Productiedatum Michelin banden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:43
Ik heb onlangs 4 banden (Michelin Pilot Sport 4) aangekocht bij een toch wel vrij bekende webshop. Op zich niet direct klachten: bestelling snel verwerkt, mooi een trackingnummer in mijn mailbox en ook vrij snel geleverd.

Het prijsverschil op 4 banden tussen bandencentrale & webshop was 140 EUR in totaal. Toch niet niets.
Aangezien het 2 verschillende maten waren zijn ze ook in 2 verschillende sets geleverd. Eéntje is van november 2015 (stempel 4315) en één van februari 2016 (stempel 0816).

Nu vraag ik me af of dit een courante ouderdom voor "nieuwe" banden, of is dit zo bij alle bandenwebsites / centrales? Zou ik bij een bandencentrale banden gekregen hebben die veel recenter zijn? En maakt het eigenlijk iets uit zolang ze op een goede manier zijn opgeslagen?

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 25-09-2016 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Tot 4 jaar is er sowieso niets aan de hand. Je betaalt minder en dan krijg je iets oudere banden.

Niets aan de hand dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Die van vorig jaar vind ik persoonlijk wel wat aan de oude kant, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het hangt er nogal vanaf hoe lang je er over doet om ze op te rijden en of je ze braaf vervangt als ze zijn zes jaar oud zijn maar nog niet versleten. Voor de kwaliteit op dit moment maakt het niet uit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Banden mogen niet meer als "nieuw" verkocht worden op het moment dat ze 6 jaar oud zijn. Na 6 jaar neemt de kans op een spontane klapband ook toe, en wordt het rubber door uitdamping van de weekmakers harder ("uitgedroogd"), waardoor de grip en andere prestaties verminderen.

Om ze meteen te vervangen na 6 jaar is misschien overkill, aan de andere kant, ik rij een set nieuwe banden in een jaar of 3-4 kaal, maar ik tref ook regelmatig banden van 10+ jaar oud onder auto's aan. Als je die vervangt, is de verbetering enorm merkbaar. Meer grip, stiller, veiliger. Dus ergens is die 6 jaar wel een goed advies, ik denk liever niet over hoeveel mensen op 10-20 jaar oude banden rondhobbelen, of wel nieuwe banden kopen, maar dan van die knetterharde griploze chinese rotdingen die in elk opzicht eqivalent zijn aan 15 jaar oude, uitgedroogde 'merk'banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Na zes jaar zijn ze te oud om nog te monteren en een normaal bandenleven mee te gaan dus. En dat is erg krap genomen en rekening houdend met extreme omstandigheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Er is een reden dat banden bij zo'n online winkel een stuk goedkoper zijn dan elders. Dat ze wat ouder zijn is daar deel van.

Als je echt de nieuwste wil moet je bij een lokale bandenboer zijn. Die hebben alles nieuw, en als die iets bestellen dan is het over het algemeen ook nieuw.

Maar zoals de rest al zei, daar zou ik met niet zo druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Dat is echt reinste onzin, worden gewoon bij leveranciers ingekocht, het is afhankelijk van wat hun op voorraad hebben. Misschien is er een sukkel geweest bij de leverancier die niet weet wat spiegelen is en de oudste banden achter in de rij kwamen en nu tevoorschijn komen. Maar het kan totaal geen kwaad als ze gewoon netjes binnen in een magazijn hebben gelegen. Ze moeten niet sinds november 2015 in de Noordzee hebben gelegen, maar dat zal wel niet het geval zijn.

Die online shops nemen gewoon genomen met de kleinere marges en kopen vaak in Duitsland in, ipv de veel s te dure NEderlandse markt. Zelfde als met auto onderdelen, de hele Nederlandse markt is verziekt. Te hoge prijzen, lekker in Duitsland inkopen.

Je kunt zelfs je banden van verschillende fabrieken krijgen. Made In Poland, Made in Germany. Doe je ook niks tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Reactie van de webshop:
Banden-Oponeo.be staat garant voor goede kwaliteit van aangeboden producten. Onze banden zijn nieuw, dat wil zeggen niet ouder dan 36 maanden (aanbevolen door de beste autoclubs, onder meer door General Duitse Automobile Club ADAC - of Touring Club van Zwitserland - TCS). Banden worden als "af fabriek" tot 3 jaar na de productie en tot 5 jaar als “nieuw” beschouwd. Op de zijkant van de band staan de week en het jaar van fabricatie aangegeven.
Op zich dus inderdaad niets aan de hand. Bij de lokale bandenboer (waar ik ze trouwens heb laten monteren) zullen ze waarschijnlijk enkele maanden jonger zijn geweest, maar het maakt dus weinig uit. Zeker als je de meerprijs van bijna 140 EUR in het achterhoofd neemt.

Iets zegt mij wel dat ze die vraag vaker krijgen & het gewoon een vertaling is van één van hun standaardantwoorden :+

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 26-09-2016 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Dirk33 schreef op maandag 26 september 2016 @ 07:08:
Er is een reden dat banden bij zo'n online winkel een stuk goedkoper zijn dan elders. Dat ze wat ouder zijn is daar deel van.

Als je echt de nieuwste wil moet je bij een lokale bandenboer zijn. Die hebben alles nieuw, en als die iets bestellen dan is het over het algemeen ook nieuw.

Maar zoals de rest al zei, daar zou ik met niet zo druk over maken.
Als je ergens het risico loopt oude banden te krijgen dan is het wel vanuit het magazijn van de lokale bandenboer.

In de internetbandenhandel is de omloopsnelheid veel hoger dus de kans op nieuwe banden veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Anoniem: 699209 schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:19:
[...]

Als je ergens het risico loopt oude banden te krijgen dan is het wel vanuit het magazijn van de lokale bandenboer.

In de internetbandenhandel is de omloopsnelheid veel hoger dus de kans op nieuwe banden veel groter.
Dan is mijn situatie toch wel vreemd te noemen?

Zeker aangezien het om banden van een premium merk & een nieuwe reeks gaat waar er toch wel veel vraag naar is schat ik zo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 16:14

Denko

|{ing Øf ßlitz

SanderH_ schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:43:
[...]

Zeker aangezien het om banden van een premium merk & een nieuwe reeks gaat waar er toch wel veel vraag naar is schat ik zo..
Week 43 van 2015 is nog geen 1 jaar oud. Denk niet dat dat soort bedrijven nauwkeurig FIFO aanhouden. Alles onder de 2 jaar oud = 1 pot nat.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

[...]

Mwha, toevallig een maat uitgekozen die minder hard loopt?
Nog van de originele grote batch toen de nieuwe reeks uitkwam? Die maken ze natuurlijk al voordat de band officieel op de markt komt, zodat er niet onmiddellijk een tekort ontstaat.
Goedkope banden verkopen veel harder dan premium banden?
Enzovoorts.

De banden die ik tot nu toe besteld heb zitten gemiddeld op 3-4 maanden, met 1 uitschieter naar 6 maanden, net-geen-jaar is dus wat meer, maar het is niet alsof je een set banden uit 1995 thuisgestuurd hebt gekregen, en dát is de reden waarom ze zo hameren op die DOT code, omdat dat soort fratsen dus wel gebeurde. Mensen die 20 jaar oude banden als "nieuw" kochten, en vervolgens een klapband kregen en verongelukten. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 699209

[...]

Een jaar is ook niet echt oud, maar als je het te oud vind moet je ze gewoon terugsturen.

Voor een auto waar ze al versleten zijn voordat ze echt oud zijn zou ik het geen probleem vinden. Voor een aanhanger zou ik echt gloednieuwe banden willen. Die gaan namelijk wel door ouderdom ipv door slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
AlexanderB schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:44:
[...]

Mwha, toevallig een maat uitgekozen die minder hard loopt?
Nog van de originele grote batch toen de nieuwe reeks uitkwam? Die maken ze natuurlijk al voordat de band officieel op de markt komt, zodat er niet onmiddellijk een tekort ontstaat.
Goedkope banden verkopen veel harder dan premium banden?
Enzovoorts.

...
Bedoel je dan zuiver de snelheidsindex? Alletwee snelheidindex 'Y'.

Zijn beiden toch wel vrij courante maten denk ik:
  • Michelin Pilot Sport 4 225/40R18 92 Y XL, ZR
  • Michelin Pilot Sport 4 255/35R18 94 Y XL, ZR
Nuja, ze lopen er zeker niet slechter om. Vandaag al eens kunnen ervaren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik bedoelde, qua verkoop minder hard gaat..

Sommige maten zitten op "elke auto", sommige maten worden bijna niet verkocht en/of is bijna geen aanbod in. (oorzaak/gevolg, als er geen auto's zijn die ze af-fabriek gebruiken, is er ook bijna geen vraag naar, en daardoor geen aanbod, waardoor auto's weer ontworpen worden met een bandenmaat waarin wel aanbod is.)

[edit:] je hebt precies een setje uitgezocht waarmee nog iets anders interessants gebeurt, mijn observatie is dat bepaalde rolomtrekken heel veel aanbod hebben (en dat wanghoogtes worden aangepast aan de velgmaat, maar de rolomtrek hetzelfde blijft), en maten die daarbuiten vallen qua rolomtrek veel minder aanbod hebben, duurder zijn, etc.. Dan zal puur en alleen het prijsverschil al zorgen dat mensen gaan kijken of een maatje groter/kleiner niet de helft goedkoper is, en blijven de duurdere, weinig-gebruikte (?) maten langer in het schap liggen. :)

Vergelijk maar eens 195/45r15 (duurder) v/s 195/50r15 (goedkoper), versus 195/45r16 (goedkoper) v/s 195/50r16 (duurder). En hoe dichtbij elkaar de 2 goedkopere maten zitten qua rolomtrek, die zijn waarschijnlijk uit dezelfde mal gekomen qua buitenkant.

[ Voor 52% gewijzigd door AlexanderB op 27-09-2016 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt er natuurlijk ook aan hoe ze opgeslagen zijn geweest. Banden van november 2015 die sindsdien in de brandende zon buiten hebben gelegen zou ik niet helemaal vertrouwen, maar even er vanuit gaande dat ze op de voorgeschreven manier opgeslagen zijn dan zie ik geen problemen met een band van nog geen jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

SanderH_ schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:16:
[...]

Bedoel je dan zuiver de snelheidsindex? Alletwee snelheidindex 'Y'.

Zijn beiden toch wel vrij courante maten denk ik:
  • Michelin Pilot Sport 4 225/40R18 92 Y XL, ZR
  • Michelin Pilot Sport 4 255/35R18 94 Y XL, ZR
Nuja, ze lopen er zeker niet slechter om. Vandaag al eens kunnen ervaren _/-\o_
BMW breedset? Daar rijden natuurlijk geen duizenden mensen op.
255 is sowieso nogal sportief, de meeste saaie leasebakken en personen auto's komen niet verder dan 225 breed dus dan kan dit wel voorkomen, iig niks mis met die datums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 13:40
Ook zo'n last van rolgeluiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Bierkameel schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:44:
[...]

BMW breedset? Daar rijden natuurlijk geen duizenden mensen op.
255 is sowieso nogal sportief, de meeste saaie leasebakken en personen auto's komen niet verder dan 225 breed dus dan kan dit wel voorkomen, iig niks mis met die datums.
Klopt: styling 193. Vind het wel leuker rijden & het oogt natuurlijk ook een pak sportiever uit dan mijn vorige set (styling 285).
Valt wel mee vind ik zelf. Rij er nog maar enkele dagen mee rond. Alleszins een grote verbetering tov mijn vorige Michelin runflats qua comfort.
Pagina: 1