Windows werkt niet op nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09-2019
Ik heb onlangs een nieuwe pc in elkaar gezet.
Ja ging niet helemaal vlekkeloos maar met wat hulp is het gelukt.

Het enige wat ik nog gebruik (wil gebruiken) is de oude HDD (WD Blue) van de vorige pc. Vorige pc was ongeveer 6-8 jaar oud.
Hier staat een OEM versie van W7 op geïnstalleerd.
Echter begint hij al meteen met de vraag windows normaal starten of systeem herstel.
Bij normaal starten gaat hij 1 scherm verder en start opnieuw op met hetzelfde tot gevolg.
Bij systeemherstel gaat hij indd naar systeemhertel, echter zelfs als ik hem terugzet naar een eerder punt en opnieuw opstart komen we weer bij hetzelfde verhaal.
Hij geeft ook aan dat ik alle recente aangesloten hardware/software moet verwijderen. Kan echter me hele pc uit elkaar halen.
Komt dit omdat het een OEM versie betreft? Of kan het een andere reden hebben?

Mocht je nog meer info willen, feel free to ask..

Het is misschien een vraag die vele voor de hand ligt. Echter ben zelf nog wat minder ervaren hierin...en aldoende leert men 😊.

Grtz
Sven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:09
Mijn ervaring is altijd geweest, nieuwe pc = windows opnieuw instaleren. Ook al gebruik je een HDD met voorgeinstaleerde windows. Met een nieuw mobo e.d. werkt dat dan niet meer. Ik heb dus altijd clean install gedaan, wat ik zelf altijd wel prettig vind ook. Ik ben overigens wel benieuwd wat onze mede-tweakers hier nog voor advies voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:57

DarkSide

theres no place like ::1

Een reeds geinstalleerde windows op een nieuwe pc zetten gaat niet altijd even goed.
Zeker met W7. En zeker als je die installeert op een skylake computer.

Een clean install is dan gewoon het beste wat je kunt doen.
Echter je hebt een OEM windows die alleen zou moeten werken op de oorspronkelijke hardware.
Voor je nieuwe PC geldt die OEM licentie niet. En als hij wel zou booten zou die problemen kunnen geven met activeren. Want niet geldig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Heb je de product code van W7 gewoon ergens? Dan zou ik kaal Windows 10 installeren, na installatie en updates daarvan de tijd terugzetten naar iets voor eind juli en activeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Of gewoon Windows 10 downloaden en installeren. Pas geleden zo gedaan en prima gratis upgrade gekregen ondanks dat de termijn al ruim verlopen was.

Installeren kan met je Windows 7 key.

https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade

[ Voor 24% gewijzigd door MikeOO op 25-09-2016 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je kan geen Windows installatie hergebruiken, dit is een nieuwe PC en dus moet je opnieuw installeren. Let ook dat je de OEM versie hiervoor niet mag gebruiken van de licentie. OEM versies zijn gebonden aan de hardware, in dit geval dus de oude PC. Eigenlijk moet je een nieuwe Windows licentie kopen.

Indien je Windows 7 wil gebruiken zal je ook rekening moeten houden dat deze lastig zal installeren op Skylake hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 22:18
Je zal de W7-oem key gewoon kunnen activeren, gewoon even de activatie de key invullen en als het niet lukt de optie 'bellen' klikken, en volg de stappen, doen ze niet zo moeilijk over, en dan na activatie gooi je hem naar windows 10 ofzo

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 25-09-2016 11:35 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 00:13
Er bestaat specifieke software , met als doel een bestaande windowsinstallatie over te zetten naar een nieuwe computer met verschillende hardware, of bijvoorbeeld wanneer het moederbord wordt vervangen.
Laatst heb ik met "paragon adaptive restore" een windows 7 system succesvol overgezet naar een andere computer met heel andere hardware dan de originele. Maar dan heb je nog steeds een nieuwe key nodig i.g.v. OEM key, met een retail key is het toegelaten. In mijn geval was er wel een reden om het OS met alle reeds geinstalleeerde programma's intact over te zetten.

Doch vaak is een cleane nieuwe installatie de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
Ok, dus wat ik zo lees is gewoon W7 opnieuw installeren, want "oude" software en nieuwe componenten werkt niet. Echter w7 en skylake zijn geen beste maatjes.
Naja dan wordt het ff een nieuwe W10 kopen. Zijn ook niet gigantisch duur, en kan ik mooi meteen de SSD erbij doen 😁.

Iedereen super bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Lucif3r schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:15:
Ok, dus wat ik zo lees is gewoon W7 opnieuw installeren, want "oude" software en nieuwe componenten werkt niet. Echter w7 en skylake zijn geen beste maatjes.
Naja dan wordt het ff een nieuwe W10 kopen. Zijn ook niet gigantisch duur, en kan ik mooi meteen de SSD erbij doen 😁.

Iedereen super bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! 👍
Je kan altijd eerst proberen of je windows 7 (of 10) kan installeren met de windows 7 OEM key die je hebt.
Je hebt best een kans dat het gewoon werkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Licentieverhaal
Een OEM Windows licentie "Lives and dies with the hardware". Oftewel, je mag helemaal niet een oude Windows op een nieuwe pc installeren.

Installatie
Kan het zijn dat je bios EUFI in de EUFI modus staat en niet in BIOS- of AHCI mode?

[ Voor 33% gewijzigd door PcDealer op 25-09-2016 13:36 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 01:21
Wat vaak nog wel eens een probleem zou kunnen zijn als windows op een oud systeem heeft gedraaid, dat windows nog in ide modus draait terwijl alle nieuwe systemen op ahci.

Je kan op je nieuwe systeem in de bios het veranderen van ahci naar ide. Als dat werk dan zou je kunnen kijken om een register aanpassing te maken zodat je toch weer op ahci kan draaien, al denk ik dat met een HD het geen groot verschil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:34
Lucif3r schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:15:
Zo'n nieuwe PC gebouwd en dan geen SSD ??? 8)7 Da's natuurlijk superzonde van de performance !

Je kunt ook overwegen de gratis Windows 10 "Insider" build te gebruiken, gewoon Windows 10 downloaden en installeren en dan onder Windows Update instellen dat je de Insider versie wilt.

Voor mensen met een "disability" (je zet de gehandicapten features aan) schijnt Windows 10 ook gratis te gebruiken te zijn, ik heb dit nog niet geprobeerd (ik heb geen handicaps).
Correctie: Ik heb het even opgezocht, als je de "assistive technologies" gebruikt heb je nog steeds recht op de gratis upgrade zoals die vóór 29 Juli van kracht was. Dus voor OP geen optie aangezien de nieuwe machine nog geen licentie had.

Met even zoeken is een Windows 10 OEM natuurlijk ook niet duur.

[ Voor 13% gewijzigd door peterpv op 25-09-2016 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
peterpv schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:25:
Je kunt ook overwegen de gratis Windows 10 "Insider" build te gebruiken, gewoon Windows 10 downloaden en installeren en dan onder Windows Update instellen dat je de Insider versie wilt.
Let wel dat Insider versies ook echt test versies betreffen. Je kan dus zomaar een update krijgen waardoor Windows niet meer start of andere kuren krijgt. Dit is echt enkel aan te raden voor hobbyisten en niet voor mensen die een stabiele PC willen. Die kunnen beter de stabiele branch (nu 1607) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
Geen idee of hij in Uefi of BIOS staat...

Maar fijne mensen 😁 Hoe download je w10 als je pc niet werkt 😂😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
peterpv schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:25:
[...]

Zo'n nieuwe PC gebouwd en dan geen SSD ??? 8)7 Da's natuurlijk superzonde van de performance !
Zeker waar.
Maar soms moet je even roeien met de riemen die je hebt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Lucif3r schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:35:
Geen idee of hij in Uefi of BIOS staat...

Maar fijne mensen 😁 Hoe download je w10 als je pc niet werkt 😂😅
W7 even summier installen hup je key erin(missc activeren ze hem) en dan naar w10 media creation tool googeln is een optie

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 25-09-2016 12:39 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:58
mell33 schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:37:
[...]

W7 even summier installen hup je key erin(missc activeren ze hem) en dan naar w10 media creation tool googeln is een optie
Even w7 installeren zonder windows, ja dat is een mooie. Ej mijn auto rijd niet, doet niks, oh rij maar even naar de garage kijken we wel.

Conclusie, hij zal de HDD in zijn oude pc moeten stoppen of een andere computer/laptop moeten gebruiken om een windows iso te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
Volg de instructies hier om een Windows 10 USB stick te maken. Alles wat je nodig hebt is een USB stick van minstens 8 GB die gewist mag worden en een willekeurige PC waar Windows op draait. Dat hoeft niet eens Windows 10 te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
LopendeVogel schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:44:
[...]

Even w7 installeren zonder windows, ja dat is een mooie. Ej mijn auto rijd niet, doet niks, oh rij maar even naar de garage kijken we wel.

Conclusie, hij zal de HDD in zijn oude pc moeten stoppen of een andere computer/laptop moeten gebruiken om een windows iso te downloaden.
Hoezo ranten? we hebben toch na al die jaren wel ergens een w7 dvd liggen, zo had ik het gedacht, goeie aanvulling met je 2de punt trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

peterpv schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:46:
Volg de instructies hier om een Windows 10 USB stick te maken. Alles wat je nodig hebt is een USB stick van minstens 8 GB die gewist mag worden en een willekeurige PC waar Windows op draait. Dat hoeft niet eens Windows 10 te zijn :)
Nog steeds heeft gebruiker geen licentie voor de nieuwe pc, dus alles wat je hiermee aangeeft is "Ja hoor, installeer maar een illegale Windows." Volgens mij mag het wel 90 dagen op proef (zonder activatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
PcDealer schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:39:
[...]

Nog steeds heeft gebruiker geen licentie voor de nieuwe pc,
Met de Windows Insider versie heb je dat volgens mij wel. Die licentie krijg je gratis voor zolang je de insider versie blijft draaien.
Als je de gewone (niet insider) versie wil draaien, ja dan heb je een licentie nodig.

Wat betreft de "disablities", wat ik schreef klopte niet. Je hebt alleen recht op een gratis upgrade mits je al een Windows 7 of 8 licentie hebt. Heeft OP dus niets aan.

Oh nog een derde optie bestaat als je scholier of student bent, dan kun je op schoolspot.nl kijken of jouw onderwijsinstelling een contract met Microsoft heeft voor het gebruik van Windows 10.

Dus niet gelijk mekkeren dat dingen illegaal zijn als dat gewoon niet zo is.

[ Voor 10% gewijzigd door peterpv op 25-09-2016 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
I'm confuzed...
De een zegt dat ik eigenlijk gewoon mag switchen, als ik maar dezelfde licentie blijf gebruiken, en ff bel met microsoft...
De ander zegt dat is sowieso een nieuwe licentie moet kopen :P

Maar ik probeer wel eerst gewoon met dezelfde licentie, en kan altijd nog een W10 (OEM) licentie kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Het is een juridisch en een technisch aspect.

Licentietechnisch mag je een OEM-licentie niet weer gebruiken op een ander systeem. Technisch kan dit echter prima, de technische eis vanuit de activering is meer dat de licentie op dat moment maar op 1 computer is ingesteld. Dus ja, technisch hoef je geen nieuwe Windows te halen, maar je bent juridisch en licentie-technisch wellicht in overtreding.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Microsoft deed er nooit zo moeilijk over als je een oem key op een nieuwe pc activeren wil, maar eigenlijk is het niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Ben je een scholier of student ? Check dan zeker of je in aanmerking komt voor een W10 licentie want als dat zo is dan ben je gewoon klaar. Je krijgt de licentie key + download locatie per email.

Ik heb twee naar school gaande dochters en dus 2 gratis W10 education edition licenties in gebruik. Volgens mij staat ook in de voorwaarden dat het een "lifetime" licentie is dus ga je van school mag je hem toch blijven gebruiken. MS wil errug graag dat we Windows 10 gebruiken. ;)

De portemonee opentrekken kan over 90 dagen ook nog ;)

[ Voor 5% gewijzigd door peterpv op 25-09-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:58
Lucif3r schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:36:
I'm confuzed...
De een zegt dat ik eigenlijk gewoon mag switchen, als ik maar dezelfde licentie blijf gebruiken, en ff bel met microsoft...
De ander zegt dat is sowieso een nieuwe licentie moet kopen :P

Maar ik probeer wel eerst gewoon met dezelfde licentie, en kan altijd nog een W10 (OEM) licentie kopen.
Haha, wat je kan doen is gratis de windows 7 of 10 iso van de officiële microsoft site downloaden (via een ander systeem uiteraard, 1 die het wel doet). Die installeer je en kan je een x aantal dagen gratis gebruiken, in die tijd kan je een product code kopen (doe het wel via een bekend bedrijf en niet 1 of ander vaag serial bedrijf die het wel voor een paar euro doet).

Ga het niet via torrents ofzo doen, nergens voor nodig, het is gratis via de microsoft site te downloaden.

Vergeet de product code van je oude systeem, download een windows (mijn advies) 10 .iso van de MS site, en koop via een bekende (grote) webshop een serial.

Er zijn altijd omwegen, maar bewandel op dit gebied gewoon de normale / officiële manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

peterpv schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:18:
[...]

Dus niet gelijk mekkeren dat dingen illegaal zijn als dat gewoon niet zo is.
Als user jouw link volgt, is dat niet naar een Windows Insider, Student of andere bijzondere licentie van Windows waar niet de normale OEM-/Retail-/FPP-prijs voor geldt. Windows Insider staat onder "Meer mogelijke downloads". Om het even zuiver te houden: op welk moment heb ik geen gelijk en onderbouw dat o.a. met een citaat alsjeblieft. In je eerdere reacties met downloadlink had je niet specifiek over Windows Insider, dus geldt mijn eerdere reactie nog steeds.

Ik weet niet of het trouwens wel een goed idee is om aan Windows Insider deel te nemen als het de hoofd pc is die gewoon moet werken zoals eerder aangegeven:
IMPORTANT NOTICE

The Program Services include experimental and early prerelease software. This means that you may experience occasional crashes and data loss. To recover, you may have to reinstall your applications, the operating system, or re-flash your device. In some instances, once you install the Program Services software, you may not be able to go back to the prior version of the software. Additionally, the Program Services, if installed on a mobile device, may inadvertently damage your device rendering it inoperable. Using the Program Services on some devices may impact your warranty (check with your device provider). By participating, you agree to frequently backup your data.
The Program Services may:

· automatically collect and transmit data to Microsoft and its partners regarding activities on your devices, including personal information (see Privacy Statement for details http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=400912 and for Office apps included with the software see the Privacy Statement at http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=507380);

· not be stable or tested to the same level as commercially-released software;

· stop working, be updated, or removed from your device automatically without notice. The Program Services update automatically, for example, through Windows Update. Automatic updating cannot be turned off. Some features may be removed or may stop working after a predetermined time period or at the end of an evaluation cycle once enough data has been collected. Some third party applications installed on the device may also not work, may stop working, or may be automatically deleted by the Program Services; and

· change before commercial release or may never be commercially released.
Ik denk dat n.a.v. onderstaande dikgedrukte tekst het gebruik buiten een testomgeving niet is toegestaan:
4.2 Scope of Rights. All Software provided is the copyrighted work of Microsoft or its suppliers and is licensed to you, not sold. Microsoft reserves all rights (such as rights under intellectual property laws) not expressly granted in this agreement. In particular, this Agreement does not give you any right to, and you may not:

i. use the Software in a live operating environment;

ii. disclose the results of any benchmark tests of the Software to any third party without Microsoft’s prior written approval;

iii. use or virtualize features of the Software separately;

iv. publish, copy, rent, lease, transfer, or lend the Software;

v. attempt to circumvent technical protection measures in the Software, reverse engineer, decompile, or disassemble the Software, except if the laws where you live (or, if a business, where your principal place of business is located) permit this even when our Agreement does not. In that case, you may do only what your law allows; and

vi. when using Internet-based features, you may not use those features in any way that could interfere with anyone else’s use of them, or to try to gain access to any service, data, account or network, in an unauthorized manner.
https://insider.windows.com/Home/TermsOfUse

[ Voor 111% gewijzigd door PcDealer op 25-09-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucif3r
Helaas al een tijdje geen student meer 😉.

En een oem licentie is toch ook gewoon een licentie...voor een paar euro 😊.
Inmiddels Windows 10 iso gedownload via me laptop, nu deze nog op DVD branden en dan gaan met die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Lucif3r schreef op zondag 25 september 2016 @ 15:36:
Je oude Windows 7 licentie mag niet hergebruikt worden, dit gaat tegen de licentievoorwaarden in. Een OEM versie is en blijft gebonden aan de hardware waarmee deze is geleverd. (Of eerst op is geïnstalleerd.) Het feit dat het ook wel lukt met een nieuwe PC doet daar weinig aan af.

De enige nette oplossing is een nieuwe Windows licentie aanschaffen.
Pagina: 1