Toon posts:

Linux en windows op aparte harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb op dit moment linux op een harde schijf draaien (hdd) en is als enige aangekoppeld aan mijn computer.

Nu wil ik graag de schijf van windows (ssd) en de data schijf (hdd) er ook aankoppelen. Nu vraag ik mij af of dit conflicten kan veroorzaken. Kan het gebeuren dat mijn ssd of data schijf ineens gewist kan worden of dat linux hdd kan gewist worden?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 16:42 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kan prima, gewoon niet op formatteren klikken!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je hoeft niet bang te zijn dat 1 van de 2 de data van de andere gaat opeten: zolang er correct partities op een schijf staan gaat een ander OS er niets raars mee doen.

Overigens kan ik je aanraden door de Linux-schijf in te stellen als opstartschijf, en Grub in te stellen dat die ook Windows van de andere schijf kan starten als keuze. Als je aangeeft welk smaakje Linux je gebruikt kan ik dit wellicht nog wat verder verduidelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, gelukt! Maar ik heb ontdekt dat ik nog een 4de harde schijf had, ook een data schijf. Die wil ik er ook graag inpleuren, maar ik zie dat ik 1 draad heb aan de voeding waar ik 3 hdd's kan kan aansluiten en dat is mij dus gelukt, maar heb ook nog zo'n 2de draad waarvan 1 aan de dvd is gekoppeld, kan ik de 2de stekker dan ook probleemloos aan de hdd koppelen?
Ik heb het over deze stekker:
Afbeeldingslocatie: https://lut.im/PDAgnd6ri9/gVZhYSr2yRncDwlw.jpg

Zoja, dan vraag ik mij af waar ik die andere draad aan de moederbord moet vast maken, is dat hier:
Afbeeldingslocatie: https://lut.im/MXIMlGDrWu/q9Km7UOEQr98EXe8.jpg
Wel heel lastig dat het net onder de videokaart zit, de moederbord is namelijk nogal erg klein!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20
Ja en ja

Eerste kabel is (sata) power is is gelijk voor alle devices met zo'n connector, de 2e is de sata (data) poort. Hier sluit je een sata-kabel op aan die je weer aan je HDD vast maakt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Verwijderd

Topicstarter
thx mattie! Na lezen van je reactie heb ik de 4de harde schijf kunnen plaatsen, maar wel met een kleine omwege. Ik kwam in een situatie terecht dat de draad van de sata power net iets te kort was. Ik heb de harde schijf op zijn kop gelegt en net op de milimeter was de draad dan toch nog net lang genoeg. Nu vraag ik mij wel af of het nu wel zo gezond is om de HDD op zijn kop te laten draaien.

Zo niet, dan moet ik de harde schijf onder de dvd plaatsen en dat is natuurlijk wel een beetje stom. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 09:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mattie112 schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:22:
Ja en ja

Eerste kabel is (sata) power is is gelijk voor alle devices met zo'n connector, de 2e is de sata (data) poort. Hier sluit je een sata-kabel op aan die je weer aan je HDD vast maakt.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20
Opzich maakt het niet uit hoe je een disk plaatst, in menige NAS zit hij ook op de zijkant. Wat ik wel eens gelezen heb (en of het waar is durf ik niet te zeggen) dat het slecht is om na jaren van gebruik een disk opeens "andersom" te gebruiken. Er werd daar aangegeven dat een disk toch een soort "inslijt" waardoor de lagers extra snel slijten wanneer je dit dus weer anders doet.

En anders kan je ook een sata power verleng kabeltje bestellen :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Pagina: 1