt alleen van wifi-werend gewapend beton... In de keuken (verste punt in huis vanaf wifirouter) is er geen bereik.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Internetprovider: Ziggo
Modem: Cisco EPC3925 op bridgemode
Router: Linksys ea6900
Repeater: Huawei WS323 (wordt amper gebruikt omdat ie weinig doet)

WiFi wordt gebruikt op:

- Asus laptop
netwerkkaartspecificaties:
BT 4.0 support (on WLAN+ BT 4.0 combo card)
Integrated 802.11 b/g/n100/Gigabits/10/1000 Base T
- Nexus 5X
- Iphone 4

Op alle devices is het bereik even slecht.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerst gebruikten we alleen de modem van Ziggo en de ingebouwde WiFi. Toen hadden we al het probleem. De WiFi Repeater werd aangeschaft om het bereik te vergroten maar deze bood weinig soelaas... Daarna kon ik gratis de Linksys EA6900 overnemen via mijn werk. Die werkte op de werkvloer altijd prima, dus ik had goede hoop. Maar ook deze veranderde niets aan 't belabberde bereik.

Verder ben ik best wel een leek met dit soort dingen. Ik weet hoe je met IP op een wifirouter kunt inloggen en de basisinstellingen kunt veranderen, maar daar houd het ook wel een beetje op. Daarom dit topic.
Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 09:49

stuffer

Ondertietel

Ik verwacht eerder, omdat je in een flat woont, dat de Wi-Fi kanalen erg vol zitten.

Bv als je onderburen en de buren naast je op het zelfde kanaal zitten als jij ga je elkaar "storen".

Dit kan je inzichtelijk maken door bv http://www.howtogeek.com/...-on-any-operating-system/ en daarop een ander kanaal kiezen op je router.

Het zal niet al je problemen oplossen maar kan al een start zijn.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Als je een Android telefoon hebt, installeer dan eens Wifi Analyzer. Hiermee kun je zien hoeveel andere access points er in de buurt op hetzelfde kanaal zitten. Wellicht is het aanpassen van je eigen kanaal wel de oplossing.

Gadgets FTW!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je rept met geen woord over welk WiFi-band je gebruikt.

De EA6900 is dualband met nadruk op 5GHz. Je laptop lijkt alleen een low-end prut bgn-gevalletje te hebben, dus zit vast in 2.4GHz, de iPhone 4 ook - maar de Nexus 5X zou op 5GHz moeten kunnen verbinden.

In een appartement ligt voor de hand dat je probleem eerder is interferentie in de 2.4GHz-band dan dat de demping te hoog is. Enige duurzame oplossing is overstappen op 5GHz.

Dat kun je nagaan door de 5X met 5GHz te laten verbinden en kijken hoe dat werkt. Is dat overal wel acceptabel, dan is het tijd om de laptop te upgraden met een enigszins competente NIC en evt de iPhone4 te vervangen.
Ursamajor schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:22:
Als je een Android telefoon hebt, installeer dan eens Wifi Analyzer. Hiermee kun je zien hoeveel andere access points er in de buurt op hetzelfde kanaal zitten. Wellicht is het aanpassen van je eigen kanaal wel de oplossing.
Erg onwaarschijnlijk. WiFi is ongelofelijk veranderlijk. Wat nu beste kanaal is kan over vijf minuten slechtste zijn. Door je AP vast te stellen op een kanaal ontneem je hem de mogelijkheid om automatisch beste kanaal te selecteren. Dat kan even verbetering geven, maar zodra iemand anders thuis komt, wakker wordt of anderszins op een kanaal dat rustig was gaat zenden is het weer om zeep.

Als 2.4GHz vol is, is enige zinnige optie weggaan uit die band.

[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 26-09-2016 10:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Barista
dion_b schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:23:
Je rept met geen woord over welk WiFi-band je gebruikt.

De EA6900 is dualband met nadruk op 5GHz. Je laptop lijkt alleen een low-end prut bgn-gevalletje te hebben, dus zit vast in 2.4GHz, de iPhone 4 ook - maar de Nexus 5X zou op 5GHz moeten kunnen verbinden.

In een appartement ligt voor de hand dat je probleem eerder is interferentie in de 2.4GHz-band dan dat de demping te hoog is. Enige duurzame oplossing is overstappen op 5GHz.

Dat kun je nagaan door de 5X met 5GHz te laten verbinden en kijken hoe dat werkt. Is dat overal wel acceptabel, dan is het tijd om de laptop te upgraden met een enigszins competente NIC en evt de iPhone4 te vervangen.

[...]

Erg onwaarschijnlijk. WiFi is ongelofelijk veranderlijk. Wat nu beste kanaal is kan over vijf minuten slechtste zijn. Door je AP vast te stellen op een kanaal ontneem je hem de mogelijkheid om automatisch beste kanaal te selecteren. Dat kan even verbetering geven, maar zodra iemand anders thuis komt, wakker wordt of anderszins op een kanaal dat rustig was gaat zenden is het weer om zeep.

Als 2.4GHz vol is, is enige zinnige optie weggaan uit die band.
Dat was ik inderdaad vergeten te melden. De Linksys staat nu ingesteld op dualband 2.4 en 5GHz dus. Mijn Nexus verbindt altijd met 5GHz wifi, maar zelfs dan switched telefoon ook automatisch naar 4G omdat het bereik te onstabiel is in de slaapkamer.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

dion_b schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:23:
Erg onwaarschijnlijk. WiFi is ongelofelijk veranderlijk.
Dat weet je pas als je het in de gaten houdt. Maar in een flat kan ik het me voorstellen. Mijn ervaring in rijtjeshuizen is dat de kanalen vrij vast staan en een vast kanaal prima werkt.
Mijn eigen router (tp-link) deed niets met de auto kanaalkeuze. Wellicht alleen tijdens het starten dat ie een kanaal kiest op het beeld dat er op dat moment is, maar gedurende de tijd dat ie aan staat, niet. Wanneer zet je zo'n ding eigenlijk uit? Ik niet...

Gadgets FTW!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Goede kans dat je WiFi signaal niet door die muur komt. Maar WiFi kan wel redelijk goed gereflecteerd worden door muren. Zo kan je toch bereik hebben om hoekjes.

Het gevolg hiervan is dat als jij je router tegen de muur zet waar de deur zit, het signaal bijna niet door die deur zal gaan. Alleen nadat het al van een aantal muren in je huiskamer is gereflecteerd. Maar dan is het waarschijnlijk te zwak geworden.

Probeer eens om je router te verplaatsen. En dan vooral uit de buurt van muren met een deur erin (als je aan de andere kant van die deur nog bereik wilt hebben).

TheS4ndm4n#1919

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barista schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:35:
[...]

Dat was ik inderdaad vergeten te melden. De Linksys staat nu ingesteld op dualband 2.4 en 5GHz dus. Mijn Nexus verbindt altijd met 5GHz wifi, maar zelfs dan switched telefoon ook automatisch naar 4G omdat het bereik te onstabiel is in de slaapkamer.
Dan klinkt het alsnog als dekkingsprobleem.

Double-check: heb je zelfde issues met ander AP (bijvoorbeeld de ingebakken WiFi in de EPC3925)? Zo ja weet je het zeker.

In dat geval: tweede AP nodig in slaapkamer en evt locatie AP's beetje tweaken om ook in keuken dekking te hebben. Heb je loze leidingen naar slaapkamer (of daar al UTP aanwezig)?

Oslik blyat! Oslik!

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Je hebt niet toevallig een horizon box waar de wifi niet van is uitgezet?

• Barista
dion_b schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:20:
[...]

Dan klinkt het alsnog als dekkingsprobleem.

Double-check: heb je zelfde issues met ander AP (bijvoorbeeld de ingebakken WiFi in de EPC3925)? Zo ja weet je het zeker.
Met die ingebakken WiFi op de 3925 ben ik begonnen, zelfde probleem. Daarna een WiFi Repeater aangeschaft en daarna de Linksys router.
In dat geval: tweede AP nodig in slaapkamer en evt locatie AP's beetje tweaken om ook in keuken dekking te hebben. Heb je loze leidingen naar slaapkamer (of daar al UTP aanwezig)?
Geen loze leidingen volgens mij. Ook geen UTP aanwezig.
Caballeros schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:34:
Je hebt niet toevallig een horizon box waar de wifi niet van is uitgezet?
Nope, dat niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barista schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:09:
[...]

Geen loze leidingen volgens mij. Ook geen UTP aanwezig.
Wat dan wel?

Coax? Dan kun je MoCA doen.
Zelfs geen coax? Heb je randaarde op je stekkers? Dan kun je evt PLC proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1