Provider brengt het bellen van 112 in rekening in Luxemburg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 08:55
Ik heb een tijdje 112 moeten bellen in Luxemburg. Echter heb ik hier een rekening ontvangen van €3 voor de 2 minuten die ik gebeld heb.
Ook ben ik nog gefactureerd voor een paar centen omdat de 112 mij heeft teruggebeld.
Vreemd natuurlijk, ik kan op het internet eigenlijk helemaal niks vinden van mensen die ooit een rekening van hun provider hebben gekregen voor het 112 bellen. (en het gebeld worden door de 112)

Uit rijksoverheid.nl blijkt dat 112 gratis is in alle EU landen:
Bel 112 voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp: brandweer, politie of ambulance. Dit gratis Europees noodnummer belt u in alle landen van de Europese Unie (EU).
Wat ik mij afvraag, wat voor juridische basis heeft het gratis 112 bellen eigenlijk? Is het een koninklijk besluit, een wet of staat het ergens in een Europees verordening dat 112 bellen in alle EU landen gratis is?

Dit vanwege mijn nieuwsgierig en het onvermogen van mijn provider om blijkbaar mij gelijk te geven, ze gaan niet in op de zaak en hadden elke keer toegezegd om er naar te kijken.

Verder staat er in mijn factuur 112 met nog een aantal cijfers erachter, terwijl dit niet blijkt uit mijn telefoon. Kan het zijn dat ik ben overgeschakeld naar een lokaal telefoonnummer door het bellen van 112?

Op het einde weet ik dat het een paar euro is, maar ik vind het opmerkelijk dat zover ik weet en gezocht heb niks kan vinden wat een vergelijkbare zaak oplevert en dat de provider geen thuis geeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:01
Ehh, welke provider?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:42
Toch vreemd dat die provider geen thuis geeft. Want het lijkt mij dat prepaid bellers nu dus bijna geen 112 kunnen bellen. Tenzij ze genoeg tegoed hebben. Lijkt me geen wenselijke situatie.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Die paar cent voor teruggebeld worden is waarschijnlijk je reguliere "gebeld worden in het buitenland". 112 bellen in het buitenland zou inderdaad wel gratis moeten zijn. Vreemd dat dat aan je gefactureerd wordt. Voor mij klinkt dat als een gevalletje billing systeem niet helemaal goed ingesteld - en omdat er een paar cijfers achter de 112 zijn is het wel plausibel dat de terifering niet helemaal klopt.
Als je een dispuut over je factuur zou openen krijg je die € 3,- waarschijnlijk wel gecrediteerd, maar dat moet je bij je eigen provider doen - daar betaal je aan en die moeten weer een dispuut bij de luxemburgse provider openen.

Sowieso zal er om zo'n bedrag niet heel veel moeite gedaan worden, maar dat werkt uiteraard beide kanten op. Wellicht ook niet de moeite om meer tijd dan een telefoontje en/of mailtje aan te besteden, maar het kan uit principe zijn.

Bron: ik werk bij een software bedrijf dat billing en bill presentment software schrijft voor telecom providers (zakelijke markt). Dit is naar mijn ervaring echt aan de orde van de dag. Soms kom je bij nadere analyse van factuurinformatie heel vreemde zaken tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakMDS op 25-09-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
Het was Youfone.
SndBastard schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:29:
Die paar cent voor teruggebeld worden is waarschijnlijk je reguliere "gebeld worden in het buitenland". 112 bellen in het buitenland zou inderdaad wel gratis moeten zijn. Vreemd dat dat aan je gefactureerd wordt. Voor mij klinkt dat als een gevalletje billing systeem niet helemaal goed ingesteld - en omdat er een paar cijfers achter de 112 zijn is het wel plausibel dat de terifering niet helemaal klopt.
Als je een dispuut over je factuur zou openen krijg je die € 3,- waarschijnlijk wel gecrediteerd, maar dat moet je bij je eigen provider doen - daar betaal je aan en die moeten weer een dispuut bij de luxemburgse provider openen.

Sowieso zal er om zo'n bedrag niet heel veel moeite gedaan worden, maar dat werkt uiteraard beide kanten op. Wellicht ook niet de moeite om meer tijd dan een telefoontje en/of mailtje aan te besteden, maar het kan uit principe zijn.

Bron: ik werk bij een software bedrijf dat billing en bill presentment software schrijft voor telecom providers (zakelijke markt). Dit is naar mijn ervaring echt aan de orde van de dag. Soms kom je bij nadere analyse van factuurinformatie heel vreemde zaken tegen.
Ah dank je wel voor je uitgebreide bericht. Als ik iets van dat nummer opzoek probeer op te zoeken, het was namelijk 11209020531, daar kan ik niks van vinden.

Echter heeft Youfone nu wel inhoudelijk gereageerd dat ik volgens de registratie niet met 112 heb gebeld. Dit raakt echt nog kant en wal vanwege meerdere redenen:
*112 is een beschermd nummer, een telefoonnummer kan niet zomaar met 112 beginnen. Dit lijkt mij ook in Luxemburg het geval.
*In de factuur staat verder dat ik vanuit de EU heb gebeld naar de rest van de wereld met dat nummer. Er staat letterlijk dit: Bellen vanuit de EU naar de Rest van de Wereld. Landcode waar ik naartoe heb gebeld is LU (Luxemburg). Dus niet buiten de EU?

Daarna nog even discussie gehad aan telefoon en dan blijkt dat ik waarschijnlijk ben doorgeschakeld naar een lokaal nummer of iets dergelijks. Maar het komt erop neer dat het mijn probleem is,volgens de klantenservice. Verder gooide Youfone het ineens op een andere kaart, ik zou niet naar 112 hebben gebeld. Of het zou een broek zak gesprek zijn, etc. Vreemde actie, want ik heb wel degelijk aangegeven dat ik zelf gewoon 112 zelf heb gebeld. En dat heb ik ook.

Verder is 112 is gewoon gratis, zelfs al word je doorgeschakeld? Ik had niet moeten denken wat er gebeurd was als ik prepaid had. Dan wordt je doorgeschakeld naar een lokaal nummer in het buitenland en als je dan niet genoeg saldo hebt omdat het een dure betaalde service nummer in de Europese Unie kan je niet de hulpdiensten niet bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:49
Als je er een principekwestie van wil maken kun je een klacht indienen bij de geschillencommisie (kost je €50 maar dat krijg je terug als in het gelijk wordt gesteld). Uitspraken zijn bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 17:41
Een nummer kan prima met +112XXXX beginnen, +1 is namelijk Amerika. Dat kan ook verklaren waarom ze denken dat je naar buiten Europa hebt gebeld.

Dit kan natuurlijk verkeerd zijn doorgegeven aan de provider vanuit Luxemburg maar ik zou voor de zekerheid wel even in de geschiedenis van de gesprekken kijken of je inderdaad dat nummer niet per ongeluk hebt gebeld.

Ik vermoed zelf dat je 112 hebt gebeld en dat die je hebben doorgeschakeld naar 09020531. Maar misschien heb je zelf per ongeluk op terugbellen gedrukt en heeft jou telefoon er toen +11209020531 van gemaakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dan begint het dus met 00112, want + = 00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:47
En ben je ook teruggebeld door 11209020531 of was dat 09020531? In het laatste geval zou het kunnen dat je bent doorgeschakeld toen je 112 hebt gebeld.
Wel interessant dit, want het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn wat er gebeurt als je in het buitenland naar 112 belt. Volgens mij zou je zelfs met een geblokkeerde simkaart nog 112 moeten kunnen bellen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444220

Wanneer je (in Nederland) 112 belt met je mobiel, dan wordt je verbonden met Driebergen. Vanuit daar wordt je doorgeschakeld naar de alarmcentrale die je nodig hebt,bv Maastricht.

Wellicht dat dit in Luxemburg (met uiteraard de plaatselijke steden) ook het geval is en dat die doorschakeling berekend wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 444220 op 27-09-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
hcQd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:06:
Als je er een principekwestie van wil maken kun je een klacht indienen bij de geschillencommisie (kost je €50 maar dat krijg je terug als in het gelijk wordt gesteld). Uitspraken zijn bindend.
Ja klopt het is voor mij een principie kwestie. Ik zie alleen nu wel dat als ik een prepaid klant was met geen of onvoldoende saldo dat ik waarschijnlijk niet doorgeschakeld kon worden en niet de alarmcentrale had kunnen bereiken wat ik geen fijne gedachte vind. Ik weet alleen niet hoeveel kans ik maak om de zaak te winnen, ik vind €50,- wel vrij veel waar ik niet kan inschatten of ik gelijk heb.
Anoniem: 444220 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:55:
Wanneer je (in Nederland) 112 belt met je mobiel, dan wordt je verbonden met Driebergen. Vanuit daar wordt je doorgeschakeld naar de alarmcentrale die je nodig hebt,bv Maastricht.

Wellicht dat dit in Luxemburg (met uiteraard de plaatselijke steden) ook het geval is en dat die doorschakeling berekend wordt?
Ja klopt, ik moest ook vermelden waar ik zat, ik zat wel in Luxemburg stad. Dus dat was geen kleine stad of dorp of iets dergelijks. Het duurde overigens wel 15 minuten voordat de politie en brandweer er is, vrij lang vind ik.
Ample Energy schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:36:
En ben je ook teruggebeld door 11209020531 of was dat 09020531? In het laatste geval zou het kunnen dat je bent doorgeschakeld toen je 112 hebt gebeld.
Wel interessant dit, want het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn wat er gebeurt als je in het buitenland naar 112 belt. Volgens mij zou je zelfs met een geblokkeerde simkaart nog 112 moeten kunnen bellen.
Ik ben wel teruggebeld, maar met een nummer dat ik niet op het factuur kan zien. Op mijn telefoon kan ik het nummer wel zien: +352 49 77 16 04 in Howald. Dat was toevallig de zelfde centralist die ik aan de lijn had.
kfaessen schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:17:
Een nummer kan prima met +112XXXX beginnen, +1 is namelijk Amerika. Dat kan ook verklaren waarom ze denken dat je naar buiten Europa hebt gebeld.

Dit kan natuurlijk verkeerd zijn doorgegeven aan de provider vanuit Luxemburg maar ik zou voor de zekerheid wel even in de geschiedenis van de gesprekken kijken of je inderdaad dat nummer niet per ongeluk hebt gebeld.

Ik vermoed zelf dat je 112 hebt gebeld en dat die je hebben doorgeschakeld naar 09020531. Maar misschien heb je zelf per ongeluk op terugbellen gedrukt en heeft jou telefoon er toen +11209020531 van gemaakt.
Ik heb zelf inderdaad echt 112 gebeld, ik wist zeker niet in zo'n situatie niet het lokale noodnummer. Ik heb niet op terugbellen gedrukt, ik heb 1x 112 gebeld en ben toen 1x terug gebeld door +352 49 77 16 04.

Hier nog het relevante stuk uit mijn factuur: http://imgur.com/a/Xd3Ch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:11
Ik denk dat het een omzetting is. 112 bestaat niet echt als nummer, dat kan ook niet, het is niet uniek, ieder gebied heeft een eigen 112. De telefooncentrale krijgt 112 binnen en verwijst door naar het echte telefoonnumer van de voor jou relevante meldkamer. Mogelijk is dat verwijsnummer ook in de databae er achter komen te staan en naar NL gestuurd in de grote onderlinge verrekendatabase.
In Nl is die geautomatiseers uitgelezen en vermoedelijk als bellen naar VS gefactureerd.
Met dat soort databases gaan wel meer dingen mis.
Toen ik in Rome kwam kreeg ik geregeld telefoontjes van italiaanse nummers. Volgens de reisleidster kwam dat wel valer voor, Rome had 06 als regiocode ofzoiets en de centrales schakelden dan wel eens abusieveleijk naar Nederlandse mobieltjes als die in de stad waren. Je had daar ook wel eens veel ruis op je lijn. Wonderlijk bij digitale technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:49
Schrudde schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:45:
In Nl is die geautomatiseers uitgelezen en vermoedelijk als bellen naar VS gefactureerd.
Dat zou wel heel dom zijn, het nummer is namelijk geen geldig NANP-nummer. Er is geen areacode die begint met een 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
Schrudde schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:45:
Ik denk dat het een omzetting is. 112 bestaat niet echt als nummer, dat kan ook niet, het is niet uniek, ieder gebied heeft een eigen 112. De telefooncentrale krijgt 112 binnen en verwijst door naar het echte telefoonnumer van de voor jou relevante meldkamer. Mogelijk is dat verwijsnummer ook in de databae er achter komen te staan en naar NL gestuurd in de grote onderlinge verrekendatabase.
Met dat soort databases gaan wel meer dingen mis.
Toen ik in Rome kwam kreeg ik geregeld telefoontjes van italiaanse nummers. Volgens de reisleidster kwam dat wel valer voor, Rome had 06 als regiocode ofzoiets en de centrales schakelden dan wel eens abusieveleijk naar Nederlandse mobieltjes als die in de stad waren. Je had daar ook wel eens veel ruis op je lijn. Wonderlijk bij digitale technieken.
Youfone blijft erbij dat volgens de registratie ik heb gebeld met 11209020531 en dat het daarom gefactureerd wordt. Ze factureren het als informatienummer dat ik bel vanuit het buitenland.

Hoe kan ik daartegen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Holland1994 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:16:
[...]

Youfone blijft erbij dat volgens de registratie ik heb gebeld met 11209020531 en dat het daarom gefactureerd wordt. Ze factureren het als informatienummer dat ik bel vanuit het buitenland.

Hoe kan ik daartegen op?
Overstappen naar een andere provider? Dat doe ik normaal gesproken als fouten niet gecorrigeerd worden. Zo heb ik jaren geleden ook afscheid genomen van Vodafone Teveel gedoe om een factuurtje met fouten erin.

Fouten komen overal voor. Het verschil zit hem in het rechtzetten van fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:59
Holland1994 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:16:
[...]

Hoe kan ik daartegen op?
Als het begint met 112 bel je volgens mij met 112? Wat daarna komt is toch niet relevant? Het lijkt alsof je klacht bij de verkeerde personen blijft hangen. Uit principiele overwegingen zou ik weigeren te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Holland1994 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:28:
[...]

Ja klopt het is voor mij een principie kwestie. Ik zie alleen nu wel dat als ik een prepaid klant was met geen of onvoldoende saldo dat ik waarschijnlijk niet doorgeschakeld kon worden en niet de alarmcentrale had kunnen bereiken wat ik geen fijne gedachte vind. Ik weet alleen niet hoeveel kans ik maak om de zaak te winnen, ik vind €50,- wel vrij veel waar ik niet kan inschatten of ik gelijk heb.

[...]

Ja klopt, ik moest ook vermelden waar ik zat, ik zat wel in Luxemburg stad. Dus dat was geen kleine stad of dorp of iets dergelijks. Het duurde overigens wel 15 minuten voordat de politie en brandweer er is, vrij lang vind ik.

[...]

Ik ben wel teruggebeld, maar met een nummer dat ik niet op het factuur kan zien. Op mijn telefoon kan ik het nummer wel zien: +352 49 77 16 04 in Howald. Dat was toevallig de zelfde centralist die ik aan de lijn had.

[...]

Ik heb zelf inderdaad echt 112 gebeld, ik wist zeker niet in zo'n situatie niet het lokale noodnummer. Ik heb niet op terugbellen gedrukt, ik heb 1x 112 gebeld en ben toen 1x terug gebeld door +352 49 77 16 04.

Hier nog het relevante stuk uit mijn factuur: http://imgur.com/a/Xd3Ch
Even deels terzijde: als je bv een bedrijf met gratis 0800-nr belt en die schakelen je intern/direct door naar een helpdesk in India, dan hoef jij niet voor de kosten op te draaien. Valt onder hetzelfde nummer wat je in eerste instantie draaide. Bron: navraag na eigen ervaring.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
112 verloopt via een apart kanaal en zou dus helemaal niet zichtbaar moeten zijn voor je provider. (Ook zonder simkaart kun je 112 bellen). Alleen het terugbellen zou je geld kunnen kosten (want dit gaat gewoon via je eigen nummer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

bszz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:41:
[...]

Als het begint met 112 bel je volgens mij met 112? Wat daarna komt is toch niet relevant? Het lijkt alsof je klacht bij de verkeerde personen blijft hangen. Uit principiele overwegingen zou ik weigeren te betalen.
Rekening niet betalen idd. Al brengt dat ook risico's met zich mee.

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 11-10-2016 14:33 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednasius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 03:15
Voor dit soort akkefietjes zou ik Youfone op facebook of twitter benaderen. Normaal niet zo'n fan van public shaming voor problemen die je onderling kunt oplossen, maar als je geen bevredigend antwoord krijgt omdat de verkeerde mensen binnen de organisatie je verzoek behandelen is het een krachtig middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

Sorcerer8472

Mens sana?

Een doorschakeling zou je nooit op die factuur te zien moeten krijgen, dat zit niet aan de kant van de telco die het gesprek afhandelt. Ik zou gewoon de geschillencommissie inschakelen want het zou zomaar kunnen dat bij prepaid inderdaad het gesprek was afgekapt ivm onvoldoende saldo en dat lijkt mij onacceptabel en iets waar tegen opgetreden moet worden, niet alleen voor jezelf dus.

Dit eerst via Facebook nog eens aankaarten is ook een goed idee lijkt me, voordat je naar de geschillencommissie stapt. Er zijn inderdaad zviw geen nummers die met 112 kunnen beginnen in Luxemburg en ook geen nummers die met +112 beginnen. En het zou echt heel kwalijk zijn als 112 bellen inderdaad mogelijk niet kan met prepaid! (mocht je het ooit meemaken, trek je simkaart eruit en probeer opnieuw!) Dreigen met de geschillencommissie kan trouwens ook helpen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor zover ik weet is 112 alleen gratis als je je simkaart verwijdert. Ik heb 112 wel degelijk op facturen teruggezien (zowel T-Mobile, Libertel en PTT) en het was niet gratis.

Vandaar dat ik bij spoed alleen bel met 0900-TUIG voor geweldszaken of 0800-8002 voor rijksweggerelateerde zaken. Dan is het tarief in ieder geval duidelijk.

Tip: 911 is wel gratis en is in Europa een alias van 112.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 11-10-2016 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:14
Trommelrem schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:15:
Voor zover ik weet is 112 alleen gratis als je je simkaart verwijdert. Ik heb 112 wel degelijk op facturen teruggezien (zowel T-Mobile, Libertel en PTT) en het was niet gratis.

Vandaar dat ik bij spoed alleen bel met 0900-TUIG voor geweldszaken of 0800-8002 voor rijksweggerelateerde zaken. Dan is het tarief in ieder geval duidelijk.

Tip: 911 is wel gratis en is in Europa een alias van 112.
112 is altijd gratis, als je de website van de Rijksoverheid moet geloven:
In de wet staat niets voor noodhulpverlening via internet of een app. Wel voor bellen met 112. In de Telecomwet staat onder meer het volgende:

- Iemand die 112 belt, krijgt voorrang op gewone bellers.
- Bellen met 112 is gratis.
- Een 112-oproep kan gebruik maken van elk beschikbaar netwerk, niet alleen van het netwerk van uw eigen provider.
Maar waarom bel je dan 0900-TUIG. Kost namelijk geld:

Wat kost een gesprek via 0900-8844?
Voor een gesprek via 0900-8844 betaalt u 2,8 cent per minuut, met een starttarief van 9,51 cent, plus uw gebruikelijke belkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Exact. Het tarief van 0900-TUIG komt overeen met het geadverteerde tarief.
Het tarief van 112 komt niet overeen met het geadverteerde tarief.

Bovendien kom je 's avonds in veel politieregio's toch bij dezelfde telefonisten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
bszz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:41:
[...]

Het probleem is dat het gehele bedrag van het factuur wordt afgeschreven, ook de kosten die daadwerkelijk kloppen, ik kan alleen de incasso nog tegenhouden. Maar dat doet meer kwaad dan goed vrees ik.
Rednasius schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:09:
Voor dit soort akkefietjes zou ik Youfone op facebook of twitter benaderen. Normaal niet zo'n fan van public shaming voor problemen die je onderling kunt oplossen, maar als je geen bevredigend antwoord krijgt omdat de verkeerde mensen binnen de organisatie je verzoek behandelen is het een krachtig middel.
Ik probeer het nu via Twitter nu aan te kaarten. Best wel amuserend om te zien hoeveel man uren ze in willen steken om de 3 euro niet te betalen, terwijl ze dat wel moeten.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:38:
Een doorschakeling zou je nooit op die factuur te zien moeten krijgen, dat zit niet aan de kant van de telco die het gesprek afhandelt. Ik zou gewoon de geschillencommissie inschakelen want het zou zomaar kunnen dat bij prepaid inderdaad het gesprek was afgekapt ivm onvoldoende saldo en dat lijkt mij onacceptabel en iets waar tegen opgetreden moet worden, niet alleen voor jezelf dus.

Dit eerst via Facebook nog eens aankaarten is ook een goed idee lijkt me, voordat je naar de geschillencommissie stapt. Er zijn inderdaad zviw geen nummers die met 112 kunnen beginnen in Luxemburg en ook geen nummers die met +112 beginnen. En het zou echt heel kwalijk zijn als 112 bellen inderdaad mogelijk niet kan met prepaid! (mocht je het ooit meemaken, trek je simkaart eruit en probeer opnieuw!) Dreigen met de geschillencommissie kan trouwens ook helpen.
Ik zit wel te denken aan de geschillencommissie, alleen heb ik geen enkel zicht in wat mijn win kansen zijn. Ik vind het vrij zonde om 50 euro te verliezen en eigenlijk ook pijnlijk, terwijl ik wel in mijn recht sta.

Wat mij nog opviel, is dat de tijden en de gespreksduur af wijken van mijn factuur.
Volgens het factuur ben ik eerst gebeld door de 112 centrale van Howald, dat +352 nummer en daarna pas het bekende +112 nummer. Dat klopt niet.
00:56:26 ben ik gebeld door de +352, terwijl dat volgens mijn mobiel 01:04 was, met een gespreksduur van 51 seconden. Youfone houdt het op 40 seconden.

Op mijn mobiel kan ik verder niks vinden over het gebelde +112 nummer op 23 augustus, zelfs niet dat het een private number was. Terwijl ik in NL 112 had gebeld, dat wel te zien was op mijn mobiel, afgeschermd als private number. Firmware en mobiel waren het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Holland1994 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:41:
[...]

Het probleem is dat het gehele bedrag van het factuur wordt afgeschreven, ook de kosten die daadwerkelijk kloppen, ik kan alleen de incasso nog tegenhouden. Maar dat doet meer kwaad dan goed vrees ik.
[...]
Snap ik wel maar als een rekening niet klopt, waarom zou je 'm dan betalen , ook al klopt een deel wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
112 is gratis in heel Europa, zie de universeledienstrichtlijn:
Member States shall ensure that all end-users of the service
referred to in paragraph 2, including users of public pay telephones,
are able to call the emergency services free of charge and without
having to use any means of payment, by using the single European
emergency call number ‘112’ and any national emergency call
number specified by Member States.
In Nederland is dit geregeld in art. 7.7 Tw:
Aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken die worden gebruikt om uitgaande gesprekken naar een nummer in het nummerplan aan te bieden, openbare betaaltelefoons en openbare telefoondiensten stellen het gebruik van alarmnummers kosteloos en zonder toegangsbelemmeringen ter beschikking aan alle gebruikers van hun dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

Trommelrem schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:15:
0900-8844 is toch juist niet voor spoedgevallen? In dat geval zou je 112 moeten bellen, zover ik weet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Compizfox schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:31:
[...]

0900-8844 is toch juist niet voor spoedgevallen? In dat geval zou je 112 moeten bellen, zover ik weet.
This. 8844 is voor de kleinere noden die niet direct levensbedreigend zijn.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Compizfox schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:31:
[...]

In de meeste regio's en buiten reguliere kantoortijden kom je gewoon bij dezelfde centrale uit als die van 112 en 911.
GlowMouse schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:56:
112 is gratis in heel Europa, zie de universeledienstrichtlijn:

[...]

In Nederland is dit geregeld in art. 7.7 Tw:

[...]
Ik snap dat het op papier gratis is, alleen op de digitale factuur is het niet gratis. Daarom bel ik al jaren alleen 0900-TUIG, zodat ik zeker weet welk tarief ik betaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

[...]

[...]

Ik probeer het nu via Twitter nu aan te kaarten. Best wel amuserend om te zien hoeveel man uren ze in willen steken om de 3 euro niet te betalen, terwijl ze dat wel moeten.

[...]

Ik zit wel te denken aan de geschillencommissie, alleen heb ik geen enkel zicht in wat mijn win kansen zijn. Ik vind het vrij zonde om 50 euro te verliezen en eigenlijk ook pijnlijk, terwijl ik wel in mijn recht sta.

Wat mij nog opviel, is dat de tijden en de gespreksduur af wijken van mijn factuur.
Volgens het factuur ben ik eerst gebeld door de 112 centrale van Howald, dat +352 nummer en daarna pas het bekende +112 nummer. Dat klopt niet.
00:56:26 ben ik gebeld door de +352, terwijl dat volgens mijn mobiel 01:04 was, met een gespreksduur van 51 seconden. Youfone houdt het op 40 seconden.

Op mijn mobiel kan ik verder niks vinden over het gebelde +112 nummer op 23 augustus, zelfs niet dat het een private number was. Terwijl ik in NL 112 had gebeld, dat wel te zien was op mijn mobiel, afgeschermd als private number. Firmware en mobiel waren het zelfde.
Probeer dit eens:
http://ec.europa.eu/consu...ress/ecc-net/index_en.htm

Die hebben mij ook goed geholpen toen ik een conflict had met DB. Daar hebben ze trouwens heel wat manuren ingestoken voor €63 8)7 .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51

Croga

The Unreasonable Man

Trommelrem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:09:
Ik snap dat het op papier gratis is, alleen op de digitale factuur is het niet gratis. Daarom bel ik al jaren alleen 0900-TUIG, zodat ik zeker weet welk tarief ik betaal :)
Mooi.
Zo lang je je zorgen maakt over het tarief ben je bij 112 ook verkeerd. 112 is voor spoedeisende hulp. Neem van mij aan (ik zeg dit uit ervaring helaas), als het écht spoedeisend is, is het tarief helemaal niet meer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Croga schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:49:
[...]

Mooi.
Zo lang je je zorgen maakt over het tarief ben je bij 112 ook verkeerd. 112 is voor spoedeisende hulp. Neem van mij aan (ik zeg dit uit ervaring helaas), als het écht spoedeisend is, is het tarief helemaal niet meer interessant.
Nee, ik maak mij zorgen over de spoed. Bij 0900-TUIG kom je sneller bij een persoon dan bij 112, omdat je bij 112 eerst moet aangeven of je de politie, brandweer of ambulance moet hebben en bij de keuze politie kom je by default in Driebergen. Bij 0900-TUIG kom je direct bij een gekozen politieregio terecht. Helaas genoeg ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 12-10-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51

Croga

The Unreasonable Man

Trommelrem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:59:Nee, ik maak mij zorgen over de spoed. Bij 0900-TUIG kom je sneller bij een persoon dan bij 112, omdat je bij 112 eerst moet aangeven of je de politie, brandweer of ambulance moet hebben en bij de keuze politie kom je by default in Driebergen. Bij 0900-TUIG kom je direct bij een gekozen politieregio terecht. Helaas genoeg ervaring mee.
Dat is niet de ervaring die ik heb..... We kregen bij 112 inderdaad die vraag, hebben meteen gemeld "Weet ik niet, we hebben een <insert spoedgeval>" en meer was er niet nodig. De centralist heeft meteen een dispatch opdracht gegeven. Pas daarna zijn de details besproken.

De centralist had dus duidelijk toegang tot alle gegevens die aan ons telefoonnummer vast zaten én toegang tot het dispatch systeem van alle drie de diensten. Niks geen vertraging, niks geen driebergen, gewoon binnen 10 seconden een dispatch opdracht naar de juiste diensten.

[ Voor 16% gewijzigd door Croga op 12-10-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

[...]

[...]

Winkansen lijken mij zeer hoog, waarschijnlijk haakt Youfone al af voor de zaak trouwens. Tijden op facturen kunnen inderdaad afwijken bij brakke facturatiesystemen, ook ervaring mee (niet recent trouwens).

Verder vermoed ik dat je hoe dan ook wel moet betalen voor het ontvangen gesprek (die paar cent dus), maar zeker niet voor het gesprek naar 112. En inderdaad, het gaat niet om 3 euro maar om het principe en wat mij betreft vooral het feit dat het idd zomaar zou kunnen dat in bepaalde gevallen gesprekken naar 112 geblokkeerd of afgekapt kunnen worden door het facturatiesysteem (ook al zou het lokale netwerk dit nooit mogen toestaan trouwens, maar het scenario zou volledig uitgesloten moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holland1994
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:45:
[...]

Winkansen lijken mij zeer hoog, waarschijnlijk haakt Youfone al af voor de zaak trouwens. Tijden op facturen kunnen inderdaad afwijken bij brakke facturatiesystemen, ook ervaring mee (niet recent trouwens).

Verder vermoed ik dat je hoe dan ook wel moet betalen voor het ontvangen gesprek (die paar cent dus), maar zeker niet voor het gesprek naar 112. En inderdaad, het gaat niet om 3 euro maar om het principe en wat mij betreft vooral het feit dat het idd zomaar zou kunnen dat in bepaalde gevallen gesprekken naar 112 geblokkeerd of afgekapt kunnen worden door het facturatiesysteem (ook al zou het lokale netwerk dit nooit mogen toestaan trouwens, maar het scenario zou volledig uitgesloten moeten worden).
Ik heb net weer een e-mail terug gehad, namelijk dat we op een punt belanden waar de twee partijen niet naartoe willen. Ze willen het daarom crediteren. Ze blijven echter bij hun standpunt, volgens de specificaties heb ik niet enkel naar 112 gebeld. Ik weet niet wat ze met "enkel" met willen aangeven.
Nu lijkt het net alsof zij een super redelijk bedrijf zijn wat het uit coulance vergoed, terwijl ze overduidelijk fout zitten en geen zin hebben om een geschillencommissie achter hun broek aan te krijgen voor €3.

Feit blijft, dat als je je bel plafond hebt aanstaan bij Youfone, (Youfone heeft geen prepaid), dat je dan niet meer de hulpdiensten kan bereiken wanneer het fout gaat.

Ik kan nu niet meer naar de geschillencommissie als ze bereid zijn het bedrag te willen retourneren. Ik wil wel dit ergens kunnen melden zodat hier naar gekeken wordt en dat het nooit voor kan komen dat iemand zonder prepaid bel te goed of of iets dergelijks niet 112 (in het buitenland) kan bereiken.
Weet iemand waar ik het kan melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Holland1994 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:13:
[...]

Ik heb net weer een e-mail terug gehad, namelijk dat we op een punt belanden waar de twee partijen niet naartoe willen. Ze willen het daarom crediteren. Ze blijven echter bij hun standpunt, volgens de specificaties heb ik niet enkel naar 112 gebeld. Ik weet niet wat ze met "enkel" met willen aangeven.
Nu lijkt het net alsof zij een super redelijk bedrijf zijn wat het uit coulance vergoed, terwijl ze overduidelijk fout zitten en geen zin hebben om een geschillencommissie achter hun broek aan te krijgen voor €3.

Feit blijft, dat als je je bel plafond hebt aanstaan bij Youfone, (Youfone heeft geen prepaid), dat je dan niet meer de hulpdiensten kan bereiken wanneer het fout gaat.

Ik kan nu niet meer naar de geschillencommissie als ze bereid zijn het bedrag te willen retourneren. Ik wil wel dit ergens kunnen melden zodat hier naar gekeken wordt en dat het nooit voor kan komen dat iemand zonder prepaid bel te goed of of iets dergelijks niet 112 (in het buitenland) kan bereiken.
Het is een aanname dat je niet meer 112 kan bellen zonder beltegoed. Of dat werkelijk zo is weet je niet en is voor jou lastig uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:20
bszz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:18:
[...]

Het is een aanname dat je niet meer 112 kan bellen zonder beltegoed. Of dat werkelijk zo is weet je niet en is voor jou lastig uit te zoeken.
Inderdaad een aanname. Sterker nog, ik denk dat het wel werkt. Ik geloof dat er voor een call wordt gekeken of je mag bellen (afhankelijk van beltegoed, kosten nummer etc...) en daadwerkelijke verwerking van de call (kosten) achteraf plaatsvindt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Zelfs zonder simkaart kun je naar 112 bellen.
De provider lult uit zijn nek wanneer ze denken dat er kosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:20
Ik geloof best dat de provider onterecht een factuur heeft gestuurd. Billing is een apart proces en de adminsitratie rondom nummers/doorschakeling kan nogal een rommeltje zijn (mede dankzij nummerbehoud ;))

Puur gebaseerd op aannames maar het lijkt erop dat ze bij de Call Setup Request wel een check doen op het nummer (if 112 > Allow) maar bij de billing de uitzondering voor 112/doorschakeling zijn vergeten.
Maar wij weten natuurlijk niet hoe het zit, maar de aanname dat je bij billing niet kunt bellen zonder beltegoed is iets te kort door de bocht,

Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/gsmcallrouting-121125102051-phpapp02/95/gsm-call-routing-17-638.jpg?cb=1353838937

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

tlpeter schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:31:
Zelfs zonder simkaart kun je naar 112 bellen.
De provider lult uit zijn nek wanneer ze denken dat er kosten aan verbonden zijn.
Klopt inderdaad, maar als er wel een provider tussen zit én er zijn rare regels verbonden die gesprekken terminaten vanuit het home network dan is het in theorie mogelijk dat het gesprek wordt afgebroken of niet wordt toegestaan.

Zou normaalgesproken niet mogen voorkomen (zowel op het lokale netwerk als vanuit het NL netwerk), maar het lijkt me slim om echt 100% uit te sluiten dat het niet mis kan gaan.

NB: een uitgaand lokaal gesprek gaat meestal volledig via de buitenlandse (lokale) provider en dus komt dit gesprek niet in NL. Inkomende gesprekken verlopen wel meestal via de Nederlandse provider, dat je daar geblokkeerd kunt worden is dus niet te voorkomen als ze terugbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 19:26
Trommelrem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:59:
[...]

Nee, ik maak mij zorgen over de spoed. Bij 0900-TUIG kom je sneller bij een persoon dan bij 112, omdat je bij 112 eerst moet aangeven of je de politie, brandweer of ambulance moet hebben en bij de keuze politie kom je by default in Driebergen. Bij 0900-TUIG kom je direct bij een gekozen politieregio terecht. Helaas genoeg ervaring mee.
Had eens 112 gebeld omdat er een snorfietser op de snelweg reed, kreeg een standje dat daar 112 niet voor is. Moest toen dat 0900 nummer bellen, na 10 minuten in de wacht tegen schandalig tarief maar opgehangen. Recent een vergelijkbare ervaring. Dat 0900 nummer bel ik niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ok ze willen crediteren maar niet de fout toegeven. Dat is al iets. Uiteraard kan je nu weinig meer precedureel dan onder protest wel hun coulance accepteren. Naar de geschillencie gaat niet meer.

Je kan er, na creditering, natuurlijk nog wel wat instanties over mailen. De social media shaming kan ook, maar daar moet je jezelf ook prettig bij voelen.

Vind het zelf, ondanks de principekwestie, toch enigszins apart dat je je achteraf druk gaat maken om 3 euro als het om 112 ging. Ik neem tenminste aan dat het de situatie ernaar was dat 112 echt nodig was en je dan al blij bent geholpen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
e.looijenga schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Had eens 112 gebeld omdat er een snorfietser op de snelweg reed, kreeg een standje dat daar 112 niet voor is. Moest toen dat 0900 nummer bellen, na 10 minuten in de wacht tegen schandalig tarief maar opgehangen. Recent een vergelijkbare ervaring. Dat 0900 nummer bel ik niet weer.
Wat voor snelweg was het? Een provenciale weg of rijksweg?

Voor rijkswegen moet je altijd bellen met 0800-8002 (gratis).
Voor provenciale wegen moet je altijd bellen met de lokale wegbeheerder (vaak de provincie).

112 of 0900-TUIG is voor weggerelateerde zaken vaak niet van toepassing. Ook gevaarlijke situaties op de weg moeten worden gemeld aan de wegbeheerder, absoluut niet aan 112.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 12-10-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Trommelrem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:18:
[...]

Wat voor snelweg was het? Een provenciale weg of rijksweg?

Voor rijkswegen moet je altijd bellen met 0800-8002 (gratis).
Voor provenciale wegen moet je altijd bellen met de lokale wegbeheerder (vaak de provincie).
A7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
A7 is een rijksweg. Provenciale wegen hebben drie cijfers. Rijkswegen hebben een of twee cijfers. Voor de rijksweg A7 is het nummer voor gevaarlijke situaties dus 0800-8002. Dat nummer is wel gratis.

Voor provenciale wegen is het wat moeilijker, maar soms kun je worden doorverbonden door de gemeente. Bijv 14-xxx.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 12-10-2016 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Offtopic, maar als er een snorfietser op een snelweg rijdt, kan dat levensbedreigend zijn, zeker voor de berijder van die snorfietser, dan moet je toch gewoon 112 kunnen bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Quantor schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:23:
Offtopic, maar als er een snorfietser op een snelweg rijdt, kan dat levensbedreigend zijn, zeker voor de berijder van die snorfietser, dan moet je toch gewoon 112 kunnen bellen?
Dat vond ik dus ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Holland1994 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:13:
[...]

De ACM is hiervoor de aangewezen partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
e.looijenga schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Raar. Heb zelf 1x het 0900 gebeld om dat ik een mogelijk dronken bestuurder op de snelweg (A12) zag rijden. Toen ik kort mijn verhaal had uitgelegd over slingert weggedrag werd ik gelijk doorverbonden met de alarmcentrale (112) om daar opnieuw mijn verhaal te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 725495

@trommelrem

Het zou fijn zijn als je stopt met al die onzin die je verkondigt.
112 altijd gebruiken in geval van spoed, kosten wel of niet doen er niet toe.
Bij 0900-8844 kan je namelijk gewoon in een wachtrij terechtkomen en dat kan best even duren, iets wat bij 112 niet zou mogen gebeuren, en mij ook nog nooit is overkomen in tegenstelling tot 0900-8844.
Dan het verhaal van de wegbeheerder, ook dat doet er totaal niet toe. Als het gevaarlijke situaties zijn, gewoon melden aan 112. Heb dit eens gedaan bij gevaarlijke situatie op brienenoordbrug, waarbij auto op de rijbaan stond en er geen rode kruizen actief waren. Ze gingen direct zorgen dat kruizen actief zouden worden en politie ter plaatse sturen. Tevens werd ik vriendelijk bedankt voor de melding.

112 kent nagenoeg iedereen uit z'n hoofd, en bij gevaarlijke of levensbedreigende zaken is dat dan ook het nummer om te bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 725495 op 12-10-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 725495 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:50:
@trommelrem

Bij 0900-8844 kan je namelijk gewoon in een wachtrij terechtkomen en dat kan best even duren, iets wat bij 112 niet zou mogen gebeuren, en mij ook nog nooit is overkomen in tegenstelling tot 0900-8844.
Dan het verhaal van de wegbeheerder, ook dat doet er totaal niet toe. Als het gevaarlijke situaties zijn, gewoon melden aan 112. Heb dit eens gedaan bij gevaarlijke situatie op brienenoordbrug, waarbij auto op de rijbaan stond en er geen rode kruizen actief waren. Ze gingen direct zorgen dat kruizen actief zouden worden en politie ter plaatse sturen. Tevens werd ik vriendelijk bedankt voor de melding.

112 kent nagenoeg iedereen uit z'n hoofd, en bij gevaarlijke of levensbedreigende zaken is dat dan ook het nummer om te bellen.
Helaas ziet de meldkamer dat dikwijls anders. Al diverse keren meegemaakt dat een of andere doos bij 112 vervelend werd omdat dat nummer er zogenaamd niet voor bedoeld was of dat ze waardevolle tijd verspilde met gezeur en onbenullige vragen. En daarmee bedoel ik opmerkingen als "daarvoor moet u tijdens kantooruren de thuiszorg maar bellen" bij een medisch spoedgeval met een oudere en "Daarvoor zoekt u het nummer van de dichtstbijzijnde boerderij maar en anders het waterschap" bij een gevaarlijke situatie met schapen die achter een onoverzichtelijke beboste bocht op een 80 km-weg stonden. Als je 0900-8844 of de lokale ambulancedienst belt zijn ze wel meteen bereid om te helpen, maar je hebt inderdaad vaak een wachtrij en je kan het niet overal bereiken want het kost geld(en dan zul je zien dat je juist dan geen beltegoed hebt!).

De hulpdiensten moeten altijd en overal bereikbaar zijn, maar op deze manier is er nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering.

Ontopic: Goed dat je het gecrediteerd krijgt, maar desondanks zou ik dit wel even bespreken met de Autoriteit Markt en Consument.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Timmie1

Ben er dan ook heel makkelijk in als ze niks willen doen en ze me afwimpelen en zeg dat ook duidelijk: ik heb het doorgeven en mijn plicht gedaan, alles wat er hierna gebeurt is uw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Anoniem: 725495 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:50:
@trommelrem

Als je vindt dat het onzin is, waarom moet je bij gevaarlijke situaties op rijkswegen dan 0800-8002 bellen in plaats van 112?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trommelrem schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:34:
[...]

Als je vindt dat het onzin is, waarom moet je bij gevaarlijke situaties op rijkswegen dan 0800-8002 bellen in plaats van 112?
0800-8002

7 dagen per week geopend
Maandag t/m vrijdag: 07.00-20.00 uur
Zaterdag, zondag en feestdagen: 10.00-18.30 uur

Bron: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact

En de rest van de tijd mag je het uitzoeken? Gewoon 112 bellen dus in situaties waar bijvoorbeeld ongelukken kunnen ontstaan door een voertuig op de rijbaan, afgevallen lading enz.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 725495 op 12-10-2016 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik heb eerder ook 112 gebeld voor zoiets. Ook voor een dronken persoon die in de stad reed trouwens, heb toen aan het einde van het gesprek nog gevraagd of 112 voor zulke dingen bedoeld is, en ze zeiden van wel en dank voor het doen van de melding.

Vaak word je later ook nog eens teruggebeld met informatie over de afloop, is mijn ervaring. Zoals een keer toen ik een inbraak in een auto doorgaf wat in werkelijkheid iemand was die de sleutels in de auto had laten liggen. Zag toen op afstand nog dat de politie haar had geholpen met het 'openbreken' van de auto, dus was wel een beetje een goede daad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

https://www.rijksoverheid...twoord/wanneer-112-bellen
https://www.vraaghetdepol...er-mag-je-112-bellen.html

De situatie hoeft niet per se levensgevaarlijk te zijn om 112 te mogen bellen. In alle gevallen waar spoed geldt (dus ook als je iemand op heterdaad betrapt op diefstal of vandalisme of zo) mag je 112 bellen. Bij 0900-8844 kun je namelijk ook in de wachtrij komen te staan.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:45:
https://www.rijksoverheid...twoord/wanneer-112-bellen
https://www.vraaghetdepol...er-mag-je-112-bellen.html

De situatie hoeft niet per se levensgevaarlijk te zijn om 112 te mogen bellen. In alle gevallen waar spoed geldt (dus ook als je iemand op heterdaad betrapt op diefstal of vandalisme of zo) mag je 112 bellen. Bij 0900-8844 kun je namelijk ook in de wachtrij komen te staan.
De politie hier raadt zelfs af om 's nachts het 0900 nummer te bellen voor verdachte situaties, omdat we dan bij de verkeerde meldkamer binnenkomen en er dan waardevolle tijd verloren gaat met doorverbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Anoniem: 725495 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:52:
[...]

0800-8002

7 dagen per week geopend
Maandag t/m vrijdag: 07.00-20.00 uur
Zaterdag, zondag en feestdagen: 10.00-18.30 uur

Bron: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact

En de rest van de tijd mag je het uitzoeken? Gewoon 112 bellen dus in situaties waar bijvoorbeeld ongelukken kunnen ontstaan door een voertuig op de rijbaan, afgevallen lading enz.
Voor zover ik mij kan herinneren wordt er ook 's nachts opgenomen, alleen heb je dan niet het callcentermenu.

Wellicht ten overvloede, maar over de kruizen:
http://www.dumpert.nl/med...d_uit_brandende_audi.html
Op 2:20: "we zijn met rijkswaterstaat aan het bellen"

De politie kan niet zelf de rode kruizen regelen. Je kunt bij gevaarlijke situaties dus beter 0800-8002 bellen, want dan ontbreekt er een tussenstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:In welke situatie 112 gebeld moet worden en wanneer niet is hier offtopic en daar gaan we het dan ook hier niet over hebben. Vanaf nu weer ontopic verder.
Pagina: 1