Cpu upgrade voor gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06-2025
Hey tweakers,

Ik heb onlangs een gtx1070 gekocht en mijn 1440p @144hz monitor (dell s2716dg) is onderweg. Ik zit echter nog met een core i5-3330 cpu @3ghz, die nog maar moeilijk mee kan. Bij open world games zoals The Crew stijgt de cpu load regelmatig tot maximum, en ik vrees dat de cpu nog meer een bottleneck gaat worden voor framerates boven de 60hz.

Een cpu upgrade is dus nodig, maar ik twijfel of ik zou wachten op de kaby lake cpu's of niet. Naar verluid zou het verschil met skylake minimaal zijn, en de 10nm cpu's zijn pas voor 2018.

Daarnaast twijfel ik tussen een i5 6600k en een i7 6700k. Benchmarks tonen nauwelijks verschil in framerate tussen die twee, maar toch zie ik een i7 steeds vaker bij de aanbevolen systeemeisen staan.

Iemand die mij advies kan geven?

Beste antwoord (via Ge0force op 26-09-2016 09:02)

• Nityref
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09-2025
I7 is meer future proof als we gaan aannemen dat games hyper treading gaan ondersteunen wat je cores met een i7 efficiënter maakt. Hele zware aanname waar ik de komende jaren mijn geld niet op zou zetten.

Overigens een 6600 normaal is net zo goed voor games als de 6600k tenzij je gaat overclocken. Turbo clock van beide uitvoeringen is hetzelfde en met een after market lucht koeler van 30 a 40 euro kan die gewoon permanent turbo draaien.

Tldr neem een i5 6600 tenzij geld geen probleem is pakt dan een 6700k met een dikke koeling dan kan je eventueel later nog overclocken. Nieuwe processor serie is idd nog weinig vooruit gang.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Nityref
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09-2025
I7 is meer future proof als we gaan aannemen dat games hyper treading gaan ondersteunen wat je cores met een i7 efficiënter maakt. Hele zware aanname waar ik de komende jaren mijn geld niet op zou zetten.

Overigens een 6600 normaal is net zo goed voor games als de 6600k tenzij je gaat overclocken. Turbo clock van beide uitvoeringen is hetzelfde en met een after market lucht koeler van 30 a 40 euro kan die gewoon permanent turbo draaien.

Tldr neem een i5 6600 tenzij geld geen probleem is pakt dan een 6700k met een dikke koeling dan kan je eventueel later nog overclocken. Nieuwe processor serie is idd nog weinig vooruit gang.

• Ge0force
Ik lees dat de 6600k makkelijk een stabiele OC van 4.5Ghz kan halen. Ik heb wel maar een 500W voeding. Is dit voldoende voor OC in combinatie met een GTX1070?

Verwijderd

Wat is het merk en type van de voeding? 500w zegt zo weinig over de kwaliteit.

• Ge0force

• Ge0force
Een andere optie zou zijn dat ik op zoek ga naar een 2de hands Ivy Bridge i7 cpu. Een i7-3770k kost 175 euro op ebay en is al 30% sneller dan mijn core i5-3330.

http://cpu.userbenchmark....el-Core-i5-3330/1317vsm10

In dat geval hoef ik geen nieuw moederbord en geheugen te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ge0force op 26-09-2016 09:58 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zal wel meevallen. De i7 zal wel wat sneller zijn dan de i5 vanwege de wat hogere klok, maar reken eerder op een paar procent. Dat lijkt me de investering niet waard.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van de game en de resolutie, elke game heeft weer zijn eigen prestatie.

Kijk bijv wat doom doet met betrekking tot CPU's

http://www.techspot.com/r...oom-benchmarks/page5.html

oh ja, dat userbenchmark, vergeet dat maar snel. Daar krijg je geen enkele indicatie.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23

WCA

Games maken geen 'gebruik van hyperthreading'. Een game kan gebruik maken van meer threads/cores, maar die game heeft geen idee of ie hyperthreaded draait of niet.

Correct is dus: een i7 is meer futureproof dan een i5 omdat games in de toekomst gebruik kunnen maken van meer threads.

Share and Enjoy!

• Ge0force
GreNade schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:36:
Games maken geen 'gebruik van hyperthreading'. Een game kan gebruik maken van meer threads/cores, maar die game heeft geen idee of ie hyperthreaded draait of niet.

Correct is dus: een i7 is meer futureproof dan een i5 omdat games in de toekomst gebruik kunnen maken van meer threads.
Zoals Nityref al aangaf, vind ik het zinloos om te investeren in een i7 vanwege een technologie die "mogelijk" gebruikt zal worden. Ik had mijn oog enkel laten vallen op die 3770k vanwege de hogere klokfrequentie (3.9Ghz turbo ip 3.2Gh turbo van mijn i5-3330).

Maar ik geef eerlijk toe dat ik geen idee heb of ik daardoor opmerkelijk betere framerates ga halen in recente games. Op dit moment is The Crew de enige game waarbij mijn cpu effectief volledig belast wordt volgens Afterburner. Dit geeft lichte stuttering, maar daar kan ik mee leven. De framerate blijft nagenoeg stabiel op 60fps.

Verwijderd

Is The Crew gecapped op 60 fps? De benchmarks die ik tegen kom gaan niet verder dan 60 namelijk.

Een i7-3770k zal de lichte stuttering wel oplossen verwacht ik. Als je die voor een leuke prijs te pakken kan krijgen meteen doen.

Mits de CX500M niet ouder is dan 5 jaar kan je deze blijven gebruiken. Daarboven wordt de betrouwbaarheid rap minder.

• Ge0force
In afwachting op mijn 144hz Gsync scherm heb ik VSYNC aan staan, vandaar de 60fps. Maar volgens wat ik online lees is The Crew wel degelijk gecapped tot 60fps.

Verder vind ik het ook vreemd dat mijn cpu 100% belast wordt, terwijl de game bij benchmarks door reviewers erg lage cpu-loads toonde:

http://www.techspot.com/r...rew-benchmarks/page4.html

Ik vraag me ook af of er bepaalde grafische settings zijn die de cpu minder belasten. Als ik eens veel tijd heb ga ik dat eens uittesten.
Pagina: 1