• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Hallo Tweakers,

In mijn nieuwe huis ben ik van plan de kabels van mijn surround luidsprekers (B&W 805D2 O-) ) netjes weg te werken. De kabel moet een meter of 12 afleggen (2,5 meter in de muur + 7 meter in verlaagd plafond + 2,5 meter in muur). De kabels in de muur worden ingefreesd in kalkzandsteen. Het plafond wordt verlaagd om diverse kabels (LAN, audio, veeeeeel elektra ivm verlichting) kwijt te kunnen. En nee, de audio kabels kunnen helaas niet door de vloer.

Nu ga ik meestal naar de winkel om mij te laten adviseren op audio gebied (niet mijn specialiteit namelijk), maar mbt audio kabels heb ik toch eerst graag jullie input. Ik wil zeker zijn dat de kabels geschikt zijn om in de muur en plafond te leggen en het signaal niet wordt verstoord. Echter betaal ik natuurlijk liever niet te veel voor de kabels. Meeste kabels die ik gebruik zijn van AudioQuest, aangezien ze een behoorlijke prijs kwaliteit hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met het leggen van audio kabels in een wand? Wat voor kabels adviseren jullie?

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij speakerkabels is afscherming voornamelijk geldverspilling.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Kan je je uitspraak eens toelichten?

De elektra leidingen kruisen namelijk op een aantal punten de luidsprekerkabels in het plafond, dus dit kan mogelijk voor problemen zorgen. Alternatief is natuurlijk het afschermen van de elektra kabels. Iets wat misschien wel goedkoper is ;)

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat zorgt niet voor problemen. Dat zou 't wel kunnen doen als 't een line-level signaal betrof (wat nog versterkt wordt) maar jij hebt 't over speakerbekabeling. De invloed van elektromagnetische storing (die je met afscherming tegenhoudt) is veel te gering om iets met een dergelijk signaal te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Neem ook eens een kijkje in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 , dan zul je zien dat de meeste "premium" kabels pure geld verspilling is.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48

FeaR

In GoT we trust

Zware Unit schreef op zondag 25 september 2016 @ 00:56:
De elektra leidingen kruisen namelijk op een aantal punten de luidsprekerkabels in het plafond...
De kabels voor mijn Rear Right, Rear Left en Front Right lopen allemaal over het plafond en komen daar via een goot welke in is gevreesd in de stenen muur. Goot van de Gamma die normaal bedoelt is voor afzuiging/ventilatie. Naast de speakerkabels lopen daar ook HDMI, netwerk, stroom en optische kabels door. Geen centje pijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Zware Unit schreef op zondag 25 september 2016 @ 00:56:
Kan je je uitspraak eens toelichten?

De elektra leidingen kruisen namelijk op een aantal punten de luidsprekerkabels in het plafond, dus dit kan mogelijk voor problemen zorgen. Alternatief is natuurlijk het afschermen van de elektra kabels. Iets wat misschien wel goedkoper is ;)
Wat cyber zegt. Speaker signalen worden niet meer versterkt en zijn afgesloten met een lage impedantie, dus stoor signalen hebben geen enkele kans!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:51
Het kunnen dus ook gewoon bouwmarkt kabels zijn van zeg €1,- / meter. Koper/tin zou ook geen probleem moeten zijn. Ook massief of geaard maakt voor het geluid niets uit (alleen verwerkbaarheid).

Er wordt vaak geadviseerd om geen cca koper te gebruiken, dat is een aluminium kern met koperen laag eromheen. Maar ook daar gaat gewoon het signaal overheen.

De enige verantwoording om dergelijke kabels niet te nemen, is volgens mij dat ze (iets) meer weerstand introduceren, wat iig gevolgen heeft voor het volume. En bij zeer lage weerstand ook voor de capaciteiten van de receiver.

Speel op safe door dan toch iig voor koper te gaan.
Qua doorsnede zijn er veel tabletjes en adviezen te vinden. De mensen van audioholics hebben een tabelletje samengesteld. Dit zijn afstanden waarbij je geen hoorbare verliezen zult krijgen en zijn erg safe om aan te houden:
http://www.audioholics.co...ables/speaker-cable-gauge

Het zijn Amerikaanse maten, dus even omrekenen.
Ze staan niet in de tabel, maar het is een kwestie van middelen:
Awg 11 is 4mm2
Awg 13 is 2,5mm2
Awg 15 is 1,5mm2
Awg 19 is <0,75mm2

Snelle conversie feet > meter: feet x 3 / 10

Je zit met een dikte van 4mm2 altijd goed
Zware Unit schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:48:
Meeste kabels die ik gebruik zijn van AudioQuest, aangezien ze een behoorlijke prijs kwaliteit hebben.
Behoorlijke prijs, normale kwaliteit, dat klopt idd. Audioquest is koning in marketing. Ze praten je allerhande onzin aan om de hoge prijs van hun kabels te verklaren. Het mooiste is nog dat ze zelf toegeven dat de zogenaamde verbetering niet te meten is, maar volgens hun wel hoorbaar. Er zijn ontzettend veel aspecten van audio meetbaar, dus je kunt stellen dat niet meetbaar = niet aanwezig. Ik moet zeggen dat ik zelf ook een audioquest kabeltje heb lopen naar mijn high end pc speakers. En ik hoorde weldegelijk verschil tussen deze Evergreen van €43,- en de vorige bij een oud setje meegeleverde kabel. Maar achteraf gezien weet ik dat dat meer te maken had met de kwaliteit van het oude kabeltje en de prijs van de nieuwe (het kan toch niet zo zijn dat ik €45,- over de balk heb gegooid?! Er moet een verschil zijn).

Nee, audioquest belazerd de boel waar je bij staat, net als al die andere overpriced kabelhboeren

[ Voor 31% gewijzigd door LA-384 op 25-09-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06

Bestla

M/M -> V/F

Gewoon normale zwart/rode kabels nemen, en die zogenaamde 'dropveters' heb je ook nog in verschillende kwaliteiten. Dun en soepel, en dik en stug. Ik heb altijd de dikke variant gebruikt.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Bedankt voor alle input. Goed om te horen dat ik geen enorm budget nodig heb om de kabels te leggen.

Hebben jullie nog advies welke connectoren (bananenstekkers?) ik het beste kan gebruiken aan beide kanten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Nakamichi banaan stekkers als je goede wilt hebben. Die zijn betaalbaar en zitten zeer stevig vast aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk anders voor je eigen lol ook even binnen in je speakers (door voorzichtig open te schroeven, is niet eng) naar de kabels tussen de aansluitpunten en de drivers en in je versterker naar de kabels (als die dat heeft) en de sporen waar het geluidssignaal over loopt, en besef dat B&W en je versterker-bouwer die hoeveelheid goed genoeg vind.

B&W is een oerdegelijk merk zonder bullshit overdesign/engineering dus dan krijg je wel een beeld wat goed is.

(laat maar ik zie nu dat er niks te schroeven is aan de speakers en dat het uit de ultra dure serie is waar jij niet aan wil gaan zitten, misschien dat je door het bass reflexgat kan zien wat voor kbel er intern gesoldeerd zit, en begrijp ook dat condensatoren/weerstanden en spoelen in het filter nooit een aansluitdikte hebben van meer dan 1 mm2)

[ Voor 28% gewijzigd door enchion op 25-09-2016 12:04 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De enige speakerkabel die wel verschil zal maken, is die van de subwoofer. Ik geloof dat daar afscherming wel belangrijk is (ook vanwege de eerder genoemde reden dat het subwoofer signaal bij een actieve subwoofer pas in de sub versterkt wordt en daardoor gevoelig is voor storingsinvloeden van buiten af). Natuurlijk hoef je ook daar geen kabels van €100,- / meter te nemen, maar weet dat er verschillen zijn die aan het uiterlijk niet af te leiden zijn. Ik heb zelf de vergelijking tussen een dikke, twee-aderige kabel en een dunnere enkel-aderige kabel kunnen ervaren. Die dikke kabel is stugger, maar gaf een constante zoemtoon uit de sub. De dunnere kabel had hier geen last van. Hoewel het alle kenmerken van een aardlus had, was het opgelost door de betere (toevallig dunnere) kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:30
LA-384 schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:01:
De enige speakerkabel die wel verschil zal maken, is die van de subwoofer. Ik geloof dat daar afscherming wel belangrijk is (ook vanwege de eerder genoemde reden dat het subwoofer signaal bij een actieve subwoofer pas in de sub versterkt wordt en daardoor gevoelig is voor storingsinvloeden van buiten af). Natuurlijk hoef je ook daar geen kabels van €100,- / meter te nemen, maar weet dat er verschillen zijn die aan het uiterlijk niet af te leiden zijn. Ik heb zelf de vergelijking tussen een dikke, twee-aderige kabel en een dunnere enkel-aderige kabel kunnen ervaren. Die dikke kabel is stugger, maar gaf een constante zoemtoon uit de sub. De dunnere kabel had hier geen last van. Hoewel het alle kenmerken van een aardlus had, was het opgelost door de betere (toevallig dunnere) kabel te gebruiken.
Net zulke onzin als dure speakerkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Blommie01 schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:41:
[...]

Wat is dan de verklaring voor het verschil? De kabel is het enige wat ik heb veranderd om van die zoem af te komen.

[ Voor 41% gewijzigd door LA-384 op 25-09-2016 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:04

donny007

Try the Nether!

Zwakke signalen die later worden versterkt (zoals line level naar een sub) zijn vatbaar voor interferentie, daar kan afscherming dus een verschil uitmaken. Met een gebalanceerd signaal heb je hier al véél minder last van.

Bij speakerskabels maakt de afscherming niets uit, de interferentie is niet krachtig genoeg om invloed uit te oefenen op de speakers. Alleen als je een hele lange speakerkabel langs diverse krachtstroomkabels legt hoef je je zorgen te maken.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48

FeaR

In GoT we trust

Zware Unit schreef op zondag 25 september 2016 @ 09:35:
Hebben jullie nog advies welke connectoren (bananenstekkers?) ik het beste kan gebruiken aan beide kanten?
Nakamichi is al genoemd en het "merk" wat veelal als eerste wordt genoemd. Let wel dat dit een plakmerk is en deze pluggen per batch van kwaliteit kunnen verschillen. Ik heb ze gehad waarvan ik het schroefje meteen dol draaide tot niets op aan te merken. Een merk als HQ dan wel W&M hebben ook goedkope banaanstekkers (dan wel spades) die naar mijn ervaring iets stabieler van kwaliteit zijn. ViaBlue had ook mooi spul, maar ik weet niet wat de prijzen nu doen. Een jaar of vier terug waren die nog wel leuk.
enchion schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:32:
B&W is een oerdegelijk merk zonder bullshit overdesign/engineering dus dan krijg je wel een beeld wat goed is.
Qua dikte krijg je dan inderdaad een beeld. Maar veel merken gebruiken intern wel "elfjesbekabeling". Zo zit er in onder andere B&W en Focal bekabeling van Van den Hul. Van relatief simpele dunne kabels tot aanzienlijk dikker in de hogere moddellen. Volgens mij in B&W 800 de fabrieksvariant van de CS-122. Focal gebruikt in hun Grande Utopia nog dikker (weet niet of het de D-352 of The Magnum is).

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 25-09-2016 16:58 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:55:
Qua dikte krijg je dan inderdaad een beeld. Maar veel merken gebruiken intern wel "elfjesbekabeling". Zo zit er in onder andere B&W en Focal bekabeling van Van den Hul. Van relatief simpele dunne kabels tot aanzienlijk dikker in de hogere moddellen. Volgens mij in B&W 800 de fabrieksvariant van de CS-122. Focal gebruikt in hun Grande Utopia nog dikker (weet niet of het de D-352 of The Magnum is.
Ik zag pas later dat de TS het over de Lord-of-the-Rings van de B&W speakers had.
(daarom dat ik ook geen teardown op youtube kon vinden denk ik zo) :P

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Mijn surround luidsprekers zijn de 805D2, maar dit is echt overkill en heb ik voornamelijk gedaan voor de looks. Een CM1 is waarschijnlijk voldoende als surround luidspreker, maar die past dan weer niet lekker bij de rest.

Als fronts heb ik de 804D2 en als center een HTM4.

Zal als mijn huis klaar is wel wat plaatjes posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

Blommie01 schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:41:
[...]

Ehh, nee.

Het heeft te maken met de impedantie. Bij speakers is deze laag. In de range van 4 tot 8 Ohm. Een gewone zwart/rode kabel werkt prima, ook als deze naast 230V snoer moet liggen. Wil je een lange afstand afleggen neem dan wel lekker dikke, ivm de weerstand van de kabel.

De speaker kabel naar een versterkte sub is eigenlijk geen speakerkabel maar een signaarkabel. De impedantie is dan eerder 10k Ohm dan 4 tot 8 Ohm. Signaalkabels zijn wel ALTIJD afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vergeleken met bijvoorbeeld een microfoonkabel is het nog steeds een stuk minder ernstig. Maar inderdaad, vanwege de hoge impedantie aan de kant van de actieve sub (ik neem aan dat de andere kant nog wel behoorlijk laag is), kan je wel zeker inductieve overspraak hebben.

Als die sub overigens op een halve meter van de signaal bron staat zou ik me er ook niet druk over maken.
Pagina: 1