Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe uATX pc gpu en behuizing "dilemma"

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De reden dat ik wil "upgraden" is omdat ik kleiner wil en als ik dat dan toch doe, dan kan ik net zo goed wat nieuws nemen. Zat eerst te kijken naar mITX, maar de behuizing met handvat welke ik wilde is niet heel erg gunstig. En om dat nu te doen voor 2x per jaar een lan. Dus mijn andere stap is dan uATX.
Gamen (meeste van de tijd), foto bewerking middels Lightroom CC en Photoshop CC, Webdesign middels Dreamweaver CC en grafisch middels Illustrator CC, videobewerking af en toe, maar wordt wellicht steeds meer. Dit alles op 2560x1440. Als gamen op maximum instellingen kan, graag. Maar alles wat sneller is dan de R9 290X kan dit ook. Aangezien ik weinig problemen heb met de 290X.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, een moeilijke. We hebben een leuke bonus gehad en ik verkoop een groot deel van mijn oude pc.
Ik heb op dit moment 500 euro na aanschaf van een 1TB SSD ter vervanging van mijn huidige 512GB die in de laptop van mijn vrouw gezet wordt. De gedachte was eerst om mijn huidige pc in te gaan zetten met een mITX bordje als nieuwe server. Maar ik kon daarmee maximaal 4 SATA aansluitingen krijgen. Dus dan de verkoop in. Geen idee wat ik er ongeveer voor kan krijgen, maar wellicht 600 euro oid.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande gaat mee maar wellicht dat ik mijn R9 290X TRI-X wel gewoon met de huidige pc mee verkoop.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D9L€ 49,01€ 49,01
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 16,-€ 16,-
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,31€ 39,93
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 79,99€ 79,99
1Cooler Master V750 Semi-Modular€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,93

De voeding is hooguit 2 jaar oud en toen als goed aangewezen door -The Mask-. Die gaat dus mooi. Nu vraag je je af waarom die dan 750W is. Nou, simpelweg omdat toen de lagere modellen slecht leverbaar waren. Alhoewel de keuze ook kan zijn om hem mee te sturen met de verkoop van mijn huidige pc. Scheelt ombouwen en kan dan een nieuwe uitzoeken. Bij die laatste moet ik even kijken wat de huidige goede stille keuzes zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het hele systeem inclusief grafische kaart, maar daar twijfel ik nog over of ik wellicht nog zou kunnen wachten op de RX490 van AMD of dat de 1080 of 1070 een betere keuze zal zijn. Ben wel van het rode kamp, mede ook door de vage dingen bij nvidia's vorige generaties (gevoelskwestie hoor).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tja, Asus, Sapphire en Intel. Maar gezien mijn eigen opgestelde lijst, komt daar helemaal niets van. _O-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk. Mijn huidige pc zit in een Silencio behuizing. Vanwege de warmte opbouw in de zomer met de 290x, heb ik een Noctua gekozen voor op mijn CPU en de 3 CM fans vervangen voor Noctua tegenhangers. Dus die stilte buiten de behuizing om kan ik met deze fans wel regelen. De oude gaan terug de Silencio in bij verkoop.

Ga je overklokken?
Nee. Mijn huidige pc is een K variant, maar ik heb eerlijk waar nog nooit overclocked met mijn huidige pc. Dus bij deze dan maar gekozen voor een niet K variant.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk hulp met de keuze van een kast. Een vierkante kast wellicht die op het ladeblok kan staan zodat de pc een beetje netjes er uit ziet. Wel met de mogelijkheid voor een optisch drive aangezien ik mijn BD-brander hier ook weer in mee ga nemen.
Daarnaast, heeft het veel nut om een andere grafische kaart te kopen? De RX480 is niet veel sneller dan mijn huidige kaart. De 1070 en uiteraard de 1080 zijn een stuk sneller waarbij de 1080 ook wel wat meer kost. Wellicht niet voor de prijs welke deze kost.
Er is nog niet een 490 aangekondigd door AMD, dus de vraag is of het nut heeft om hierop te wachten. Heb uiteraard niet ontzettend veel haast omdat de pc gewoon werkt. Wil alleen kleiner.

Uiteraard wat heb ik zelf gevonden en waarom:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 316,-€ 316,-
1Gigabyte GA-Z170MX-Gaming 5€ 171,-€ 171,-
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 621,45

CPU: Ja maar Arunia, waarom als je het meest gamed toch een i7 kiezen? Nou, omdat ik eigenwijs ben en die i7 ook prima in het budget gaat passen. En nou ja, gevoel. Liever wat teveel, dan te weinig. Een Xeon zou op zich ook nog kunnen wellicht.
Mobo: Maar waarom dan een Z moederbord als je geen K cpu hebt? Omdat ik vanwege mijn CPU fan met 2 ventilatoren ook 2 aansluitingen moet hebben. En laat nu net in mATX, DDR4 en niet Supermicro dit de enige zijn voor een redelijke prijs. Dus ja, dan maar wat duurder.
Behuizing: CM Silencio 352 omdat ik nu het grotere broertje de 550 heb en die wel bevalt. Het enige waar ik niet over uit ben, is dus of er een andere behuizing merk etc is met een wellicht vierkantere behuizing welke op het ladeblok kan staan. Alleen de keuze van de plek voor de kast is nog even de vraag ivm de plek voor de printer en of het ladeblok onder het bureau dan komt of er naast.
Geheugen: Waarom 16GB? Niet omdat het moet, maar omdat het kan en ik het nu ook heb. Zoveel kost het niet. en ik kan er later alsnog meer bij prikken. Dual channel dus ook nu.

Dus ja, wat is wijsheid qua grafische kaart? Als ik mijn pc voor een leuk bedrag kan verkopen, kan ik denk ik wel iets moois uitkiezen. Is het wijs om wellicht nog een paar maanden te wachten voor een 490 of 490x of is de 1080 bijvoorbeeld heer en meester. Ik ben totaal niet bekend met merken en nvidia. Van AMD ben ik fan van Sapphire en daar dus een Vapor of Tri serie van. Voor nvidia zou ik dan eerder kiezen voor een ASUS Strix oid. Maar dat is meer het systeem erachter dan.

De behuizing zou ik pants down in eerste instantie kiezen voor de Silencio. Omdat die zichzelf wel bewezen heeft, maar misschien dat er een vierkant variant is van een ander merk welke ook stil is. Dat laatste padded oid is niet terug te vinden in de pricewatch.

Verwijderd

Als behuizing kan ik je een https://tweakers.net/product/342100/nanoxia-deep-silence-4/ aanbevelen. Is wat lastiger verkrijgbaar en kost iets meer maar daar krijg je betere kwaliteit, veel meer ruimte voor kabels, betere koeling, meer stilte en 2 fancontrollers voor totaal 6 fans voor terug.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01
Ziet er idd wel mooi uit. Eigenlijk lijkt die heel sterk op de silencio. Alhoewel ik hooguit een andere vierkante kast zou verkiezen boven de silencio.