Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 14:48
Beste tweakers,

Ik wil graag een beroep doen op jullie kennis en expertise met betrekking tot een NAS/media server + client ervaring. Om jullie alvast te waarschuwen, voor mij is dit plan best ambitieus en ik kan mij waarschijnlijk niet meten met jullie op gebied en ervaring van IT.

Al enige tijd heb ik een héél oude nas die het gewoon niet meer trekt en een middelmatige HTPC met ook zijn voor en tegens. Hij is traag, laadt langzaam throttled en zit met zonder download functionaliteit aan op 98%memory gebruik en idle 30% cpu load en met download functionaliteit 95-99% CPU load. Op zich niet gek het beestje heeft een 500mhz single core cpu en 256mb ddr2 geheugen. Jup TyraNASsaurus Rex! De HTPC mjah, die is 4-5 jaar oud en ik stoor me mateloos aan dat grote bakbeest.

Nu heb ik gekeken naar enkele configuraties op internet maar 12 mensen 13 meningen. Daarnaast weet ik ook niet precies waar ik alles zoeken moet. Ondanks dat ik absoluut geen ervaring heb met Linux of BSD wil ik graag zelf een NAS bouwen omdat ik een voorgebouwde NAS met een i3 cpu té duur vind. Ik weiger om € 1.000+ uit te geven voor een vlotte NAS (2000++ Passmark score) en daarnaast ook nog eens 300-400 voor een HTPC terwijl ik voor dat geld ook wat 'beters' of snellers kan bouwen wat ook nog wat esthetischer is en kan transcoden. Ik wil de NAS gebruiken voornamelijk als media server opslag iTunes en films/series en die te streamen naar een client.

Daarnaast dient de NAS als opslag voor persoonlijke dingen zoals foto's, filmpjes, administratie, apple (desktop/ipad/iphone) back up (time machine), mail archief en overige bestanden die niet kwijt mogen raken. Daarnaast wil ik gewoon op elk apparaat kunnen streamen; ipad, smart tv, iphone terwijl ik ook een download uitvoer of iets dergelijks. Later nog uit te breiden met mijn eigen mail server. Betrouwbaarheid + lage failrate is wel van belang.

Omdat ik heb gelezen over Plex Media Server en Emby dat deze vrij CPU intensief zijn, zit ik te denken aan de volgende configuratie inclusief 6 3TB HDD's van WD of HGST maar die heb ik niet gelinkt.

Case: Fractal Design Node 304
CPU: Intel Xeon E3-1225 v5 (Plex / Emby schijnen dol te zijn op hoge klokfrequenties met transcoden) heeft QuickSync aan boord + ECC ondersteuning.
Mobo: Asus P10S-I (ECC geheugen + 6x SATA precies genoeg voor wat er ook in de kast past.
Mem: Crucial DDR4 ECC (32GB) FreeNAS is hongerig voor geheugen en aangezien het moederbord slechts twee sloten heeft wordt een eventuele upgrade later duurder dan nu 90 euro extra uit te geven.
Boot: Samsung 850 EVO m2 hier komt het OS op te staan dus geen losse USB dongels en stickies.
HDD: 6x 3TB NAS hdd.
Voeding: Fractal Design Edison 450 Watt (gold standard) was geen 300 watt gold standard modulair van Fractal en gold standard voor een server die 24/7 aanstaat lijkt me wel belangrijk en de voeding heeft standaard 6x SATA aansluiting geen geëtter met verloopstekkers of y splitters.

Alle hardware bij elkaar kost op dit moment in de pricewatch 800 euro vergeleken met een QNAP TVS-671-I3-4G á 1.130 euro. Beide gaan ruim over de 2000 passmark score heen (wat Plex/Emby adviseren) voor 1 1080p stream, waarschijnlijk over 2-3 jaar wanneer 4k meer genesteld is zul je 5000-6000 passmark nodig hebben?

Reden voor ECC is dat ik 1x een aanzienlijke hoeveelheid data ben verloren (gelukkig had ik een tweede back up) door waarschijnlijk een schrijffout en die paar tientjes 'verzekering' heb ik er graag voor over. Ik kan mijn reizen niet meer over doen.

Als client in de woonkamer wilde ik de Apple TV 4 gebruiken. Het geld dat ik hiermee bespaar t.o.v. een Mac Mini + SSD komt ten gunste aan de uitgaven voor de server. Daarnaast is het vervangen van een goedkopere client makkelijker wanneer er bijvoorbeeld een uitkomt die 4k HDR kan afspelen.

Nu zit ik met een aantal vragen:
1) Is FreeNAS enigszins toegankelijk voor een persoon die geen verstand heeft van Linux/*NIX systemen?
2) Is dit systeem overkill voor wat ik wil? Ik wil graag dat het minimaal 7 jaar mee gaat (zoals mijn NAS dus) max 10.
2) Kan dit systeem streamen naar elke kamer zonder (veel) kwaliteitsverlies of zonder minuten lang te bufferen?
3) Is er betere software/hardware op de markt voor een niet IT pro wat voor hetzelfde geld een gelijkwaardige prestatie levert?
4) Indien dit de juiste hardware set up is voor wat ik wil welke software set up moet ik aanhouden? Plex (high cpu load) Emby (schijnt hardware encoding te ondersteunen).
5) Hoe verhoudt het stroom gebruik idle zich van de Xeon vs. een low TDP cpu? Ik heb gelezen dat zowel een Xeon als een G4400, C2570 of J1900 ongeveer evenveel watts verstoken als ze idle zijn. Klopt dit?
6) Ben ik nog iets vergeten voor dit project?! Twee of meer weten vaak meer dan één.

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie meningen.