Aansluiten klokschakelaar buitenlamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 20:05
Beste Tweakers,

In mijn nieuwbouw woning heb ik aan de voorzijde van het huis een buitenlamp opgehangen, die met een schakelaar in de gang bediend kan worden.
Echter zou ik dit graag niet handmatig willen schakelen, maar met behulp van een klokschakelaar het automatisch laten doen (bijv. 18:00 s'avonds aan, om 24:00 weer uit).
Hiervoor heb ik een GAO EFP700ET gekocht en geprobeerd aan te sluiten, alleen dit lukt mij niet.

Wat heb ik gedaan:
Handleiding gelezen, waar in staat dat je een Fase draad nodig hebt (bruin), een nuldraad (blauw) en een schakeldraad (zwart), die op (naar mijn idee) juiste manier aangesloten, er gebeurd alleen echter niets wanneer ik op de aan/uit knop druk, de lamp blijft uit.

Zoals hier op de gebruiksaanwijzing staat, zou je links de fase draad krijgen, midden de nuldraad van de schakeldraad en links de schakeldraad zelf

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2irm4pi.jpg

Zo heb ik het dus aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rpa100.jpg

Dan nog een foto van alle draden bij de schakelaar, dit zijn er best veel volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/of3qiw.jpg

Ik heb dus de volgende draden:
- Aarde draad richting zowel de fase draad als de schakeldraad
- Nul draad richting zowel de fase draad als de schakeldraad
- Schakeldraad
- Fasedraad
- Oranje(rood)/Zwarte draad (geen idee wat voor draad dit is)
- Wit/Zwarte draad (geen idee wat voor draad dit is)

De "normale" schakelaar werkte overigens op de fase en schakeldraad, daarmee gaat de lamp wel aan.

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via XrN op 27-09-2016 11:42)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
XrN schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:58:
[...]

De twee blauwe draden zaten inderdaad samen, wist niet daar dan nog een derde bij had gemoeten..
Die blauwe draad van rechts komt van de voeding, die blauwe draad naar boven gaat naar je lamp. Je hebt nu dus de nuldraad naar je lamp onderbroken, vind je het heel raar dat die dan niet gaat branden? ;)

De nul naar de lamp moet je natuurlijk gewoon verbonden laten. Als je ook een nul nodig hebt voor die tijdschakelklok zul je er een extra draad bij moeten steken.
Maar een schemerschakelaar, dat moet toch aan de buitenkant gemonteerd worden? Daar zal ik dan ook draden voor moeten gaan trekken zeker?
Een schermerschakelaar moet inderdaad buiten ja, die kun je bij de lamp monteren, of je neemt een lamp met ingebouwde schakelaar. Het nadeel is dan natuurlijk wel dat de lamp de hele nacht lang brandt, of je moet een schermerschakelaar combineren met een tijdschakelklok (of natuurlijk iets als een bewegingssensor).

Een astronomische tijdschakelklok zou ook een optie zijn, hierin zit een kalender zodat de klok "weet" wanneer het donker wordt.

Een tijdschakelklok zoals die jij hebt kan natuurlijk ook, maar ik denk echt dat je je gaat storen aan het vele verstellen. Voor de beeldvorming: Vandaag gaat de zon rond 19:30 onder. Een maand geleden was dat nog ruim een uur later, volgende maand is het ruim een uur eerder. Hoe laat ga je de lamp dan instellen? ;)
XrN schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:14:
[...]

Bedankt! Dan zal ik de lasklem ook vervangen.. zit er nog een bepaalde volgorde in hoe je de nieuwe kabel moet aansluiten, of maakt de volgorde op de lasklem niet uit?
De volgorde van de draden in de klem maakt niet uit, alle draden die je insteekt zijn gewoon aan elkaar verbonden.

Als je toch bezig bent, doe dan ook meteen iets aan die lasklem met groen/gele draden. Die draden zijn te lang aangestript, er hoort geen koper uit de lasklem te komen.

Met een aardedraad niet direct gevaarlijk, maar toch...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:38
Heb je een multimeter? Dan kan je meten of je spanning hebt tussen je fasedraad en je nuldraad. In het verleden gebruikte je die nuldraad niet, de kleine kans is er dat deze gewoon niet is aangesloten. Vertoont die schakelklok tekenen van leven?

Als je dan schakelt, zou de schakeldraad ook onder spanning moeten komen te staan. Met behulp van de neutraal (op dezelfde groep) zou de lamp dan gewoon moeten branden. Maar ergens hiertussen in gaat het schijnbaar een beetje mis. Daarom: heb je iets om spanning mee te meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Die twee blauwe draden zaten zeker samen in die lasklem? Dat had je niet los moeten trekken, daar moet een derde draad bij naar je tijdschakelaar.

P.s. Een buitenlamp op een tijdklok zou ik niet gelukkig van worden... Als je wilt dat die lamp aan gaat als het donker wordt dan blijf je die tijd verstellen, zeker rond deze tijd van het jaar.

Word je niet blijer van een schemerschakelaar of een astronomische tijdschakelklok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
marcop23 schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:57:
Heb je een multimeter? Dan kan je meten of je spanning hebt tussen je fasedraad en je nuldraad. In het verleden gebruikte je die nuldraad niet, de kleine kans is er dat deze gewoon niet is aangesloten. Vertoont die schakelklok tekenen van leven?

Als je dan schakelt, zou de schakeldraad ook onder spanning moeten komen te staan. Met behulp van de neutraal (op dezelfde groep) zou de lamp dan gewoon moeten branden. Maar ergens hiertussen in gaat het schijnbaar een beetje mis. Daarom: heb je iets om spanning mee te meten?
Geen echte spanningsmeter, wel een schroevendraaier (ben heel even de naam kwijt, spanningschecker?).
Hij licht wel op wanneer ik hem aanzet en dan kijk naar de nuldraad en zwarte draad als ik hem aanzet, dus dat lijkt goed volgens mij toch?
De schakelklok gaat op batterijen (van die kleine knoop dingen), daarmee gaat hij dus wel aan, en zie ik ook gewoon off of on staan.
Xander schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:03:
Die twee blauwe draden zaten zeker samen in die lasklem? Dat had je niet los moeten trekken, daar moet een derde draad bij naar je tijdschakelaar.

P.s. Een buitenlamp op een tijdklok zou ik niet gelukkig van worden... Als je wilt dat die lamp aan gaat als het donker wordt dan blijf je die tijd verstellen, zeker rond deze tijd van het jaar.

Word je niet blijer van een schemerschakelaar of een astronomische tijdschakelklok?
De twee blauwe draden zaten inderdaad samen, wist niet daar dan nog een derde bij had gemoeten..
Maar een schemerschakelaar, dat moet toch aan de buitenkant gemonteerd worden? Daar zal ik dan ook draden voor moeten gaan trekken zeker?

Update: Zou ik dan in de lasklem een draad kunnen toevoegen en die naar de schakelaar monteren? Of werkt dat niet (lasklem is toch om kabels te "koppelen")?

[ Voor 4% gewijzigd door XrN op 25-09-2016 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

Die lasklem zou ik ook gelijk maar vervangen. Zulke zijn voor eenmalig gebruik en niet geschikt om draden eruit te trekken. Dus nieuwe lasklem. Die twee blauwe draden erin steken. Nieuw stukje blauwe draad naar de schakelaar.

Een schemerschakelaar aansluiten kan natuurlijk ook. Die plaats je tussen de lamp en je schakelaar (in serie dus). Er zijn ook lampen met ingebouwde schemerschakelaar. Dat maak het aansluiten wat makkelijker.

edit: die zwart/witte en zwart/rode draden zijn ook schakeldraden.
Waarschijnlijk zitten al die zwarte draden in de zelfde leiding. En zo kan je ze uitelkaar houden.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 25-09-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
job schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:08:
Die lasklem zou ik ook gelijk maar vervangen. Zulke zijn voor eenmalig gebruik en niet geschikt om draden eruit te trekken. Dus nieuwe lasklem. Die twee blauwe draden erin steken. Nieuw stukje blauwe draad naar de schakelaar.

Een schemerschakelaar aansluiten kan natuurlijk ook. Die plaats je tussen de lamp en je schakelaar (in serie dus). Er zijn ook lampen met ingebouwde schemerschakelaar. Dat maak het aansluiten wat makkelijker.

edit: die zwart/witte en zwart/rode draden zijn ook schakeldraden.
Waarschijnlijk zitten al die zwarte draden in de zelfde leiding. En zo kan je ze uitelkaar houden.
Bedankt! Dan zal ik de lasklem ook vervangen.. zit er nog een bepaalde volgorde in hoe je de nieuwe kabel moet aansluiten, of maakt de volgorde op de lasklem niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
XrN schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:58:
[...]

Die blauwe draad van rechts komt van de voeding, die blauwe draad naar boven gaat naar je lamp. Je hebt nu dus de nuldraad naar je lamp onderbroken, vind je het heel raar dat die dan niet gaat branden? ;)

De nul naar de lamp moet je natuurlijk gewoon verbonden laten. Als je ook een nul nodig hebt voor die tijdschakelklok zul je er een extra draad bij moeten steken.
Een schermerschakelaar moet inderdaad buiten ja, die kun je bij de lamp monteren, of je neemt een lamp met ingebouwde schakelaar. Het nadeel is dan natuurlijk wel dat de lamp de hele nacht lang brandt, of je moet een schermerschakelaar combineren met een tijdschakelklok (of natuurlijk iets als een bewegingssensor).

Een astronomische tijdschakelklok zou ook een optie zijn, hierin zit een kalender zodat de klok "weet" wanneer het donker wordt.

Een tijdschakelklok zoals die jij hebt kan natuurlijk ook, maar ik denk echt dat je je gaat storen aan het vele verstellen. Voor de beeldvorming: Vandaag gaat de zon rond 19:30 onder. Een maand geleden was dat nog ruim een uur later, volgende maand is het ruim een uur eerder. Hoe laat ga je de lamp dan instellen? ;)
XrN schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:14:
[...]

De volgorde van de draden in de klem maakt niet uit, alle draden die je insteekt zijn gewoon aan elkaar verbonden.

Als je toch bezig bent, doe dan ook meteen iets aan die lasklem met groen/gele draden. Die draden zijn te lang aangestript, er hoort geen koper uit de lasklem te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
Xander schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:54:
[...]

Tot voordat ik de schakelaar kocht en onderzoek ging doen naar de tekening had ik nog geen weet van het bestaan van de nuldraad, maar als je het zo zegt klinkt het erg logisch haha

Goed punt inderdaad, voor nu zal denk ik de tijdschakelaar voldoende zijn, kan ik later nog eens de opties bekijken die je me hebt gegeven, thanks!

Alright, thanks voor de info! Ik ga morgenavond de benodigdheden halen en installeren, zal laten weten of het is gelukt, mijn dank is groot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een nuldraad naar de lamp? Waarvoor dat dan?

Maar als je nu een loze blauwe draad hebt aangesloten heb je ook geen display op je tijdschakelaar of heb je dat wel?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
memphis schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:59:

Maar als je nu een loze blauwe draad hebt aangesloten heb je ook geen display op je tijdschakelaar of heb je dat wel?
Ik weet niet precies waarvoor de nuldraad is, bij een normale schakelaar is dit inderdaad niet nodig, maar blijkbaar vereist de klokschakelaar dit wel.
Tijdschakelaar display doet het wel, deze krijgt stroom van twee knoopbatterijen.

Inmiddels aangesloten zoals aangegeven en beide lasklemmen vervangen... Het werkt!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/aviyc3.jpg

Op deze manier nu aangesloten en het werkt als een zonnetje, alleen door de wat grotere lasklemmen, wat moeite gehad om de klok erin te krijgen, maar ook dat is gelukt.

Iedereen hartstikke bedankt voor de hulp! _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
memphis schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:59:
Volgens mij snap ik de vraag niet? :? Hoe zie jij het voor je dat die lamp gaat branden met alleen een fasedraad (schakeldraad)? Natuurlijk heeft de lamp ook een nul nodig! :?

@TS: Mooi dat het ondertussen werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik denk dat de knoopcellen alleen bedoeld is om de klok op gang te houden, de nul in jouw geval zal samen met de fase een extra stukje voeding geven voor het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Xander schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:28:
[...]

Volgens mij snap ik de vraag niet? :? Hoe zie jij het voor je dat die lamp gaat branden met alleen een fasedraad (schakeldraad)? Natuurlijk heeft de lamp ook een nul nodig! :?
|:( Was even in de war met de fase draad dat niet nodig is |:(
Ben niet wakker de laatste tijd..... 8)7

Pagina: 1