Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[CIP] G5X - PowerMac G5 Casemod

Pagina: 1
Acties:

• Kremx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-10 21:31

INDEX
Part 1 - Introduction
Part 2 - Deconstructing the G5
Part 3 - Fixing the dent
Part 4 - Sketching it Up
Part 5 - Front & Back IO
Part 6 - Motherboard tray
Part 7 - Paintjob

Part 1 - Introduction

Ik denk dat ik al bijna 10 jaar geobsedeerd ben door het design van de PowerMac G5. Ik vind dit een van de mooiste cases ooit gemaakt, echter heb ik nooit de luxe gehad om een PowerMac (of later een Mac Pro) te bezitten. Sinds enkele jaren ben echter ik wel in het bezit van een Macbook Pro. Daarvoor heb ik ook meerdere malen geknutseld met het draaien van OS X (nu MacOS) op reguliere desktop hardware, sinds OS X Tiger & Leopard als ik me niet vergis.

Deze zomer zag ik ineens een gratis op te halen PowerMac G5 op marktplaats staan en twijfelde ik geen moment om deze op te gaan halen. Werking was onbekend en de behuizing had wat schade, maar dit mocht de pret niet drukken. Ik heb een PowerMac G5!

Dit specifieke model beschikt over een enkele, luchtgekoelde, PowerPC processor. Na een korte zoektocht kan ik concluderen dat het een PowerMac 7.2 1.8Ghz SP betreft.
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/specs/powermac_g5_1.8.html

De hardware van deze PowerMac is natuurlijk niet meer van deze tijd en daar gaan we wat aan doen! De PowerMac zal volledig worden gestript en een casemod ondergaan zodat er reguliere hardware in kan worden geplaatst.

Wat ga ik NIET doen:
- De achterkant volledig aan gort zagen zoals je vaak ziet bij deze builds ;-).

Wat ga ik wel doen/proberen:
- Backplate toevoegen op de originele standoffs;
- cable-management achter deze backplate;
- de huidige i/o-poorten aan de achterzijden van de case voorzien van up-to-date connectors en via de ruimte achter de backplate met verlengkabels aansluiten op het moederbord;
- Power button hergebruiken maar de USB & Firewire poorten vervangen door up-to-date USB3.0 poorten.

De hardware die in de case komt is nog niet bekend, maar gebaseerd op onderstaande uitgangspunten:
- mATX formfactor[/li]
- Onboard graphics[/li]
- USB3.0 (inclusief front-/backpanel)

Natuurlijk zou dit geen introductie op een casemod zijn zonder jullie te showen waar had mod-werk gaat plaatsvinden. Het is geen luxe werkplaats vol met powertools, maar mijn bescheiden garage met zelfgemaakte werkbank ;-).

De case heeft in ieder geval zijn plekje op de werkbank al gevonden ;-). In de volgende update ga ik de case volledig ontdoen van de aanwezige hardware.

Tot slot een kleine disclaimer :)
Casemodden is voor mij een (beginnende) hobby die ik uitoefen in mijn vrije tijd en wanneer ik daar zin in heb. Er hangt geen planning vast aan dit project en het casemodden gebeurt whenever I feel like it. Verder heb ik geen enkele sponser voor dit project en verwacht dan ook geen high end hardware toe te passen. Ik doe het omdat ik graag wil casemodden en heb in principe ook geen desktop pc nodig. De hardware is voor mij ondergeschikt aan de case en het casemodden ;-).

Kremx wijzigde deze reactie 19-11-2016 20:06 (21%)
Reden: Index toegevoegd aan de OP

MBPr 15" | Galaxy S6 | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8 | YN-560 |

• Kremx

Part 2 - Deconstructing the G5

Daar gaan we dan! De G5 zal er aan moeten geloven en wordt ontdaan van zijn internals.

Net voor ik begon met demonteren viel me op dat de case toch wel een behoorlijke deuk aan de voorzijde heeft. Don’t worry, we’ll fix that.

Na het openen van het sidepanel, wat trouwens veel zwaarder is dan ieder ander sidepanel wat ik ooit in mijn handen heb gehad, treffen we de plexiglas cover aan met daaronder een gigantisch koelblok met het “G5” kenmerk erop.

Ik heb bewust geen instructies gezocht over het demonteren van de G5. Ik geniet ervan om dit zelf uit te vogelen. Apple heeft me wel een kleine voorzet gegeven:

Gereedschap erbij en sleutelen maar!

Het eerste slachtoffer is de videokaart. Deze komt nu niet echt indrukwekkend over, maar bedenk je wel dat deze PowerMac meer dan 10 jaar oud is ;-).

Volgens de fan en mobo-speaker gedemonteerd. Toch is hier goed over nagedacht om dit te integreren in een makkelijk verwijderbaar onderdeel. Hier is te zien hoeveel stof zich ophoopt in meer dan 10 jaar tijd. Ik heb het vermoeden dat deze PowerMac nog niet eerder geopend is.

Dan zijn we aangekomen bij het gigantische koelblok! Dit verklaart onder andere waarom deze PowerMac zo zwaar is! Wanneer je het koelblok verwijdert neem je meteen de processor mee. Deze zit op een apart PCB wat middels een connector verbinding maakt met de rest van het moederbord.

Zonder dat enorme koelblok ziet de PowerMac er toch al een stuk leeger uit! Het plastic bekertje bevat trouwens geen drinken maar dient als verzamelplek voor alle schroefjes ;-).

Flink wat sleutelen en schroeven later heb ik dan eindelijk het moederbord uit de case. En wat voor moederbord! Dit ding is echt gigantisch!

Ter illustratie heb ik er even een defect mATX moederbord op gelegd.

De PowerMac maakt gebruik van behoorlijke hoge standoffs. Echter wanneer het moederbord verwijdert is, wordt de reden daarvoor zichtbaar en worden eindelijk de eerste kabels zichtbaar. Apple is goed bezig geweest op het gebied van cable management! Kijken of ik dat met mijn casemod kan evenaren!

Enkele uurtjes werk heeft opgeleverd, een doos met onderdelen

en een lege PowerMac G5 behuizing.

Even opruimen en herschikken en dan laten we zo de boel achter tot de volgende update ;) .

MBPr 15" | Galaxy S6 | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8 | YN-560 |

• Kremx

Part 3 - Fixing the dent

In de vorige update heb ik reeds laten zien dat de G5 toch wel een behoorlijke deuk heeft opgelopen aan de voorzijde. Dit is natuurlijk niet om aan te zien in een nieuwe casemod en moet opgelost worden.

Het idee is om de deuk van binnenuit terug te slaan. Alleen ligt de voorzijde van de case iets terug ten opzichte van de rest en dient de case dus nog iets verder gedemonteerd te worden. Dit is opzich niet erg, want voor een mogelijke paintjob moet dit zowieso gebeuren ;-). Het chassis (of hoe je het dan ook wilt noemen) van de case dit met enorm veel Torx-boutjes vast aan het zijpaneel, maar na een uurtje schroeven is dit het resultaat:

Nu kan ik de voorzijde van de case vlak op de grond leggen en vervolgens van binnenuit de deuk terug slaan. Ik heb er een klosje hout tussen gedaan om de case enigszins te beschermen en de krachten te verdelen. Verder komt het goed uit dat het klosje hout iets is afgerond i.v.m. de ronding van de case aan de onderzijde.

Het resultaat is een hele verbetering, al zeg ik het zelf.
Before:

After:

Dit was een ietwat korte update, maar belangrijk genoeg om zijn eigen deeltje te verdienen in mijn ogen ;-).
Ondertussen heb ik diverse ideeŽn op gedaan over wat ik verder nog wil doen met de casemod. Ondanks dat ik me niet te veel vast willen leg op een concept en steeds de beste oplossing willen bedenken op het moment dat ik een onderdeel vast pak, denk ik toch dat de volgende update wat mock-ups zal bevatten van de diverse ideeŽn ;-).

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Door naar CM. Succes!

• Kremx
quote:
Thanks!!

Bij deze dan maar meteen een kleine sneakpeek van het SketchUp Model van de casemod. Hopelijk verduidelijkt dit het idee van de nieuwe backplate een beetje. Waarschijnlijk gaat ik deze maken van 3mm (of beter 5mm?) plexiglas.
Tevens een klein voorschot op een mogelijke paintjob die ik voor ogen heb.

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 12:05
Ben nu al Jaloers op je werkplek....

• TijsTech
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 09-01 10:29
Super nette posts heb je !

Bedankt voor het herrineren dat ik nog een G5 heb staan. Ook maar is iets leuks van maken !

succes met de build !

• kemphaas
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15-10 13:23
Los van de mooie kast, ook een mooie werkplek :)

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Kremx
quote:
Casejunky schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:13:
Ben nu al Jaloers op je werkplek....
quote:
kemphaas schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:08:
Los van de mooie kast, ook een mooie werkplek :)
Thanks allebei! Sinds 1 december in het bezit van mijn eigen woning, inclusief een grote garage. Deze is al snel verandert in mijn klusplek >:) .
quote:
TijsTech schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:21:
Super nette posts heb je !

Bedankt voor het herrineren dat ik nog een G5 heb staan. Ook maar is iets leuks van maken !

succes met de build !
Thanks! Ik hou van netheid en orde en probeer dat dan ook terug te laten komen in de posts maar ook de build.

Zodra je die G5 onder handen gaat nemen dan willen we daar natuurlijk ook een CIP van zien hť ;-).

Zometeen een nieuwe update. In een nieuwe post aangezien ik de updates graag clean wil houden. Hopelijk nemen de mods me dat niet kwalijk O-) .

• Kremx

Part 4 - Sketching it Up

Eerder heb ik al een sneak peak laten zien van een SketchUp model van de case. Dit heb ik nu verder uitgewerkt om voor mijzelf en voor jullie een beter beeld te vormen van het eindresultaat.

Ik ga een ATX voeding inbouwen in de behuizing van de oude G5 PSU, zodoende zie je in onderstaande render geen PSU terug. Boven de midplate ga ik een dvd-writer plaatsen en komt het originele HDD-rack weer terug. Mogelijk maak ik led-verzichting achter de mobo-tray om zo een subtiele witte gloed van achter de mobo-tray te laten komen.

In onderstaande render zie je een aantal sleufgaten die ik in de plexiglas mobo-tray ga maken zodat ik de kabels achter de tray door naar het moederbord kan leiden. De kabels voor de HDD’s en DVD-writer zullen ook vanaf de voeding, achter de mobo-tray en door de topplate gaan.

Ik ga nog een extra stukjes plexiglas plaatsen op standoff’s tussen de poorten achter op het mobo en de IO aan de achterzijde van de case. De verlengkabels zullen hierdoor niet zichtbaar zijn.

Nu dan een render met sidepanel. Geen Apple logo meer en een mat witte paintjob. Het midden van de case wordt zwart of donker grijs (gunmetal maybe).

Voorzijde van de case. Origineel heeft de case een USB & Firewire poort. Deze worden vervangen door 2x USB3.0. De originele powerbutton ga ik opnieuw bedraden en voorzien van ATX connectors.

Ik ga de originele fangrills hergebruiken aan de achterzijde. Niet de originele fans aangezien deze enorm veel lawaai maken. Ik ga deze vervangen door een stillere variant, mogelijk met een subtiele witte led.
Aan de achterzijde krijgt de case 1x 3.5mm audio (mic + speaker gecombineerd), 2x USB3.0, 1x HDMI en 1x Gigabit Ethernet. De sparing voor de HDMI connector ga ik zelf maken door de firewire poort iets aan te passen. De overige poorten die ik niet ga gebruiken ga ik opvullen. Ik ben er nog niet uit of ik het dichte paneel daarna ga perforeren om het patroon door te zetten. Waarschijnlijk niet.

Ik heb alle kabels die ik nodig heb om de IO-poorten aan te sluiten inmiddels besteld. Binnenkort ga ik de case weer even vluchtig in elkaar zetten om te de afmetingen van het plexiglas om te nemen. Wanneer de paintjob in de planning staat laat ik nog even in het midden. Ik twijfel namelijk om deze voor te trekken of juist de hele mod af te maken, demonteren, spuiten en weer monteren. Wat denken jullie?

• coenfoolen
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 05-10 21:59
Voordat je gaat spuiten zou ik eerst alles demonteren en de mods afmaken die te maken hebben met de spullen die je gaat spuiten. En vervolgends de case pas te monteren. Dit zorgt dat je alles bedekt en overal goed bij kunt komen.

Je planning ziet er veel belovend uit, ik ben benieuwd :9

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

• Kremx

Part 5 - Front & Back IO

Het is even geleden sinds de laatste update, maar dat is niet zonder reden. Pakketjes uit China doen er nou eenmaal een tijdje over om naar Nederland te komen. Maar inmiddels zijn alle bestellingen binnen, met dit als resultaat:

En de inhoud van al deze pakjes:

Deze kabels dienen natuurlijk allemaal een doel. Uiteindelijk moet de rear IO er ongeveer zo uit komen zien:

De ports die ongebruikt blijven ga ik opvullen. Ik heb ze immers niet nodig en omdat ik de case graag zo clean mogelijk wil houden moeten deze dus weggewerkt worden. Hiervoor gebruik ik Bison kneedbaar staal:

Dus, de case met een lijmklem op een vlakke ondergrond gezet en het de ports gevuld met kneedbaar staal:

Wat er vervolgens uitziet zoals onderstaande foto. Al redelijk netjes, maar nog niet optimaal. Er zijn nog wat kiertjes die extra gevuld moeten worden en het geheel wat schuren om een zo glad mogelijk uiterlijk te krijgen.

Na wat vullen en schuren ziet dat er dan zo uit. Ik ben tevreden! Zoals je ziet heb ik ook meteen een oude poort omgebouwd tot een HDMI-poort.

Nu is de front IO aan de beurt. Deze bestaat nu uit 3,5mm audio, USB & Firewire. Dit wordt teruggebracht naar 2x USB3.0. Zoals hieronder:

Na wat boren, vijlen en vullen ziet dat er zo uit:

De aanpassingen aan de buitenzijde van de case zijn nu klaar en de case is dus klaar voor de paintjob. Hij wordt volledig mat zwart met details en afwerkingen met opaal wit plexiglas. Wat denken jullie hiervan?

• TijsTech
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 09-01 10:29
heb je netjes gedaan ! ben dit weekend begonnen (had hem al gedemonteerd)

Heb het frontpanel er uitgeslepen en ben daar mn eigen aan het maken, ik laat het wel zien als het klaar is, ziet er nu niet uit. Wel goede oplossing trouwens !

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:17

Singular1ty

Hardware Prutser

Netjes voor elkaar man! Oplossing met kneedbaar staal ziet er goed uit. Likje verf erover en je ziet het niet meer. Ben benieuwd naar je volgende update!

Acer V5-573G // i5-4210U // 8GB // GTX850M // 256GB Samsung mSATA // 2TB // Full HD IPS

• Kremx

Part 6 - Motherboard tray

Next up is de motherboard tray! Zoals eerder reeds verteld ga ik deze maken van plexiglas, 2mm wit polycarbonaat om precies te zijn. Maar eerst moet er wat gedaan worden aan de bestaande motherboard standoffs. De PowerMac heeft standoffs van twee verschillende hoogtes en daarnaast nog standoffs waar het motherboard op vast geklikt zat. De hoogste standoffs (15mm) blijven behouden zodat er zo veel mogelijk ruimte over blijft achter de tray voor cablemanagement.

De standoff heb ik verwijdert door ze met een waterpomptang los te breken van het zijpaneel van de case. Met het onderstaande resultaat:

De verwijderde standoffs laten mooie ronde kraters achter in het zijpaneel, deze heb ik wederom gevuld met kneedbaar staal. Dit heb ik vervolgens opgeschuurd om tot een mooi egaal geheel te komen.

Vervolgens heb ik de motherboard tray met een ijzerzaag gezaagd uit een volledige plaat van 1000x500mm. De hoeken heb ik afgerond.

In de case ziet dat er zo uit:

Vervolgens heb ik gaten geboord door de nieuwe motherboard tray ter plaatse van de behouden standoffs. Volgens heb ik de tray vastgezet met de originele boutjes.

Vervolgens heb ik de case weer gedemonteerd en schoongemaakt zodat hij gespoten kan worden. In de volgende update zien jullie dan ook een mat zwarte PowerMac!

• Driftkikkertje
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 20:00
Mijn complimenten, volg dit topic al enige tijd en het ziet er weergaloos uit! :)

• Kremx
quote:
Driftkikkertje schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:29:
Mijn complimenten, volg dit topic al enige tijd en het ziet er weergaloos uit! :)

Bij deze een kleine sneakpeek! De case is inmiddels mooi mat zwart. Ik probeer dit weekend een volwaardige update te posten.

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 12:05
Vind het wel gaaf hoor, toch denk ik persoonlijk als je de kleurstelling wit zwart had aangehouden dat het mooier was.

des al niet te min vind ik dit een hele improvement op het origineel.

• Zoepertje
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 18-07 20:52
Nette build hoor! en mooie werkplaats ook.
De afwerking is wel iets beter dan bij mijn omgebeunde g4 ;).
Heel veel succes. Ik blijf deze volgen :)

• Kremx

Part 7 - Paintjob

Het werk aan de fysieke behuizing is zo goed als klaar, dus tijd voor een laagje verf. Eerst de diverse onderdelen goed schoongemaakt en daarna aan de slag op een paar oude kranten.

Of op de doos van onze nieuwe toiletpot :-P. Komt dat ding toch nog eens van pas.

Aangezien ik nog niet zo vaak een spuitbus in mijn handen heb gehad ben ik langzaam begonnen met dunne laagjes. Ik heb me laten vertellen dat je beter meerdere dunne lagen kunt aanbrengen, daarmee voorkom je ook druipers en dergelijke.

Helaas heb ik tijdens het spuiten niet heel veel foto’s genomen, maar het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf.

Ook het klepje van de DVD-drive gedaan en opnieuw geplaatst.

Om de zwart-wit kleurstelling toch ook subtiel aan de buitenzijde te laten terugkomen heb ik onder andere het originele kader rondom de PCI slots opnieuw aangebracht.

Ook de midplate heb ik gespoten en opnieuw aangebracht. Helaas moet deze er nu weer uit omdat ik me niet beseft had dat de HDD-caddy vooraf op de midplate geplaatst moet worden…

Ook het mechanisme voor het openen en sluiten van het zijpaneel heb ik opnieuw aangebracht. Daarnaast ook het klepje om waarmee de plastic cover terug geplaatst kan worden. Ik heb helaas geen goede foto met de plastic cover erin.
Hieronder nog enkele foto’s van het uiteindelijke zwarte case.

Tot slot nog een kleine impressie hoe dit eruit gaat zien met de witte plexiglas motherboard tray. De volgende update zal dan ook in het teken staan van het aanbrengen van de HDD-caddy, casefans, voeding en motherboard tray.

• CoinDuckling369
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 01-10 19:48
Wanneer komt er een update? :*)

• Leanderrr
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18-03 10:19
De verf maakt echt een heel groot verschil. Ziet er top uit!

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-10 22:48
ik hoop dat de case inmiddels af is (na een jaar stilte) en we nog een final-update krijgen. Ben helemaal verlieft op deze mod. @Kremx ???

• Kremx
Helaas ligt het werken aan de casemod al een flinke tijd stil door drukte op het werk en dergelijke. Toch hoop ik deze winter de mod weer op te pakken!!

• CoinDuckling369
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 01-10 19:48
quote:
Kremx schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 15:24:
Helaas ligt het werken aan de casemod al een flinke tijd stil door drukte op het werk en dergelijke. Toch hoop ik deze winter de mod weer op te pakken!!
Ok nice :P

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:24
*bookmarked!

Ik heb ook nog een oude G5 thuis staan. Moet ooit eens een server worden waar ik m'n 10x 4TB in kwijt kan.
Ziet er goed uit @Kremx! Ook die kleuren van de case!

• Kosta554
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 03-04 14:12
TNX @Kremx je motiveert me om mijn PowerMac G5 uit het zolder halen en een persoonlijke (toekomstige) codering/productie pc van te maken.

Groetjes :) ,

Konstantinos Poumpouridis

• jeroenhorst1
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07-10 19:38
mooie mod @Kremx! ben nu ook bezig met het modden van een G5 die onlangs op mijn pad kwam. motherboard tray onderdelen moeten nu nog binnenkomen vanuit Engeland. ik zit alleen met een koeler en de hdd tray die er niet uit wil. het sluitwerk van het sidepaneel zit in de weg. Hoe heb jij dit los gekregen en weer normaal in elkaar gezet? het schijnt allemaal wat fragiel te zijn.. gezien ik geen spare parts heb, ga ik er ook niet mee pingelen en prutsen. heb alle schroefjes rondom dat mechanisme wel los gehaald.

hoe is je uiteindelijke build geworden?

• Kremx
Thanks voor je bericht.
Ik heb ieder mogelijk schroefje los gehaald uit de case. Dus ook het volledige tussenpaneel tussen de ruimte van het moederbord en die van de HDD. Hierbij heb ik ook het volledige slot mechanische uit elkaar gehaald.
Ik herinner me dat dit een echt priegel werk was en dat je hiervoor een klemringetje los moet halen.

Ik heb deze instructie gebruikt: https://www.tonymacx86.co...the-g5-upper-shelf.77205/

Hopelijk kan je hier mee verder!

Ik ben niet meer bezig geweest met de mod sinds de laatste update, maar ik wil hem wel nog steeds herpakken. Ik ben nu in het bezit van een 3D printer en heb hierdoor een stuk meer mogelijkheden gekregen voor custom oplossingen!

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True