Macbook pro OSX Sierra Zeer grote system grootte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Heb laatst mijn macbook pro geupdate naar Sierra. Maar wou vandaag wat programma’s installeren en zag dat ik bijna niks meer vrij had.

Bij “About this mac” en dan de tab “storage” staat dat System 168 gig in neemt.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/ixt62yfq3/Screen_Shot_2016_09_25_at_11_09_18_PM.png

Maar als ik de SSD scan met een tool zoals Whatsize, kan hij in totaal maar 49.1 Gig scannen.

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/5ytffceqb/Screen_Shot_2016_09_25_at_11_14_41_PM.png

(heb overigens Disk Invertory X, Grandperspective en Onyx geprobeerd, allemaal scannen ze maar een kleine 50 Gig)

Lijkt wel of ik de system files totaal niet kan vinden. Heb via de terminal, alle system bestanden zichtbaar gemaakt in finder. Maar whatsize scant daardoor niet meer.

Heb uiteindelijk wel iets kunnen opruimen (met Clean My Mac 3). Maar nogsteeds blijft die system grootte op 160 ish GB.

Hoe kan ik die 160 Gig opruimen?

[ Voor 5% gewijzigd door Nibbz op 25-09-2016 23:24 . Reden: toevoeging ]

13:37

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 11:26
Heb je toevallig Time Machine aan te staan? Deze maakt eerst lokaal een backup voor hij hem wegschrijft naar je backup apparaat. Je zou dan kunnen proberen een backup te forceren naar je time machine. Dan zouden de lokale snapshots van je Mac af moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54
Laat je whatsize zoeken als user of als admin? Als je als user zoekt probeer even via Admin te zoeken

Misschien dat je .mobilebackup de rest heeft van de data. Dat wordt weer weggehaald als je of de backup uit zet of als de backup naar de TM wordt weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Door allerlei zaken even de mac niet aangeraakt. Maar nu is het er weer tijd voor!

Timemachine, nee deze staat uit.

Betreft de mobile backups, nee ik heb geen iphone, en ook nog nooit een (mobile) backup gemaakt met deze mac.

Als ik whatsize als admin "measure as admin" draai, vind hij exact hetzelfde btw.

Hij geeft aan, 49,1 gig (Capacity 239 gig, used 226 gb, available 12.9).

Onder system information zie ik trouwens de system file staan
deze is alleen grijs, en kan ik dus niet aanklikken (om hem op te ruimen).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/azUMOX6.png

Via google vind ik eigenlijk weinig soortgelijke gevallen.

Ik zat te denken om terug te gaan naar el capitan (waar ik dus niet zoveel systeem ruimte had), maar dat is meer een reinstall, dan een revert back to.

Heeft iemand nog tips, om de grootte van "system" te verkleinen? Ik vermoed dat het voornamelijk met de upgrade van el capitan -> sierra te maken heeft.
Ari Gold schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:09:
Het was dus een upgrade en geen clean install?

Probeer eens OmniDiskSweeper. Daar heb ik een paar keer de 'Other' categorie mee kunnen cleanen. Dat waren temp bestanden die werden aangemaakt als een applicatie crashte.

Misschien helpt dit wel.
Yes indeed, het was een upgrade van El Capitan naar Sierra

Heb nog even OmniDiskSweeper geprobeerd. Die laat dit zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VA8X7Q3.png

Geeft eigenlijk hetzelfde weer als WhatSize; geen verassingen. Net zoals WhatSize, geeft hij 5.4 gig aan voor system. About this mac zegt dan weer heel wat anders.

Kan ik OmniDiskSweeper nog als admin laten draaien? (voor zover hij dat al niet doet?)

[ Voor 29% gewijzigd door Nibbz op 10-10-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27

Probeer eens OmniDiskSweeper. Daar heb ik een paar keer de 'Other' categorie mee kunnen cleanen. Dat waren temp bestanden die werden aangemaakt als een applicatie crashte.

Misschien helpt dit wel.

Edit: reactie hierboven. Heb je de applicatie wel via terminal gedraaid?

sudo /Applications/OmniDiskSweeper.app/Contents/MacOS/OmniDiskSweeper

[ Voor 34% gewijzigd door Ari Gold op 10-10-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter

Misschien helpt dit wel.

Dit ziet er beter uit!

Heb OmniDiskSweeper als sudo gedraaid, en zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WxfwguJ.png

Hij geeft nu een ".DocumentRevisions-V100" aan,, waar 167 gig in zit. (.cs en dan ChunkStorate)

Hoe zou ik dit op kunnen schonen? Met Finder zie ik niks in die folders (ook met "AppleShowAllFiles TRUE").
Ari Gold schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:01:
[...]

Via terminal

sudo cd /
sudo ls -l .DocumentRevisions-V100
sudo rm -rf .DocumentRevisions-V100
Dat zal ik straks eens ff proberen!

Ik lees hier en daar dat het legen van deze directory, kan zorgen voor performance issue's. Kan dat kloppen? of kan ik de folders binnen deze documentrevisions gewoon weggooien?

[ Voor 20% gewijzigd door Nibbz op 10-10-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
Nibbz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:51:
[...]

Dit ziet er beter uit!

[afbeelding]

Hij geeft nu een ".DocumentRevisions-V100" aan,, waar 167 gig in zit. (.cs en dan ChunkStorate)

Hoe zou ik dit op kunnen schonen? Met Finder zie ik niks in die folders (ook met "AppleShowAllFiles TRUE").
Via terminal

sudo cd /
sudo ls -l .DocumentRevisions-V100
sudo rm -rf .DocumentRevisions-V100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
Nibbz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:51:
[...]

Dit ziet er beter uit!

[afbeelding]

[...]

Dat zal ik straks eens ff proberen!

Ik lees hier en daar dat het legen van deze directory, kan zorgen voor performance issue's. Kan dat kloppen? of kan ik de folders binnen deze documentrevisions gewoon weggooien?
Nog verder gekomen of....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Nog niet de tijd genomen om er ff naar te kijken (alles werkt immers nog :p). Maar morgen zal ik ff een update sturen.

Zal iig alle data in DocumentRevisions even op een andere HD backupen.. En ben ook achter de boosdoener gekomen.

Schijnbaar is Sketch het programma wat zoveel ruimte opslokt (bij elke save, slaat het een tijdelijk bestand op. Bij aardig wat projecten, blijft hij dus maar temp files aanmaken).

Uiteindelijk ook al een commando gevonden, om dat van Sketch uit te schakelen (waardoor versie beheer niet meer werkt in sketch, maar dan save ik zelf wel vaker de bestanden).
defaults write -app ‘sketch’ ApplePersistence -bool no
Maargoed, laat nog wel even weten of het allemaal gewerkt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Ik ga dit topic even goed doornemen en ook dit weekend even aan de slag. Mijn system neemt ook 144 GB in beslag.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:49
Me to.

MacBook met 128 gb en als die snel volloopt dan heb ik er weinig aan (wel een goede reden om een iMac erbij te kopen 🤔😁

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Geteisem schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:20:
Ik ga dit topic even goed doornemen en ook dit weekend even aan de slag. Mijn system neemt ook 144 GB in beslag.
koentjuh1987 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:37:
Me to.

MacBook met 128 gb en als die snel volloopt dan heb ik er weinig aan (wel een goede reden om een iMac erbij te kopen 🤔😁
Voor jullie 2 zou ik de tip van van Ari Gold even proberen. Install OmniDiskSweeper, run hem als admin, en kijk ook even naar de DocumentRevisions folder kijken.
Heb je de applicatie wel via terminal gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 08:47
Nibbz schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:50:
[...]

[...]

Voor jullie 2 zou ik de tip van van Ari Gold even proberen. Install OmniDiskSweeper, run hem als admin, en kijk ook even naar de DocumentRevisions folder kijken.

[...]
Bij mij is system 1.26 TB. Ik heb een Mac mini met een zelfgebouwde Fusion Drive met een 250GB Samsung 840 EVO en een Seagate 2TB 2.5" schijfje. Ik draai al tijden de beta's en doe iedere keer een upgrade.
Ik zal Omni Disksweeper eens draaien.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Ik heb Omni sweeper gedraaid als Admin. Maar zie geen 'overbodige' dingen die schijfruimte zouden opslokken zoals het voorbeeld hierboven. Ik heb een 1TB SSD dus ruimtetekort heb ik geen last van. Maar vind het wel veel die 140 GB voor alleen System.

Ik draai tegenwoordig wel Time Machine. Zou het dan toch daar aan liggen?

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 06:30
Geteisem schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:14:
Ik heb Omni sweeper gedraaid als Admin. Maar zie geen 'overbodige' dingen die schijfruimte zouden opslokken zoals het voorbeeld hierboven. Ik heb een 1TB SSD dus ruimtetekort heb ik geen last van. Maar vind het wel veel die 140 GB voor alleen System.

Ik draai tegenwoordig wel Time Machine. Zou het dan toch daar aan liggen?
Heb je een MacBook? Op mobiele apparaten staat namelijk standaard de optie aan om backups lokaal weg te schrijven totdat er weer kan worden weggeschreven op de schijf waar de backups eigenlijk op staan. Je kunt dit controleren bij "Over deze Mac" > Opslag of anders in OmniDiskSweeper in de map /.MobileBackups

Als je dit lokale wegschrijven uit wil zetten, kan dat in de terminal met:
code:
1
sudo tmutil disablelocal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Q-collective schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:26:
[...]

Heb je een MacBook? Op mobiele apparaten staat namelijk standaard de optie aan om backups lokaal weg te schrijven totdat er weer kan worden weggeschreven op de schijf waar de backups eigenlijk op staan. Je kunt dit controleren bij "Over deze Mac" > Opslag of anders in OmniDiskSweeper in de map /.MobileBackups

Als je dit lokale wegschrijven uit wil zetten, kan dat in de terminal met:
code:
1
sudo tmutil disablelocal
Ja. Dan zal dat het zijn. Bedankt voor het meedenken! Twijfel nog om het uit te zetten maar ga het na t werk in ieder geval even bekijken thuis.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 02:18
Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik had van de week ook dat er 110Gb weg was (20 dagen niet thuis op m'n mac book gewerkt), maar het is erg handig voor versioning van files. Hierdoor blijft je time machine timeline in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

supersnathan94 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:13:
Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik had van de week ook dat er 110Gb weg was (20 dagen niet thuis op m'n mac book gewerkt), maar het is erg handig voor versioning van files. Hierdoor blijft je time machine timeline in stand.
Helder. Meteen een stuk duidelijker waarom die System zo groot is. Het stoort mij ook niet echt zolang het maar enigzins nuttig is. Dus ik laat het voorlopig zo.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Geteisem schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:30:
[...]

Helder. Meteen een stuk duidelijker waarom die System zo groot is. Het stoort mij ook niet echt zolang het maar enigzins nuttig is. Dus ik laat het voorlopig zo.
Net als bij Time Machine verwijdert OS X oude versies van bestanden automatisch. Het probleem is hier dat een bepaald programma enorme bestanden als versies opslaat en daardoor veel plaats wordt gebruikt. Als ik het goed heb begrepen kun je dat in nieuwere versies van dat programma ook uitschakelen.

Ik zou mij niet druk maken, zeker als je nog redelijk schijfruimte beschikbaar hebt. OS X heeft de neiging om veel caches en tijdelijke bestanden aan te maken. Dat hoeft echter geen probleem te zijn, omdat het systeem dat op termijn ook zelf weer opruimt, vooral als de schijf vol lijkt te raken. Ik heb in acht jaar in ieder geval nooit met het systeem hoeven knoeien. macOS Sierra heeft ook allerlei nieuwe functies om oude bestanden op te ruimen en geeft je duidelijker inzicht. Daar heb je meer aan dan dat schamele CleanMyMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Heb er zelf ook last van op mijn MacBook Pro Retina late 2013, vandaag alle bestanden binnen OS opgeruimd en de grootte van het 'systeem' is gedaald van 119GB naar 52GB;

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/g1dfv6c3x/system_groot.png

Gok zelf dat het een verzameling van bestanden op de Mac zelf is, aangezien ik ruim 40GB aan muziek op de MacBook heb staan terwijl iTunes slechts 2,71GB in beslag zou moeten nemen volgens de balk in het opslag overzicht 8)7

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je terug naar het vorige OS na de update van Sierra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:22:
Kan je terug naar het vorige OS na de update van Sierra?
Ja. Je kan altijd terug naar je fabrieks OS via Internet Recovery (2011 en later) of Dvd's. Ook kan je, als je de afgelopen paar jaar je upgrade uit de app store hebt gehaald vorige versies downloaden uit de aankopen sectie van de app store.
Die op usb zetten en opstarten en installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 23-10-2016 17:36 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb El Capitan gedownload, maar waar staat het bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:01:
Ik heb El Capitan gedownload, maar waar staat het bestand?
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je het gedownload hebt. Als je hem uit de App Store hebt, staat er in je /Applications folder iets wat lijkt op Install OS X El Capitan.app. Op internet staan verschillende artikelen hoe je het op een USB stick kunt zetten, zoals Macworld: How to make a bootable OS X 10.11 El Capitan installer drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-collective
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 06:30
Het is overigens niet aan te bevelen om zomaar 10.11 over 10.12 heen te installeren (als de installer dat al toelaat). Dit aangezien Sierra weer met een paar veranderingen van het OS komt waar El Capitan niks vanaf weet en er dus onvermijdelijk fouten gaan voorkomen. Eén voorbeeld is dat Mail nu wordt opgeslagen in ~/library/mail/v4, terwijl dit bij El Capitan nog v3 was.

Je hebt, praktisch gesproken, twee opties: ofwel doe je een kale installatie ofwel zet je een Time Machine backup terug van vóór de upgrade (uiteraard heb je een backup, toch? 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
Heb je dit ook als je met DaisyDisk de schijf bekijkt?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen backup met TM. Ik wilde een format c: doen en dan een kale installatie van El Capitan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 08:00:
Ik heb geen backup met TM. Ik wilde een format c: doen en dan een kale installatie van El Capitan.
Goed verhaal. Dat kan toch gewoon? USB stickie met El Capitan installer maken, opstarten, met disk utility schijf formatteren, installeren, profit. 8)7

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De USB stick met El Capitan is aangemaakt let's see how to proceed.

Keep you informed.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je de usb poort wel gebruiken via het installatie menu na een format c ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

paQ

Misschien helpt dit wel.

Ik heb min of meer eenzelfde issue.
op high sierra, 333 van 500 beschikbaar, maar een systeem grootte van 287 GB :X

sudo /Applications/OmniDiskSweeper.app/Contents/MacOS/OmniDiskSweeper geeft
Illegal Instruction: 4
Omnidisk komt (bij gewone start) op ca 166 GB

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-10-2017 21:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Kijk eens naar de snapshots en hou er rekening mee dat APFS wat vaagjes is met gebruik soms. Soms wil een reboot al helpen, gok vanwege snapshots. :+

Ook kan FileVault soms rare resultaten opleveren.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

WhatsappHack schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:07:
Kijk eens naar de snapshots en hou er rekening mee dat APFS wat vaagjes is met gebruik soms. Soms wil een reboot al helpen, gok vanwege snapshots. :+

Ook kan FileVault soms rare resultaten opleveren.
Maar de total 'swipe' wordt niet groter dan 163 GB.
En al paar keer gereboot. Hoe dan ook krijg ik hem niet vanuit de terminal gestart.

Filevault is uitgeschakeld
Volgens Daisydisk is er 211 GB verborgen ruimte :(
(ws aan snapshots) hoe kom ik erbij en hoe trash ik die?

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 24-10-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Topicstarter
Hi-jacken jullie nou mijn 1 jaar oude topic :p ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Nibbz schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:28:
Hi-jacken jullie nou mijn 1 jaar oude topic :p ?
Yep :P moet ene schijf migreren, maar dat wil zo niet erg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Disk Inventory X zelfde soort uitkomst :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vannacht is een reservekopie geslaagd. Ik heb migratie gestart op een andere iMac, en na wat pruttelen lijkt alles goed te zijn gegaan kwa migratie.
Geen afwijkingen in systeemgrootte e.d. Of andere rariteiten. Alle vrije ruimte is daar dus ook ‘terug’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joh de Heer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:14
sudo tmutil thinLocalSnapshots / 100000000000 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ja maar als ik ze daar via de terminal verwijder, dan verandert dat niets aan de systeemgrootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben een system lek ervaren door het gebruik van Keynote onder Sierra. Als daarin delen van presentaties verplaatst of verwijderd worden, variërend van stukken tekst tot aan referenties naar- of embedded video's van max 10 mB's, dan slaat het een gat van 100 gB of meer.

Lastig als je veel presentaties met audiovisueel materiaal doet en hinderlijk om iedere keer de splinternieuwe MacBook te moeten plat formatteren en wachten tot het weer mis gaat. Reproduceerbaar !
Pagina: 1