Overweeg upgrade van GTX660 naar GTX960, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Rockwell92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-01 05:38
Ik zoek een?
Nieuwe GPU. De GTX660 die standaard kwam bij mijn Alienware X51 R2 is er na een paar jaar mee opgehouden. Ik speel geen zware spellen en was eigenlijk al redelijk tevreden met de prestatie 660 - ik speel de laatste maanden vooral Heroes of the Storm en Overwatch en dat ging prima op max settings. Maar volgens mij raakte hij over de jaren heen regelmatig overhitte en de PC uitviel (de alienware x51 R2 is erg compact) en nu doet hij het uiteindelijk niet meer. De rest van de PC is in orde geloof ik, aangezien ik via de intel graphics al een paar maanden probleemloos game op lage settings.

Ik hoef dus geen extreme prestatie, wil vooral eentje die
- koel kan blijven
- laag verbruik heeft
- liefst zonder te veel geluid te maken.

De GTX960 duikt op als de ideale videokaart wat dat betreft. Toch had ik enkele vragen:

- is 330W PSU genoeg voor een 960?

- In mijn PC zitten twee zes-pins aansluitingen. De MSI (pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G geeft 8-pins aan ('6+2'). Betekent dat dat ik de MSI 960 niet zou kunnen aansluiten op mijn PC?

- Mijn huidige 660 zit in een frame van zo'n 27cm lang. De 960 van MSI, Gigabyte GV en Asus wisselen in lengte van 18.1-26.7 cm. Maakt die lengte veel uit, zolang het in mijn frame past?

- Ik ben niet echt bekend met andere merken GPU. Als iemand een GPU kent van een ander merk kent dat ook aan mijn eisen voldoet en niet duurder is dan een 960 dan hoor ik het graag!

Mijn PC specificaties:

Alienware X51 R2 : Standard Base

1 Intel Core i7-4770 (8MB Cache, up to 3.9GHz with Turbo Boost Technology)

1 8GB Dual Channel DDR3 at 1600Mhz

1 Hard Drive : 1TB (64MB Cache) 7200 RPM SATA 3Gb/s

1 330W AC Adaptor

1 Graphics : 1.5GB GDDR5 NVIDIA GeForce GTX 660

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je GTX 660 niet gewoon vol stof? Je kunt de koeler er af halen om dit te controleren. Dan kun je de stof gewoon verwijderen en doet hij het wellicht gewoon weer zonder uit te vallen.

De MSI GTX 960 is in ieder geval een vrij slechte en veel te dure keuze om nu nog nieuw te kopen. Je zou er ook een verloopje voor nodig hebben. De pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 3GT OC is dan al echt heel veel beter, aangezien de performance van deze kaart tegen GTX 980 niveau zit. Ook heeft deze maar 1x 6pins nodig.

• Rockwell92
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:32:
Zit je GTX 660 niet gewoon vol stof? Je kunt de koeler er af halen om dit te controleren. Dan kun je de stof gewoon verwijderen en doet hij het wellicht gewoon weer zonder uit te vallen.

De MSI GTX 960 is in ieder geval een vrij slechte en veel te dure keuze om nu nog nieuw te kopen. Je zou er ook een verloopje voor nodig hebben. De pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 3GT OC is dan al echt heel veel beter, aangezien de performance van deze kaart tegen GTX 980 niveau zit. Ook heeft deze maar 1x 6pins nodig.
Hm, Ik zal eens kijken hoe ik hem moet openmaken dan. Als de 1060 ongeveer even duur is dan lijkt de 960 idd overbodig. Die je gelinkt hebt, staat OC voor overclocked, en betekent dat niet dat hij meer stroom verbruikt en eventueel luidruchtiger en heter wordt?

Verwijderd

Staat inderdaad voor overclocked, echter is dit niet zoveel. Bijna alle aftermarket kaarten zijn vanuit de fabriek overclocked, ook de GTX 960 uit je start post. Je oude GTX 660, GTX 960 en GTX 1060 verbruiken allemaal ongeveer evenveel stroom.

Die MSI GTX 1060 zal stiller en koeler zijn dan je oude GTX 660, echter de warmte die hij produceert wordt in de behuizing gedumpt door de fans, waar bij je oude kaart de warmte er via de achterkant meteen uit ging.

Om een goed beeld te krijgen van je behuizing, airflow en de voeding, is het misschien handig om een paar duidelijke foto's hier te posten.

• Rockwell92
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:54:
Staat inderdaad voor overclocked, echter is dit niet zoveel. Bijna alle aftermarket kaarten zijn vanuit de fabriek overclocked, ook de GTX 960 uit je start post. Je oude GTX 660, GTX 960 en GTX 1060 verbruiken allemaal ongeveer evenveel stroom.

Die MSI GTX 1060 zal stiller en koeler zijn dan je oude GTX 660, echter de warmte die hij produceert wordt in de behuizing gedumpt door de fans, waar bij je oude kaart de warmte er via de achterkant meteen uit ging.

Om een goed beeld te krijgen van je behuizing, airflow en de voeding, is het misschien handig om een paar duidelijke foto's hier te posten.
Thanks! Ik heb de 660 net open gemaakt door de zwarte cover eraf te halen zag niet veel stof zitten, maar heb even voorzichtig geblazen en zal nog een keer proberen om hem aan te sluiten. Zal nu wat foto's van de PC maken en uploaden!

Verwijderd

Top, als je pc gewoon opstart ermee dan zou ik even de temperatuur van de GPU checken, dan weet je meteen of het te wijten is aan oververhitting mocht hij het echt niet meer goed doen. Dit kan met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.29.exe

• Rockwell92
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 17:28:
Top, als je pc gewoon opstart ermee dan zou ik even de temperatuur van de GPU checken, dan weet je meteen of het te wijten is aan oververhitting mocht hij het echt niet meer goed doen. Dit kan met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.29.exe
Erg verbaasd want hij doet het gewoon weer. Ik heb de temperatuur even snel gemeten, zat rond 57 idle en tot 73 graden terwijl een game aanstond.

Ik ga het nog even aankijken. Voordat hij het uiteindelijk begaf wilde hij nogal vaak op willekeurige momenten opnieuw opstarten. Als hij het nu toch wel probleemloos doet dan houd ik hem voorlopig. Prestatie is genoeg voor mij. Super bedankt voor de tip! Als het goed gaat dan scheelt het me weer ~200+ euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Wat voor voeding is dat precies? AC adaptor zegt niet zoveel. Willekeurig uitvallen kan ook een PSU probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Rockwell92 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:37:
[...]

Hm, Ik zal eens kijken hoe ik hem moet openmaken dan. Als de 1060 ongeveer even duur is dan lijkt de 960 idd overbodig. Die je gelinkt hebt, staat OC voor overclocked, en betekent dat niet dat hij meer stroom verbruikt en eventueel luidruchtiger en heter wordt?
Je zou natuurlijk ook kunnen gaan voor een tweedehands GTX960. Aangezien je niet de meest veeleisende games speelt, moet een 960 daar ruim voor volstaan. Scheelt je toch weer zo 100 euro, en de MSI versie van de GTX960 blijft zeker koel en stil, ook onder langdurig zware lasten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
noguru schreef op zondag 25 september 2016 @ 12:37:
Wat voor voeding is dat precies? AC adaptor zegt niet zoveel. Willekeurig uitvallen kan ook een PSU probleem zijn.
Ik heb nu twee dagen getest met de GPU aangesloten en de random reboots zijn helaas terug. Ik dacht dat Alienware externe voeding gebruikt en dat dat dus de 330W adaptor is. Er zijn meerdere mensen met de X51 van Alienware die problemen hebben met reboots, en die zeggen dat het aan de PSU ligt. Sommigen zeggen het zelfs opgelost te hebben door de stroomverbuik op 'energiebesparend' te zetten bij instellingen maar dat haalt bij mij niets uit. Ik zal even aan de binnenkant kijken hoe het eruit ziet waar de de stroomkabel erin gaat.

edit: foto's

Dit is waar de stroomkabel de computer ingaat

http://imgur.com/zmhhtur

Hier zie je rechts in het midden de 3 zwarte en rode kabels van foto 1 die uitkomen op het blauwe board met een fan erop. Is dit de PSU? Zoals je ziet zat er wat stof op, dat heb ik weggehaald. Zou zo'n hoeveelheid stof de oorzaak van mijn problemen kunnen zijn?

http://imgur.com/YbGid3J

[ Voor 21% gewijzigd door Rockwell92 op 27-09-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Alienware X51 R2 heeft een externe psu. De psu is een Dell XM3C3 en waarschijnlijk is deze defect waardoor het gevraagde vermogen niet geleverd kan worden.
Een vervanger is verkrijgbaar bij https://123laptoponderdelen.nl/adapter/XM3C3+Dell en http://www.batterij-pc.nl/adapter-0XM3C3-XM3C3-17328.htm. Het prijsverschil is wel groot tussen de aanbieders zeker als je ook nog kijkt naar http://www.replacedirect....OS-69uTr88CFU08GwodYvUDSw
Een GTX 960/1060 zou probleemloos moeten draaien op 330w maar neem wel een kaart met blowerkoeler als pricewatch: Asus TURBO-GTX960-OC-2GD5 of pricewatch: Asus TURBO-GTX1060-6G zodat de warmte van de kaart niet in de behuizing komt en er koelproblemen ontstaan. DeAlienware heeft namelijk een erg beperkte koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een andere vaak voorkomende oorzaak voor uitvallers zijn te hoge temperaturen. Om dit in ieder geval uit te sluiten kun je deze checken met HWMonitor:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Let voornamelijk op de Core temperaturen van de CPU en de temperatuur van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockwell92
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:52:
Een andere vaak voorkomende oorzaak voor uitvallers zijn te hoge temperaturen. Om dit in ieder geval uit te sluiten kun je deze checken met HWMonitor:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Let voornamelijk op de Core temperaturen van de CPU en de temperatuur van de GPU.
Daar dacht ik ook aan. Het hoogste wat ik bereik is rond de 82 graden. Het ding is dat de reboots soms ook gebeuren als ik alleen aan het browsen ben, dan zou hij niet overhit moeten raken. Ik moet zeggen dat sinds ik vanochtend het stof uit de ventilator heb gehaald hij nog geen enkele keer is gereboot, maar dat betekent nog niet dat het later niet alsnog gaat gebeuren.
Pagina: 1