Opstarten en afsluiten van pc op afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jappie166
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:51
Voor een mooi projectje in de voetbalkantine heb ik een pc aangesloten op de monitoren zodat de uitslagen en standen hierop mooi zichtbaar zijn. Echter is het probleem dat we deze pc netjes weggestopt willen hebben en dus niet makkelijk de pc kunnen opstarten en afsluiten. Nu zou ik graag( ivm met alle techniek-leken bij het kantine personeel) graag iets maken zodat we pc via een lichtschakelaar of afstandbediening kunnen opstarten en afsluiten. Dit zou het mooiste zijn als dit draadloos was ivm met de afstand tussen de pc en de bar.

Hebben julllie enig idee wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Een tip is al welkom zodat ik in de goede richting kan gaan zoeken, want mijn, normaal gesproken, betrouwbare google-skills laten mij hierin in de steek.

Mvg,
Vriendelijke voetballende tweaker

Alle reacties

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Om hem op te starten, Wake on lan methode via de netwerk kaart.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:00

Detmer

Professioneel prutser

Je zou eens kunnen kijken of je in de bios iets in kunt stellen qua opstarten op dag X om tijd X. En dan een scriptje automatisch op laten starten dat de pc weer afsluit na X tijd. Ik weet dat o.a. bepaalde HP computers dit kunnen.

Of via wake-on-lan de pc aanzetten en via een teamviewer / remote desktop weer uitschakelen?

Er zijn ook telefoon apps waarmee je deze dingen kunt doen met de pc's, zou je ook nog eens naar kunnen kijken.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 14:28
Je kunt waarschijnlijk zelfs instellen dat de PC aan moet gaan zodra er stroom op staat. Dan is het enige dat deze op een bepaald moment netjes uit moet gaan, dit zou je zelfs nog via een kleine UPS kunnen laten doen zodat de PC te horen krijgt dat de stroom eraf is en dat deze direct uit moet gaan.

• jappie166
Thanks voor jullie snelle response. Wake up on lan heb ik idd ook gebruikt, maar werkt voor het afsluiten nog niet.
Een vaste tijd aan en uit willen ze niet hebben in de kantine omdat de openingstijden ook verschillend zijn.

Instellen op netstroom is idd een optie. Dit kan dan met een slim stopcontract met wifi verbinding. UPS moet ik me idd dan wel in verdiepen, omdat ik daar nog geen verstand van heb. Bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:32

ThaHandy

Discovery Channel

aan/uit knopje verlengen/vervangen door een extern drukknopje?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Power button configureren dat die bij het indrukken de pc moet afsluiten. Dan kan je met een simpele 433mhz zend/ontvangst moduul een relais sturen die parallel over de powerbutton staat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
Inderdaad, misschien om het wat meer hapklaar te maken een relais met een 12V/1A adapter in een klikaanklikuit stekker en de output van de 12V adapter over een tijdrelais zetten met 1s momentary functie. Die tijdrelais bouwpakketten zijn kant en klaar te koop. Op de A/B van de klikaanklikuit stekker kun je dan op uit en vervolgens aan drukken waarna het relais de contacten op de header 1sec zal verbinden, daarna valt het relais weer af.

Vanaf het licht schakelen kan met dit ook echter een UPS zou ik niet aan beginnen. Die accu's gaan snel rot.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 24-09-2016 19:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-04 13:04
Jim423 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:28:
Inderdaad, misschien om het wat meer hapklaar te maken een relais met een 12V/1A adapter in een klikaanklikuit stekker en de output van de 12V adapter over een tijdrelais zetten met 1s momentary functie. Die tijdrelais bouwpakketten zijn kant en klaar te koop. Op de A/B van de klikaanklikuit stekker kun je dan op uit en vervolgens aan drukken waarna het relais de contacten op de header 1sec zal verbinden, daarna valt het relais weer af.
heb ik vroeger wel eens gedaan met een velemankitje.
had hem op 0.5 sec staan.
met een LDR zodat die schakelde op licht.
een oude mobiele telefoon ernaast geled, en het LDR op het display gericht.
om de pc aan te zetten hoefde ik maar een keer te bellen.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:32:
[...]

heb ik vroeger wel eens gedaan met een velemankitje.
had hem op 0.5 sec staan.
met een LDR zodat die schakelde op licht.
een oude mobiele telefoon ernaast geled, en het LDR op het display gericht.
om de pc aan te zetten hoefde ik maar een keer te bellen.
Brijant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/mk160nl.jpg
Info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:14

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

offtopic:
Lol dat is inderdaad wel heel stoer gemaakt :) Ken wel van dat soort projectjes maar niks wat zo simpel is en waarbij je iedere random telefoon kan gebruiken

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:48
Waarom moet dit zo ongelofelijk ingewikkeld? Je kan toch gewoon Wake On Lan gebruiken voor het opstarten en via remote desktop (of een andere software-oplossing) weer afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:15
Is aan laten staan geen optie?

Zelf een tijdje terug een rpi gevoed door de tv z'n usb poort zo ingesteld dat deze automatisch bij het starten een webpagina opent. Lijkt erg op de eerste google hit die ik nu tegenkom:

https://www.danpurdy.co.u...pi-kiosk-screen-tutorial/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMHNet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:09
Aangenomen dat het een windows pc is, kan je met het shutdown commando gebruiken.
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/bb491003.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
Ben je een beetje bekend met een Arduino? Je zou daarmee prima de pc aan en uit kunnen laten zetten met een remote.

Bijvoorbeeld:

http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=1625
Tom-Z schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:02:
Waarom moet dit zo ongelofelijk ingewikkeld? Je kan toch gewoon Wake On Lan gebruiken voor het opstarten en via remote desktop (of een andere software-oplossing) weer afsluiten?
Dus dan werkt hij één pc weg en dan heeft hij vervolgens weer een andere pc nodig om die pc te beheren...Daarbij vraag ik me ook af of de techniek-leken waar ts over spreekt Wake on Lan en een remote desktop kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

En dan waarom een Arduino gebruiken om de powerswich te bedienen? Dat kan ook rechttoe-rechtaan zonder een Arduino. Een simpele IR of RF remote switch vereist geen spoedcursus Arduino programmeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
memphis schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:49:
En dan waarom een Arduino gebruiken om de powerswich te bedienen? Dat kan ook rechttoe-rechtaan zonder een Arduino. Een simpele IR of RF remote switch vereist geen spoedcursus Arduino programmeren.....
Omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb. Als dat nog makkelijker is dan zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Tada:

http://www.dx.com/p/geeet...green-380800#.V-pou4h97mE

Of in een mooi kastje:
http://www.dx.com/p/mtdz0...k-12v-153868#.V-ppR4h97mE

[ Voor 39% gewijzigd door memphis op 27-09-2016 14:43 ]

• jappie166
Tom-Z schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:02:
Voor deze techniek-leken is dit inderdaad al te moeilijk en te veel werk. Dat velemanskitje zou een mooie optie zijn als ik het zelf in gebruik had, maar hier moeten ook andere weer mee werken. Opnieuw, te veel handeling voor de techniek-leken.
NESFreak schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:17:
Is aan laten staan geen optie?

Zelf een tijdje terug een rpi gevoed door de tv z'n usb poort zo ingesteld dat deze automatisch bij het starten een webpagina opent. Lijkt erg op de eerste google hit die ik nu tegenkom:

https://www.danpurdy.co.u...pi-kiosk-screen-tutorial/
Dit heb ik inmiddels al toegepast via VBScript.

Ik heb ook geen ervaring in Arduino, maar deze optie en de optie van Memphis ga ik verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 12:37

XrN

Zit er in Windows niet een soort trigger wanneer verbinding is verbroken met de tv? Dan kan je misschien iets maken dat wanneer de verbinding weg is (scherm uitzet), hij automatisch afsluit?
En dan wake on lan gebruiken om hem op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 09:09
Ik zou gewoon een Raspberry pi kopen met een scherm erbij.

Desnoods de scherm met een tijdschakelaar uit laten zetten om bijv. 23.59h. De pi kun je gewoon aan laten, kost je een paar euro per jaar aan stroom.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappie166
oyay schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:21:
Ik zou gewoon een Raspberry pi kopen met een scherm erbij.

Desnoods de scherm met een tijdschakelaar uit laten zetten om bijv. 23.59h. De pi kun je gewoon aan laten, kost je een paar euro per jaar aan stroom.
Dit gaat niet werken. er staat een pc incl. videokaart voor 3 schermen. (1 tv scherm + 2 monitoren) .

Oplossing al gevonden.
https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.M8mHdX

Deze parrallel verbinden met de powerbutton en de powerbutton ook instellen als uit knop. Mogelijk nog een tijd relais toevoegen zodat dubbel klikken geen effect heeft. Zodra de knop ingedrukt is 10 sec geen stroom naar de ontvanger zodat die geen signaal door kan geven.

Dit is waarschijnlijk de beste oplossing voor mijn probleem(wss niet algemeen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
Je zou het tijdrelais kunnen voeden vanaf de +12V rail van de voeding van de pc. Gooit die de verbinding 10sec los als die in is geschakeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jappie166 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:24:
[...]

Dit gaat niet werken. er staat een pc incl. videokaart voor 3 schermen. (1 tv scherm + 2 monitoren) .

Oplossing al gevonden.
https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.M8mHdX

Deze parrallel verbinden met de powerbutton en de powerbutton ook instellen als uit knop. Mogelijk nog een tijd relais toevoegen zodat dubbel klikken geen effect heeft. Zodra de knop ingedrukt is 10 sec geen stroom naar de ontvanger zodat die geen signaal door kan geven.

Dit is waarschijnlijk de beste oplossing voor mijn probleem(wss niet algemeen)
Hetgeen ik al een paar posts terug had aangegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-04 13:04

Ben niet slim, maar wel dom

Pagina: 1