Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC controle/suggesties

Pagina: 1
Acties:

• no0bstar
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07-2023
Dag Tweakers! Ik heb mij dit weekend gestort op het samenstellen van een nieuwe gaming PC en ben benieuwd naar jullie suggesties/meningen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1Gigabyte GA-Z170X-Ultra Gaming€ 152,90€ 152,90
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 719,-€ 719,-
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 161,99€ 161,99
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 39,75€ 39,75
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 55,50€ 55,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16W€ 97,-€ 97,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.572,09

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en in de toekomst overklokken al dan niet met behulp van waterkoeling.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget heb ik vooraf niet vastgesteld. Belangrijker vindt ik dat ik per onderdeel tevreden ben met de mogelijkheden/prestaties en niet teveel betaal voor overbodige luxes. De 1500 euro waar ik op uit gekomen ben zit speling in als het nodig is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, zie hieronder. De Asus ROG Swift PG278Q heb ik onlangs goedkoop kunnen bemachtigen, de voeding is ong 6 jaar oud (1100 watt is en was overkill maar ik zie geen reden waarom ik een nieuwe zou moeten kopen?) en de SSD is 4 jaar oud.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green HDD, 4TB€ 155,-€ 155,-
1Asus ROG Swift PG278Q Zwart€ 659,-€ 659,-
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 247,99€ 247,99
1Nexus RX-1.1K GOLD (1100 Watt)€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,99

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekozen voor de GTX 1080 om het maximale aantal FPS uit mijn 144hz 1440p scherm te kunnen halen en om redelijk future-proof te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, wel moet het van goede kwaliteit zijn. Overigens heb ik wel gelet op kleurenschema zwart/wit/grijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik was origineel van plan om een waterkoeling systeem te bouwen maar heb nu besloten om het eerst met luchtkoeling te doen en evt. in de toekomst mij hierin te verdiepen

Ga je overklokken?
Net als waterkoeling wil ik hier mee gaan beginnen.

Wat verwacht je van ons?
Zie ik iets over het hoofd qua samenstelling, zijn er betere keuze's beschikbaar? Waar ik het meest over twijfel is het moederbord gezien ik niet weet of deze genoeg mogelijkheden biedt voor overklokken en waterkoeling. De GTX 1080 die ik genomen heb is niet de duurste omdat ik ook evt. van plan ben hier een waterkoeling blok op te zetten. Is het tevens verstandig een voeding van 6 jaar oud te gebruiken?

Alle suggesties zijn welkom!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een i7 is in de regel nutteloos omdat er nog geen games zijn die goed gebruik maken van 8 threads.
Een i5 6600K is prima voor gamen en overklokken.

Daar mag als sidenote wel bij gezet worden dat Vulkan en DX12 de mogelijkheid wel moeten gaan bieden om goed gebruik te maken van meer dan 4 cores/threads, maar dat het in de praktijk nog niet altijd goed werkt en er momenteel uberhaupt minder dan 10 games beschikbaar zijn die het volledig implementeren.
DX12/Vulkan is dus geen garantie dat een i7 goed benut gaat worden.

Wat betreft de voeding, sja, ik recycle nog wel eens m'n oude voeding.
Echter schijnen oudere voedingen niet goed overweg te kunnen met de C6/C7 states van Skylake. Dus in dat opzicht is het wel te adviseren om een andere voeding te kopen.
Daarbij slijten voedingen en worden ze minder stabiel na verloop van tijd. Dus het kan geen kwaad om die te vervangen.

Wat betreft de SSD, dat is als ik het goed heb nog een SATA2 model. Dus die haalt niet meer dan 300MB/sec. Dat zou een potentieel upgradepuntje kunnen zijn. Aan de andere kant, SSD's trekken hun snelheid voor het grootste deel uit de lage accesstime (gemiddeld 1/150ste van een HDD), dus of je daar wat van gaat merken als je b.v. upgrade naar een 850... sja, dat is discutabel.
Ik zou in ieder geval even die SSD checken met HDD Guardian. Die tool kan je vertellen hoeveel van z'n theoretische levensduur nog over is. Ik denk dat dat een interessantere metric is om te meten of je een andere moet gaan kopen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Net lijstje, erg goede koeler.

De voeding is van dermate kwaliteit dat deze nog wel 6 jaar mee kan. Enig nadeel is de enkele 12v lijn. Deze is met bijna 1000w wel erg hoog zodat een eventuele kortsluiting niet als zodanig door de voeding opgemerkt wordt met doorgebrande onderdelen als gevolg.

• no0bstar
Bedankt voor jullie reactie McKaamos en ACB2401.

Ik begrijp dat momenteel de i5 6600k niet onderdoet aan de i7 6700k voor gaming maar ik ben van plan 5+ jaar te doen met deze setup en hoop tegen die tijd dat er wel voordeel uit de i7 6700k te halen valt. Het is een risico van 100 euro die ik hierin wel wil nemen.

Ik heb via HDD guardian een extended self-test gedaan en voor zover ik begrijp is er niets bijzonders aan de hand met de SSD. De theoretische levensduur wordt niet aangegeven.

Met oog op veiligheid twijfel ik nu of ik een nieuw voeding moet aanschaffen of niet, ik neem aan dat overklokken een verhoogd risico geeft op kortsluitingen? Ik heb mij nog niet verdiept in hoeveel watt ik nodig zou hebben ook gezien ik het mogelijk wil uitbreiden met een waterkoeling systeem. Dit zal ik dan nog even moet uitzoeken, wellicht hebben jullie tips hiervoor?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je voeding heeft 4 12V rails. Dus een kortsluiting zal nog steeds gedetecteerd worden. Overigens zou ik me meer zorgen maken over waterkoeling als mogelijke oorzaak van een kortsluiting als overklokken.

IIG, dat is wat ik vind, waar lees jij de enkele rail ACB? Ik zie hier 4 rails: http://www.tweaktown.com/...r_power_supply/index.html

Verwijderd

Overklokken geeft geen verhoogd risico op kortsluiting.
Een goede vervangende voeding is de pricewatch: Corsair RM550x. De Nexus zou je kunnen verkopen op v&a https://tweakers.net/categorie/664/voedingen/aanbod/. Een tientje of 8 zou die nog wel op kunnen brengen zodat een nieuwe voeding je niet heel veel zal kosten.
Sissors schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:21:
Je voeding heeft 4 12V rails. Dus een kortsluiting zal nog steeds gedetecteerd worden. Overigens zou ik me meer zorgen maken over waterkoeling als mogelijke oorzaak van een kortsluiting als overklokken.

IIG, dat is wat ik vind, waar lees jij de enkele rail ACB? Ik zie hier 4 rails: http://www.tweaktown.com/...r_power_supply/index.html
Vreemde sticker, http://www.pureoverclock.com/Review-detail/nexus-rx-1100w/2/ komt geloofwaardiger over. Wordt ook als single-rail vermeld in de review.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2016 19:31 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt gelijk denk ik, bij plaatjes van de voeding zie ik op de voeding sticker zelf ook een enkele rail zitten. TS kan even zelf checken, maar ik vermoed inderdaad dan single rail.

• no0bstar
Het is inderdaad maar een enkele rail.

Ik ben uitgekomen op:
Corsair RM650x€ 104,35

Deze geeft mij genoeg ruimte voor een waterkoeling set en overklokken lijkt mij. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

Dat doet de 550w ook al. Waarom geld uitgeven aan nutteloos vermogen ook al is het maar €10,-.

• no0bstar
Ik heb net een beetje gespeeld in http://outervision.com/power-supply-calculator en 550 watt lijkt net iets te weinig, vooral wanneer ik een aantal opties gebruik zoals overklokken van CPU en GPU en gebruik van waterkoeling. Maar misschien doe ik iets verkeerd...

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-11 21:52
Je kunt beter een Fury X nemen en geld overhouden om een Freesync scherm te kopen(misschien je oude scherm verkopen). Bied je een veel vloeiender game ervaring dan een 1080 zonder een G-sync scherm.

pricewatch: Club 3D Radeon R9 Fury X

pricewatch: Acer XG270HU Rood, Zwart

Freesync wordt hieronder uitgelegd.

YouTube: AMD Simplified: AMD FreeSync™ Technology

http://www.digitaltrends.com/computing/amd-freesync-rates/

Verwijderd

PSU calculator zijn niets waard. Je kunt beter naar het praktijkverbruik kijken. In https://nl.hardware.info/...rix-oc-8gb/testresultaten zie ik dat er iets meer dan 300w verbruikt wordt en dat is met een watergekoelde overklokte Haswell-E die een veel hoger verbruik heeft dan een Skylake i7K. Doe er een overkok van de videokaart bij en je blijft ruim onder de 400w. 550w is daarom meer dan genoeg. Ook bij een belasting van 400w is de RM550x nog steeds heel erg stil.
Pagina: 1