INDEX
Part 1 - Introduction
Part 2 - Deconstructing the G5
Part 3 - Fixing the dent
Part 4 - Sketching it Up
Part 5 - Front & Back IO
Part 6 - Motherboard tray
Part 7 - Paintjob
Part 1 - Introduction
Ik denk dat ik al bijna 10 jaar geobsedeerd ben door het design van de PowerMac G5. Ik vind dit een van de mooiste cases ooit gemaakt, echter heb ik nooit de luxe gehad om een PowerMac (of later een Mac Pro) te bezitten. Sinds enkele jaren ben echter ik wel in het bezit van een Macbook Pro. Daarvoor heb ik ook meerdere malen geknutseld met het draaien van OS X (nu MacOS) op reguliere desktop hardware, sinds OS X Tiger & Leopard als ik me niet vergis.
Deze zomer zag ik ineens een gratis op te halen PowerMac G5 op marktplaats staan en twijfelde ik geen moment om deze op te gaan halen. Werking was onbekend en de behuizing had wat schade, maar dit mocht de pret niet drukken. Ik heb een PowerMac G5!

Dit specifieke model beschikt over een enkele, luchtgekoelde, PowerPC processor. Na een korte zoektocht kan ik concluderen dat het een PowerMac 7.2 1.8Ghz SP betreft.
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/specs/powermac_g5_1.8.html
De hardware van deze PowerMac is natuurlijk niet meer van deze tijd en daar gaan we wat aan doen! De PowerMac zal volledig worden gestript en een casemod ondergaan zodat er reguliere hardware in kan worden geplaatst.
Wat ga ik NIET doen:
- De achterkant volledig aan gort zagen zoals je vaak ziet bij deze builds ;-).
Wat ga ik wel doen/proberen:
- Backplate toevoegen op de originele standoffs;
- cable-management achter deze backplate;
- de huidige i/o-poorten aan de achterzijden van de case voorzien van up-to-date connectors en via de ruimte achter de backplate met verlengkabels aansluiten op het moederbord;
- Power button hergebruiken maar de USB & Firewire poorten vervangen door up-to-date USB3.0 poorten.
De hardware die in de case komt is nog niet bekend, maar gebaseerd op onderstaande uitgangspunten:
- mATX formfactor[/li]
- Onboard graphics[/li]
- USB3.0 (inclusief front-/backpanel)
Natuurlijk zou dit geen introductie op een casemod zijn zonder jullie te showen waar had mod-werk gaat plaatsvinden. Het is geen luxe werkplaats vol met powertools, maar mijn bescheiden garage met zelfgemaakte werkbank ;-).

De case heeft in ieder geval zijn plekje op de werkbank al gevonden ;-). In de volgende update ga ik de case volledig ontdoen van de aanwezige hardware.

Tot slot een kleine disclaimer
Casemodden is voor mij een (beginnende) hobby die ik uitoefen in mijn vrije tijd en wanneer ik daar zin in heb. Er hangt geen planning vast aan dit project en het casemodden gebeurt whenever I feel like it. Verder heb ik geen enkele sponser voor dit project en verwacht dan ook geen high end hardware toe te passen. Ik doe het omdat ik graag wil casemodden en heb in principe ook geen desktop pc nodig. De hardware is voor mij ondergeschikt aan de case en het casemodden ;-).
[ Voor 21% gewijzigd door Kremx op 19-11-2016 20:06 . Reden: Index toegevoegd aan de OP ]