Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn vader gebruikt sinds een paar jaar ook een smartphone. Om te bellen, whatsappen maar ook om (buitenshuis) wat te internetten. Nu is de wens ontstaan om deze telefoon ook te gebruiken om locatie te bepalen en voor navigatie hulp op de fiets. Het 5 inch scherm van de telefoon blijkt hiervoor in de praktijk wat te klein, een 7 inch tablet lijkt hem qua formaat wel wat.

Een iPad mini is erg duur, en heeft geen GPS. Zijn er ervaringen met buitengebruik en navigatie op 7 inch Android modellen? Is de zichtbaarheid buiten bijvoorbeeld goed?
  • Budget < 100 euro.
  • 7 inch
  • Helderheid van het scherm is van belang in verband met gebruik buiten.
  • Redelijke accuduur i.c.m. GPS is ook prettig. Uren achter elkaar is niet nodig, maar tablet moet niet na half uurtje GPS gebruik leeg zijn.
  • Eventueel een stroeve achterkant, maar dat is ook met een hoes op te lossen natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door JBS op 26-09-2016 10:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tabblad, lol.
Maar een 7 inch tabblad op je fiets, is dat niet een beetje te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Soldaatje schreef op zondag 25 september 2016 @ 16:25:
Tabblad, lol.
Maar een 7 inch tabblad op je fiets, is dat niet een beetje te groot?
Typo :)

5 inch blijkt voor hem te klein. Een 7 inch qua formaat lijkt hem wat. Het gaat me nu meer om het daadwerkelijk gebruik ervan, niet per se om het formaat ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Elke tablet met 3g en gps zal wel voldoen toch?
Ik zou misschien wel kijken naar een grote accu, en regendicht, of misschien zelfs zo'n rugged model die tegen een stootje kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit betreft aankoopadvies dus schopje TGA -> MAA.

Zou je nog wat meer eisen op een rijtje willen zetten? Budget, specs e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Soldaatje schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:21:
Elke tablet met 3g en gps zal wel voldoen toch?
Ik zou misschien wel kijken naar een grote accu, en regendicht, of misschien zelfs zo'n rugged model die tegen een stootje kan.
Heb je gezien dat het budget < 100euro is?
Rugged (waterproof) modellen zijn binnen dat budget niet te koop, er zal dus een degelijke waterbestendige hoes bij moeten komen.

Voor het genoemde budget mag je niet te hoge eisen stellen denk ik. Schermkwaliteit zal middelmatig zijn, helderheid zal wellicht een probleem worden in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Gadgeteer schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:13:
[...]

Heb je gezien dat het budget < 100euro is?
Rugged (waterproof) modellen zijn binnen dat budget niet te koop, er zal dus een degelijke waterbestendige hoes bij moeten komen.

Voor het genoemde budget mag je niet te hoge eisen stellen denk ik. Schermkwaliteit zal middelmatig zijn, helderheid zal wellicht een probleem worden in de zon.
Budget heb ik later toegevoegd.

Grootste aandachtspunt is voor mij inderdaad de zichtbaarheid buiten, ik ben bang dat dat altijd erg tegen zal vallen met zo'n budget tablet.

Regenbestendig hoeft overigens niet. Gaat het regenen, dan gaat ie in een tas of jas.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 26-09-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
JBS schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:39:
[...]

Budget heb ik later toegevoegd.

Grootste aandachtspunt is voor mij inderdaad de zichtbaarheid buiten, ik ben bang dat dat altijd erg tegen zal vallen met zo'n budget tablet.

Regenbestendig hoeft overigens niet. Gaat het regenen, dan gaat ie in een tas of jas.
Zelfs niet alle duurdere tablets zijn buiten goed af te lezen. Ik denk dat je goed moet zoeken naar hoge contrastwaardes en vooral veel reviews zoeken (hoewel die niet altijd voorhanden zijn voor de budget modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47
Misschien is het anders handig om ook wat andere navigatie software uit te proberen?
Een betere interface kan ook een hoop doen voor de leesbaarheid.

Om onder de €100 een tablet te vinden met een goed scherm, GPS en snel genoeg voor navigatie software lijkt me lastig.

3/4G zou ik sowieso niet doen. Daarvoor kan hij zijn telefoon thetheren. En op de fiets is live verkeersinformatie ook niet echt van belang.

Ik heb zelf juist de omgekeerde stap genomen. Ik ben overgestapt van mijn 7 inch tablet (nexus 7 HD) naar mijn telefoon (OnePlus One). Gewoon omdat ik die toch altijd bij heb en het scherm groot genoeg is voor mij.

TheS4ndm4n#1919

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:23

oNo

Qua hardware kan ik niets aanbevelen. Een 7 inch apparaat voor < 100 euro die in direct buitenlicht goed afleesbaar is is IMHO niet haalbaar.

Ik heb sindskort een rugged android smartphone als navigatie op m'n MTB en gravelracer. Aangezien het me puur om navigatie ging, ik dedicated apparaten te prijzig daarvoor vind (garmin edge) en ik een beetje een tweaker ben, was het "vreemd alternatief" een poging waard.

Ik ben nog bezig met mijn bevindingen als review uit te schrijven. In het kort. als je de moeite wil en kan nemen dan is een rugged android smartphone voor fietsnavigatie zeer geschikt.

Als software zou ik Locus Maps kiezen. Er is een gratis versie maar doe jezelf een plezier en kies de betaalde versie a 7,49 euro. Geen net niet en voldoende opties voor fietsnavigatie.
Dan heb je nog een goede gratis OSM based vector map met bijpassende layers/thema's.
Daarna is het tijd investeren in het customizen van het scherm. Want met deze app kan heel erg veel zoals jij het prettig vindt werken.

[Review] Android IP68 smartphone voor navigatie
http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=27&t=129575
Pagina: 1