Toon posts:

welke antennes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
.Ik heb een TP-link access point AP500 voor 2,4 en 5 Ghz ik wil daar andere antennes op zetten die meer gain hebben voor een beter bereik.. De drie antennes zijn dat ook multi band antennes of zitten en in de behuizing nog een antenne bestaande uit een paar printplaatjes ? Wie heeft daar ervaring mee en zijn er eventueel multi band antennes voor 2,4 en 5 Ghz. Met een antenne met meer gain heb ik goede ervaring op 2,4 Ghz , een verder bereik zowel met ontvangst als zenden. Graag een berichtje Piet

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"multi band" betekent dat het eigenlijk nooit ergens goed voor is. Net als het woord "universeel".

Je kan beter zelf beslissen, waar je op wilt zenden, 2.4 of 5 GHz. En voor deze band ALLEEN de antenne's kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik kan nog weinig onafhankelijke informatie vinden over de AP500, en TP-Link's marketingblaat gaat weinig vertellen over hoe het opgebouwd is en waar rekening bij te houden bij het hacken ervan.

Iig eens met hierboven, "multi band" betekent meestal licht voor 2.4GHz geoptimaliseerd met daarnaast redelijke eigenschappen in de lagere kanale van de 5GHz-band (net iets minder dan halve golflengte ervan).

Simpele manier om te achterhalen waar nu voor geoptimaliseerd is: meet de afstand tussen antennes. 2.4GHz heeft een golflengte van 12.5cm, in 5GHz-band heeft kanaal 36 een golflengte van 5.8cm, kanaal 140 is 5.25cm lang. Als ze 12.5cm (of 6.25cm). Voor beste antenna diversity en MiMo wil je de antennes hele golflengtes uit elkaar hebben staan.

Kan trouwens zijn dat andere zaken dan beste RF-eigenschappen de plaatsing van de antennes bepalen en dus ook een flink deel van het gedrag ervan. Zo staan de drie 5GHz-antennes van de TP-Link Archer C7 niet even ver uit elkaar: twee zitten net iets verder ivm plaatsing van de Ethernetpoorten ertussen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Met antennes is het altijd een gedoe. Ik ben zelf gelicentieerd zendamateur. Op de korte golf zijn de gebuikte frequenties harmonische van elkaar en dat maakt een antenne simpeler te maken door antennes te stekken (boven elkaar plaatsen met een verkortingsspoel) Bij de WiFi frequenties ligt dat anders, dit zijn geen harmonische en moeilijk te combineren. Ik durf de AP niet open te schroeven voor de garantie maar dan zou ik een indruk kunnen krijgen hoe het zenderdeel en de antennes met elkaar gekoppeld zijn. B.v een zender en drie antennes of drie aparte zenders Ik ga een van de antennes van de AP afschroeven en met een tussen kabeltje naar buiten brengen (en waterdicht maken) . Dan kan ik nog altijd zien voor een antenne met wat meer gain. Bij grotere vermogens is een frequentie afhankelijke splitter te maken, dus een zender met twee antennes . Heeft nog niemand zo een AP open geschroefd ??