Inductiekookplaat boven oven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-06 23:06
Ik ben bezig een keukentje samen te stellen voor een huurappartement.

Qua ruimte en prijs zou het mooi zijn als ik een oven (met magnetronfunctie) kan plaatsen onder een inductiekookplaat, maar ik vraag me af of geen problemen oplevert met de warmteafvoer. Ik heb begrepen dat het in elk geval in principe wel kan, maar met betrekking tot de tijd dat een en ander zou blijven functioneren, durfde niemand me een duidelijk antwoord te geven.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen dan wel anderszins ter zake kundigen die me wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen?

Onderweg naar Tertius

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wij hebben inductieplaat boven (normale electrische) oven. Ikea spul. Gaat prima. Je krijgt bij de inductieplaat een isolatielaag. Sowieso heeft de inductieplaat zelf actieve koeling, fannetje dat aan gaat als het heet wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcht
Ah, thanks!
Hoe lang heb je die combinatie al werkend staan? En hoe groot is de afstand tussen oven en kookplaat?

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swift92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05-2023
Mijn ouders hebben ook een inductieplaat boven de oven (ook met magnetronfunctie). Al meer dan 10 jaar. Hoeveel ruimte er tussen zit zou ik nu even niet weten. Misschien kan ik het vanavond even opmeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Swift92 op 25-09-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:56
Een oven zuigt doorgaans onverwarmde lucht van achteren aan en blaast een beetje warme lucht aan de voorkant eruit. Bij mij blaast het aan de voorkant door een spleet tussen het bedieningspanneel boven en de glazen deur daaronder. Rondom de behuizing wordt het niet heet, kan ook niet want de meeste ovens worden in een houten frame gemonteerd. Mijn inductieplaat zit ook boven de oven en dat geeft geen probleem.
Misschien dat een oven in stand pyrolyse (reiniging met extra hete lucht) wel wat warmer wordt maar dan ben je aan het schoonmaken en niet aan het koken. Bovendien hebben niet alle ovens dat, die van mij iig niet.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcht
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Bedenk wel dat de dikte van het werkblad ook uitmaakt hoeveel afstand er is tussen kookplaat en oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is toch een doodnormale opstelling, een kookplaat boven een oven. Dat ze niet willen aangeven wat de levensduur is staat wellicht compleet los van de opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcht
Ik denk inderdaad dat die afstand 'redelijk' moet zijn, maar met een of andere afscherming tussen beide apparaten plus ventilatie-openingen zal het verder geen probleem zijn.
@Aikon: er zit wel een groot verschil tussen een gaskookplaat een inductiekookplaat. De koelventilator(en) op de laatste hebben niet zozeer de functie de kookplaat te koelen, maar de elektronica en de spoelen die voor verhitting van de (inhoud van de) pan zorgen. Al met al kwetsbaarder onderdelen dan die van een gaskookplaat.

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uiteraard, maar een oven heeft een dermate afscherming dat je vrijwel alles er naast kan plaatsen. Daarbij heeft een inductieplaat een dermate tolerantie dat die onder vrijwel elke omstandigheid veilig moet kunnen werken. Neem daarbij dat TS een doodnormale opstelling beschrijft en je weet dat er geen problemen zijn te verwachten, tenzij crap-apparatuur.
Pagina: 1