Geluidsproductie van MSI Twin Frozr (RX 470)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Noud_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik heb deze week een MSI RX 470 Gaming X 4G aangeschaft. Ik heb dit product mede gekozen vanwege de Twin Frozr technologie, met de verwachting te kunnen genieten van een zeer stille GPU.

Na gebruik valt dit me echter best tegen. Onder load in GTA5 komt het geluid bijvoorbeeld flink boven m'n stock i5-6400 koeler uit. Het gaat hier niet om coil whine maar echt om het geluid van de fans die flink staan te blazen. In reviews heb ik gelezen dat de fans zelfs onder zware load met ~37dB nauwelijks hoorbaar zouden moeten zijn.

Ik twijfel of dit aan mijn specifieke product kan liggen en overweeg een RMA. De temperaturen van de kaart zijn overigens prima. Wat is jullie ervaring met de fan noise van grafische kaarten met de Twin Frozr technologie? Kan ik überhaupt een nauwelijks hoorbare GPU onder load verwachten?

Alle reacties

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:43

WhySoSerious

Be the change.

Je kunt, vziw, het fanprofiel aanpassen via MSI Afterburner. De 470 wordt ook sinds een tijdje ondersteund. http://www.guru3d.com/fil...burner-beta-download.html

Wellicht dat dit helpt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:36

nelizmastr

Goed wies kapot

37dB is allesbehalve stil. Het beste wat je kan doen is de fancurve aanpassen. Dan krijg je wel meer warmte.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Goh, niet noodzakelijk. Mijn kfa had een enorm bizarre fancurve. Idle was de kaart stil. Onder belasting ook tot de kaart over de 70 graden ging en dan gingen de fans tot op 100%, tot de kaart weer op temp was, en de fans weer uitvielen. Was nu niet echt curve. Was altijd 0,100,0, 100,...

Na bios fix van kfa is het een echte curve curve en blijft de kaart mooi constant met een average temp onder belasting en geluid onhoorbaar. Nooit meer die 100% fans

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• _Noud_
Bedankt voor de reacties.

Ik heb de afterburner geprobeerd, maar er is geen hoorbaar verschil tussen 30% en 100% fan snelheid. Moeilijk om op een forum te duiden om hoeveel geluid het gaat maar het is op dat moment aanzienlijk luider dan de fans van de CPU of de case en duidelijk hoorbaar door games/films.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
WhySoSerious schreef op zondag 25 september 2016 @ 06:57:
Je kunt, vziw, het fanprofiel aanpassen via MSI Afterburner. De 470 wordt ook sinds een tijdje ondersteund. http://www.guru3d.com/fil...burner-beta-download.html

Wellicht dat dit helpt.
Er is een reden dat de kaart veel geluid maakt, dom de koeler langzaam laten draaien, waarmee je de kaart zou kunnen oververhitten lijkt mij vrij dom.
37dB op een afstand gemeten met van een centimeter is heel erg stil, 37dB in een geluidsarme kamer op 10 meter gemeten is erg luidruchtig voor een videokaart. Of te wel een waarde als 37dB zegt helemaal niks als je de omstandigheden niet weet.
_Noud_ schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:24:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb de afterburner geprobeerd, maar er is geen hoorbaar verschil tussen 30% en 100% fan snelheid.
Op hoeveel RPM draaien de fans en wat is de temperatuur van de videokaart onder belasting? Beide waardes zou je met GPU-z uit moeten kunnen lezen. Plaats anders een screenshot van het sensor tabblad in GPU-z onder belasting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

-The_Mask- schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:02:
[...]

Er is een reden dat de kaart veel geluid maakt, dom de koeler langzaam laten draaien, waarmee je de kaart zou kunnen oververhitten lijkt mij vrij dom.

[...]

Op hoeveel RPM draaien de fans en wat is de temperatuur van de videokaart onder belasting? Beide waardes zou je met GPU-z uit moeten kunnen lezen. Plaats anders een screenshot van het sensor tabblad in GPU-z onder belasting.
_Noud_ schreef op zondag 25 september 2016 @ 02:18:

De temperaturen van de kaart zijn overigens prima.
Lijkt me dat het fanprofiel aanpassen een prima eerste stap is gebaseerd op deze informatie?

Hardware.info heeft overigens deze ochtend een review geplaatst waar oa de MSI bekeken wordt, https://nl.hardware.info/...sproductie-en-temperatuur . Daar wordt deze als stilste ervaren.

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja daar is die vrij stil, daarom moet je onderzoeken waarom deze dat niet is zoals ik aangaf. Dom de fansnelheid overrulen met de kans op oververhitting lijkt mij het domste wat je kan doen.

AMD Nieuwsdiscussie

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Waarom bekijk je de zaak zo zwart-wit?

Stel dat de kaart 25 graden Celsius is met 100% fanactiviteit dan is het aanpassen van de fansnelheid naar 20% op 35 graden Celsius toch het eerste wat je doet? Aanpassen van de curve betekent niet gelijk oververhitten.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat doe ik helemaal niet. Ik zeg dat je moet onderzoeken waarom de kaart lawaai maakt ik leg zelfs nog uit hoe die dat kan doen met GPU-z. Ik zeg alleen dat je geen domme dingen moet doen zoals de fan snelheid verlagen zonder het probleem te onderzoeken.

AMD Nieuwsdiscussie

• _Noud_
-The_Mask- schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:02:
[...]

Dit is een screenshot van GPU-z tijdens het gamen. Ik kan er zelf weinig uit aflezen..

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/okqy5f.jpg

• -The_Mask-
  • Niet online
De kaart is op je screenshot niet meer belast, daardoor is dus niet zichtbaar hoe warm de kaart wordt en hoe snel de fan draait.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Laat GPU-z aan staan tijdens het gamen. Klik na het gamen links in de selectboxen van de fan speed en temperatuur en selecteer de optie 'Show highest reading'. Dan zie je wat de maximum waardes waren tijdens het gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2016 21:25 ]

• _Noud_
Nogmaals, nu met de maximale waardes:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2lk3585.jpg

Edit: Juiste plaatje erbij

[ Voor 22% gewijzigd door _Noud_ op 25-09-2016 22:08 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Dit is niet het juiste plaatje, je belast hier amper de videokaart. Of was de screenshot een hele tijd na de test? Welke test was het?

[ Voor 33% gewijzigd door -The_Mask- op 25-09-2016 22:16 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Erg betrouwbare gegevens. :N Een Power Draw van 95kW. :P Gelukkig komt de temperatuur dichter in de buurt van wat je zou verwachten.
Lijkt erop dat de koeler net niet goed contact maakt met de chip.

Verwijderd

Dat snap ik. Ik heb hier een HD 7790 die volgens HWmonitor ruim 15000 graden wordt.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan je het eens bekijken met HWINFO64?
Misschien is je kast van binnen te warm?

• _Noud_
-The_Mask- schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:15:
Dit is niet het juiste plaatje, je belast hier amper de videokaart. Of was de screenshot een hele tijd na de test? Welke test was het?
Screenshot was inderdaad enige tijd na de test genomen. Omdat ik alles op het uitlezen van de maximale waardes heb gezet nam ik aan dat dat niet uitmaakte. Deze waardes zijn van een uur gamen (GTA5 op max settings).

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:00

The GUI

ClickOps < DevOps

Van het weekend is een mooie review van de kaart bij de buren verschenen.

De koeler heeft overigens één heatpipe minder dan bij de variant die voor bijvoorbeeld de GeForce GTX 1070 en 1080 wordt gebruikt.

Hier wat details over koelefficiëntie.

De Twin Frozr op de RX470 heeft dus was minder koelvermogen door het ontbreken van die extra heatpipe en daardoor moeten de fans wat harder draaien. De tests van de buren zijn wel op een open test bench gedaan, real world kan het best schelen afhankelijk van de airflow in je kast.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_Noud_ schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:27:
[...]

Screenshot was inderdaad enige tijd na de test genomen. Omdat ik alles op het uitlezen van de maximale waardes heb gezet nam ik aan dat dat niet uitmaakte. Deze waardes zijn van een uur gamen (GTA5 op max settings).
Ik zou hem terugsturen.

100% fanspeed moet echt nooit voorkomen met deze kaart. Zelfs op slechts 32% zou ie stabiel rond de 64 moeten liggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1