Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-07 22:35
Mijn vraag
Ik heb een GTX 1070 gekocht, maar wil nu ook een ander beeldscherm. Ik kan de Asus MG279Q kopen voor circa 430-440 euro.

Deze heeft echter geen G-sync. Is dit heel dramatisch en kan ik dan ook beter wachten op een mooie deal in V&A? of gewoon deze kopen?

Mijn budget was aanvankelijk rond 300 euro (tweedehands), maarja het schiet al aardig op zo.

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5 - 6600k
GTX 1070

(huidige monitor Samsung syncmaster 2333)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
g-sync op 1080p lijkt overbodig, maar op 1440k schijnt het handig te zijn en al helemaal als de frequentie ohger is dan 60hz, dus ik weet het niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door ckoopmanschap op 26-09-2016 09:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:40
Wat verwacht je zelf van een monitor? En wat doe je er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:43
Weet je wel wat G-Sync is?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

G-Sync is handig als jij zelf met een bepaald minimum wilt spelen. Dit is sterk afhankelijk welk spel je speelt op welke resolutie.
Om vanuit te gaan dat je vloeiend beeld wilt hebben op 1440p moet je toch boven de 60Hz gaan. Een monitor die op 144Hz werkt is toch wel sterk aan te raden.
Maar als jij een spel speelt en je systeem trekt het maximaal 90fps, dan is het beeld vooralsnog vloeiend.

G-Sync is eigenlijk alleen handig als je onder een bepaald fps komt, om het alsnog te synchroniseren met je gpu en rare overlappingen te voorkomen. Dat zou dus betekenen dat je onder de 40fps moet komen en daarnaast ook met rare schommelingen moet zitten.
Dus uitschieters van 25fps naar 75fps en dan 35fps naar 90fps enz..

Maar als jouw kaart het voldoende trekt en een constante kan aanhouden van minimaal 60fps, is een G-Sync niks anders dan een dure toevoeging. Het komt er allemaal op neer op welke resolutie en hoe hoog jij de settings wilt hebben in het spel.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Reactie op Livranca
Dat het een beetje fatsoenlijk oogt vooral. Ik game en studeer er op.

Gamen doe ik casual, maar ik lees horrorverhalen over screen tearing, dus dacht toen , dat ik mijn budget maar iets moest verhogen.

Ik speel op het moment:

LoL
WoW
Battleifield 4
Fallout 4

binnenkort battlefield 1
etc.

reactie op Richh:
En g-sync, verdubbeld je frames, als je te wienig frames hebt, zodat je geen screen tearing meer krijgt. het zorgt ervoor dat je videokaart de frames bepaald en niet het scherm. Tevens werkt het als een soort v-sync, maar dan beter blijkbaar.

Speel normaliter alles op max / ultra, maarja dat kan makkelijk met dit scherm dat ik nu heb.

[ Voor 11% gewijzigd door ckoopmanschap op 26-09-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Conclusie is dus, dat een dure monitor het doorgaans niet waard is. maar wel 144 hz. Dan kom ik ongeveer uit bij die Asus.

of heeft iemand nog betere ideeën? de dell monitoren die zo nu en dan te vinden zijn op V&A zagen er niet echt geschikt uit voor gamen door de hoge response time. En meestal waren ze 60 hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ckoopmanschap schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:52:
*Knip*

reactie op Richh:
En g-sync, verdubbeld je frames, als je te wienig frames hebt, zodat je geen screen tearing meer krijgt. het zorgt ervoor dat je videokaart de frames bepaald en niet het scherm. Tevens werkt het als een soort v-sync, maar dan beter blijkbaar.

Speel normaliter alles op max / ultra, maarja dat kan makkelijk met dit scherm dat ik nu heb.
Dit is dus fout. G-Sync verdubbelt niks. G-Sync zorgt ervoor dat je monitor en GPU synchroon loopt met de hoeveelheid informatie die heen en weer verstuurd wordt. Je monitor stuurt als het ware de GPU aan op basis van informatie.
Als je GPU krachtig genoeg is en in een spel kan jij 200fps halen maar je monitor kan maar 60 of zelfs 144hz halen, dan pusht je gpu de monitor met meer informatie dan je monitor aankan. Waardoor screen tearing kan vormen.

Als jij AAA games speelt zoals BF1 straks, kan ik je al verzekeren dat jij geen 200fps gaat halen. Nogmaals, G-Sync is alleen handig als jij een spel speelt waarbij je veel schommelingen hebt die onder het minimale fps komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Xtr3me4me schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:02:
[...]

Dit is dus fout. G-Sync verdubbelt niks. G-Sync zorgt ervoor dat je monitor en GPU synchroon loopt met de hoeveelheid informatie die heen en weer verstuurd wordt. Je monitor stuurt als het ware de GPU aan op basis van informatie.
Ik las dit, "we have measured that when the frame rate actually gets to 29 FPS, the display is actually refreshing at 58 Hz, each frame being “drawn” one extra instance to avoid flicker of the pixels but still maintains a tear free and stutter free animation. If the frame rate dips to 25 FPS, then the screen draws at 50 Hz" maar dat zal wel inderdaad iets anders betekenen dan dubbele FPS inderdaad.

Ik zal in ieder geval kijken naar een monitor zonder g-sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 15:23
En wat is dan de conclusie? G-sync is overbodig in combinatie met een 1070 op 1440p?

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

G-Sync is niet overbodig op 1440p. Het is geheel afhankelijk wat voor spel je speelt, daar doel ik meer op.

Ik speel zelf op 21:9 en 144Hz zonder G-Sync. Zelf nooit last van screen tearing gehad. In tegendeel, ideaal en een verademing om op 144Hz scherm te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-07 17:46
Gsync is iets dat als je het nog niet hebt, een niet heel grote meerwaarde lijkt te hebben. Heb je het eenmaal, dan kun je niet meer terug :P

Het is zeker niet overbodig op wat dan ook; framerateschommelingen blijf je altijd houden.
- Als vsync uitstaat, dan wordt het volgende beeldje gelijk getoont als het klaar is. Omdat het scherm mogelijk nog niet klaar is met het beeldje ervoor, dan krijg je een "scheur/tear" in je scherm; een deel van het scherm toont nog het vorige beeldje en een ander deel de nieuwe. Dit treed op op framerate hoger dan de maximale verversingssnelheid en wanneer de verversingsnelheid niet wordt gehaald. (verversen gaat van boven naar beneden)
- Vsync houdt een beeldje een frame vast als het volgende beeld nog niet af is, wat voor een schokkerig geheel kan zorgen.
- Gsync/Adaptive Sync zorgt ervoor dat de monitor zich pas ververst wanneer het beeldje klaar is. Hierdoor ontstaan er geen kleine vertragingen versus vsync en geen tearining wanneer vsync uitstaat en er ontstaat geen input lag zoals bij tripple buffering kan ontstaan.

De vertraging bij tripple buffering is niet echt merkbaar voor mijzelf, maar als je competetieve shooters speelt, kan het nadelig zijn zo hoor ik.
Een 144hz scherm heeft een hogere verversingssnelheid, wat al een betere ervaring oplevert; gsync wordt dan gebruikt om de laatste plooien nog glad te strijken.

Ik heb zelf een 4k scherm met gsync op 60hz en veel games halen de 60fps niet op die resolutie. Dan is het echt heel fijn om gsync te hebben, want een framerate die constant fluctueert tussen bijv. 35 en 55 met vsync is een zeer storende/stotterende ervaring. Door gsync lijkt het een stuk vloeiender te draaien.

Enfin, is het de meerprijs waard? Voor mijzelf wel, maar het is toch wel echt een fikse meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Ik heb zelf de MG279Q in combinatie met de gtx 1070 en ik vind het zelf een hele goede combi. G-sync is naar mijn weten vooral interessant als je onder 60fps speelt, maar toch vloeiend beeld krijgen. Dit moet niet echt een probleem zijn met de 1070 en 1440p.
Verder heb ik nooit last van screen tearing of ik nou 300 fps of 60 fps haal.
Ik denk dat je met de MG279Q een hele goede koop hebt en dat het extra geld voor G-sync het voor jou niet waard is, maar uiteindelijk moet je die keuze toch zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:53
Zelf heb ik ook 3x de MG279Q (7680x1440) staan met 2 Gtx 1080 zonder G-sync en dit bevalt mij prima, ook ik heb geen last van screen tearing, etc :)

Mijn mening/ervaring is als je extra geld uit gaat geven voor een scherm met G-sync dat je beter dat geld in je videokaart kan stoppen in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:05
Je hebt wel last van tearing. Je ziet het alleen minder omdat op een hoge refreshrate (en een hoge fps) de tearing minder lang zichtbaar is. Met een 144/165Hz scherm en een fps waarde tussen de 100 en de 165 zie je een corrupte frame een stuk minder lang dan met 1-59 fps op een 69Hz scherm. Maak maar eens een opname van je monitor monitoren bij een (bewegend) scenario met een gopro op 720p met 240 fps en je zult aardig wat frames met tearing zien als je deze vertraagt afspeelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 26-09-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Laatst online: 30-07 15:23
Het komt er dus op neer of je er 100 tot 150 euro extra voor neer wilt leggen.

Het is een handige feature, ongeacht je fps.

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 22:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ckoopmanschap schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:12:
[...]

Ik las dit, "we have measured that when the frame rate actually gets to 29 FPS, the display is actually refreshing at 58 Hz, each frame being “drawn” one extra instance to avoid flicker of the pixels but still maintains a tear free and stutter free animation. If the frame rate dips to 25 FPS, then the screen draws at 50 Hz" maar dat zal wel inderdaad iets anders betekenen dan dubbele FPS inderdaad.

Ik zal in ieder geval kijken naar een monitor zonder g-sync.
Dat verdubbelen is niets meer dan 2x hetzelfde frame laten zien. Je krijgt er niet magisch frames bij, dit kan zowel G-Sync als Freesync.
Je kan voor 100-200 euro meer een G-sync scherm krijgen, je betaald dan wel alleen extra voor de naam :P.

De MG279Q is gewoon een mooie monitor met toevallig Freesync, tot Nvidia eens open standaarden gaat ondersteunen; prima want 200 euro voor hetzelfde scherm met G-sync zou ik niet gaan betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 27-09-2016 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrinityHX
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-05 23:46
Misschien nogal off-topic, maar waar ben je van plan die monitor te halen voor die prijs? Ik ben namelijk van plan om precies dezelfde binnekort aan te schaffen, maar de laagste prijs in de Pricewatch is 590 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 00:30:
[...]

Dat verdubbelen is niets meer dan 2x hetzelfde frame laten zien. Je krijgt er niet magisch frames bij, dit kan zowel G-Sync als Freesync.
Je kan voor 100-200 euro meer een G-sync scherm krijgen, je betaald dan wel alleen extra voor de naam :P.

De MG279Q is gewoon een mooie monitor met toevallig Freesync, tot Nvidia eens open standaarden gaat ondersteunen; prima want 200 euro voor hetzelfde scherm met G-sync zou ik niet gaan betalen.
Alleen jammer dat freesync niet werkt bij inderdaad nvidia :(.
Ik ga inderdaag proberen de MG279Q. te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Cclintjee schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 00:55:
Misschien nogal off-topic, maar waar ben je van plan die monitor te halen voor die prijs? Ik ben namelijk van plan om precies dezelfde binnekort aan te schaffen, maar de laagste prijs in de Pricewatch is 590 euro.
Was via marktplaats, maar is weer zo iemand die als je van alles voor hem uitzoekt omtrent garantie en zo aardig bent om dat mede te delen daarna niet meer reageert en hem op gereserveerd zet, voor een ander.

Laten we het maar op de V&A houden he. Verder moet ik je helaas doorverwijzen naar de pricewatch inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Eerlijk gezegd was bij mij ook de afweging MG VS PG, oftewel wel of geen GSYNC nu. Ik ben toen voor de PG gegaan, omdat de bezels van de MG dikker (niet dik :p) zijn. Het is nogal zinloos om 2 ultra dunne Dell monitoren te hebben om dit te verpesten door onnodig dikkere bezels in het midden. Als dit niet relevant is voor je opstelling (zie Dylan die er zelfs drie heeft) dan is de freesync variant waarschijnlijk meer future proof en bespaart je geld.

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 27-09-2016 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-07 15:53
Onzin dat Gsync overbodig is op WQHD, ik heb zonder G sync geprobeerd te gamen met mijn msi gtx 1070 maar merk echt wel het verschil hoor. Ik heb nu zelf een Dell S2417DG (met Gsync) voor €490 en speelt fantastich!

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
RBN026 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:06:
Onzin dat Gsync overbodig is op WQHD, ik heb zonder G sync geprobeerd te gamen met mijn msi gtx 1070 maar merk echt wel het verschil hoor. Ik heb nu zelf een Dell S2417DG (met Gsync) voor €490 en speelt fantastich!
Niet liever een IPS scherm? of TN gekozen vanwege de lagere reactiesnelheid?

[ Voor 6% gewijzigd door ckoopmanschap op 27-09-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
ckoopmanschap schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:11:
[...]

Niet liever een IPS scherm? of TN gekozen vanwege de lagere reactiesnelheid?
TN? S2417DG is 165 hz op WQHD met een reactiesnelheid van 1ms. :EDIT: Ik lees het verkeerd.. excuus. Ik heb idd een TN gekozen ivm lagere reactietijd en omdat ik voornamelijk game op mijn pc. Ik moet zeggen dat ik ook heel erg tevreden ben over kleurweergave van S2417DG.

IPS heeft sowieso de voorkeur maar met de kosten, blb en ips glow heb ik toch voor een TN paneel gekozen.

Het is heel erg moeilijk om een goed scherm te vinden die aan alles voldoet. Ik heb ze allemaal geprobeerd, heb inmiddels 7 monitors gehad de afgelopen 3 maanden en telkens was er wel iets mis mee.

De mooiste die ik heb gehad was zeker weten de ROG PG279Q maar zoals hierboven aangegeven met enige mankementen en dat voor een prijs van ruim €800. Ben nu erg tevreden met wat ik heb al is deze ook niet perfect door lichte blb onder in het scherm.

[ Voor 11% gewijzigd door CHKYBSTRD op 27-09-2016 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Paprika schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:19:
Je hebt wel last van tearing. Je ziet het alleen minder omdat op een hoge refreshrate (en een hoge fps) de tearing minder lang zichtbaar is.
Correct. Verder wordt wel degelijk bij G-Sync hetzelfde frame herhaald bij een voldoende lage FPS, eventueel zelfs twee keer. Alleen is dit een abnormale situatie want in dat geval is de FPS zo laag dat het spel in mijn ogen onspeelbaar is. :)
ckoopmanschap schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:46:
Mijn vraag
Ik heb een GTX 1070 gekocht, maar wil nu ook een ander beeldscherm. Ik kan de Asus MG279Q kopen voor circa 430-440 euro.

Deze heeft echter geen G-sync. Is dit heel dramatisch en kan ik dan ook beter wachten op een mooie deal in V&A? of gewoon deze kopen?

Mijn budget was aanvankelijk rond 300 euro (tweedehands), maarja het schiet al aardig op zo.

Relevante software en hardware die ik gebruik
I5 - 6600k
GTX 1070

(huidige monitor Samsung syncmaster 2333)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
g-sync op 1080p lijkt overbodig, maar op 1440k schijnt het handig te zijn en al helemaal als de frequentie ohger is dan 60hz, dus ik weet het niet meer.
Hiermee is jouw vraag beantwoord. Ja, G-Sync voegt veel toe, bij elke FPS maar nog meer bij een 'lagere' FPS (bijvoorbeeld rond de 60). Alleen betaal je daar wel een forse premie (100-200 euro) voor. Dat is het voordeel van een AMD-kaart en FreeSync, FreeSync is zo goed als gratis. :)
Ik ben het ermee eens dat je het best geen TN-scherm neemt, het is fors verbeterd maar de kleuren zijn nog steeds slechter dan bij allerlei vormen van IPS (VA heeft een beter contrast maar een minder goede kleurvastheid, zo zijn er nog wat verschillen bij verschillende vormen van IPS) en de reactietijd is bij IPS-schermen goed genoeg, misschien met uitzondering van extreem competitieve gamers en zelfs dat betwijfel ik. Zeker als je ook naar films en series kijkt op je computer of graag naar foto's kijkt dan is IPS aan te raden.

Kijk voor de grap even naar deze video: YouTube: How Many FPS Can Your Eye See?
Je kan dan zien hoe goed je in 1/60ste van een seconde (minder is niet mogelijk bij Youtube :')) een voorwerp ziet en herkent en wat de kanttekeningen (beweging) hierbij zijn. Hoe sneller je iets ziet en herkent hoe meer gevoelig je bent voor het zien van tearing. Het is niet al te moeilijk om zelf wat software te schrijven waarmee je het kan testen voor eender welke tijdsduur.
ckoopmanschap schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:47:
[...]

Alleen jammer dat freesync niet werkt bij inderdaad nvidia :(.
Ja, maar dat had jij kunnen weten op het moment dat jij de 1070 kocht. Geen verwijt hoor, het loont om goed te informeren voordat je iets koopt. ;)
Als je het wel wist dan heb je geen reden om te klagen. Een hoop andere mensen hier wachten geduldig totdat AMD eindelijk met de Vega-kaarten uitkomt, onder andere omwille van FreeSync.

[ Voor 115% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 27-09-2016 22:13 ]

• CHKYBSTRD
Ik ben het ermee eens dat je het best geen TN-scherm neemt, het is fors verbeterd maar de kleuren zijn nog steeds slechter dan bij allerlei vormen van IPS (VA heeft een beter contrast maar een minder goede kleurvastheid, zo zijn er nog wat verschillen bij verschillende vormen van IPS) en de reactietijd is bij IPS-schermen goed genoeg, misschien met uitzondering van extreem competitieve gamers en zelfs dat betwijfel ik. Zeker als je ook naar films en series kijkt op je computer of graag naar foto's kijkt dan is IPS aan te raden.
Hoewel ik het met je eens ben is G sync + IPS dubbel zo diep in de buidel tasten. Ik ga geen 800 neerleggen voor een scherm waaraan ik me mateloos irriteer omdat er ips glow is of omdat de bezel los zit of omdat er extreme blb is. Daarnaast als je bv BF speelt dan merk je het verschil in reactiesnelheid echt wel, tenminste als je een beetje een fanatieke gamer bent.

• ckoopmanschap
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:45:

Ja, maar dat had jij kunnen weten op het moment dat jij de 1070 kocht. Geen verwijt hoor, het loont om goed te informeren voordat je iets koopt. ;)
Als je het wel wist dan heb je geen reden om te klagen. Een hoop andere mensen hier wachten geduldig totdat AMD eindelijk met de Vega-kaarten uitkomt, onder andere omwille van FreeSync.
klopt, maar ik wist al dat freesync niet werkt, maar hield verder nog niet echt rekening met g-sync. en mijn geduld raakte een beetje op bij AMD, gezien de release dates maar op zich laten wachten. Kan ook altijd nog de 1070 kunnen inwisselen mocht ik het echt willen. G-sync is voor mij niet echt nodig als ik het zo lees. Kan het geld ook aan andere leuke dingen besteden :).

Maar geef je volledig gelijk.

RBN026 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:49:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben is G sync + IPS dubbel zo diep in de buidel tasten. Ik ga geen 800 neerleggen voor een scherm waaraan ik me mateloos irriteer omdat er ips glow is of omdat de bezel los zit of omdat er extreme blb is. Daarnaast als je bv BF speelt dan merk je het verschil in reactiesnelheid echt wel, tenminste als je een beetje een fanatieke gamer bent.
Ik heb al een jaar of 4 een IPS-scherm, ik heb helemaal geen last gehad van glow (de reactietijd is allang meer dan goed genoeg dat je dat verschil niet merkt) of een losse bezel. BLB is wel een fair punt maar dat is ook aan het verminderen door betere spiegeltjes te gebruiken die het licht goed vedelen (edge lit). Ik vrees echter dat ze bij de hogeresolutieschermen met FreeSync nog een beetje achterlopen hiermee. Nog een paar jaar geduld, zogauw led-arrays en 10 bit kleur standaard worden wordt het pas echt leuk met de LCD-schermen. :)
Ik moet echter zeggen dat de BLB, die inderdaad best hevig is, niet echt een probleem is tenzij het beeld kortsondig op zwart gaat (films, series). Dat weegt voor mij in de verste verte niet op tegen de veel betere kleuren en het veel meer homogene beeld. Ik zou echt niet terug kunnen naar een TN-scherm, het is een van de redenen waarom ik liever niet mijn laptop gebruik. De prijs is natuurlijk ook geen probleem voor 1080p, al dan niet met FreeSync. Voor 1440p betaal je wel extra maar dat is omdat ze dat enkel aanbieden voor schermen die een hogere refreshrate hebben. Ja, bij G-Sync betaal je nog eens extra, het nadeel als je voor een NVidia-kaart kiest. Daarom wacht ik op de Vega-kaarten.

Waar heb ik tot nu toe wel last van gehad?
Smooth scrolling verliep bij browsers en dergelijke niet goed maar dat lag een de instelling van de monitor (response time staat by default op laag, ze zijn wat doorgeslagen in het reduceren van het vermogen ;)), niet aan de hardware. Het was wel even schrikken totdat ik de optie in het menu had ontdekt. ;)
Verder heb ik 1 probleem gehad met een LG-monitor, die nieuwe stands zijn nogal kwetsbaar. Ik heb een licht instabiele tafel (het is een hel om die poten 100% gelijk te krijgen) dus dat beweegt al snel op en neer, die stand heeft een soort van verende werking waardoor op een gegeven moment de stand brak. -slik-
Dat heeft niets met IPS te maken maar mensen die een LG-monitor gaan kopen hebben hier wat aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 28-09-2016 12:33 ]

• Shadowhawkje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05-2023
Ik zit met precies hetzelfde probleem.
Ook een GTX1070 gekocht en elke benchmark laat zien dat je prima 1440p kan draaien.
Dus een ander scherm. Maar welke? Er is zoveel keuze.

Budget technisch zal er toch een keuze gemaakt moeten worden.
TN + G-Sync of IPS.

Maar waar doe je verstandig aan als doorsnee gamer?

• Paprika
Als doorsnee gamer zou ik wel een IPS nemen eigenlijk. GSYNC zou ik alleen doen als je je stoort aan tearing.

• CHKYBSTRD
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:30:
[...]
Ik heb al een jaar of 4 een IPS-scherm, ik heb helemaal geen last gehad van glow (de reactietijd is allang meer dan goed genoeg dat je dat verschil niet merkt) of een losse bezel.
Er zijn IPS gaming monitoren met G sync van Asus en Acer die daar geen last van hebben. Echter kun je pech hebben en zul je 4 of 5 keer dezelfde monitor moeten bestellen voordat je een goed exemplaar hebt. De forums staan er vol mee en ik heb het zelf ervaren.

Die reactietijd van een snelle IPS is voor een doorsnee gamer geen probleem maar ik speel BF en CS:GO en ik merk het verschil.

Hoe dan ook blijft het natuurlijk afhankelijk van je eigen voorkeur.

• Shadowhawkje
Paprika schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:40:
Als doorsnee gamer zou ik wel een IPS nemen eigenlijk. GSYNC zou ik alleen doen als je je stoort aan tearing.
Ik heb nu een Dell 1080p IPS scherm, de u2414h.
En ik stoor me nergens aan, vind het een prima scherm.
Dus daar heb je het eigenlijk al.

Is het dan aan te raden een 144hz scherm te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Shadowhawkje schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:19:
[...]

Ik heb nu een Dell 1080p IPS scherm, de u2414h.
En ik stoor me nergens aan, vind het een prima scherm.
Dus daar heb je het eigenlijk al.

Is het dan aan te raden een 144hz scherm te nemen?
Het "probleem" met monitoren met hoge frequenties is dat je nu niet beter weet, maar als je eenmaal de smoothness ervan gewend bent ga je je eraan storen als je weer achter een 60hz scherm zit. Je ziet het verschil ook gewoon tussen "gewoon" desktop werk. Een van mijn vrienden kocht er een als eerste en nu zijn we allemaal addicted. :+ Eigenlijk geldt hetzelfde voor OLED. Op een normale televisie zie ik nu glow effecten die me eerder niet opvielen in zwarte scènes. Gelukkig zijn er niet veel spellen waar je echt in het donker-donker speelt, want de enige OLED met een hoge frequentie is een behoorlijk prijzige Dell :p. Overigens heb jij vsync nu aanstaan toevallig?

• sutro
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb de pg279q samen met een gtx 1070 oc
Die g-synq is toch echt wel handig,want de kaart trekt bijlange niet alles op 144-165

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sutro-1795/hero/1283069

• Shadowhawkje
sutro schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:54:
Ik heb de pg279q samen met een gtx 1070 oc
Die g-synq is toch echt wel handig,want de kaart trekt bijlange niet alles op 144-165
En met een 60hz scherm heb ik daar nu geen last van want de kaart trekt dat wel, toch?
Maar uiteraard niet op 1440p en 144hz.

• Shadowhawkje
Paprika schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:53:
[...]

Het "probleem" met monitoren met hoge frequenties is dat je nu niet beter weet, maar als je eenmaal de smoothness ervan gewend bent ga je je eraan storen als je weer achter een 60hz scherm zit. Je ziet het verschil ook gewoon tussen "gewoon" desktop werk. Een van mijn vrienden kocht er een als eerste en nu zijn we allemaal addicted. :+ Eigenlijk geldt hetzelfde voor OLED. Op een normale televisie zie ik nu glow effecten die me eerder niet opvielen in zwarte scènes. Gelukkig zijn er niet veel spellen waar je echt in het donker-donker speelt, want de enige OLED met een hoge frequentie is een behoorlijk prijzige Dell :p. Overigens heb jij vsync nu aanstaan toevallig?
Dat moet ik vanavond even controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-07 14:53
Ik heb de S2716DG met G-sync. Zeer merkbaar aangezien mijn GTX 980 niet alle games zomaar eventjes boven de 60fps afspeelt op 1440p. Dat IPS mooier kan zijn is natuurlijk een feit. Maar je hebt goede en slechte TN panelen en je hebt goede en slechte IPS panelen. De 144hz 1440p IPS panelen zijn gewoonweg de slechtste IPS panelen die je kunt halen zowat. De glow en backlight bleed is veel te veel voor een monitor van 800 euro of meer. Op overclock.net loopt een topic van zowat 900 pagina's over de PG279Q, je moet echt geluk hebben wil je een goed exemplaar bemachtigen. De S2716DG mag dan wel alle nadelen van TN hebben, hij heeft geen overmatige backlight bleed of IPS glow. Daarnaast is het een uitstekend TN paneel, de kleuren zijn best prima en de motion clarity is waarschijnlijk net iets beter dan op de IPS panelen. Het TN vs IPS verhaal mag van mij best wat genuanceerder allemaal.

Screen tearing heb je overigens altijd als je fps niet gelijk is aan de refreshrate van je monitor. Of je het ziet is een tweede. Als je ervoor zorgt dat je systeem krachtig genoeg is om 1440p (en dat is een 1070) een beetje prima kan draaien heb je naar mijn mening geen G-sync nodig.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Shadowhawkje
[...]

Vsync heb ik nu uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RBN026 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:47:
[...]

Er zijn IPS gaming monitoren met G sync van Asus en Acer die daar geen last van hebben. Echter kun je pech hebben en zul je 4 of 5 keer dezelfde monitor moeten bestellen voordat je een goed exemplaar hebt. De forums staan er vol mee en ik heb het zelf ervaren.

Die reactietijd van een snelle IPS is voor een doorsnee gamer geen probleem maar ik speel BF en CS:GO en ik merk het verschil.
IK zou waarschijnlijk het verschil merken maar ik heb het verschil in kleurkwaliteit en kleurhomoegeniteit niet over voor het verschil in reactietijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tom. C schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:09:
Ik heb de S2716DG met G-sync. Zeer merkbaar aangezien mijn GTX 980 niet alle games zomaar eventjes boven de 60fps afspeelt op 1440p. Dat IPS mooier kan zijn is natuurlijk een feit. Maar je hebt goede en slechte TN panelen en je hebt goede en slechte IPS panelen. De 144hz 1440p IPS panelen zijn gewoonweg de slechtste IPS panelen die je kunt halen zowat. De glow en backlight bleed is veel te veel voor een monitor van 800 euro of meer. Op overclock.net loopt een topic van zowat 900 pagina's over de PG279Q, je moet echt geluk hebben wil je een goed exemplaar bemachtigen. De S2716DG mag dan wel alle nadelen van TN hebben, hij heeft geen overmatige backlight bleed of IPS glow. Daarnaast is het een uitstekend TN paneel, de kleuren zijn best prima en de motion clarity is waarschijnlijk net iets beter dan op de IPS panelen. Het TN vs IPS verhaal mag van mij best wat genuanceerder allemaal.
Ik heb enkel ervaring met LCD-monitors met een lage refreshrate. Weet jij zeker dat ook voor alle FreeSync-monitors die een hogere RR hebben geldt dat je meer glow en BLB hebt?
Indien dat zo zou zijn dan zou mijn conslusie zijn dat het nog wat te vroeg is voor een 1440p scherm, dan maar nog 1 ronde of 2 rondes wachten totdat dat wel in orde is. Het mag van mij ook rustig 100 Hz zijn als je dat soort problemen dan minder sterk hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 30-09-2016 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
[...]

Het "probleem" met monitoren met hoge frequenties is dat je nu niet beter weet, maar als je eenmaal de smoothness ervan gewend bent ga je je eraan storen als je weer achter een 60hz scherm zit. Je ziet het verschil ook gewoon tussen "gewoon" desktop werk. Een van mijn vrienden kocht er een als eerste en nu zijn we allemaal addicted. :+
Van 60 hz naar 165 hz _/-\o_ wat een verademing.
Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 00:27:
[...]

IK zou waarschijnlijk het verschil merken maar ik heb het verschil in kleurkwaliteit en kleurhomoegeniteit niet over voor het verschil in reactietijd.
Mijn reacties was ook op deze zin van jou "Ik heb al een jaar of 4 een IPS-scherm, ik heb helemaal geen last gehad van glow (de reactietijd is allang meer dan goed genoeg dat je dat verschil niet merkt) of een losse bezel. "

[ Voor 32% gewijzigd door CHKYBSTRD op 30-09-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Toevallig al iemand geprobeerd of freesync werkt op deze mg279 monitor icm NVIDIA 10x0 of 20x0 gpu met de nieuwe driver update van NVIDIA van vandaag?

[ Voor 20% gewijzigd door TiezZ_BE op 15-01-2019 13:17 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-07 20:49

Zorian

What the fox?

TiezZ_BE schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:16:
Toevallig al iemand geprobeerd of freesync werkt op deze mg279 monitor icm NVIDIA 10x0 of 20x0 gpu met de nieuwe driver update van NVIDIA van vandaag?
Ja.
Pagina: 1