Bestaande luidsprekers in huis gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 820675

Topicstarter
Hallo,

In het huis dat wij sinds kort huren hangen 5 boxen aan de muur in de woonkamer, de vorige bewoners hadden een surround systeem en hebben de boxen laten hangen. Nu zou ik de boxen graag weer in gebruik nemen, maar ik krijg het niet werken. De informatie die ik erover kan vinden is als Chinees voor me, dus ik hoop dat iemand me in begrijpelijke taal kan helpen!

Er hangen er 2 voor en 3 achter, dus 5 in totaal. Het betreft 5x de Sony SS-MSP88, rated impedance: 8 ohm, maximum input power 100W.
Ik heb een receiver tot mijn beschikking, een Philips FR 968 (5.1, 500 Watt), maar ik weet niet 100% zeker of die werkt (heb hem van een buurman gekregen die hem nog had staan). Hij gaat wel aan, maar ik krijg dus geen geluid over de speakers, maar dat kan misschien ook een andere reden hebben. :?
Ik heb het geprobeerd met mijn telefoon (en een minijack naar RCA-kabel) en met de TV (zowel met een RCA-kabel als met een Digital Optical Out-kabel).

Overigens komen de luidsprekerkabels allemaal op 1 punt uit de muur, dus ik weet niet welke kabel bij welke speaker hoort. Ik had bedacht dat ik dat wel zou oplossen zodra ik ze überhaupt aan de praat krijg.

Kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb om de luidsprekers te kunnen gebruiken?

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via Anoniem: 820675 op 30-09-2016 15:56)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44
Hmm, de draadjes uit de muur lijken met duidelijk genoeg. Heb je de beschikking over een multimeter om de weerstand eens te meten (ter controle)? Anders kun je ook met een penlite batterij even beide draadjes raken. De speaker moet dan even een klikgeluidje maken.
Een nieuwe versterker kopen zou ik pas doen als je zeker weet dat de luidsprekers goed zijn aangesloten, het doen en de huidige versterker kapot is. Of het geld moet je op de rug groeien. In dat geval kom ik graag je luidsprekers even doormeten en breng ik gelijk even je versterker naar het grofvuil. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Kun je een fotootje toevoegen van de kabels die uit de muur komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 820675 schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:23:
Hallo,

In het huis dat wij sinds kort huren hangen 5 boxen aan de muur in de woonkamer, de vorige bewoners hadden een surround systeem en hebben de boxen laten hangen. Nu zou ik de boxen graag weer in gebruik nemen, maar ik krijg het niet werken. De informatie die ik erover kan vinden is als Chinees voor me, dus ik hoop dat iemand me in begrijpelijke taal kan helpen!

Er hangen er 2 voor en 3 achter, dus 5 in totaal. Het betreft 5x de Sony SS-MSP88, rated impedance: 8 ohm, maximum input power 100W.
Ik heb een receiver tot mijn beschikking, een Philips FR 968 (5.1, 500 Watt), maar ik weet niet 100% zeker of die werkt (heb hem van een buurman gekregen die hem nog had staan). Hij gaat wel aan, maar ik krijg dus geen geluid over de speakers, maar dat kan misschien ook een andere reden hebben. :?
Ik heb het geprobeerd met mijn telefoon (en een minijack naar RCA-kabel) en met de TV (zowel met een RCA-kabel als met een Digital Optical Out-kabel).

Overigens komen de luidsprekerkabels allemaal op 1 punt uit de muur, dus ik weet niet welke kabel bij welke speaker hoort. Ik had bedacht dat ik dat wel zou oplossen zodra ik ze überhaupt aan de praat krijg.

Kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb om de luidsprekers te kunnen gebruiken?

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_
Ofwel je doet iets fout, ofwel de versterker/speaker is stuk.
Maar je hebt niet meer nodig om er geluid uit te krijgen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:12
En iets fout doen is ook zeer moeilijk. In het ergste geval heb je + en - verkeerd om, maar ook dan komt er gewoon geluid uit de speakers.

Je hebt de kabeltjes wel rechts in de schroef/klem aansluitingen gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
blissard schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:27:
Kun je een fotootje toevoegen van de kabels die uit de muur komen?
Laat ik dat eens proberen ;)

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/i/s!As8cvR1vT3I4goMlDg1qCnjNYPdeMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:41:
En iets fout doen is ook zeer moeilijk. In het ergste geval heb je + en - verkeerd om, maar ook dan komt er gewoon geluid uit de speakers.

Je hebt de kabeltjes wel rechts in de schroef/klem aansluitingen gemonteerd?
Ja, heb ik gedaan. De surround speakers zijn van die 'klemmetjes' om de speakers in te doen en de front speakers zijn van die schroeven.

Misschien moet ik maar gewoon een nieuwe receiver aanschaffen om te kijken of de speakers dan wel werken... Zijn er dan nog eisen aan de receiver? Behalve dat mijn totale watts niet boven de 500W mogen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik anders even een image host die niet van Microsoft is en wél werkt. Tip: imgur.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:53:
Gebruik anders even een image host die niet van Microsoft is en wél werkt. Tip: imgur.
Haha, dank! Technologie gaat te snel voor mij ;)

Kijken of het op deze manier wel werkt...

Opnieuw bedankt! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/2Ux5n

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Hmm, de draadjes uit de muur lijken met duidelijk genoeg. Heb je de beschikking over een multimeter om de weerstand eens te meten (ter controle)? Anders kun je ook met een penlite batterij even beide draadjes raken. De speaker moet dan even een klikgeluidje maken.
Een nieuwe versterker kopen zou ik pas doen als je zeker weet dat de luidsprekers goed zijn aangesloten, het doen en de huidige versterker kapot is. Of het geld moet je op de rug groeien. In dat geval kom ik graag je luidsprekers even doormeten en breng ik gelijk even je versterker naar het grofvuil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
blissard schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:04:
Haha, het geld groeit me niet op de rug helaas! Ik bedoelde ook meer zodat ik met zekerheid kon testen of de receiver kapot was. Mocht ik het met een nieuwe receiver niet aan de praat krijgen, dan weet ik in ieder geval dat het probleem ergens anders zit...

Ik heb geen multimeter, maar heb zojuist alle kabels getest met een penlite en ze maken allemaal het klikgeluidje. De eigenaar van het huis gaf overigens ook aan dat ze allemaal nog werkten.

Is het probleem dan toch de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:57
Als een nieuwe receiver te duur is, scoor dan iets op marktplaats. Spullen van een paar jaar geleden werken nog perfect, en vind je voor geen geld.
De test met de batterij is prima, en laat je toe makkelijk te vinden welke speaker waar hangt.
Je zou er wel 3 vooraan moeten hebben en 2 achteraan...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Het kan ook gewoon een instelling zijn in de receiver waar het misgaat. Bijvoorbeeld iets met inputs assignen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-05 14:09
Om inputs en kabels uit te sluiten, doet de radio het wel op de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mcg_nl schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:17:
Om inputs en kabels uit te sluiten, doet de radio het wel op de speakers?
Nee ook niet. Maar er zit ook geen losse antenne aan de receiver, ik weet niet of dat noodzakelijk is om de radio te testen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 16:08

Neus

www.zenaconsult.com

Mute staat uit? Zone-2 staat uit? Muziek komt wel uit de hoofdtelefoon uitgang?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neus schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:31:
Mute staat uit? Zone-2 staat uit? Muziek komt wel uit de hoofdtelefoon uitgang?
Ehm, goede vragen. Mute kun je bij deze receiver volgens mij alleen via de afstandsbediening aan of uitzetten en die heb ik niet. Op de receiver zelf zit de optie niet. Maar ik kan wel gewoon het volume helemaal omhoog draaien.
Met betrekking tot Zone-2, hoe zet ik dit uit? Dit is de eerste keer dat ik met een surround systeem werk, dus ik ben een leek!
Muziek uit de hoofdtelefoon uitgang heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik geen headphones met 6.3mm plug heb. Moet ik dat eens proberen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexS31
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Als je de kabels en speakers even snel wil testen kan dat heel eenvoudig.
Je neemt een 1,5 volt batterij ( penlite ) een kabel op de min en met de andere tik je de plus aan van de batterij als je de speaker hoor " praten " is de kabel goed en de speaker waarschijnlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AlexS31 schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:44:
Als je de kabels en speakers even snel wil testen kan dat heel eenvoudig.
Je neemt een 1,5 volt batterij ( penlite ) een kabel op de min en met de andere tik je de plus aan van de batterij als je de speaker hoor " praten " is de kabel goed en de speaker waarschijnlijk ook ;)
Dat heb ik op bovenstaand advies van Blissard inderdaad al gedaan en dat werkte. Alle boxen reageerden en ik heb ze op deze manier dus ook mooi kunnen labelen :-) Maar er komt helaas nog geen geluid uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:20

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 820675 schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:42:
[...]
Met betrekking tot Zone-2, hoe zet ik dit uit? Dit is de eerste keer dat ik met een surround systeem werk, dus ik ben een leek!
Zone 2 heeft de Philips FR-968 niet, dus dat zal het sowieso niet zijn. Makkelijkste is veelal om in dit soort gevallen een hard reset uit te voeren echter rept de gehele handleiding niets over hoe dit te doen. Ander hulp inroepen van de buurman? Je zou denken dat een vorig eigenaar wel zou weten hoe je iets globaal in moet stellen. Je selecteert wel de goede input op de receiver die samen gaat met de input waar je je device om te testen op aan hebt gesloten? En achterop wel een input gebruiken, geen output.

Anders wordt het toch een nieuwe receiver halen. En zoals gezegd kan je simpele modellen zoals de huidige Philips voor niet al te veel geld van Marktplaats dan wel de lokale kringloop halen. Heb je met een beetje geluk ook weer een afstandsbediening er bij. Op vermogen hoef je niet te letten, dat maakt het onnodig lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 26-09-2016 17:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:11:
[...]

Zone 2 heeft de Philips FR-968 niet, dus dat zal het sowieso niet zijn. Makkelijkste is veelal om in dit soort gevallen een hard reset uit te voeren echter rept de gehele handleiding niets over hoe dit te doen. Ander hulp inroepen van de buurman? Je zou denken dat een vorig eigenaar wel zou weten hoe je iets globaal in moet stellen. Je selecteert wel de goede input op de receiver die samen gaat met de input waar je je device om te testen op aan hebt gesloten? En achterop wel een input gebruiken, geen output.

Anders wordt het toch een nieuwe receiver halen. En zoals gezegd kan je simpele modellen zoals de huidige Philips voor niet al te veel geld van Marktplaats dan wel de lokale kringloop halen. Heb je met een beetje geluk ook weer een afstandsbediening er bij. Op vermogen hoef je niet te letten, dat maakt het onnodig lastig.
Dank! :*)

Over een reset kon ik inderdaad ook niets vinden... De buurman heeft er al naar gekeken, maar die wist het helaas ook niet. Bij hem werkte het op die manier gewoon, dus daar liep hij ook vast.

Ik selecteer inderdaad wel de goede input en heb ook verschillende inputs geprobeerd. Overigens heb ik net ook de functie 'Test Tone' op de receiver gevonden en dan komt er ook geen geluid uit de speakers. Ik verwacht dus dat de receiver echt niet meer werkt. Ik zal Marktplaats dus eens gaan afspeuren!

Ik zal het laten weten als het me uiteindelijk gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update; ik heb een andere receiver gehaald via Marktplaats en het werkt!

Iedereen bedankt voor de informatie en hulp :)
Pagina: 1