• Penguinly
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:07
Hallo,

Ik heb zelf nog nooit een computer gebouwd, daarom wilde ik er een voor me laten bouwen bij een website. Ik heb wel wat research gedaan, maar ik kom er niet meer uit.

Mijn budget is: 1100-1500 en ik zou graag een computer willen waar ik een lange tijd mee vooruit kan. Mijn samenstelling:

Behuizing: Phanteks Enthoo Evolv €166,80
RAM: Corsair Vengeance LPX – DDR4 – 2133 – 16GB €81,80
SSD: Samsung 850 EVO – 500GB €158,90
HDD: Western Digital Blue – 2TB €75,30
Moederbord: ASUS Z170-A €150,40
CPU: Intel Core i7-6700 – Boxed €316,90
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 612 – ver.2 €43,90
Videokaart: MSI Radeon RX 470 Gaming X – 4GB GDDR5 €228,90
Voeding: Corsair CX500 – 500W €59,80

Assemblage €59,90
Installatie Windows en updates €14,90
Totaal: €1386,50

Ik Had eerst de ram met 3200 MHz kloksnelheid, maar er was tegen mij gezegd dat die niet met mijn processor kon, dus dat ik daarom de 2133 MHz variant moest kiezen.

De soort spellen die ik wil gaan spelen op mijn computer zijn: civilization/anno/Rocksmith/ori and the blind forest/endless legend. Mijn computer hoeft niet per se hele zware games aan te kunnen, omdat ik grote spellen meestal speel op mijn Playstation.

Ik vind het erg belangrijk om goed te kunnen multitasken, ik heb vaak veel internet tabbladen openstaan terwijl andere programma ook aanstaan. Ook wil ik bezig gaan met afbeelding bewerken en video bewerken/editen, ik zou graag willen dat de computer ook serieuze grafische programma’s aan zou kunnen voor als ik in de toekomst wat professionelere programma’s ga gebruiken.

Ik zou graag een snelle ssd willen, zodat het laden en opstarten van programma’s en windows snel gaat. Ik wil graag een ssd voor de dingen die ik vaak gebruik en een hdd voor films enz. op te slaan.

Ik wil in de toekomst nog een 4k monitor kopen, dus zou graag willen dat de computer dat dan ook aan zou kunnen. Ik ben echter niet van plan om spellen te spelen in 4k of video editing te gaan doen in 4k..

Er is me afgeraden om te gaan overclocken omdat ik daar zelf geen verstand van heb, zijn jullie het daarmee eens? Of zou ik i.pv. deze processor een i7 6700k kopen die ik kan overclocken en zo ja zou ik dan ook waterkoeling nodig hebben?

Of dat een extra ventilator voldoende zou zijn of misschien waterkoeling i.p.v. lucht.

Ik had eerst in mijn configuratie een hdd van toshiba, toen is mij aangeraden een Western Digital te nemen. Deze HDD heeft echter 5400 rpm in plaats van de 7200 rpm van de Toshiba. Betekent dit niet dat de Toshiba toch beter is, of zijn er belangrijkere dingen om op te letten bij HDD’s?

De dingen die mij wel belangrijk leken bij een computerkast zijn: dat het goed stofbestendig is, goede temperaturen/koeling, het is leuk als ie er mooi uit ziet, ruimte voor alle componenten, meerdere usb 3 poorten. Wat vinden jullie belangrijk voor het kiezen van een computerkast?

De Phanteks Eclipse p400 en de Nzxt S340 zijn kasten die ik op youtube tegengekomen ben, maar daar hadden sommige mensen in de comments het over hitte problemen. Weten jullie of dat zo is of hebben jullie daar ervaringen mee?

Qua cpu cooler ben ik degene die ik nu heb in een youtube filmpje tegengekomen, maar ik kwam de be quiet! dark rock pro 3 cpu cooler ook vaak tegen.

Ik kom er verder over het moederbord en de case ook niet echt uit. Maar ik heb ze gekozen omdat ik ze in een filmpje heb gezien.
Daarom zou ook nog wel willen vragen waar ik bij de case en moederbord op zou moeten letten. Wat daarbij goed zou zijn voor mij en wat misschien overbodig zou zijn?

Zou ik een grotere capaciteit powersupply nodig moeten hebben? Want voor dezelfde prijs van de corsair met 500w heb je degene met 650w. Voeding: Corsair VS650 – 650W €59,70

Alvast bedankt voor de hulp,
Thomas Blankesteijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic hoort eigenlijk thuis in Desktop Aankoopadvies , maar aangezien de uitgebreide topic start kunnen we hier wel wat mee. De mods verplaatsen hem wel :).

De CX500 is in ieder geval een slechte voeding, en met een budget van €1500,- al helemaal. De pricewatch: Corsair CX450M is dan al een stuk betere keuze, maar in een build als deze zou een stille pricewatch: Corsair RM550x met 10 jaar garantie en een 10-15 jaar lange levensduur niet misstaan. Een goede 300-350 watt is ook al genoeg voor deze build, echter een ongekende kwaliteit als de RM550X kom je in deze categorie weinig tegen. De pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is ook een erg goede keuze en genoeg voor je build, maar qua aansluitingen is het voor de toekomst wel handig om er wat meer te hebben.

De Phanteks P400 en NZXT S340 zijn echt prima behuizingen met juist een goede airflow, dus hoe iemand hier een hitte probleem mee kan krijgen, geen idee. Bij de S340 is het misschien handig om de top-fan naar de voorkant te verplaatsen voor een betere luchtstroom, maar nodig is het zeker niet als je niet gaat overclocken. Over overclocken gesproken...

Mocht je willen overclocken heb je inderdaad een 6700k nodig, waterkoeling is echter verre van nodig. De Dark Rock Pro 3 is dan inderdaad een erg goede keuze, maar de pricewatch: Scythe Fuma is ook meer dan voldoende. Zelfs met een pricewatch: Arctic Freezer i32 kan je al wel uit de voeten. Als je niet gaat overclocken is de i32 ook gewoon een erg goede en stille keuze, meer heb je niet nodig dan.

Als je niet gaat overclocken heb je niet denderend veel aan een duurder Z170 bord. Een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P is dan een erg goede en uitgebreide keuze voor de prijs. Vind je looks belangrijk is de pricewatch: MSI B150 GAMING M3 ook een goede keuze.

Als je wel gaat overclocken kun je je huidige gekozen Asus Z170-A nemen, maar goede alternatieven zijn:
pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING
pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-UD3

Bij een Z170 bord i.c.m. een K CPU kun je beter sneller geheugen nemen. Denk bijvoorbeeld aan pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Met een niet-Z170 bord i.c.m. een niet-K CPU kun je het beste 2133Mhz kiezen om compatibiliteitsproblemen te voorkomen, en sneller dan dat draait het met die combinatie toch niet. pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 , pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13 of pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R zijn dan een paar goede setjes. Als de looks je niet uitmaken hebben bovenstaande setjes niet echt een meerwaarde over de pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 welke je dan zou kunnen nemen.

Qua SSD is de Samsung Evo 850 wel erg duur en hij wordt ook steeds duurder de laatste weken weer. In theorie of benchmarks is hij misschien wat sneller, maar in de praktijk zul je vrijwel geen verschil in snelheid merken met bijvoorbeeld een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB welke ook nog eens 25GB extra opslag heeft.

Bij een harde schijf zegt de rotatiesnelheid lang niet alles over de snelheid van de schijf. Een 5400rpm kan sneller zijn dan een 7200rpm. En gezien de SSD van 500GB verwacht ik dat je je meest gebruikte programma's daar op zet, en de HDD puur voor opslag? Dan is snelheid sowieso geen heel belangrijk punt.

De nieuwe blue schijven hebben de oude Green schijven, welke een 5400rpm hebben, vervangen. Vandaar dat deze nu ook met 5400rpm te koop zijn.

De RX 470 is sterker dan de GPU in een PS4 dus zwaardere spellen zijn ook geen probleem. Al past een snellere MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 of evensnelle maar mischien wat minder mooie pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC ook in het budget.

Uiteindelijk zou je kunnen denken aan zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 316,-€ 316,-
1MSI B150 GAMING M3€ 103,95€ 103,95
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 299,95€ 299,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 70,95€ 70,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 79,90€ 79,90
1Corsair RM550x€ 94,80€ 94,80
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.208,44

• Penguinly
Heel erg bedankt voor je lange en ontzettend uitgebreide antwoord. Ik ben erg mee geholpen en ik ben er een heel stuk verder mee gekomen.

Ik ben het met je eens dat ik tussen de SSD's waarschijnlijk vrijwel geen verschil in snelheid zal merken. Maar ik weet dat de Samsung SSD's goede kwaliteit hebben. Ik ben nog een beetje onzeker over de Crucial, omdat ik daar verder nog niets over heb gehoord. Ergens zou ik die wel willen doen, maar ik voel me er nog een beetje onzeker over. Is de kwaliteit van de Crucial ook goed?

Als moederbord had ik eerst een ASUS (Z170), ook deze was ik in youtube filmpjes veel tegengekomen. Er werd vaak gezegd dat de kwaliteit zo goed was. Is dat bij een MSI moederbord ook goed, of is ASUS toch net wat beter qua kwaliteit? Zou ik er wat aan hebben om de ASUS Z170-A te nemen of heb je daar alleen wat aan als je overclocked? Hoezo heb jij voor de MSI B150 Gaming M3 gekozen? Ook zei je dat ik het beste 2133mhz RAM kon kiezen als ik geen Z170 moederbord nam. Als ik wel een Z170 moederbord neem kan ik dan ook snellere RAM nemen? Ik zou best iets meer willen betalen voor een echt goed moederbord.

Ik zit eraan te denken om de Corsair Vengeance RAM te nemen, in youtube filmpjes heb ik vaak gezien dat mensen deze RAM hadden. In jouw samenstelling aan het einde van je bericht had je de Kingston HyperX Fury RAM staan, waarom zou jij toch voor die gaan?

Ik had nog wat rondgekeken naar de koelers die je had voorgesteld en de Scythe Fuma kwam overal erg goed uit de testen. Mij lijkt de Scythe Fuma een goede keuze, of zou jij toch voor de Arctic Freezer i32 kiezen? Past de cpu koeler zich aan met hoe hard hij draait aan de temperatuur van de processor? Iik had ook nog ergens gelezen dat je met het kiezen van koelers moet uitkijken of ze wel passen, hoe zou je na kunnen kijken of het past?

Ik heb zelf weinig verstand van videokaarten en weet niet echt waar ik op moet letten bij het uitkiezen van een goede voor mijn systeem. Jij had voorgesteld om de MSI GeForce GTX 1060 - Armor OCV1 - 6GB GDDR5 te kiezen. Hoezo leek jou dat een goede keuze?

Qua HDD lijkt mij de WD Blue ook kwalitatief erg goed, is het echter niet zo dat hij (veel) slomer is doordat de rpm's lager zijn (5400rpm i.p.v. 7200rpm)?

Groeten,
Thomas Blankesteijn

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar DAA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Crucial heeft condensatoren, wat de Samsung niet heeft. Qua kwaliteit zijn SSD's zo ver dat je de MTBF (mean time in between failure) in de gemiddelde leven van een computer niet haalt, dus dat is goed.

Over het algemeen verkies ik MSI boven ASUS. Maar ze zijn beide gewoon goed. Je kan trouwens bij de meeste moederborden sneller RAM gebruiken. En vervolgens de optie X.M.P. in de UEFI/BIOS aanzetten. Dan draait je RAM op max. MHz.

Qua RAM heeft Kingston vaak betere prijzen, doet niet onder qua kwaliteit t.o.z. Corsair.

De specificaties van de koeler geven aan op welke moederbord sockets het past. Zou voor de goedkopere gaan, want je gaat niet overclocken...?

Bij HDD's zegt RPM niet alles. Zoals eerder verteld, een 5400 kan sneller zijn dan een 7200. Het gaat eerder om seek times. En als het alleen voor opslag dient heb je geen snelle duurdere luidruchtige schijf nodig.
Bijv. Met een 525GB SSD kan je je werk daarop sneller doen. En als het klaar is verplaatsen naar de HDD.

[ Voor 12% gewijzigd door uname -r op 28-09-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penguinly
Hallo,

Nee ik denk verder niet dat ik wil gaan overklokken, maar mij lijkt de Scythe Fuma erg goed dus ik denk dat ik toch maar voor die ga.

Ik zit te denken MSI B150 Gaming M3 moederbord te nemen. Maar zou het voor mij niet goed zijn om een Z170 soort moederbord te nemen? Of is dit moederbord ook zoiets?

Er is gezegd dat de MSI GeForce GTX 1060 - Armor OCV1 - 6GB GDDR5 goed is. Ik heb zelf echter niet veel verstand van videokaarten, zou ik beter een duurdere/andere moeten nemen of zou dit de juiste zijn?

Qua RAM kom ik er nog niet helemaal uit. De verschillen in prijs tussen de HyperX Fury en de Corsair Vengeance LPX zijn erg klein en ik snap nog niet helemaal welke Mhz ik het beste zou kunnen kiezen voor mijn systeem.

Hieronder heb ik gezet wat ik denk ik voor componenten wil gaan doen(over sommige ben ik nog niet helemaal zeker):

Processor: i7 6700 € 317,10
Moederbord: MSI B150 Gaming M3 € 107,80
Videokaart: MSI GeForce GTX 1060 - Armor OCV1 - 6GB GDDR5 € 288,90
Harde schijf: WD Blue WD20EZRZ € 77,80
Computer kast: Phantex Enthoo evolv atx € 168,80
Windows: pro €20
Koeler: Scythe Fuma € 47,80
Ram: Corsair Vengeance LPX - DDR4-2133 - Zwart – 16GB € 81,60
Voeding: corsair Rmx550 € 98,90
Ssd: Crucial MX300 2,5" 525GB € 125,70
Assemblage: € 59,90
Installatie Windows + updates: € 14,90

Totaal: €1409,20

Groeten,
Thomas Blankesteijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt niet gaan overklokken, dan is de keuze voor een moederbord snel gemaakt: geen Z170, want dat voegt dan gewoon niet veel toe. Sneller dan 2133Mhz gaat geheugen toch niet draaien op een niet-Z170 moederbord, dus sneller geheugen heeft geen zin en je hebt ook kans dat het niet eens gaat werken.

De MSI GeForce GTX 1060 - Armor OCV1 is inderdaad een prima kaart. Een duurdere 1060 gaat ook weinig toevoegen. Misschien ietsie pietsie hoger geklokt of een 0dB fan modus, waarbij de fan niet aan gaat onder de 60 graden, maar de Armor OCV1 is onder die temperatuur ook gewoon stil.

Ik zou in jouw geval niet voor de Scythe Fuma gaan. Naast dat deze zwaar overkill is als je niet gaat overklokken, is deze erg groot en is daardoor ook niet de mooiste om te zien door een behuizing met raam. Ook komt hij over de eerste, of ook nog de tweede, ligt er aan hoe je de fans installeert, geheugensloten waardoor hoger geheugen niet gaat passen in die sloten. De pricewatch: Arctic Freezer i32 is een stuk kleiner en ook ruim voldoende voor de CPU en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penguinly
Ok dan ben ik er bijna helemaal uit. Alleen nog kiezen tussen de Corsair vengeance lpx en de Hyperx Fury RAM. Hebben jullie nog advies waar ik het beste voor zou kunnen kiezen?

[ Voor 18% gewijzigd door Penguinly op 30-09-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Hoe kan Windows zo goedkoop zijn? Illegale key?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Penguinly schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:54:
Ok dan ben ik er bijna helemaal uit. Alleen nog kiezen tussen de Corsair vengeance lpx en de Hyperx Fury RAM. Hebben jullie nog advies waar ik het beste voor zou kunnen kiezen?
Neem de goedkoopste en dat is op dit moment de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13. Heeft ook nog eens een lagere latency dus theoretisch iets sneller.

Een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G is tov de MSI Armor iets goedkoper, wat hoger geklokt, heeft wel een 0 dB fanmodus en een fraaie backplate.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penguinly
Ik zit nu te twijfelen over welke videokaart ik zou nemen, ze zijn allebei ongeveer dezelfde prijs. Welke videokaart zou ik kiezen; de Gigabyte Geforce GTX 1060 Windforce OC 6G of de MSI GeForce GTX 1060 - Armor OCV1 - 6GB GDDR5?
Pagina: 1