iPad 3 veilig te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 12:44
Mijn vraag

Een familielid van mij heeft een iPad 3 die, voor zover ik kan zien, geen update krijgt naar ios 10. Zij gebruikt de iPad voor het spelen van spelletjes en om te internetten, e-mailen en internetbankieren (d.m.v. app v.d. bank). Zij vroeg mij, wat de gevolgen van het niet meer kunnen updaten voor haar zijn.

Aangezien ik er weinig van afweet en haar ook niet onnodig op kosten wil jagen, vroeg ik mij af, of iemand hier mij verder kan helpen.

Is het op termijn nog veilig om deze iPad voor bovenstaande zaken te blijven gebruiken nu er geen (beveiligings)updates meer komen? Zo ja/nee, waarom wel/niet?

Relevante software en hardware die ze gebruikt
iPad 3 met ios 9.3.5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op internet. Volgens de ene persoon moet de iPad worden afgeschreven, omdat beveiligingslekken niet meer worden opgelost, anderen zien weer weinig problemen. Veel mensen blijken een toestel te gebruiken, dat niet meer ondersteund wordt, dus in hoeverre is het echt een probleem?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

iOS 9.3.5 is net een maand oud en heeft wat beveiligingsgaten gedicht. Als die er niet was gekomen dan was het apparaat dus lek (http://www.nytimes.com/20...nerability-ios-patch.html geeft een mooi leesbare tekst).

Het is dus zaak om op te letten of er veiligheidsproblemen bekend gaan worden. En die gaan er op termijn komen. Vanaf het moment dat er geen updates meer komen heb je een theoretisch gat, zodra de eerste bug is gevonden loop je daadwerkelijk meer risico dan bij een wel-onderhouden versie.

Internetbankieren op een niet meer ondersteund systeem zou ik niet doen. Voor de overige zaken zou je actiever kunnen gaan laten backuppen om de grootste problemen voor te zijn (mits je het niet erg vindt als %iemand% tenminste in theorie kan meekijken met foto's etc).

Ik zou dus zeggen: op termijn niet meer bruikbaar voor zaken die wat meer spannend zijn. Bijv. spelletjes spelen en wat reguliere websites bezoeken kan nog prima. Worst case wordt dan de iTunes-account misbruikt voor aanschaffen - wat $$ kost. Dat kan je dan nog voorkomen door bijv. het iTunes-wachtwoord te wijzigen en nooit meer in te voeren op dat device.

(Overigens is denk ik de kans op misbruik niet groot. Maar ook iets met kleine kans gebeurt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 12:44
Bedankt voor je duidelijke antwoord! Ik heb het aan haar doorgegeven, zodat ze zelf kan beslissen, of ze het (weliswaar kleine) risico wil nemen.