Toon posts:

Eerste poging tot waterkoeling ; Setup check.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste poging tot een volledige zelfbouw waterkoeling, hopelijk willen jullie mee te kijken, in het geval ik iets doms van plan ben. :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jg4BPNd.jpg

De radiator bovenin is een Black Ice Xflow 420 slim.
Beetje dun, maar dikker past niet, en heeft 'crossflow' aansluiting.

De radiator voorin is een EK Coolstream CE 420.
Vrij standaard, zou prima moeten passen.

Het CPU blok is een Heatkiller VI Pro all Nickel.
Ik vind het een mooi blok, en komt goed uit de tests.

Moederbord is een Asus ROG Maximus VIII Formula.
Naam is een mond vol, maar heeft wel leuke features, zoals waterblok, aura, en pomp header.

Videokaarten zijn Zotac AMP GTX 1080 Arctic Storm.
Twee stuks, en ze hebben al een waterblok dus scheelt veel riskant gedoe.

Pomp en reservoir zijn een EK-XRES100 Revo D5 PWM met een langer 250 reservoir.

Ik wil ook graag een Enginia Rock Flowmeter ergens kwijt kunnen.

Ik weet niet zo goed waar ik het aftap kraantje moet zetten, waarschijnlijk ergens onderaan? Nu heb ik hem net na de pomp zitten, bij de flow meter.

Slangen weet ik nog niet zo goed wat ik wil doen. PETG vind ik erg mooi, maar ik weet niet of ik dat wel kan. :p Dikke diameter witte wand soft tubing met zwarte cinch spiralen is misschien ook mooi? (kast wordt met RGB verlichting gebouwd)

Ik zat er ook aan te denken om het eind van de loop in de deksel van het reservoir te doen, maar ik weet niet of dat wel zo werkt met de pomp.

Ventilatoren weet ik ook nog niet zo zeker; De radiatoren zijn zo groot dat lage RPM goed genoeg moet zijn? Ze zullen niet echt zichtbaar zijn (push op intake, pull op exhaust) dus hoeft niet super mooi te zijn. Zijn de EK vardars goed?

De loop is vrij flink, dus ik vraag me af; Kan de D5 pomp het aan?

Wat vinden jullie hiervan? Tips?

Het hele systeem, voor geïnteresseerde;
CPU: Intel i7 6700k
GPU: Zotac AMP 1080 Arctic Storm (x2)
RAM: Corsair Vengeance LED CMU64GX4M4C3200C16 (4x16gb)
MOBO: Asus ROG Maximus VIII Formula
PSU: Corsair RM1000x 1000 watts
Storage:
1x Samsung 950 256Gb M.2 (boot)
1x Samsung 850 EVO 2Tb (games)
4x WD Green HDD, 3TB (9Tb archive; RAID 3+par)
Case: EVGA DG-87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Op het eerste gezicht lijkt me dit een prima setup.

Een enkele D5 kan dit aan maar dat zal niet stil zijn. Om de 90l per uur te halen zal hij wel over de helft moeten als je voor een D5 vario gaat.

Het kraantje zal altijd zo laag mogelijk moeten. Dus je plaatsing daarvan is prima.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Te starten met disclaimer: Heb nog nooit zo'n complexe loop gebouwd. Enkel "standaard" 1 of 2 240rad CPU / GPU loopjes. En veelal vond ik het de moeite van de klus / het testen niet helemaal waard.

Wat betreft je aftap, dit is waar die hoort, maar ik zou em persoonlijk niet direct na m'n pomp zetten. Daar is de druk hoog, dus liever midden in een stukje rechte buis dan in een bochtje net na de pomp.

Ik en geen expert, maar als richtlijn werd mij verteld dat je per 2 koelblokjes + 240 & 240 (of eventueel een 280, 360 etc) één pompje moet gebruiken. Iets met herrie, dode plekken in de flow etc. Heb nog geen 2e hoeven gebruiken, maar met een tweetal van deze grote rads en 3 koelblokken (mainboard even niet meegerekend) zou dat denk ik wel nodig zijn?

Vind het veelal wat jammer om 3xx0 / 4xx0's en 6x00's watergekoeld te zien. Deze 115x chips zijn namelijk gewoon niet echt lekker in elkaar gezet en raken intern hun warmte vrij matig kwijt. Zeker weten dat je niet liever voor X99 & een 6800K zou gaan? Tis een beetje hetzelfde als NOS in een midrange compact 1.4 steken zeg maar gevoelsmatig. Maar het belangrijkere puntje; ik neem aan dat je je CPU gaat delidden? Heb je een reguliere koeler om daarbij te gebruiken voor het testen? Heb één keer een 3770K meegemaakt die warmer werd, omdat bij het inbouwen de pasta onder de IHS was verschoven en er geen contact meer werd gemaakt. Dat kostte dus weer 3 uur klussen extra.

Algemeen, de tekening lijkt prima, maar probeer vooral in de case zelf even uit of dit werkelijk de handigste componenten volgorde is. Als je pomp(en) sterk genoeg zijn doet de volgorde er vrij weinig toe. Vooral even kijken of de loop zo clean mogelijk is en de meest directe routes maakt.

{edit} Ohja, fans.

Met zoveel ruimte daarvoor, zou ik zeker voor low rpm low noise fans gaan.

Mijn voorkeur zou (boven de Vardars die ik heb gebruikt) uitgaan naar:

pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm

=> mooie prijs / kwali verhouding, prettig geluid, onhoorbij bij ~60%

pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 140mm, 140mm

=> Stiller, maar ik heb het idee dat ze meer windruis veroorzaken.

pricewatch: Noiseblocker eLoop B14-2, 140mm

=> Onhoorbaar

pricewatch: Noctua NF-P14 FLX, 140mm

=> Gaat van onhoorbaar naar behoorlijk stil en betere performance. Geloof dat in 140mm de P14 de hoogste statische druk had buiten industrials (maar waarom zou je dat kiezen met zoveel rad ruimte)

pricewatch: Cryorig XF140, 140mm

=> Ik vind hun 120's beter voor waterkoeling, maar deze zijn ook prettig kwa druk / geluid. (maar ik verwacht nieuwe beter producten soon)

[ Voor 27% gewijzigd door djunicron op 25-09-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:53:Een enkele D5 kan dit aan maar dat zal niet stil zijn. Om de 90l per uur te halen zal hij wel over de helft moeten als je voor een D5 vario gaat.
Even afgezien van wat esthetisch en prijswijs doet. :p Ik zie dat EKWB ook dubbele pomp sets verkoopt, maar zou dat stiller zijn dan een enkele pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Ik zat er ook aan te denken om het eind van de loop in de deksel van het reservoir te doen, maar ik weet niet of dat wel zo werkt met de pomp.

Ventilatoren weet ik ook nog niet zo zeker; De radiatoren zijn zo groot dat lage RPM goed genoeg moet zijn? Ze zullen niet echt zichtbaar zijn (push op intake, pull op exhaust) dus hoeft niet super mooi te zijn. Zijn de EK vardars goed?
Je loop kun je bovenin wel aansluiten, maar dan heb je een pijpje nodig die het water onder de oppervlakte van het water uit komt. Anders krijg je namelijk luchtbellen.
Wat ik zelf zou doen, is dit zo houden en een LED bovenin plaatsen (dat heb ik ook, en het licht het water in het reservoir echt prachtig op)
http://www.highflow.nl/aa...tte-black-mon-lpl-mb.html

En qua fans raad ik bij waterkoeling vaak deze aan:
pricewatch: Noiseblocker eLoop B12-1, 120mm
Wel duur, maar dan heb je echt prachtige en perfecte fans :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:03:Wat betreft je aftap, dit is waar die hoort, maar ik zou em persoonlijk niet direct na m'n pomp zetten. Daar is de druk hoog, dus liever midden in een stukje rechte buis dan in een bochtje net na de pomp.
Hij zou een eindje richting de GPUs kunnen, maar verder heb ik denk ik weinig keus?
djunicron schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:03:Ik en geen expert, maar als richtlijn werd mij verteld dat je per 2 koelblokjes + 240 & 240 (of eventueel een 280, 360 etc) één pompje moet gebruiken. Iets met herrie, dode plekken in de flow etc. Heb nog geen 2e hoeven gebruiken, maar met een tweetal van deze grote rads en 3 koelblokken (mainboard even niet meegerekend) zou dat denk ik wel nodig zijn?
Met een groot diameter tubing en de GPU's in parallel zou je de flowrate een eind omhoog kunnen krijgen, maar het zijn inderdaad veel componenten voor slechts een pompje. Zijn er misschien krachtigere pompen dan de D5 die het wel solo kunnen trekken? Ik heb al gedacht aan een dual loop met twee kleine 150 reservoir/pomp combos boven elkaar, maar dat kost weer een flinke smak geld extra, en wordt de bouw wel erg griezelig.
djunicron schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:03:Vind het veelal wat jammer om 3xx0 / 4xx0's en 6x00's watergekoeld te zien. Deze 115x chips zijn namelijk gewoon niet echt lekker in elkaar gezet en raken intern hun warmte vrij matig kwijt. Zeker weten dat je niet liever voor X99 & een 6800K zou gaan? Tis een beetje hetzelfde als NOS in een midrange compact 1.4 steken zeg maar gevoelsmatig. Maar het belangrijkere puntje; ik neem aan dat je je CPU gaat delidden? Heb je een reguliere koeler om daarbij te gebruiken voor het testen? Heb één keer een 3770K meegemaakt die warmer werd, omdat bij het inbouwen de pasta onder de IHS was verschoven en er geen contact meer werd gemaakt. Dat kostte dus weer 3 uur klussen extra.
De 6700k is goed betaalbaar, en de moederbord keuzes zijn ook veel beter. Voor gamen en video editing is een snellere klok ook beter dan meerdere cores. Delidden, mwah, als een van de cores een echt gekke temperatuur geeft zou ik het nog wel proberen, maar verder worden de i7's niet zo debiel heet. Tis geen AMD. ;)
djunicron schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:03:Algemeen, de tekening lijkt prima, maar probeer vooral in de case zelf even uit of dit werkelijk de handigste componenten volgorde is. Als je pomp(en) sterk genoeg zijn doet de volgorde er vrij weinig toe. Vooral even kijken of de loop zo clean mogelijk is en de meest directe routes maakt.
Ik zou eventueel CPU en moederbord om kunnen draaien, maar het blijft een irritante bochtenboel daar bovenin. Misschien toch maar een moederbord zonder waterblok.. maar dan ben ik Aura weer kwijt, en dat vind ik ook zonde. Ik zou de loop liever in het deksel van et reservoir laten draineren, maar ik weet niet of dat kan met de pomp (MOET je de intake daaronder gebruiken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:23:
Wat ik zelf zou doen, is dit zo houden en een LED bovenin plaatsen (dat heb ik ook, en het licht het water in het reservoir echt prachtig op)
http://www.highflow.nl/aa...tte-black-mon-lpl-mb.html
Die LED plugs zijn inderdaad mooi! Echter ga ik een RGB build maken, en dan zit je al snel vast met zoiets. Thermaltake heeft iets waar ik enorm op heb zitten kwijlen, maar ze zijn nog niet te koop. |:(
Fordox schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:23:En qua fans raad ik bij waterkoeling vaak deze aan:
pricewatch: Noiseblocker eLoop B12-1, 120mm
Wel duur, maar dan heb je echt prachtige en perfecte fans :)
Zwart/wit zou lekker passen in mijn RGB build, maar ze zijn 120mm, dus gaat niet passen op mijn 140mm rads. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:29:

[knip]

Zwart/wit zou lekker passen in mijn RGB build, maar ze zijn 120mm, dus gaat niet passen op mijn 140mm rads. ;)
zoals hier boven al gezegt werd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:03:Met zoveel ruimte daarvoor, zou ik zeker voor low rpm low noise fans gaan.

Mijn voorkeur zou (boven de Vardars die ik heb gebruikt) uitgaan naar:

pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm

=> mooie prijs / kwali verhouding, prettig geluid, onhoorbij bij ~60%

pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 140mm, 140mm

=> Stiller, maar ik heb het idee dat ze meer windruis veroorzaken.

pricewatch: Noiseblocker eLoop B14-2, 140mm

=> Onhoorbaar

pricewatch: Noctua NF-P14 FLX, 140mm

=> Gaat van onhoorbaar naar behoorlijk stil en betere performance. Geloof dat in 140mm de P14 de hoogste statische druk had buiten industrials (maar waarom zou je dat kiezen met zoveel rad ruimte)

pricewatch: Cryorig XF140, 140mm

=> Ik vind hun 120's beter voor waterkoeling, maar deze zijn ook prettig kwa druk / geluid. (maar ik verwacht nieuwe beter producten soon)
De eerste fan is verdacht goedkoop. 18dBi is zo goed als onhoorbaar. 1000RPM is ook erg laag. Hoe doen deze het na een jaartje vraag ik me dan af. Goedkope fans doen het vaak goed uit de doos, maar als je ze een tijdje hebt gaan ze rammelen. Heb je lange termijn ervaring met die pure wings 2?

De tweede zijn stiller, maar toch minder luchtstroom? Zit het em in de statische druk bij de duurdere be-quiets?

De eloop B14 zag ik net ook al voorbij komen. Prijs gaat al aardig richting corsair/noctua, wordt duur met 6 stuks. ;) Et zijn ook geen PWM fans zag ik. Dan kun je niet softwarematig RPM uitlezen toch? Werkt dat dan nog met de asus control suite?

Noctua, daar heb je ze. Steen goed, maar die kleur... :r Nu zullen ze bij mij niet super zichtbaar zijn (push intake, pull exhaust), maar toch.. waarom die kleur. :/

Voor mij zou het dus hangen om de twee be-quiets en de eloop B14. Heel verleidelijk om gewoon de goedkoopste te pakken, maar is dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

PWM heb je niet nodig met zon radiator oppervlakte. Je moet dan de laagst RPM fans kiezen, die houden alles koud genoeg.
En je hebt wel een tachometer, maar geen PWM aansturing.
pricewatch: Noiseblocker eLoop B14-PS PWM, 140mm Je hebt ze ook met PWM :) Maar die zijn dan nóg duurder.

Voor Noctua heb je ze ook in LTT edition (zwart met oranje). Geen idee of die in Nederland verkrijgbaar zijn.

De Be Quiets zijn ook prachtige ventilatoren :) Als je echt iets meer budget geörienteerd bent, is het zeker geen slecht idee om daarop je kosten te besparen. De Be Quiets hebben daarintegen wel een slechtere druk, dus die zou ik dan op de slim radiator gooien als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zonder PWM kun je de fans denk ik niet 'reactief' laten draaien? Ik weet niet of het zinnig is met low RPM fans, maar het leek me wel lollig als het zaakje op 1 systeem fan na op passief gaat als ik gewoon wat zit te internetten. ;)

De Linus nocts zijn inmiddels wel op denk ik, die waren limited edition. Ik snap ook niet waarom noctua die dingen niet gewoon neutraal kleurt, ipv poepbruin. Beetje een rare strategie.. maar je herkent hun merk wel altijd meteen, dus tsja.. :')

Op de dunne rad wat goedkopere fans gooien lijkt mij geen probleem idd. Maar ik moet wel een beetje opletten dat er wat positieve druk in de kast blijft, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Fractal Design Venturi fans :) In 120 en 140 mm + keus uit airflow of statische druk :D Heb ze zelf ook (de Airflow versie van 120 en 140) en doen hun werk prima. Was toen ook uit op 'goedkopere' fans die toch nog kwaliteit hadden.

Aanradertje ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2016 @ 16:53:
Zonder PWM kun je de fans denk ik niet 'reactief' laten draaien? Ik weet niet of het zinnig is met low RPM fans, maar het leek me wel lollig als het zaakje op 1 systeem fan na op passief gaat als ik gewoon wat zit te internetten. ;)

De Linus nocts zijn inmiddels wel op denk ik, die waren limited edition. Ik snap ook niet waarom noctua die dingen niet gewoon neutraal kleurt, ipv poepbruin. Beetje een rare strategie.. maar je herkent hun merk wel altijd meteen, dus tsja.. :')

Op de dunne rad wat goedkopere fans gooien lijkt mij geen probleem idd. Maar ik moet wel een beetje opletten dat er wat positieve druk in de kast blijft, toch?
Sommige fans kun je al helemaal niet uit zetten helaas. Ik durf dat niet te zeggen bij deze ventilatoren. PWM maakt de ventilatoren wel regelbaar, maar als ze toch niet harder hoeven te blazen dan hun minimum stand,wat vaak voorkomt bij waterkoeling, heb je ook geen PWM nodig.

Ik denk dat de kleurschema van Noctua puur reclame is. Makkelijk herkenbaar, en iedereen praat erover dat ze mega lelijk zijn maar toch supergoed :9

Positieve druk is inderdaad een beetje irritant bij waterkoeling. Omdat je geen processor koeler hebt, wordt de lucht in de kast zelf niet enorm gecirculeerd waardoor je makkelijker hot-pockets krijgt. Gelukkig begint dat effect pas als je 2x zoveels fans hebt die naar binenn blazen dan naar buiten. Ik voorzie nu geen problemen met 3 fans bovenin die naar buiten blazen en 3 voorin die naar binnen blazen (al is het wel lichtelijk irritant dat je warme lucht naar binnenblaast vanuit de radiator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Vreemd dat niemand dit nog heeft opgemerkt...

Gave case!

Voor de rest weinig op en aanmerkingen, de fractal venturi fans die eerder werden genoemd heb ik ook. Heb ik zelf aangesloten via een Aquaero 5LT. Maar eerder ook wel aangestuurd via speedfan en daar had ik ook tot 50 graden de boel passief. Dat ging prima :Y

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veel mensen vinden hem blijkbaar lelijk. Lijkt op een Trinitron TV zeggen ze. Ikzelf vind hem prachtig, en omdattie 'dwars' op je buro staat steekt het niet zo uit, en heb je een prachtig zicht op de binnenkant.

YouTube: EVGA DG-87 Case Rotating View (4K)

Helemaal ontworpen voor waterkoeling. Flinke res houder, geen 5.25" bays die in de weg zitten, en ruimte voor twee enorme radiators.

Een systeem dat bijna helemaal op muisstil passief gaat als je niks zit te doen, dat idee lijkt me echt zo mooi. Dat vind ik persoonlijk het nut van het hebben van twee van zulke enorme radiatoren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:48:
Veel mensen vinden hem blijkbaar lelijk. Lijkt op een Trinitron TV zeggen ze. Ikzelf vind hem prachtig, en omdattie 'dwars' op je buro staat steekt het niet zo uit, en heb je een prachtig zicht op de binnenkant.

YouTube: EVGA DG-87 Case Rotating View (4K)

Helemaal ontworpen voor waterkoeling. Flinke res houder, geen 5.25" bays die in de weg zitten, en ruimte voor twee enorme radiators.

Een systeem dat bijna helemaal op muisstil passief gaat als je niks zit te doen, dat idee lijkt me echt zo mooi. Dat vind ik persoonlijk het nut van het hebben van twee van zulke enorme radiatoren. ;)
Ja dat is inderdaad het mooie van veel rad ruimte, fans speed slllloowwwww :*) . Heb nu een enkele 420 rad. Dat is al mooi koel. Mijn volgende build zal ook meerdere bevatten, gewoon omdat het kan. Daarnaast is 't leuk om op te bouwen ;) . Maar eerst maar wat spullen verzamelen

Ps: Ik ga er trouwens van uit dat het van de eerst rad naar de tweede rad en dan naar de pomp gaat. Uit de tekening kwam het niet helemaal naar voren...

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:04:
[...]

Even afgezien van wat esthetisch en prijswijs doet. :p Ik zie dat EKWB ook dubbele pomp sets verkoopt, maar zou dat stiller zijn dan een enkele pomp?
Ja dat is stiller. Omdat je de statische druk bijna verdubbelt hoeven de pompjes niet zo hard te draaien om dezelfde flow te genereren.

Wat betreft fans, Nidec Gentle Typhoons zijn absoluut de beste radiatorfans maar die zijn lastig te krijgen en bestaan niet in 140mm varianten.

Als alternatief kom je dan snel bij EK Vardar fans terecht en als je kleurstelling belangrijk vindt kan je ook kijken naar Thermaltake Riing fans. Die leveren ook goede statische druk en zijn een feestje voor het oog. :)

Ook werd al eerder genoemd dat je het beste je CPU kunt delidden. Denk hier serieus over na, zonder dat heeft waterkoelen geen zin op deze CPU. Ik heb het ook gedaan en het scheelde bijna 35 graden in temperatuur op max load.

Edit: Waar woon je ongeveer? Ik zou het geen probleem vinden je te helpen met delidden en het inrichten van je loop (buisjes buigen etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 26-09-2016 07:37 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr-E schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:26:
Ps: Ik ga er trouwens van uit dat het van de eerst rad naar de tweede rad en dan naar de pomp gaat. Uit de tekening kwam het niet helemaal naar voren...
Ik heb ze inderdaad serieel zitten. Elders werd overigens wel geopperd dat ik beter twee identieke radiators kan kopen, om ze dan parallel te zetten. Dit zou de flow restrictie verlagen en toch een prima effect geven. Wat zijn de gedachten hierover? :P
Blaat schreef op maandag 26 september 2016 @ 07:21:Ja dat is stiller. Omdat je de statische druk bijna verdubbelt hoeven de pompjes niet zo hard te draaien om dezelfde flow te genereren.
Hmm, het probleem zit em eigenlijk een beetje in hoe deze kastin elkaar zit:

Afbeeldingslocatie: https://startlr.com/wp-content/uploads/2016/06/1465831661_943_The-line-of-buildings-EVGA-DG-8-Size-Full-Tower-includes-four-models.jpg

Het hele zaakje hangt eigenlijk aan et reservoir in de beugels. Gaat goed met zon enkele pomp combo, maar met zon dubbele kop wordt het moeilijk denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://www.ekwb.com/shop/media/wysiwyg/EKRES-X3-150-Lite_fit2_800_v1.jpg
Zoiets kun je niet zomaar ophangen aan het reservoir denk ik?

Ze bieden de optie om een van de HDD cages eruit te mollen om daar een pomp in te zetten, maar ik weet niet of ik dat mooi voor elkaar krijg. zou het eigenlijk uberhaubt wel passen, twee pompen op de plek van een 3.25" bay. Ik kan maar 1 drive cage missen eigenlijk..

Afbeeldingslocatie: http://tmz-media.com/images/reviews/evga/dg-87/EVGA-DG87-Full-Tower-Case-Review-042.jpg

Als ik een ander moederbord pak zonder waterkoeling, en het gewoon bij 1 videokaart houd.. dan is 1 pomp misschien genoeg? Wel jammer dat het extravagante er dan een beetje af is, maar het moet wel functioneel blijven. ;)
Blaat schreef op maandag 26 september 2016 @ 07:21:Wat betreft fans, Nidec Gentle Typhoons zijn absoluut de beste radiatorfans maar die zijn lastig te krijgen en bestaan niet in 140mm varianten.

Als alternatief kom je dan snel bij EK Vardar fans terecht en als je kleurstelling belangrijk vindt kan je ook kijken naar Thermaltake Riing fans. Die leveren ook goede statische druk en zijn een feestje voor het oog. :)
Het moet 140mm zijn, en de case wordt RGB verlicht, dus de keuze wordt dan al snel moeilijk; zwart, wit, of ook RGB.
Blaat schreef op maandag 26 september 2016 @ 07:21:Ook werd al eerder genoemd dat je het beste je CPU kunt delidden. Denk hier serieus over na, zonder dat heeft waterkoelen geen zin op deze CPU. Ik heb het ook gedaan en het scheelde bijna 35 graden in temperatuur op max load.
Ik zou dat zelf niet durven, een mes steken in een nieuwe CPU van 400 piek. Het moeten slopen van een titan XP zit me ook al niet lekker eigenlijk. :')
Blaat schreef op maandag 26 september 2016 @ 07:21:Edit: Waar woon je ongeveer? Ik zou het geen probleem vinden je te helpen met delidden en het inrichten van je loop (buisjes buigen etc.).
Ik zou het enorm fijn vinden als er iemand met ervaring mee kijkt. :9 Ik zit in Roosendaal, Brabant.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:38:
[...]
Ik heb ze inderdaad serieel zitten. Elders werd overigens wel geopperd dat ik beter twee identieke radiators kan kopen, om ze dan parallel te zetten. Dit zou de flow restrictie verlagen en toch een prima effect geven. Wat zijn de gedachten hierover? :P
Dit kan prima maar maakt het wel lastiger je radiators te bleeden, houdt daar rekening mee. Plus het feit dat radiators niet de grootste "flow restrictors" zijn, dat zijn je GPU blokken.
[...]
Hmm, het probleem zit em eigenlijk een beetje in hoe deze kastin elkaar zit:

[afbeelding]

Het hele zaakje hangt eigenlijk aan et reservoir in de beugels. Gaat goed met zon enkele pomp combo, maar met zon dubbele kop wordt het moeilijk denk ik?
Ja dat wordt lastig om te passen. Als alternatief kan je ook een pump-res combo kopen en dan een losse pomp met top ergens anders in je loop verwerken.
[afbeelding]
Zoiets kun je niet zomaar ophangen aan het reservoir denk ik?

Ze bieden de optie om een van de HDD cages eruit te mollen om daar een pomp in te zetten, maar ik weet niet of ik dat mooi voor elkaar krijg. zou het eigenlijk uberhaubt wel passen, twee pompen op de plek van een 3.25" bay. Ik kan maar 1 drive cage missen eigenlijk..
Zie mijn commentaar hierboven. Daarmee moet het wel te doen zijn.
[afbeelding]

Als ik een ander moederbord pak zonder waterkoeling, en het gewoon bij 1 videokaart houd.. dan is 1 pomp misschien genoeg? Wel jammer dat het extravagante er dan een beetje af is, maar het moet wel functioneel blijven. ;)
Het mobo is het probleem niet, die voegt nauwelijk wat toe aan restrictie. Zoals eerder gezegd ligt dat vooral bij de GPU blokken.

Met maar 1 GPU blok is 1 pomp ruim voldoende. :)
[...]
Het moet 140mm zijn, en de case wordt RGB verlicht, dus de keuze wordt dan al snel moeilijk; zwart, wit, of ook RGB.
De Thermaltake Riing kan je in RGB kopen. ;)
[...]
Ik zou dat zelf niet durven, een mes steken in een nieuwe CPU van 400 piek. Het moeten slopen van een titan XP zit me ook al niet lekker eigenlijk. :')
Je kan er ook een tool voor bestellen. Na een paar dagen heb je zo'n ding in huis en kan je veilig delidden. Die titan zou ik me niet zo druk over maken. Als je geen lompe dingen doet kan er weinig fout gaan.
[...]
Ik zou het enorm fijn vinden als er iemand met ervaring mee kijkt. :9 Ik zit in Roosendaal, Brabant.
Dan woon ik letterlijk een kwartiertje rijden bij je vandaan. Ik woon in Bergen op Zoom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het bleeden van je systeem, dat is iets waar ik eigenlijk nog niet naar gekeken heb. Hoe krijg je het zaakje leeg als de zwaartekracht niet alles eruit krijgt? Gewoon een slang op je res top, en blazen? :')

Ik lees steeds meer dat SLI vrij naadje-bal is met games, de helft doet et niet en de rest haalt er iets van 45% extra uit. Dus eigenlijk ben ik wel genezen van SLI, een enkele titan XP doet het denk ik veel betrouwbaarder dan (plus schijnt lekker kaartje te zijn voor video editing?). Ik zie dat jouw build er een in heeft zitten, waar heb je die vandaan? Pricewatch kent hem blijkbaar nog niet?

Ik kan met wat graveerplaat (mijn beroep is graveur) een leuke bodemplaat in die kast plempen. Dan zit zon tweede pomp er zo onder denk ik, met twee pass-through fittings. Zon dubbele pomp unit past niet onderin denk je? Het zou hem namelijk wel een heel stuk cleaner maken als ik bovenin alleen een flink reservoir zou hebben. ;) Maar goed, als er een GPU blok minder aan hangt, een pompje is zat dan, toch?

Met dunne radjes van hardwarelabs (Nemesis GTS 420, 30mm, beestachtig goed) en daar dan die thermaltakes achter, zodat ze een beetje door de filter en rad heen komen zetten, kan mooi zijn denk ik?

Nog een esthetisch ideetje; Fitting aan de binnenkant van reservoir deksel met een eind PETG eraan, plug op et eind, en dan een stukje RGB LED strip erin hangen. Mayhems white pastel vloeistof in de loop. En een setje van deze rakkers erbij. Alles aansluiten op een asus moederbord met Aura header, zodat de hele hap sync'd.

Een tool om een CPU te slachten? Heb je dat bij die van jou ook gedaan? Herbruikbaar? :p Het los trekken van heatsinks op videokaarten gaat vaak gepaard met flink wat kracht toch? De PCB buigt aardig door als ik de filmpjes van o.a. Linus en Jayz bekijk op youtube. Als je een titan kraakt vergaat je wereld even denk ik. ;) Is jouw titan XP al verbouwd?

BoZ is inderdaad wel vlak bij ja. ;) Misschien een goed idee om een paar moeilijke dingen samen te doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:38:
Het bleeden van je systeem, dat is iets waar ik eigenlijk nog niet naar gekeken heb. Hoe krijg je het zaakje leeg als de zwaartekracht niet alles eruit krijgt? Gewoon een slang op je res top, en blazen? :')
Dat, of alles loskoppelen. Bij het wisselen van vloeistofsoort moet je dat sowieso doen om de boel te spoelen.
Ik lees steeds meer dat SLI vrij naadje-bal is met games, de helft doet et niet en de rest haalt er iets van 45% extra uit. Dus eigenlijk ben ik wel genezen van SLI, een enkele titan XP doet het denk ik veel betrouwbaarder dan (plus schijnt lekker kaartje te zijn voor video editing?). Ik zie dat jouw build er een in heeft zitten, waar heb je die vandaan? Pricewatch kent hem blijkbaar nog niet?
De Titan X moet je bij NVidia zelf bestellen. Die kan je niet van een reseller kopen.

Is voor video editing echt een wereld kaart en met wat fatsoenlijk OC werk toch 40% sneller dan een overgeclockte 1080.
Ik kan met wat graveerplaat (mijn beroep is graveur) een leuke bodemplaat in die kast plempen. Dan zit zon tweede pomp er zo onder denk ik, met twee pass-through fittings. Zon dubbele pomp unit past niet onderin denk je? Het zou hem namelijk wel een heel stuk cleaner maken als ik bovenin alleen een flink reservoir zou hebben. ;) Maar goed, als er een GPU blok minder aan hangt, een pompje is zat dan, toch?
Ik denk dat ik dat zou moeten zien om te beoordelen. Kijk anders even naar mijn build. Daar zit ook een midplate in met de pomp eronder.

Blaat in "Het Show je Build! Topic"
Met dunne radjes van hardwarelabs (Nemesis GTS 420, 30mm, beestachtig goed) en daar dan die thermaltakes achter, zodat ze een beetje door de filter en rad heen komen zetten, kan mooi zijn denk ik?
Het is maar de vraag of je dat gaat zien aan de rad kant. Door het filter heen geeft altijd een tof effect. Die radiators zijn prima dus gewoon doen. :)
Nog een esthetisch ideetje; Fitting aan de binnenkant van reservoir deksel met een eind PETG eraan, plug op et eind, en dan een stukje RGB LED strip erin hangen. Mayhems white pastel vloeistof in de loop. En een setje van deze rakkers erbij. Alles aansluiten op een asus moederbord met Aura header, zodat de hele hap sync'd.
Gut ik wist niet eens dat die dingen bestonden. Nu wil ik ze ook. :9
Een tool om een CPU te slachten? Heb je dat bij die van jou ook gedaan? Herbruikbaar? :p Het los trekken van heatsinks op videokaarten gaat vaak gepaard met flink wat kracht toch? De PCB buigt aardig door als ik de filmpjes van o.a. Linus en Jayz bekijk op youtube. Als je een titan kraakt vergaat je wereld even denk ik. ;) Is jouw titan XP al verbouwd?
Ja dat heb ik gedaan en de tool is herbruikbaar. Ik heb hem alleen doorverkocht. Ik zal aan de koper even vragen of ie em nog heeft. :P

En zoveel kracht komt er niet bij kijken hoor. Het ziet er erger uit dan het is. En ja mijn Titan is al verbouwd. Ik heb zelfs wat componentjes op de PCB met silververf behandeld om de powerlimit te verwijderen. :+

Het enige wat ik nog mis is een backplate, maar die komt vandaag of morgen binnen. Ik heb een custom made backplate besteld met oranje print, die qua kleurstelling bij mijn build past. :)
BoZ is inderdaad wel vlak bij ja. ;) Misschien een goed idee om een paar moeilijke dingen samen te doen dan.
Ik help je met alle plezier. Omdat de centjesbron niet oneindig is zit ik soms even zonder modwerk/waterkoelwerk en dat is toch mijn grootste hobby. :P

Dan maar iemand helpen he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JayZ gooit er altijd 10 liter gedemineraliseerd water doorheen om het schoon te spoelen; Leeg laten lopen zover het gaat, bijvullen met schoon water, even de pomp laten circuleren, letterlijk 'rinse repeat'. ;)

Gloeiende, die build is toch wel op een ander level zeg. :o Mooi man! Als je zulke dingen kunt laten zien, heb je wel wat autoriteit op dit gebied. Ik doe wel gewoon wat jij vind dat goed is, dan komt het allemaal wel op zijn pootjes. :9

De radjes zijn maar 30mm, en die op mijn AIO waterkoeling is ook 30, daar komt het blauwe van de fans ook redelijk goed doorheen. Het is geen bouwlamp, maar het geeft wel een mooie industriële gloed. Als dat met RGB fans ook lukt, zit dat wel goed. Ik weet natuurlijk niet of de fin density etzelfde is, maar in zekere maten zal het er toch wel doorheen lekken. En aan de filter kant zullen ze zeker zichtbaar zijn.

En ja mooi he, die TT RGB fittings. 80 piek is wel wat duur, maar dat is wel voor 6 fittings met een controller erbij. Ze zeiden op CES dat ze ook expansion kits zouden hebben, dus zonder controller. Dan is het goed te behappen. Als de stekkers dan ook nog es standaard RGBG zijn zoals de 5050 LED strips en de aura header van asus, dan hang je de hele kermis dus zo aan je moederbord; alles via software te kleuren!

De CPU delidden, heb het even opgezocht, het is dus letterlijk alsof je een flesje open draait??
YouTube: BreakFree CPU Delid Tool Demonstration
Dood eng. :') Hoe vaak gaat zoiets mis?

En ik zag het ja, mooi EK blok op je titanXP. Ziet er super uit. En haha je hebt de powershunt gebrugd? Dan is het werkelijke voltage hoger dan de software aangeeft geloof ik? Dan moet je tweaken wel doen met een externe meter denk ik, toch? Hoeveel meer "peut" haal je er dan uit? Voor mij is waterkoelen voorlopig wel genoeg denk ik (ultrawide, net geen 4k), maar ben wel nieuwsgierig. :p

En jah, waarom die centjes zo snel op zijn, ben ik inmiddels ook wel achter. Ik weet nog niet of ik het haal om voor 1000 euro alle waterkoel spullen bij elkaar te harken. :') Waterkoeling is dikke business.

Als je me met een paar dingetjes wil helpen zou ik dat mega op prijs stellen iig. Vooral het buigen van PETG (of acryl?) lijkt me een hels karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:09:
JayZ gooit er altijd 10 liter gedemineraliseerd water doorheen om het schoon te spoelen; Leeg laten lopen zover het gaat, bijvullen met schoon water, even de pomp laten circuleren, letterlijk 'rinse repeat'. ;)
Ja dat werkt ook. Wat je daarmee alleen niet weg haalt zijn de neergeslagen nanoparticles in de dode hoeken. Daar heb je aardig wat druk voor nodig om dat er tussenuit te spuiten.
Gloeiende, die build is toch wel op een ander level zeg. :o Mooi man! Als je zulke dingen kunt laten zien, heb je wel wat autoriteit op dit gebied. Ik doe wel gewoon wat jij vind dat goed is, dan komt het allemaal wel op zijn pootjes. :9
Thanks! Nou heb ik deze build ook samen met iemand gedaan hoor, dus credits gaan ook deels naar hem.

Waar je wel op moet rekenen is dat dit soort dingen tijd kosten. Mijn PC heeft van start tot eind 3 maanden geduurd om alle juist onderdelen bij elkaar te krijgen. Steeds erachter komen dat je dingen nodig hebt helpt niet :P
De radjes zijn maar 30mm, en die op mijn AIO waterkoeling is ook 30, daar komt het blauwe van de fans ook redelijk goed doorheen. Het is geen bouwlamp, maar het geeft wel een mooie industriële gloed. Als dat met RGB fans ook lukt, zit dat wel goed. Ik weet natuurlijk niet of de fin density etzelfde is, maar in zekere maten zal het er toch wel doorheen lekken. En aan de filter kant zullen ze zeker zichtbaar zijn.
Mooi. Het oog wil ook wat he. ;)
En ja mooi he, die TT RGB fittings. 80 piek is wel wat duur, maar dat is wel voor 6 fittings met een controller erbij. Ze zeiden op CES dat ze ook expansion kits zouden hebben, dus zonder controller. Dan is het goed te behappen. Als de stekkers dan ook nog es standaard RGBG zijn zoals de 5050 LED strips en de aura header van asus, dan hang je de hele kermis dus zo aan je moederbord; alles via software te kleuren!
Ik denk dat dit spul vooral fantastisch mooi is met mayhems aurora vloestof. De schittering van de glinsterende particles in de buizen zal fantastisch zijn.

De CPU delidden, heb het even opgezocht, het is dus letterlijk alsof je een flesje open draait??
YouTube: BreakFree CPU Delid Tool Demonstration
Dood eng. :') Hoe vaak gaat zoiets mis?

:+

Gaat niet zo vaak mis dus. Die dingen kunnen best veel hebben!
En ik zag het ja, mooi EK blok op je titanXP. Ziet er super uit. En haha je hebt de powershunt gebrugd? Dan is het werkelijke voltage hoger dan de software aangeeft geloof ik? Dan moet je tweaken wel doen met een externe meter denk ik, toch? Hoeveel meer "peut" haal je er dan uit? Voor mij is waterkoelen voorlopig wel genoeg denk ik (ultrawide, net geen 4k), maar ben wel nieuwsgierig. :p
Niet het voltage, maar de gebruikte hoeveelheid stroom is hoger waardoor de kaart zijn eigen frequentie hoger neerzet dan zonder de mod. Daarmee haal je dus hogere OC's.

Met de mod gaat de core bij mij naar 2090MHz ipv de 1990MHz die ik daarvoor haalde. Is toch een verschil van 5%.
En jah, waarom die centjes zo snel op zijn, ben ik inmiddels ook wel achter. Ik weet nog niet of ik het haal om voor 1000 euro alle waterkoel spullen bij elkaar te harken. :') Waterkoeling is dikke business.

Als je me met een paar dingetjes wil helpen zou ik dat mega op prijs stellen iig. Vooral het buigen van PETG (of acryl?) lijkt me een hels karwei.
Is inderdaad duur maar uiteindelijk is het het waard. Je krijgt er een systeem voor terug wat fluisterstil is en zo koel dat je kan overclocken wat je wil. Bovendien heeft een PC dan een enorme WOW factor bij mensen die hem zien. :)

Het buigen valt op zich mee. De loop in mijn PC zat met een avondje werk in elkaar. De truc is weten wat je wil. De voorbereiding gaat veruit het meeste tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je niet wat blitz door je loop jagen om de wat hardnekkigere meuk eruit te spoelen?

De ervaring van iemand die het al eens gedaan heeft is waardevol. Straks, als ik deze machine af heb, kan ik misschien ook weer de volgende beginner verder helpen. Doorgeven van kennis is mooi. En je wil niet weten hoe lang ik al aan het klooien ben met het uitzoeken van onderdelen.. mijn originele lijstje had 980Ti's.. :') Ik heb inmiddels alleen de kast pas klaar staan, verder niets. Steeds was het weer "je kunt beter wachten op.."

"Shampoo" vloeistof is het mooiste spul dat ik tot nu toe gezien heb. Maar helaas waarschuwt Mayhems zelf al dat dat spul eigenlijk alleen voor display doeleinden is, niet voor dagelijks gebruik. :'( Het schijnt aan te koeken op je blokken. Alleen goed voor showmodellen op een beurs enzo.

Een bankschroef en een hamer? Brutal! :7 De deksel gaat er na een nieuw kwakje thermalpaste dus gewoon weer los bovenop? Ik dacht dat die gewoon ala AMD Athlon direct onder et blok ging. Ik zag mijn processortje al kraken zoals dat vroeger met die AMD chipjes zo vaak gebeurde. Door die ellende zijn de dekseltjes volgens mij gekomen. :')

Ik heb over een mod gelezen die met de interne volt meter rommelde, zodat die denkt dat er minder volt op staat dan werkelijk het geval is, waardoor die dus wat meer gas gaat geven. Dit is weer iets anders dan? 2090Mhz is niet misselijk, base is iets van 1450 ofzo geloof ik? Als dat lekker stabiel draait, dan wil ik dat bij mij ook wel. 5% voor een likje verf is makkelijk verdient. 8)

En absoluut, de wowfactor, daar doe ik het eigenlijk wel voor. Het moet een kunstwerkje worden, en kunst kost geld. Mijn nieuwe machine moet uiteindelijk de 'centerpiece' van mijn nieuwe kamer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:45:
Kun je niet wat blitz door je loop jagen om de wat hardnekkigere meuk eruit te spoelen?

De ervaring van iemand die het al eens gedaan heeft is waardevol. Straks, als ik deze machine af heb, kan ik misschien ook weer de volgende beginner verder helpen. Doorgeven van kennis is mooi. En je wil niet weten hoe lang ik al aan het klooien ben met het uitzoeken van onderdelen.. mijn originele lijstje had 980Ti's.. :') Ik heb inmiddels alleen de kast pas klaar staan, verder niets. Steeds was het weer "je kunt beter wachten op.."

"Shampoo" vloeistof is het mooiste spul dat ik tot nu toe gezien heb. Maar helaas waarschuwt Mayhems zelf al dat dat spul eigenlijk alleen voor display doeleinden is, niet voor dagelijks gebruik. :'( Het schijnt aan te koeken op je blokken. Alleen goed voor showmodellen op een beurs enzo.

Een bankschroef en een hamer? Brutal! :7 De deksel gaat er na een nieuw kwakje thermalpaste dus gewoon weer los bovenop? Ik dacht dat die gewoon ala AMD Athlon direct onder et blok ging. Ik zag mijn processortje al kraken zoals dat vroeger met die AMD chipjes zo vaak gebeurde. Door die ellende zijn de dekseltjes volgens mij gekomen. :')

Ik heb over een mod gelezen die met de interne volt meter rommelde, zodat die denkt dat er minder volt op staat dan werkelijk het geval is, waardoor die dus wat meer gas gaat geven. Dit is weer iets anders dan? 2090Mhz is niet misselijk, base is iets van 1450 ofzo geloof ik? Als dat lekker stabiel draait, dan wil ik dat bij mij ook wel. 5% voor een likje verf is makkelijk verdient. 8)

En absoluut, de wowfactor, daar doe ik het eigenlijk wel voor. Het moet een kunstwerkje worden, en kunst kost geld. Mijn nieuwe machine moet uiteindelijk de 'centerpiece' van mijn nieuwe kamer worden.
Lijkt me misschien het makkelijkst als ik gewoon binnenkort even binnen val om de kast even te bekijken en de mogelijkheden met je te bespreken.

Mondeling vragen beantwoorden is toch altijd wat sneller. ;)

Stuur me anders even een DM. Dan maken we een afspraak!

Pagina: 1