Verwachtingen opslag externe schijven nabije toekomst?

Pagina: 1
Acties:

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05-2025
Ik wil eventueel de volgende schijf kopen (pricewatch: Seagate Backup Plus Desktop Drive V2 8TB Zwart).

Er is geen haast bij. Deze schijf is in 2015 uitgekomen, blijkbaar dateert ontwerp al van 2014 voor bedrijfsdoeleinden. Dit lijkt me niet zo recent meer.

Zijn er enige breakthroughs om de hoek? Is er een rechtlijnige evolutie waarbij ik elk jaar een vergroting van opslag kan verwachten? Kan er binnen de 6 maanden een nieuwe externe schijf met 10 of 16 TB uitkomen? Hoe realistisch zijn deze voorspellingen?

Ik ben niet echt op de hoogte van de nieuwe technologieën en tegen welk tempo ze in praktijk komen. Het lijkt al een tijdje wanneer er grote vernieuwing is. Zoals ik al zei, er is geen grote haast bij mijn aankoop, als ik nog paar maanden kan wachten voor een 16 TB schijf, graag. Maar ik heb hier geen duidelijk zicht op.

Bedankt alvast

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Dergelijke opslag groeit nog gewoon door, maar voorlopig moet je nog flink bijbetalen voor minder.

10TB losse schijven zitten dit boven de 400 euro, en 16GB is een exotische SAS schijf van meer dan 3000 euro. Ik zou zeggen, ga er maar niet van uit dat dit heel snel zal gebeuren.

En waarom wil je perse zo'n grote schijf los hebben staan? Lijkt me alleen maar onhandig en gevoelig. 8TB aan data in een wankel doosje op een bureau oid.

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05-2025
(1) Ik wil dit aansluiten op een mediaplayer. Ideale geval is dat er binnen 2 jaar slechts één externe drive naast mijn tv staat (en niet drie). Harde schijf zal normaal nooit van plaats veranderen.

(2) aankoop NAS server is prijs/technisch een te grote stap momenteel voor me.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Waarschijnlijk moet je voor een schijf van 16TB, als die al binnenkort uitkomt, de absolute hoofdprijs gaan betalen, en is een NAS met meerdere kleine schijven echt goedkoper. Ook schijven van 8TB vind ik al niet echt koopjes.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een NAS lijkt me niet echt nodig voor thuis, maar met een 8 GB schijf ben jij wel een andere gebruiker als ik ;°

Ik heb alles op een 128GB USBstickje staan en mijn mediaspeler streamt verder alles via internet.

[ Voor 55% gewijzigd door Marzman op 24-09-2016 19:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Marzman schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 18:59:
Een NAS lijkt me niet echt nodig voor thuis, maar met een 8 GB schijf ben jij wel een andere gebruiker als ik ;°

Ik heb alles op een 128GB USBstickje staan en mijn mediaspeler streamt verder alles via internet.
8GB is niets, dat steekt in de meeste GSM's O-) tja mijn nas is 3TB in:
* films
* iso's van windows
* code van zelf gemaakte programma's en site's (staat ook op backup)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Foto's en persoonlijke films vind ik eigenlijk het enige belangrijke en en dat is bij mij niet zo veel data. We willen in de toekomst zelf wel wat meer gaan filmen, tegen die tijd kijk ik wel wat voor schijfjes er te koop zijn :) Als 2 x 4TB goedkoper is dan 1 x 8TB zou dat voor mij ook beter zijn omdat ik dingen dubbel op kan slaan (of 2 x 8 ipv 1 x 16 als dat nodig is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Hoezo NAS te duur? Hier een mooie V&A aangeboden: Synology DiskStation DS413

Doe een goed bod en begin met een 3 of 4 TB en je breidt gewoon langzaam uit. Ik zweer bij mijn DS 414, zeker als je ziet wat dat ding nog meer kan dan alleen opslag. Verdiep je maar eens in Synology.

Ik zit nu op 8TB met films, muziek, foto's etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2016 19:29 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Bij zulke hoeveelheden data vind ik één schijf toch wel een behoorlijk risico worden.

Ik had niet-kritische data tot voor kort verspreid over een paar 2TB- en 3TB-schijven staan. Voornamelijk m'n media-library, dus eventueel opnieuw op te bouwen. Toch zou ik dit liever wél behouden, en de opnieuw-opbouw-tijd zou behoorlijk oplopen. Daarom enkele schijven bijgekocht en voor een mirror Storage Space gegaan die totaal nu op zo'n 8TB zit. Op termijn ook makkelijk verder uit te breiden met nieuwe schijven.

Rail Away!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08-2025
Zoals hierboven aangegeven is een NAS toch een beter oplossing.

Indien je harde schijf crasht ben je alles kwijt en 8TB aan data is veel, heel veel.
Als je de schijf aan je mediaspeler gaat hangen, neem ik aan dat er toch redelijk veel van de schijf zal gelezen worden. Reken dus op een levensduur van +-3 jaar? (uiteraard afhankelijk van effectief gebruik en enkele andere factoren)

Hiermee rekening houdend: hoeveel data heb je nu en zal je na die 3 jaar wel aan die 8TB geraken?

Zelf heb ik gekozen voor een 4 bay NAS, waar op dit moment 3 X 3TB schijven in RAID 5 zitten.
Dit geeft dus 6TB effectieve opslag en bescherming tegen 1 falende schijf.
Voor mij is dit een minimum aan bescherming, gezien er wel belangrijke data op staat (die ook nog eens ergens anders staat).
Dit geeft je ook de mogelijkheid om 'klein' te beginnen en daarna je opslag uit te breiden naar de toekomst indien nodig. Ik kan bijvoorbeeld 1 schijf toevoegen en 9TB beschikbaar hebben.

Qua prijs kan het zijn dat je iets meer moet uitgeven, maar je krijgt veel meer voordelen en flexibiliteit in de plaats.
Kijk eens even in de Pricewatch. Vooral producten van Synology en QNAP zijn populair (voor een reden), maar er zijn zeker nog andere.
Als harde schijven kan je dan voor WD RED of HGST Deskstar NAS gaan. Die hebben hun kwaliteit in het verleden bewezen en zijn geoptimaliseerd NAS applicaties.

Verwijderd

Dat is een SMR-schijf. Die raad ik je af; je kunt beter een traditionele PMR schijf nemen. WD heeft er een van 8TB die geen SMR is.

SMR kan wel geschikt zijn voor backups omdat je toch weinig performance nodig hebt. Maar PMR heeft zich meer bewezen qua retentie en betrouwbaarheid - dus dat is een veel veiligere keuze. Bovendien biedt SMR je nauwelijks prijsvoordeel dus weinig reden om bewust een SMR schijf te kiezen.
Zijn er enige breakthroughs om de hoek?
Na SMR is er HAMR en daarna is het afgelopen met mechanische opslag voor de massa en wordt het een nichemarkt.

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
Je kan ook mediaplayer en NAS combineren.

De nieuwe TS-251A/451A reeks van QNAP is veel waard voor z'n geld. sluit hem aan op de TV, meegeleverde afstandsbediening en kies de mediaplayer die je best vindt.

Je kan met 1 schijf beginnen en uitbreiden indien nodig. Schijven upgraden in het toestel is nog een uitbreidingsmogelijkheid maar dan moet je RAID1/5/6 gebruiken.

Kan de tip van die SMR schijf onderschrijven, als hij veel moet draaien kies een schijf die er voor gemaakt is.

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Voorspellen?
Nee nu al kun je deze kopen,
http://arstechnica.com/ga...orlds-largest-hard-drive/
60TB!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee hoor.
quote: arstechnica
Likewise, Seagate isn't planning to release the 60TB drive immediately, but may release it early next year.
Pagina: 1