Vraag

• Ruben Jb
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-02-2019
Hallo,

Ik ben zeker geen expert op het gebied van hardware/software bij computers, dus excuses voor als ik niet alles direct duidelijk hier neer plaats.

De computer van mijn moeder is al geruime tijd aan het crashen. Het maakt niet uit wat voor handeling ze uitvoert, maar op een gegeven moment gaat het beeldscherm op "No signal" en kan ze niets meer. Op dat moment reboot de pc niet, maar blijft gewoon eigenlijk hetzelfde doen (ik hoor geen veranderd geluid van de pc af komen). Ik zie dus ook geen BSOD voorkomen.

Op de vraag of eventuele media verder gaat tijdens de crash kan mn moeder niet met zekerheid een antwoord op geven, maar ze dacht van niet. Ik dacht hiermee eventueel te kunnen aantonen of het beeldscherm uitviel of juist de pc.

Kan iemand mij misschien verder helpen? Vraag mij maar wat ik jullie moet geven qua informatie, want ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik gebruik overigens Windows 10.

Alvast vriendelijk bedankt.

Alle reacties

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:01
Misschien eens starten met de hardware geven?

- Welk moederbord
- Videokaart
- CPU
- Voeding

Ook is het handig om erbij te vermelden hoe oud deze componenten zijn. Andere puntjes om alvast wat informatie over te geven de temperaturen van de componenten en wanneer de crashes voorkomen, gebeurt dit vooral onder 'zware' load of ook wanneer de computer in 'idle' staat?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

- Geheugen
- Disken etc?

In feite dus je hele setup, als je 15 harddisken aan een Sweex voeding hangt dan kan je er vanuit gaan dat het fout gaat.

• Ruben Jb
Yamotek schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:52:
Misschien eens starten met de hardware geven?

- Welk moederbord
- Videokaart
- CPU
- Voeding

Ook is het handig om erbij te vermelden hoe oud deze componenten zijn. Andere puntjes om alvast wat informatie over te geven de temperaturen van de componenten en wanneer de crashes voorkomen, gebeurt dit vooral onder 'zware' load of ook wanneer de computer in 'idle' staat?
Hier een foto van Computerbeheer en wat meer info over de temperaturen van de componenten:

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/8zozh

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/8zozh

Ik durf niet met zekerheid te zeggen, maar ik ga uit van een 8 jaar oude computer. De pc is kant-en-klaar gekocht en er is sindsdien niets veranderd aan de hardware ervan. De crashes ontstaan erg onregelmatig en schijnen niet echt uit te maken met een zware load of niet. Het komt voor bij het kijken van een serie, maar ook gewoon terwijl de pc aan staat met een paar webpagina's open, of wanneer mijn moeder e-mails kijkt. Zware taken op de computer doet zij nauwelijks.

• Ruben Jb
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:58:
- Geheugen
- Disken etc?

In feite dus je hele setup, als je 15 harddisken aan een Sweex voeding hangt dan kan je er vanuit gaan dat het fout gaat.
- 4GB RAM
- 1 HDD

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:01
Ruben Jb schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:26:
[...]

Hier een foto van Computerbeheer en wat meer info over de temperaturen van de componenten:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik durf niet met zekerheid te zeggen, maar ik ga uit van een 8 jaar oude computer. De pc is kant-en-klaar gekocht en er is sindsdien niets veranderd aan de hardware ervan. De crashes ontstaan erg onregelmatig en schijnen niet echt uit te maken met een zware load of niet. Het komt voor bij het kijken van een serie, maar ook gewoon terwijl de pc aan staat met een paar webpagina's open, of wanneer mijn moeder e-mails kijkt. Zware taken op de computer doet zij nauwelijks.
Wat ik hieraan in ieder geval kan afleiden is dat de GPU in 'idle' veel en veel te heet wordt, 80C is niet echt een temperatuur waar die blij van wordt (zeker niet als deze nog hoger wordt onder load).

Misschien een idee om de kaart stofvrij te maken? Voor de rest kan ik hier ook niet heel veel van afleiden, misschien dat iemand anders een beter idee heeft?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 21:09

Nemesizz

Untouchable

Yamotek schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:38:
[...]

Wat ik hieraan in ieder geval kan afleiden is dat de GPU in 'idle' veel en veel te heet wordt, 80C is niet echt een temperatuur waar die blij van wordt (zeker niet als deze nog hoger wordt onder load).

Misschien een idee om de kaart stofvrij te maken? Voor de rest kan ik hier ook niet heel veel van afleiden, misschien dat iemand anders een beter idee heeft?
Denk dat het passief gekoelde kaart is (zonder ventilator), dat zie je vaker bij die GT220 kaartjes.
Ook gezien ik alleen (waarschijnlijk) een processorfan RPM zie, vermoed ik ook dat het een en ander ontbreekt aan airflow (wat van cruciaal belang is bij een passief gekoelde kaart).

Hmmm, zie toch ineens PWM fan bij de GPU staan, maar geen daadwerkelijke RPM. Kan dus zijn dat de ventilator is vastgelopen (of inderdaad vol stof zit).

Andere boosdoener kan uiteraard ook de voeding zijn, maar zonder model nummer en/of leeftijd is daar ook geen slag op te slaan.

• Ruben Jb
Nemesizz schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:59:
[...]

Denk dat het passief gekoelde kaart is (zonder ventilator), dat zie je vaker bij die GT220 kaartjes.
Ook gezien ik alleen (waarschijnlijk) een processorfan RPM zie, vermoed ik ook dat het een en ander ontbreekt aan airflow (wat van cruciaal belang is bij een passief gekoelde kaart).

Hmmm, zie toch ineens PWM fan bij de GPU staan, maar geen daadwerkelijke RPM. Kan dus zijn dat de ventilator is vastgelopen (of inderdaad vol stof zit).

Andere boosdoener kan uiteraard ook de voeding zijn, maar zonder model nummer en/of leeftijd is daar ook geen slag op te slaan.
Ik denk dat we de oorzaak nu achterhaald hebben.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/1xFybHK

Fan van bovenstaande foto lag onderaan de PC kast, alleen het propellor gedeelte zeg maar. Toen ik deze er weer in drukte viel deze er al snel weer uit toen de fan aan ging.

Bovendien werkt de fan die lucht van buiten naar binnen stuurt van onderstaande foto ook niet meer:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/HspAUQi

De fan vervangen die lucht van buiten naar binnen stuurt gaat nog wel lukken, maar ik vraag me af of het veel moeite is om de fan van de GPU (want dat is 'm toch?) te vervangen? De propellor is het engie wat kapot is, omdat deze er uit valt. De fan werkt zelf nog wel prima.

Verder heb ik met een stofzuiger het overtollige stof er uitgehaald. Kon helaas niet alles omdat ik niet de hardware wilde aanraken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruben Jb op 30-09-2016 14:34 ]

Verwijderd

De vele stof zal overigens ook mee helpen aan hogere temperaturen, dus een keer uitspuiten met lucht lijkt me geen slecht idee.

Daarnaast heeft die fan aan de achterkant van de pc weinig zin, die hoort sowieso omgedraaid te zitten, dus dat de lucht van binnen naar buiten wordt geblazen.

• Ruben Jb
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:37:
De vele stof zal overigens ook mee helpen aan hogere temperaturen, dus een keer uitspuiten met lucht lijkt me geen slecht idee.

Daarnaast heeft die fan aan de achterkant van de pc weinig zin, die hoort sowieso omgedraaid te zitten, dus dat de lucht van binnen naar buiten wordt geblazen.
Uitspuiten ga ik zeker doen. Bedankt.
Ow ja natuurlijk, van binnen naar buiten. Maar kun je op de foto zien of deze verkeerd om staat?

Verwijderd

Ja die staat verkeerd om, de kant van de sticker en die zwarte balkjes is de kant waar de fan naartoe blaast.

• Ruben Jb
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:39:
Ja die staat verkeerd om, de kant van de sticker en die zwarte balkjes is de kant waar de fan naartoe blaast.
Dankjewel. Nogal raar dat een kant-en-klare pc afgeleverd wordt met de fan de verkeerde kant op...

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:41

WCA

Ruben Jb schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:40:
[...]

Dankjewel. Nogal raar dat een kant-en-klare pc afgeleverd wordt met de fan de verkeerde kant op...
Heb ik wel vaker meegemaakt, onder andere bij GamePC.nl en Alternate. Ze letten simpelweg niet op

Share and Enjoy!

Pagina: 1